Sök:

Sökresultat:

985 Uppsatser om Spelregler för press - Sida 42 av 66

Fackliga stridsÄtgÀrder : Proportionalitetsprincipens pÄverkan pÄ svenska stridsÄtgÀrder

I Sverige har rÀtten att vidta stridsÄtgÀrder funnits under lÄng tid. Arbetsgivar- och arbetstagarparterna har kunnat ta till alla lagliga medel för att uppnÄ sitt syfte sÄ lÀnge kraven för rÀttigheten Àr uppfylld. Uppsatsen utreder frÄgan huruvida det nu skett en förÀndring av stridsrÀtten nÀr det kommer till proportionen pÄ den samma. Inom EU:s unionsrÀtt tillÀmpas ofta den sÄ kallade proportionalitetsprincipen vilken ocksÄ tillÀmpas pÄ andra omrÄden i den svenska rÀtten. NÀr det gÀller omrÄdet arbetsrÀtt och speciellt förhÄllandet mellan parterna pÄ arbetsmarknaden har principen inte kommit att slÄ igenom dÀr istÀllet den ?svenska modellen? lÀnge tillÀmpats.

Finansiell Kommunikation 2.0: En kvalitativ fallstudie om de svenska storbankernas syn pÄ och anvÀndning av sociala medier i syfte att bÀttre tillfredsstÀlla ekonomiska journalisters, investerares och finansiella analytikers informationsbehov

Social media has today reached a level of maturity similar to the Internet in the beginning of the millennium. More and more people get involved both on a private and professional level and companies are starting to realize the need to keep up with the new online behavior of its target groups. The Investor Relations(IR) function has for a very long time been carried out by writing reports and press releases, but maybe as times change so will the tools needed to communicate the IR-issues for the companies? The purpose of this paper was to examine the views on and involvement in social media for IR-purposes at the four main banks in Sweden: Nordea, SEB, Handelsbanken and Swedbank. The study was carried out in the form of a qualitative case study in which the banks were analyzed separately with the help of Davids and Venkateshs TAM2-model(2000) and also analyzed against one another.

"Vad Ă€r det hĂ€r nu? Ännu ett ord?" : En studie av prefixet cis- och normer i samhĂ€llet

Det finns en allmÀn uppfattning och en starkt förankrad förestÀllning om att kön Àr nÄgonting statiskt som inte kan ifrÄgasÀttas eller Àndras. SprÄk kan förmedla och upprÀtthÄlla diskriminerande Äsikter och vara privilegierande för mÀnniskor som Àr bekvÀma med, och följer rÄdande normer.I denna studie fokuseras prefixet cis-, som beskriver mÀnniskor som lever som, och identifierar sig sjÀlva i enlighet med de normativa förestÀllningar som rÄder i samhÀllet. Studiens teoretiska ramverk och metodologiskt tillvÀgagÄngssÀtt bygger pÄ den kritiska diskursanalysen (CDA). Utvalda blogginlÀgg samt tidningstexter som berör prefixet cis- har analyserats för att fÄ förstÄelse för vad prefixet cis- betyder för personerna som anvÀnder det. Som analysverktyg anvÀnds innehÄllsanalys samt korpusanalys.Resultatet av undersökningen visar att ord med prefixet cis- frÀmst anvÀnds av tvÄ aktörer i samhÀllet: transpersoner och feminister.

Annons eller PR : hur vet kommunikatören vad som skall vÀljas?

Problem Faith in the power of advertising has varied largely through the ages, and since we know that advertising is paid for, it therefore has less weight than the usual news. Publicity through promotional activities is in turn difficult to control. The question which of these two ways to communicate with the market that is the most effective, is equally entitled to ask, as difficult to answer. Purpose/Aim This paper is designed as a pilot study with two different objectives that go hand in hand. The first overall aim is to investigate how advertising and PR / publicity can be measured with the same tools while designing this metric.

Nytt spritsrör pÄ TwinRoll typ TRPE : Undersökning av kostnad pÄ spritsrör

This thesis describes possibilities for Metso Paper to lower their costs of spray pipes for their pulp wash press TRPE, with maintained good functionality and quality.Information that can be used by competitors has been censored in this version of the essay.To find solutions, alternative suppliers have been contacted and asked to quote. There has also been a new spray pipe designed. The manufacturing costs of the new design have been calculated.The thesis also contains a concept generation of an alternative product to the spray pipes in installations where a high pressure washer is used.To be able to ask other manufacturers of spray pipes to quote, a demand specification based on the currently used spray pipe was made. This was then sent to two alternative suppliers.An investigation of earlier used spray pipes, and the currently used, shows that the nozzles are a big part of the total costs of the spray pipes. To attempt to reduce the nozzles high cost an concept generation was made to find the best solution for a new design.There was a request that it should be possible to change the internal brushes in the spray pipe without cutting and welding.

"Vi beklagar att politisk censur förekommer i Sverige" : en retorisk analys av Sverigedemokraternas strategier vid lanseringen av deras valfilm 2010

I valupptakten hösten 2010 fick Sverigedemokraternas tvÄ valfilmer oerhört genomslag i media, och hade inte mindre Àn en halv miljon visningar pÄ Youtube, pÄ bara nÄgra fÄ dagar. Denna hÀr uppsatsen undersöker vilka strategier som ligger bakom ett sÄdant genomslag i media. FrÄgestÀllningen försöker besvara vilka verklighetsbeskrivningar som TV4 respektive Sverigedemokraterna (SD) ger i sitt pressmaterial angÄende lanseringen av SD:s tvÄ valfilmer, och vad de fÄr för effekter.Uppsatsen analyserar nyckelord som anvÀnds, vilken ram de sÀtter pÄ situationen och om SD anvÀnder sig av anti-etablissemangsstrategin. Den diskuterar ocksÄ omkring problemformuleringsprivilegiet, det vill sÀga att den som formulerar frÄgestÀllningen alltid Àger tolkningsföretrÀdet till den.Uppsatsens slutsats Àr att SD:s strategi vid lanseringen av valfilmen var att synliggöra och förstÀrka avstÄndet mellan SD och etablissemanget, sÄvÀl till politiska partier som till media. SD anvÀnde sig av de egna problemformuleringarna massinvandring och censur, som i sin tur skapade egna ramar, till vilka enbart SD hade tolkningsföretrÀde.

Kost och trÀning i sociala medier : KÀlla till hÀlsa eller ohÀlsa?

Unga vuxna tenderar att spendera mer tid pÄ sociala medier Àn pÄ nÄgon annan daglig aktivitet, dÀr det populÀraste sÀttet att kommunicera Àr genom att dela bilder. Samtidigt har intresset för hÀlsa och fitness hos allmÀnheten ökat de senaste Ären. Tidigare studier pÄvisar att ett stÀndigt fokus pÄ hÀlsa och fitness kan leda till lÄg sjÀlvkÀnsla och missnöje över sin kropp. Majotiteten av de tidigare studierna har fokuserat pÄ de negativa hÀlsoutfallen med sociala medier och pÄverkan pÄ mÀnniskors hÀlsa. Syftet med studien var att ur en neutral synvinkel, beskriva unga kvinnors upplevelser samt pÄverkan av sociala mediers exponering av kost och trÀning.

PÄverkansfaktorer i relation till viktminskning bland gymnasieungdomar

Syftet med studien var att undersöka om de gymnasieelever i Ärskurs 3 som uppgav att de försökte minska sin vikt hade ett högre Body Mass Index (BMI) Àn de som inte försökte minska sin vikt, samt undersöka vilka faktorer som pÄverkade gymnasieelevernas vilja att gÄ ned i vikt? Författarna anvÀnde en survey-metod i form av en enkÀtundersökning för att kunna jÀmföra variabler samt se orsakssamband och pÄverkansfaktorer. EnkÀterna besvarades pÄ den aktuella gymnasieskolan med respektive klassförestÄndare nÀrvarande. Studiens resultat baseras pÄ tre gymnasieklasser i Ärskurs 3 och omfattar 52 elever, varav 35 flickor och 17 pojkar. Resultatet visade att den största andelen deltagare som ville minska sin vikt var de normalviktiga och anledningen var för att de ansÄg sig sjÀlva som för tjocka.

Issues Management i praktiken : TvÄ skivbolags bemötande av fildelning

Fildelning och dess koppling till piratkopiering Àr ett Àmne som ligger högaktuellt i vÄrt samhÀlle vad det gÀller kultur, lagstiftning, teknikutveckling och musikdistribution.I dagslÀget talas det frekvent om unga som jublar och anvÀnder fildelningsprogram för att ladda ner mÀngder av "gratis" musik frÄn Internet, samtidigt som skivbolagen förlorar stora summor pengar. VÄr undersökning syftar till att belysa tvÄ skivbolags bemötande av denna komplicerade utveckling utifrÄn ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv.Det nÄgot obestÀmda begreppet Issues Management har satts i fokus för undersökningen. Issues Management kan i korthet beskrivas som en funktion inom Public Relations som innefattar en identifikation, planering och bemötande av en angelÀget i syfte att möjliggöra en organisations anpassning till samhÀllsförÀndringar, istÀllet för att strÀva emot dem. Samtidigt ger uppsatsen argument för att angelÀgenheten som dykt upp kan vara sÄ problematisk att den i sin tur kan pÄverka den tillÀmpade PR-modellen. För de undersökta skivbolagen skulle detta innebÀra en förÀndring frÄn ett asymmetriskt arbete i riktning mot ett mer symmetriskt arbete.I skivbolagens strategiska arbete verkar det för nuvarande inte finnas mycket förstÄelse för att klyftan mellan konsumenter och skivbolag, vad det gÀller fildelning, kan mötas genom att utröna gemensamma intressen i ett vinna-vinna-lÀge..

Den skönlitterÀra politiska spegeln : En tematisk analys av The Grass is Singing och Disgrace

Fotbollspelaren Zlatan Ibrahimovic var 2010 och 2011 den mest omskrivna sportprofilen i svensk press och Aftonbladet och Expressen har varsin reporter pÄ plats i Milano för att bevaka honom och hans lag AC Milan. Syftet med denna C-uppsats Àr att ta reda pÄ vad sportjournalister pÄ Aftonbladet och Expressen tror Àr anledningarna till att det skrivs sÄ mycket om Zlatan Ibrahimovic. Vidare vill vi ta reda pÄ hur de skriver om honom, varför de skriver som de gör, vilka egenskaper Zlatan Ibrahimovic har som gör att det skrivs sÄ mycket om honom samt vad det stora fokuset pÄ honom fÄr för konsekvenser. I vÄr analys kommer vi koppla resultatet till teorier som maskulinitet inom sportjournalistiken, virvelvindseffekt och tabloidisering.Vi har gjort en kvalitativ undersökning med hjÀlp av halstrukturerade djupintervjuer. Totalt har vi genomfört fem intervjuer med reportrar, krönikörer och nyhetschefer pÄ de tvÄ kvÀllstidningarna i Sverige.

HjÀlplöshet - ett vÀxande problem för unga vuxna?: en litteraturstudie om ökningen av depression och Ängest hos 16-24 Äringar utifrÄn Seligmans hjÀlplöshetsteori

Studiens syfte var att undersöka om hjÀlplöshet och brist pÄ kontroll Àr en bidragande faktor till att depression och Ängest har ökat bland svenska unga vuxna i Äldrarna 16-24 Är. Syftet var Àven att beskriva Seligmans teori (1975) gÀllande hjÀlplöshet och redogöra för hur den psykiska hÀlsan har förÀndrats under de senaste tvÄ decennierna. Har möjligheten att fÄ arbete förÀndrats för 16-24 Äringar och hur upplever de kontrollen över sin egen livssituation? Seligman (1975) beskriver hur förlorad kontroll kan leda till depression och upplevelse av hjÀlplöshet. Detta examensarbete Àr en litteraturstudie baserad pÄ sekundÀrdata frÄn ett flertal relevanta myndigheter.

Kommer lÀran överleva? : En studie om projektplanering och hantering av avvikelser

SammanfattningFör att ett företag ska överleva pĂ„ marknaden Ă€r ett starkt varumĂ€rke ett mĂ„ste.  Konkurrensen sĂ€tter press pĂ„ varumĂ€rket och vikten av ett starkt varumĂ€rke har aldrig varit större. Det kan finnas alternativ som bĂ„de kan var billigare och bĂ€ttre men ett starkt varumĂ€rke kan övertyga kunden att vĂ€lja företagets tjĂ€nster.  Kunden köper alltsĂ„ ett varumĂ€rke och inte tjĂ€nsten i sig.Ett företag som förstĂ„tt vikten av ett starkt varumĂ€rke Ă€r vĂ„r uppdragsgivare- Övikshem, en hyresvĂ€rd i Örnsköldsvik.  Företaget har genomgĂ„tt organisatoriska förĂ€ndringar och vill nu ha hjĂ€lp att lyfta varumĂ€rket ytterligare. Vi har genom en omfattad enkĂ€tundersökning tagit reda pĂ„ hur kunden uppfattar varumĂ€rket Övikshem. Tillsammans med information frĂ„n företaget kan vi pĂ„visa vilka skillnader som finns mellan kundens bild av varumĂ€rket och företagets visioner.VĂ„rt teoretiska arbete har resulterat i en unik modell som genom fem attribut visar pĂ„ vad som pĂ„verkar företagets varumĂ€rkeskapital.

Juridiska processer som marknadsföringsinstrument: En fallstudie kring utformningen av massmedial kommunikation i tvÄ EG-rÀttsprocesser

In public relations and marketing, lawsuits traditionally connote crisis. The purpose of this study is to explore the design and critical considerations concerning risks and opportunities when companies voluntarily initiate lawsuits with the partial aim to get publicity in the mass media. In the following paper, the communicative aspects of two such Swedish cases in the European Court of Justice are studied?a large corporation challenging the Swedish monopoly on gambling and a small company challenging the government on their restrictions for individuals to import alcoholic beverages. The case studies have been conducted through interviews, analysis of legal acts and press articles.

Vad Àr kommersiellt och vad Àr public service? : InnehÄll, form och funktion i radions morgonprogram

Uppsatsen undersöker radiomediets form (utformning, uppbyggnad och dess olika delar) och funktion (för programmens helhet och för lyssnarna) i dagens Sverige.Syftet var att analysera vilka likheter och skillnader som finns mellan public service radion och den kommersiella radion. Det Àr framförallt public service radions identitet som relateras i förhÄllande till den kommersiella radion. I uppsatsen anvÀnds bÄde kvantitativ och kvalitativ innehÄllsanalys med fokus pÄ medietextens tempo, positionering och intention. Det empiriska materialet bestÄr av tvÄ av radions mest populÀra morgonprogram; RIX MorronZoo och Morgonpasset i Sveriges Radio P3, inspelade morgonen den 15/4 samt morgonen den 16/4 -2004. Referenserna bestÄr av tidigare forskning om radiomediet, aktuella rapporter, hemsidor, tidningsartiklar och offentliga dokument om styrregler för radion i Sverige.

GiftskÄpet: Praktik och princip

The aim of this thesis is to examine the historical use of "poison cabinets", or restricted shelves, in Swedish libraries. Drawing upon the theories of Mary Douglas and Michel Foucault, it also seeks to sketch a cultural and ideological context of the practice; with the emphasis on social or mental hygiene, and disciplinary aspects. Through qualitative interviews as well as digitalized recordings of librarians active during the first half of the 20th century, actual examples of poison cabinets are presented. A closer examination is conducted of past collections at Lund University Library, and two large public libraries situated in VÀxjö and Sigtuna. The essay also investigates views on library censorship, controversial literature, and other related subjects reflected in th elibrary press during the period 1916-1979.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->