
Sökresultat:
1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 19 av 130
Flickor och matematik: det vore konstigt utan matteboken
Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om flickors intresse för matematik kan öka genom variation av arbetssÀtt och arbetsformer. Undersökningen genomfördes under fyra veckor i en klass med 25 elever varav 14 elever var flickor. Eleverna fick under vissa lektioner arbeta diskussionsinriktat i grupp med uppgifter ur annan matematiklitteratur Àn den de vanligtvis arbetade med. Under de övriga lektionspassen arbetade eleverna enbart i matematikboken. Vi anvÀnde oss av enkÀt, dagboksskrivning och intervjuer för att fÄ ett sÄ brett resultatunderlag som möjligt.
Uppmuntrar lÀroboken i matematik eleverna till att tÀnka sjÀlvstÀndigt?
Syftet med att undersöka lÀroböcker i matematik Àr att fÄ en insikt i hur stor vikt lÀroböckerna lÀgger pÄ sjÀlva utförandet istÀllet för pÄ slutprodukten. Vi vill Àven undersöka om lÀroboken visar att det kan finnas mer Àn en lösning till en och samma uppgift. Vi bestÀmde oss för att granska lÀroböcker i Ärskurs fyra och utifrÄn en mall med fem större analysfrÄgor och dess undergrupper kategoriserade vi de olika lÀroböckernas uppgifter. Resultatet har visat att ingen av de tre lÀroböckerna Àr stora representanter för uppgifter som stimulerar eleverna till ett sjÀlvstÀndigt tÀnkande..
Undersökning av egenskaper hos vibrationsdÀmpare
PÄ KÀppalaverket i Stockholm stÄr luftningen av de biologiska bassÀngerna för omkring en femtedel av verkets totala elenergiförbrukning. I ett försök att minska energikostnaden utvÀrderades under hösten 2010 nya metoder för luftflödesreglering pÄ verket. Grundtanken var att styra luftflödet efter medelvÀrdet pÄ utgÄende ammoniumkoncentration under en lÀngre tid, istÀllet för som idag efter momentana vÀrden.Ett vanligt sÀtt att styra luftflöden pÄ reningsverk idag Àr att anvÀnda Äterkoppling frÄn utgÄende ammoniumkoncentration, vilket syftar till att alltid hÄlla den utgÄende koncentrationen vid ett valt börvÀrde. Lagstiftade grÀnsvÀrden pÄ ammonium avser dock normalt medelvÀrden över en lÀngre tid, sÄsom kvartal eller Är. IstÀllet för att anpassa luftflödet efter den inkommande belastningen Àr det dÀrför möjligt att hÄlla luftflödet relativt konstant medan istÀllet den utgÄende koncentrationen tillÄts variera.I denna studie visades en energibesparing kunna erhÄllas om luftflödets variation reduceras.
Lust att lÀra matematik
Syftet med mitt examensarbete Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt variation av ett fenomen har betydelse för barnen att kÀnna lust att lÀra. Att mÀta lust Àr inte sÄ lÀtt men i rapporten Lusten att lÀra stÄr det att engagemang, aktivt deltagande i lÀrandesituationer, intensitet och iver hos eleven kan ses som uttryck för lusten att lÀra.
Variationsteorins grundfrÄga som min studie grundar sig pÄ Àr - pÄ vilka sÀtt kan just det hÀr erfaras? Det Àr variationen som Àr det vÀsentliga i kunskapsprocessen. LÀraren kan skapa förutsÀttningar för lÀrande vilket Àr mitt mÄl.
Jag gör detta för att fÄ en insikt och kanske bidra till ökad förstÄelse och kunskap om hur man pÄ ett bra sÀtt kan ge barnen i förskolan ett meningsfullt lÀrande..
VarumÀrkesutveckling i identitetsskapande tv-reklam : en kvantitativ studie av Gevalias reklamfilmer över tid
Title: Brand evolving in identity shaping TV commercial ? a quantitative study of Gevalias commercial movies over time. (VarumÀrkesutveckling i identitetsskapande tv-reklam ? en kvantitativ studie av Gevalias reklamfilmer över tid) Number of pages: 35 Author: Julia Garellick Lindborg Tutor: Anne-Marie Morhed Course: Media and Communications studies C Period: Autumn of 2010 University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University Purpose: The purpose of the study has been to investigate in what ways the concept of success is constructed in Gevalia?s TV commercials with the theme ?unexpected visit?. Eight identity evolving variables have been chosen to measure variations in the pattern of the unexpected visit in order to understand the essence of time.
Att vÄrdas pÄ akuten : Patienters upplevelser av vÄrdpersonalens bemötande pÄ akutmottagningen
Till akutmottagningen kommer en stor variation av patienter med olika sorters skador/sjukdomar. MÄnga Àr oroliga över sitt tillstÄnd och för mÄnga Àr det den första kontakten med sjukvÄrden. VÄrdpersonalens bemötande Àr dÀrför av stor betydelse. Syftet med studien var att undersöka hur patienter upplever vÄrdpersonalens bemötande pÄ akutmottagningen. Metoden som anvÀndes var en kvalitativ litteraturstudie med svenska och engelska vetenskapliga artiklar.
The place is the space is the time - En sittmöbel utifrÄn ett rumsligt perspektiv
Jag har i mitt projekt utformat en möbel utifrÄn ett befintligt rum, en offentlig miljö.Tanken var att kombinera studier av rum och rumslighet med möbelformgivning.Jag ville tillverka en möbel genom att undersöka rum och rumslighet, att undersökaljus som en sammansÀttning av interiört utrymme, och vilka beteendemÀssigakonsekvenser som vi fÄr av ljuset och rummet. Sittmöbeln Àr skapad som enintressant blickfÄng i sin form, och för att generera rörelse och skapa dynamik.Den ska fungera i rummet som ett tryggt stöd, en markerad mittpunkt. StolenÀger lÀtthet och bidrar till variation av sittplatser. Den Àr enkel, lÀtt och luftig, mensamtidigt stark och stabil tack vare sin form. En möbel som berör, och som skaparett starkt intryck..
Algebraiska aktiviteter inom gymnasiets SamhÀllsprogram
Syftet med arbetet Àr att undersöka i vilken mÄn algebraiska aktiviteter förekommer pÄ SamhÀllsprogrammet pÄ ett gymnasium. Undersökningen har genomförts pÄ en gymnasieskola i södra Sverige med kvalitativa intervjuer av matematiklÀrare som undervisar i matematik B pÄ SamhÀllsprogrammet. En textanalys av lÀrobok och lÀrarhandledning, som anvÀnds pÄ det aktuella programmet, har ocksÄ gjorts med avseende pÄ algebraiska aktiviteter. Resultatet visar att det pÄ den aktuella skolan förekommer en del aktiviteter som variation till enskild rÀkning i lÀroboken. Resultatet visar ocksÄ att de aktiviteter som Àr mest förekommande Àr av karaktÀren transformerande.
Vuxna mÀnniskors spontansÄng
Mitt syfte med arbetet var att undersöka vad som pÄverkar hur barn vÀljer böcker för fri lÀsning i skolan. Dessutom ville jag undersöka om det Àr skillnad i barnens val nÀr böckerna vÀljs ur en boklÄda som Àr komponerad av en bibliotekarie jÀmfört med nÀr de vÀljer direkt ur hyllan pÄ skolbiblioteket. Jag intervjuade 21 barn i Ärskurs 1 och 22 elever i Ärskurs 2. Intervjun var kort och innehöll en öppen frÄga. Mitt resultat visade att eleverna i stor utstrÀckning valde samma böcker som sina kamrater, men ÀndÄ upplevde att de gjorde det av eget intresse.
LÀrares erfarenheter av laborativ matematik - en undersökning pÄ en gymnasieskola
I detta examensarbete undersöks lÀrares erfarenheter av laborativ matematik. En översikt av relevanta styrdokument och litteratur ges. TvÄ undersökningar Àr gjorda, dels en kvantitativ enkÀtundersökning och dels en kvalitativ intervjuundersökning. De deltagande i undersökningarna Àr verksamma matematiklÀrare pÄ en gymnasieskola i mellanskÄne. UtifrÄn undersökningarna kan ett antal erfarenheter delges.
Analys av svinn: en tillÀmpning av DMAIC-metodiken vid LantmÀnnen Axa
Detta examensarbete Àr utfört hos LantmÀnnen Axa. De tillverkar matbröd och kaffebröd pÄ tre olika produktionslinjer. De har problem med för mycket svinn pÄ kaffebrödslinjen dÀr de tillverkar stora och smÄ kaffebröd. Syftet med detta examensarbete Àr att kartlÀgga var svinnet uppstÄr, orsakerna till detta samt ge förslag pÄ förbÀttringsÄtgÀrder. Examensarbetet har genomförts som ett sex sigma projekt och följt DMAIC-cykeln.
Kasusformer i stilistisk variation : En korpusundersökning av dativanvÀndning i Àldre svenska
Syftet med denna undersökning Àr att studera gymnasieelevers attityd till Àmnena svenska och svenska som andrasprÄk. Om dessa elever tycker att Àmnena Àr jÀmlika studeras ocksÄ. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av en enkÀt dÀr eleverna besvarade frÄgor om attityd och instÀllning till pÄstÄenden som berörde de bÄda Àmnena. Studies resultat visar att eleverna har en relativt positiv attityd till det egna Àmnet, trots att mÄnga av eleverna vill se ett gemensamt svenskÀmne för alla elever oavsett modersmÄl. Vidare speglar resultatet att majoriteten av informanterna inte anser Àmnena svenska och svenska som andrasprÄk vara jÀmlika..
Variation i undervisning av matematik
Syftet med följande arbete Àr att undersöka om varierad undervisning i matematik kan underlÀtta elevernas inlÀrning.
Arbetet ger en översikt av tidigare forskning inom varierad undervisning i matematik. Med hjÀlp av enkÀtundersökningar och intervjuer ville jag undersöka om varierad undervisning i matematik ökar elevens intresse och motivation, ökar det elevens matematiska sjÀlvförtroende, pÄverkar det positivt elevens instÀllning för matematik.
Resultaten pekar pÄ att varierad undervisningen i matematik kan underlÀtta elevernas inlÀrning i matematik..
Den lockande förskolegÄrden : Vad inspirerar och utmanar barn till lek och rörelse?
Det sÀgs i olika medier t ex i TV och tidningar att barn blir allt mer stillasittande. Eftersom lek och rörelse Àr mycket betydelsefulla för barns utveckling och vÀlbefinnande sÄ Àr det ju viktigt att förskolans utemiljö kan locka, inspirera och utmana barnen till lek och rörelse. Vad i utemiljön kan göra det? Vad kan man göra för att förbÀttra en förskolegÄrds utemiljö? Det Àr frÄgor som jag sökt svar pÄ genom att intervjua barn och pedagoger pÄ tvÄ olika förskolor. Resultatet visar att det bör finnas naturinslag och en variation av platser med olika karaktÀr pÄ en gÄrd.
Learning and teaching mathematics - intervjues with teachers specializing in the early ages
Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ om lÀxor ger fördjupad kunskap inom ett Àmne.
Vidare vill vi veta vad syftet med lÀxor Àr. Vi har genomfört femton intervjuer, jÀmt
fördelade mellan lÀrare, elever och förÀldrar. Resultatet pekar pÄ att lÀxor behövs, men att
eleverna vill ha en annan typ av hemuppgifter Àn de i nulÀget har. Vi genomförde Àven
mindre studie pÄ sex av vÄra egna barn för att fÄ veta hur mycket tid de trodde sig lÀgga
pÄ sina lÀxor och hur lÄng tid de i verkligheten Àgnade Ät lÀxlÀsning. VÄr slutsats Àr att
om lÀxor ges, ska de vara vÀl genomtÀnkta och att det kan skapas utrymme för att göra
lÀxorna under skoldagen.
Nyckelord: lÀxor, kreativitet, individ, variation.