Sök:

En glädje att få uppleva ord

Förskollärares konstruktioner av högläsningssituationen


I denna studie underso?ks fo?rskolla?rares olika fo?rha?llningssa?tt till ho?gla?sningssituationen och barns spra?kutveckling. Syftet a?r att diskutera och problematisera fo?rskolla?rares konstruktioner av barns spra?kliga aktiviteter i samband med ho?gla?sningssituationen. Empirin grundas pa? intervjuer med fem fo?rskolla?rare vilka analyseras med hja?lp av diskurspsykologi. I resultatet framtra?der tre o?vergripande kategorier: Ho?gla?sningssituationen som fo?rskolla?rares arena fo?r fo?rmedling, Ho?gla?sningssituationen som spra?klig och kunskapsma?ssig kommunikation och Ho?gla?sningssituationen som inte alltid fokuserar pa? la?rande. Som avslutning diskuteras fo?rskolla?rarens roll som en betydande del av kvaliteten i ho?gla?sningssituationen, om det a?r pa? fo?rskolla?rarens eller barns initiativ involveringen sker samt om och hur ho?gla?sningen a?r en kunskapsinha?mtande del av dagen. Studien fa?r anses viktig i fo?rha?llande till fo?rskolans verksamhet eftersom den kan skapa nya tankar om ho?gla?sningssituationens konstruktion samt ge kunskap om vilka effekter fo?rskolla?rares handlingar kan fa?. 

Författare

Emmy Gustavsson Frida Strand

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..