Sök:

Sökresultat:

249 Uppsatser om Sprćklig stimulans - Sida 2 av 17

Förskolans fysiska miljö : En arena för barns grovmotoriska stimulans

Med denna studie vill vi fÄ en ökad förstÄelse för vilka förutsÀttningar det finns i förskolans fysiska miljö till att stimulera barns grovmotorik. Vi vill ocksÄ fÄ insikt i hur pedagoger förstÄr möjligheter och hinder i den fysiska miljön. I vÄrt arbete har vi tagit stöd av ett sociokulturellt perspektiv, dÄ sampelet mellan pedagogernas förhÄllningssÀtt och den fysiska miljön Àr det centrala i arbetet med barns grovmotoriska utveckling. I undersökningen anvÀnde vi kvalitativ intervju med semistrukturerade frÄgor, nÀr vi intervjuade fyra pedagoger pÄ en förskola. Genom observation med ett strukturerat observationsunderlag, undersökte vi hur förskolans fysiska miljö nyttjas.

De sÀrbegÄvade eleverna : En studie om de sÀrbegÄvade elevernas skolvardag, ur ett elevperspektiv.

Ryms de sÀrbegÄvade elevernas sÀrskilda behov i visionen om en skola för alla? Denna intervjubaserade studie behandlar nÄgra sÀrbegÄvade elevers syn pÄ sin skolvardag och sitt lÀrande. Dess syfte Àr att se om, och hur, individanpassad undervisning pÄverkar elevernas trivsel i skolan och hur dessa elever ser pÄ sitt eget lÀrande. Studien baseras pÄ intervjuer med tvÄ flickor och tvÄ pojkar i Äldrarna 9-12 Är. Eleverna gÄr i skolor belÀgna i Stockholm.

Den psykosociala arbetsmiljön inom tillverkningsindustrin och transportbranschen

 Psykosocial arbetsmiljö Àr ofta ett bortglömt redskap för företagare som vill vara konkurrenskraftiga pÄ den globaliserade företagsmarknaden. I föreliggande studie undersöks den psykosociala arbetsmiljön hos tvÄ branscher, transport och tillverkningsindustrin i JÀmtlands lÀn. MÀtinstrumentet som anvÀnds Àr Rubenowitzs psykosociala arbetsmiljö-kartlÀggning enkÀt (PAK), som mÀter fem faktorer: egenkontroll, stimulans frÄn sjÀlva arbetet, arbetsledningsklimat, arbetsgemenskap och optimal arbetsbelastning. Studien undersöker sambandet mellan de fem faktorerna, Älder och branschtillhörighet. Analyser av de fem faktorerna visar att de har ett svagt till mÄttligt positivt samband med varandra.

Vad Àr det jag hör? : Fallstudie av kommunikationsutveckling hos elever med utvecklingsstörning som anvÀnder cochleaimplantat

Syftet med studien har varit att undersöka om en för skolan ny undervisningsform i Àmnet kommunikation gett nÄgon utveckling av tolkning eller reaktion pÄ ljud och tal hos elever med cochleaimplantat. Skolan Àr en nationell statlig specialskola för elever med dövhet, hörselnedsÀttning och utvecklingstörning i kombination. Studien har genom en kartlÀggning försökt pÄvisa om nÄgon utveckling har skett inom en tidsperiod av sex till Ätta veckor. Detta har skett genom att göra en fallstudie av tvÄ elever i tvÄ olika klasser pÄ skolan. KartlÀggningen har skett genom enkÀtsvar och intervjuer av förÀldrar, klasslÀrare, talpedagog och hörselingenjör. I uppsatsens teoretiska utgÄngspunkter ingÄr hur ett CI implantat fungerar och hörselnedsÀttningens betydelse.

SÀrbegÄvade elever i skolan : Ett nytt fÀlt för specialpedagogiken

De högpresterande eleverna i skolan har precis som alla andra elever ett behov av bekrÀftelse, stimulans och utmaningar. Syftet med denna studie Àr att belysa lÀrares syn pÄ de duktiga eleverna i skolan. Studien kommer Àven att beröra lÀrarnas syn pÄ sin egen kunskap, samt hur de arbetar för att stimulera dessa elever i skolan. Studien ger en översikt av tidigare forskning i Àmnet. För att uppnÄ syftet med studien sÄ genomfördes kvalitativa intervjuer med fem grundskollÀrare pÄ tvÄ olika skolor.

SÀrbegÄvade elever i skolan : Ett nytt fÀlt för specialpedagogiken

De högpresterande eleverna i skolan har precis som alla andra elever ett behov av bekrÀftelse, stimulans och utmaningar. Syftet med denna studie Àr att belysa lÀrares syn pÄ de duktiga eleverna i skolan. Studien kommer Àven att beröra lÀrarnas syn pÄ sin egen kunskap, samt hur de arbetar för att stimulera dessa elever i skolan. Studien ger en översikt av tidigare forskning i Àmnet. För att uppnÄ syftet med studien sÄ genomfördes kvalitativa intervjuer med fem grundskollÀrare pÄ tvÄ olika skolor.

En glÀdje att fÄ uppleva ord : FörskollÀrares konstruktioner av höglÀsningssituationen

I denna studie underso?ks fo?rskolla?rares olika fo?rha?llningssa?tt till ho?gla?sningssituationen och barns spra?kutveckling. Syftet a?r att diskutera och problematisera fo?rskolla?rares konstruktioner av barns spra?kliga aktiviteter i samband med ho?gla?sningssituationen. Empirin grundas pa? intervjuer med fem fo?rskolla?rare vilka analyseras med hja?lp av diskurspsykologi.

Elevens val : Ämnet utan kursplan

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur skolorna lever upp till lagstiftarens krav och syften nÀr det gÀller Àmnet elevens val.Elevens val omfattar 382 timmar av timplanens 6 785 timmar i grundskolan, d.v.s. 5 % av den totala undervisningstiden.Elevens val omnÀmns inte över huvud taget i lÀro- och kursplanen och enligt skollagen Àr syftet med elevens val att eleven ska fördjupa och bredda sina kunskaper i ett eller flera Àmnen. Kraven pÄ Àmnet Àr att tidsutrymmet ska uppfyllas och att undervisningen, liksom all annan undervisning i skolan, ska utgÄ frÄn gÀllande lÀro- och kursplan. Eleverna ska erbjudas ett allsidigt val av Àmnen inom ramen för elevens val. Sett ur ett vidare perspektiv gÄr det att finna fler syften som rör elevens stimulans, motivation och intresse.Tidigare forskning i detta Àmne Àr mycket begrÀnsad vilket innebÀr att den empiriska undersökningen fÄr stor betydelse.

Högpresterande elever i matematik : En kvalitativ studie av lÀrares och specialpedagogers Äsikter kring undervisning av högpresterande elever

Syftet med studien var att undersöka hur lÀrare och specialpedagoger arbetar för att stimulera högpresterande elever i matematik och hur de skulle kunna göra det pÄ ett mer optimalt sÀtt. Vi har varit sÀrskilt intresserade av att se vad specialpedagogerna har för roll i arbetet med de högpresterande eleverna. Att se hur den rÄdande synen pÄ högpresterande elever ser ut pÄ de skolor som varit aktuella i studien har ocksÄ varit en del av syftet. Genom kvalitativa intervjuer av fyra lÀrare och tvÄ specialpedagoger pÄ tre olika skolor har ovanstÄende undersökts. LÀrarnas och specialpedagogernas syn pÄ de högpresterande eleverna Àr att de Àr i behov av stimulans och extra utmaningar för att de skall kunna utvecklas.

Tidig sprÄkstimulering Pedagogers arbete med barn i förskolan och i de tidiga skolÄren Med fokus pÄ lÀs och skrivinlÀrning

I denna studie undersöktes pedagogers arbete med barns/elevers sprÄkutveckling i förskolan och skolan. Jag undersökte ocksÄ om pedagoger har stöd av specialpedagoger i arbetet med dom sprÄksvaga barnen/elever och om miljön kan vara sprÄkutvecklande för alla barn/elever. Sex pedagoger har blivit intervjuade, tre frÄn förskolan och tre frÄn skolan. För att samla data till undersökningen anvÀnde jag mig av öppna intervjufrÄgor. Resultatet visar pÄ att pedagoger Àr medvetna om barns sprÄkutveckling, men har dÄlig kunskap om hur de ska kunna stödja de barn som behöver extra stimulans för att fÄr en bÀttre sprÄkutveckling. De pedagoger som har tillgÄng till specialpedagog kÀnner att de fÄr stöd av denna för att kunna arbeta med sprÄkförsenade barn. Om barnet Àr knutet till en logoped kan pedagogerna oftast fÄ tips om hur de ska arbeta med barnet i förskolan. Miljön kan ha vÀldigt stor betydelse för sprÄklig stimulans.

BehÄlla/vÀcka lusten att lÀraEn kvalitativ studie av nÄgra pedagogers tankar om undervisning

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur sju pedagoger genom bemötande och interaktion kan fÄ barnen att utvecklas i positiv riktning och behÄlla lusten att lÀra. I litteraturstudien har vi bl.a. belyst begrepp om hur hjÀrnan fungerar och vad neuropedagogik Àr. I neuropedagogiken arbetar man med att pÄ ett aktivt och medvetet sÀtt stimulera mÀnniskans kreativitet, tankeförmÄga, kunnande och emotionella liv. I en kvalitativ undersökning beskriver sju informanter hur de med varierad undervisning kan fÄ eleverna att anvÀnda alla sina sinnen och ge stimulans till bÄda hjÀrnhalvorna.

"Got Skills...?" : En kvalitativ studie om kompetensutveckling baserat pa? StarCraft II

The use of computer games has grown exponentially in the past few years and StarCraft II is one of the most popular e-sports today, played by millions of people worldwide. This study investigates the game?s effect on skills, as perceived by the players of StarCraft II.The study was conducted by using an empirical survey and interviews. The skills being investigated were both physical and mental in their nature. The conclusion was that the majority of players perceived that their skills regarding reaction speed, multitasking, APM, analysis and strategy were increased the most, while there was a smaller change in social skills and language skills.

En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om barns tvÄsprÄkighetsutveckling

SyftetSyftet med studien belyser hur nĂ„gra lĂ€rare i en förskoleverksamhet resonerar om hinder och möjligheter nĂ€r det gĂ€ller barns flersprĂ„kighet. Följande frĂ„gestĂ€llningar Ă€r centrala i undersökningen: ? Vilken syn pĂ„ barns sprĂ„kutveckling har pedagogerna?? Hur anser pedagogerna att man bĂ€st utvecklar barns tvĂ„sprĂ„kighet? MetodUndersökningen Ă€r kvalitativ, dĂ€r datainsamlingsmetoden Ă€r halvstrukturerade intervjuar. Åtta stycken intervjuer med förskolepedagoger pĂ„ tvĂ„ olika förskolor ligger till grund för undersökningen.ResultatResultatet visar att alla de intervjuade pedagogerna anser att sprĂ„k och sprĂ„kutveckling Ă€r av stor betydelse och dĂ€rför ges stor plats i verksamheten. SprĂ„klig stimulans i vardagen framhĂ„lls som extra viktigt.

Psykosocial arbetsmiljö och hÀlsopromotion i tvÄ olika nationella kulturer - en komparativ studie mellan Sverige och Brasilien

Den komparativa studien syftar till att i tvÄ olika nationella kontexter, (den svenska och den brasilianska) jÀmföra den psykosociala arbetsmiljön utifrÄn faktorerna krav, kontroll, socialt stöd, tillhörighet samt stimulans med fokus pÄ vad som frÀmjar hÀlsa. Studien syftar Àven till att undersöka huruvida medarbetarna i de olika nationella kontexterna vÀrderar olika i frÄga om vad som frÀmjar hÀlsa pÄ arbetet. Studien grundar sig i tidigare forskning kring begreppet hÀlsopromotion pÄ arbetet. En kvantitativ ansats valdes till den huvudsakliga delen av studien dÀr en enkÀt anvÀndes som instrument. En kvalitativ del i form av intervjuer och observationer valdes som ett komplement.

?Det ska vara minst lika kul att gÄ ut som att vara inne" : En kvalitativ studie om förskolegÄrdens betydelse för barns möjlighet till motorisk stimulans och utveckling.

Tidigare forskning menar att barn i vÄrt samhÀlle Àr allt mer stillasittande och inte rör pÄ sig i samma utstrÀckning som tidigare. Samtidigt tillbringar mÄnga barn den största delen av sin vakna tid pÄ förskolan, dÀrmed lÀggs ansvaret pÄ förskolorna att tillgodose barn den motoriska stimulans de behöver. Oftast görs detta genom den fria leken ute pÄ gÄrden, och gÄrden bör vara utformad för att bemöta varje barn pÄ dess individuella nivÄ. Studier visar att förskolegÄrdar idag kan vara bristfÀlliga och att de har nedprioriterats de senaste decennierna. Tidigare forskning visar att gÄrdar med stora ytor och mycket vÀxtlighet gynnar barns motoriska utveckling.Föreliggande kvalitativa studie genomfördes genom intervjuer med pedagoger frÄn förskoleverksamhet samt miljöobservationer av förskolegÄrdarna.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->