
Sökresultat:
6741 Uppsatser om Sport motivation scale - Sida 47 av 450
Internkommunikation hos en mobiloperatör : ? en studie av motivation och upptagningsförmåga av information hos butikschefer
AbstractTitle: Internal Communication at a large mobile operator (Internkommunikation hos en mobiloperatör - en studie av motivation och upptagningsförmåga av information hos butikschefer)Number of pages: 43Author: Helena IsakssonTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Fall term 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purpose/Aim: The purpose of this essay is to gain an insight in how a corporations store managers motivation affects the degree of information they absorb from information channels.Material/Method: The method that had been used in this essay is quantitative. It is based around a questionnaire aimed towards store managers and consequently used it to run regression analysis using the software package SPSS.Main results: The main result of the essay is that the motivation among store managers is positively related to the degree to which they absorb information. Thus, a possible problem exists for the corporation in that they need to make sure that the store managers are and stays motivated. Further, it seems that the longer a store manager has been employed by the corporation the less information is absorbed. The reader should although interpret the results with caution, since the limited sample could bias the estimates.Keywords: Internal communication, organizational communication, motivation, information, information channels and absorption of information..
Att skapa motivation: en fallstudie om hur ledningen i LKAB använder Balanserat styrkort och belöningssystem
Allt fler företag inser hur viktiga medarbetarna är för att företaget ska nå framgång. Motivation och engagemang hos medarbetarna är viktiga egenskaper för en ökad effektivitet och målöverensstämmelse. Det är ledningens uppgift att skapa förutsättningar för detta och till deras hjälp finns ett flertal styrverktyg. I denna uppsats har vi fördjupat förståelsen för hur LKAB använder Balanserat styrkort och belöningssystem samt vilken påverkan detta kan ha på medarbetarnas motivation. I studien har vi kommit fram till att det speciellt i belöningssystemet kan vara svårt för medarbetarna att se orsak-verkan samband mellan prestation och belöning.
Allergi - en påminnelse om vårt ursprung : en kvantitativ enkätundersökning över förekomsten avallergier bland studenterna på Gymnastik & idrottshögskolan i Stockholm
Aim - To investigate the prevalence of allergies among students at The Swedish School of Sport and Health Sciences (GIH) in Stockholm and relate it to factors that previous research in this area found to influence the risk of developing allergic diseases.- Can Hygiene Hypothesis or more specifically the relationships of family structure, socioeconomic status and the degree of overcrowding explain the existence of allergies among students at GIH?- Can the prevalence of allergies among students at GIH be explained by any of the known relationship for the prevalence of allergic diseases this study has taken into account?Method - Quantitative survey of students at GIH in the fall of 2013.Results - 214 students from The Swedish School of Sport and Health Science participated in the study, with representation from the first - and last - year students of all educational programs. More than twice the proportion of those diagnosed respondents said that their mother smoked during pregnancy or while they were breast-fed compared with the same group of respondents with no allergic diagnosis. The correlation is not statistically significant (p -value: 0.054). The majority of respondents with an allergic diagnosis indicated that their home mopped once a week or more for most of their childhood, while the majority of respondents with no allergic diagnosis stated that their home mopped less often.
Våga Vara Annorlunda?: En uppsats om hur produktengagemang och motivation påverkar inkongruent marknadskommunikation
To be seen is essential. Presently, the marketing of different well-known brands within the same product category is done with little variation. To marketing professionals, this creates an opportunity to market products in an unexpected way. The use of incongruent market communication and by creating a discrepancy between a well-known brand?s advertisement and brand scheme, which is already established in customers? minds, is one way to be different.
Kostdiskursens makt : En replikationsstudie
Syftet med studien var att undersöka SPIRA-projektets deltagares uppfattningar om motivation och uppfattningar om projektets eventuella påverkan på motivationen. Samt uppfattningar hos några tidigare deltagare i projektet. SPIRA-projektets syfte är att stärka kompetensen hos sina deltagare och målgruppen är individer som varit arbetslösa i ett år eller mer, alternativt sjukskrivna i minst sex månader. Tidigare forskning inom arbetslöshet och motivation tyder på att de individer som drivs av en motivation med en hög grad autonomi har en större chans att vara lyckosamma. De anses även vara mer ihärdiga i sitt arbetssökande och har ett högre välmående än de som drivs av motivation med en låg grad autonomi.
Pojkars och flickors prestation och motivation i ämnet matematik
Syftet med föreliggande studie var att få en djupare förståelse för hur några matematiklärare uppfattar elevers prestationer och motivation i ämnet matematik. Syftet ämnar också belysa om lärarna ser några könsskillnader, samt om lärarna behandlar elever annorlunda utifrån dess kön. Yrvalet bestod av fyra matematiklärare, tre kvinnor och en man som hade varit verksammma lärare i minst sju år. En semistrukturerad intervjuform användes med en förbestämd intervjuguide som hade två kategorier: könsskillnader i klassrummet och motivation. Resultatet analyserades med inspiration från fenomenologin.
Vad motiverar till deltagande i vattengymnastik? : En kvalitativ undersökning av en kommuns hälsofrämjande arbete
En förutsättning för att få folk att delta i en friskvårdssatsning är att de är motiverade. En kvalitativ studie genomfördes med syfte att beskriva och förstå den yttre och inre motivationen hos kommunanställda som deltar i en friskvårdssatsning på vattengymnastik. Femton respondenter intervjuades utifrån en intervjuguide baserad på Deci och Ryans (1985) fyra faktorer (självbestämmande, kompetens, samhörighet och glädje) som ses som en förutsättning för att motivation skall uppstå. Resultatet visade att begreppen vanemöster, kompetens, samhörighet/social kontakt samt glädje/välbefinnande var centrala för att uppnå motivation att delta i vattengymnastik. Studien antyder att en arbetsplats kan skapa yttre förutsättningar för att de anställda ska ha möjligheten att hitta en passande motionsform.
Vad motiverar till deltagande i vattengymnastik? : En kvalitativ undersökning av en kommuns hälsofrämjande arbete
En förutsättning för att få folk att delta i en friskvårdssatsning är att de är motiverade. En kvalitativ studie genomfördes med syfte att beskriva och förstå den yttre och inre motivationen hos kommunanställda som deltar i en friskvårdssatsning på vattengymnastik. Femton respondenter intervjuades utifrån en intervjuguide baserad på Deci och Ryans (1985) fyra faktorer (självbestämmande, kompetens, samhörighet och glädje) som ses som en förutsättning för att motivation skall uppstå. Resultatet visade att begreppen vanemöster, kompetens, samhörighet/social kontakt samt glädje/välbefinnande var centrala för att uppnå motivation att delta i vattengymnastik. Studien antyder att en arbetsplats kan skapa yttre förutsättningar för att de anställda ska ha möjligheten att hitta en passande motionsform.
Kvinnors motivation och copingstrategier på väg ut ur drogmissbruk
Syftet med undersökningen var att belysa kvinnors motivation- och copingstrategier på väg ut ur missbruk. Vidare var syftet att undersöka de salutogena faktorer kvinnorna ansåg hade hjälpt dem behålla sin drogfrihet. Tre intervjuer genomfördes och data analyserades med induktiv tematisk analys. Resultaten visade att motivationen till den inledande behandlingen var knuten till upplevelsen av att ha förlorat allt och möjligheten att få tillbaka sitt liv samt barnen. Motivation till fortsatt drogfrihet var i första hand barnen och en ökad självkänsla samt mening med livet.
Vad påverkar motivationen till beteendeförändringar? : Drogfria personers upplevelser
En kvalitativ studie genomfördes för att studera vad som påverkar och skapar motivation till beteendeförändring hos drogmissbrukare. Studien undersökte också miljöns betydelse för att bryta ett drogmissbruk. En intervjuguide med öppna frågor skapades. Genom ett kriteriebaserat snöbollsurval kontaktades tio personer varav nio män och drogfriheten var i genomsnitt 3.2 år. Enligt drive theories är motivation en drivkraft som ger energi till att sätta igång, upprätthålla och rikta behovsrelaterade mål.
Äntligen matte - inte matte nu igen : Vilka faktorer ger elever motivation och lust att lära matematik?
Syftet med arbetet är att undersöka vilka faktorer i undervisningen och den sociala skolmiljönsom ger elever motivation och lust att lära matematik. Arbetet beskriver motivation och lust tillmatematikämnet ur ett lärar- och ett elevperspektiv.Undersökningen utförs genom intervjuer med fyra pedagoger som undervisar i matematikämneti skolår 1-6. Utöver detta så sker intervjuer med två elever ur varje pedagogs klass. Sammanlagtåtta elever ingår i undersökningen.Resultatet visar att elevens förståelse och tillit till den egna förmågan är centrala motivationsfaktorerför att lära matematik. Enligt samtliga deltagare i undersökningen är ett varierat arbetssätten viktig faktor för att skapa motivation.
Ångest i TV-soffan : en uppsats om människans existens
Med hjälp av den fenomenologiska metoden visade det sig att fenomenet TV innehåller ångest. Programformen såpa serverar sina tittare en existentiell ångest. I sport bjuds tittaren på patologisk ångest. I ljuset av P. Tillichs existentiella ontologi (1977) framkom det att ångest beror på att samhället har fråntagit oss ödet och döden..
Säg att du är min syster : En narrativ analys med feministisk kritik av berättelserna i Genesis 12, 20 och 26 och av den utsatta kvinnan som motiv.
This essay examines how three big Swedish newspapers depicts e-sports and computer gaming and how the depiction change during 2000-2013. The study will also examine whether e-sports is being portrayed as competitive sport. The purpose is to investigate which attitudes that can be identified towards computer gaming and its culture in major newspapers such as Aftonbladet, Dagens Nyheter and Svenska Dagbladet and how these attitudes eventually changed over time. The sources that will be used in both the quantitative and qualitative analysis are based on web articles, mainly because the paper editions does not provide much, if any, information about computer gaming and e-sports and also because of the convenience of being able to quickly find articles to study. Results indicate that computer gaming is being depicted in a clear negative fashion during 2000-2006, and that the depiction of e-sports is somewhat positive but not as glorifying as for the years 2007-2013. During this period, there is a apparent tendency of e-sports being introduced to readers who are unfamiliar with the gaming culture. As for the attitudes towards computer gaming, the depiction is still somewhat negative, mainly because the debate about computer games and violence was revived because of several acts of violence in shape of school massacres and mass murder.
Idrottsrörelsens syn på talang : En studie utifrån fyra idrottsförbund
Our aim is to analyse and discuss Swedish sport federations´ view about talent. We are analysing material, mainly in digital form, with focus on the identification of talents, development of talents and talents in a wider perspective. The first one is about when and how federations identify talents. The second one is about how they work with development of talents, for example, what is the most significant aspect to develop young people to become successful athletes. The third one is about organizations questions, how they work to create an environment that enables Swedish athletes to become great in sports.
Motivationsskapande i ett handelsföretag : Med Lindex som praktikfall
Syftet med uppsatsen är att diskutera och lyfta fram vad som motiverar personalen på Lindex samt undersöka hur butikschefen skapar motivation på arbetsplatsen hos personalen. Undersökningen kommer också belysa vad medarbetarna anser skapar mest motivation hos dem. Butikschefens sätt att motivera och medarbetarnas svar på motivation varit relativt jämna för att jämföra. Båda parterna anser att kommunikationen men främst gemenskapen är viktigaste för att vara motiverad. Även varierande arbetsmoment skapar glädje i arbete vilket bidrar till att motivationen förstärks.