Sök:

Sökresultat:

985 Uppsatser om Spelregler för press - Sida 23 av 66

Crusenstolpekravallerna

Uppsatsen undersöker tre Stockholms tidningars gestaltning av Crusenstolpekravallernas junidel sommaren 1838 i Stockholm. Studien Àr aktörscentrerad och inriktar sig pÄ tre aktörer folket, ordningsmakten militÀr/polis och tidningarna sjÀlva. Som teoretisk utgÄngspunkt har Maxwell McCombs dagordningsteori anvÀnts i vilken gestaltningprocessen Àr en del. Metoden som anvÀnds Àr en kvalitativ textanalys. Detta tillvÀgagÄngssÀtt kompletteras med komparativ metod.

En klandervÀrd pressetik: Om pressens sjÀlvsanering och utveckling av klander

Studiens syfte Àr att undersöka huruvida svensk press behöver tydligare riktlinjer för hur klander frÄn Pressens opinionsnÀmnd, PON, ska publiceras, bÄde i papperstidningar och pÄ nÀtet. Syftet innefattar ocksÄ att försöka definiera den mest lÀmpade utformningen för lÀttillgÀngliga och etiskt korrekta publiceringar av nÀmndens uttalanden. Kvalitativa professionsintervjuer med utgivare, medieforskare samt AllmÀnhetens pressombudsman, PO, analyseras utifrÄn teorier om pressetisk sjÀlvsanering och begreppet media accountability. Resultatet visar att PON:s uttalanden Àr alldeles för lÄnga och otympligt utformade för att tydliga publiceringar ska vara möjliga. NÀmndens riktlinjer Àr förlegade och saknar förankring i det rÄdande medieklimatet.

Trycksaker till Utvecklingshuset och Skönhetsbanken

A number of publications has been produced for two companies in Dalarna, Utvecklingshuset andSkönhetsbanken.Utvecklingshuset is working, among other things, with stressyndroms and by treating crises. Theirpublications consist of a number of product sheets, a folder and a brochure. They want to use the publicationsfor information to their customers.Skönhetsbanken is a beauty saloon who will have a brochure to mediate the services they can offer.Photos have been taken, existing and for this purpose written texts have been used.The softwares Adobe Photoshop 7.0 and Adobe Indesign 2.0 have been used for all publications andthe work with producing these has been satisfactory.The effect of a good cooperation with the companies has resulted in that they are pleased with thepublications and feel that they have been part of the end of the results.All of the publications have been or will be printed with digital printing methods, which is the reasonfor the choice of the litterature survey.The survey deals with, among other things, how the digital press works, which papers that are suitable,economic aspects and what a graphic designer should have in mind when it comes to graphic productsthat will be printed with digital printing methods..

BildsprÄk i en applicerad intermedialitet : Vinrecensionen och sökandet efter den perfekta smakreproduktionen

Sammanfattningsvis kan Ätagandena i uppsatsen kokas ned till följande: Dess syfte Àr att se till hur intermedialitet och bildsprÄklighet manifesterar sig i vinrecensionen samt hur dessa tvÄ fenomen interagerar i densamma. FrÄgan som söks besvaras Àr: Hur arbetar bildsprÄk för att uppnÄ god överföring mellan medier i en applicerad intermedialitet? Metoden för att besvara denna frÄga utgÄr ifrÄn en jÀmförelse mellan vinrecensionens sÀtt att kommunicera med sin lÀsare och idéer frÄn semiotiska kommunikationsmodeller angÄende hur betydelse överförs. Dessutom görs historiska utblickar angÄende intermedialitet och bildsprÄk i respektive kapitel, för att vinna hÀvd Ät definitionerna i uppsatsen. Samtliga moment utförs i semiotisk anda, med fokus pÄ sprÄk och pÄ de strukturer som styr sÄdana..

Förvaltningsfastigheter : Vilken information fÄr aktieÀgarna?

Denna uppsats behandlar vÀrdering av förvaltningsfastigheter till verkligt vÀrde enligt IASB:s standarder IAS/IFRS. VÄr undersökning syftar till att utreda vilken information som finns tillgÀnglig för svenska fastighetsbolags mindre aktieÀgare i tryckt press och i Ärsredovisningarna, avseende vÀrdering till verkligt vÀrde. Genom att studera Ärsredovisningarna för sju bolag och artiklar publicerade i sex tidningar och tidskrifter har vi kommit fram till slutsatserna att:?en mindre aktieÀgare mÄste vara aktiv i sitt sökande för att hitta den information som finns,?artiklar som behandlar Àmnet inte har publicerats i större omfattning,?den information som lÀmnas ofta Àr komplicerad och svÄr att förstÄ..

Fokus pÄ den...kunden, vilken kund? : En studie om Redovisningshusets kundrelationer

Syfte: Marknadens spelregler förÀndras stÀndigt. Förslaget om slopad revisionsplikt kommer att innebÀra stora förÀndringar för redovisningsbranschen, framför allt nÀr det kommer till vem som vinner slaget om kunderna. I rollen som redovisningskonsult ingÄr inte enbart bokslut, deklarationer och siffror. Det innefattar Àven stor portion med service, bemötande och kommunikation. Syftet med denna uppsats Àr i första hand att identifiera betydande faktorer som Àr viktiga för att utveckla lÄngsiktiga kundrelationer och undersöka hur Redovisningshuset i Hudiksvall AB anvÀnder sig av dessa.

"The simple act of riding a bike" : Svenska och amerikanska kritikers reception av filmen Den Gröna Cykeln

Uppsatsens syfte Àr att granska sexton recensioner publicerade i svensk respektive amerikansk press gÀllande filmen Den Gröna Cykeln (Haifaa Al-Mansour, 2012). Undersökningen grundar i kritikernas syn pÄ genus och jÀmstÀlldhet samt kulturell och nationell identitet som filmen berör. Recensionerna analyseras och jÀmförs för att hitta skillnader och likheter i den svenska respektive amerikanska receptionen. Analysen visar att skillnaden mellan de tvÄ nationernas reception Àr uppdelade mellan de tvÄ fokusomrÄdena, dÀr de amerikanska kritikerna fokuserar pÄ kulturell och nationell identitet och jÀmför filmens skildring av det saudiarabiska samhÀllet med den amerikanska kulturen. De svenska kritikerna tycks generellt ha större fokus pÄ filmens skildring av genus och jÀmstÀlldhet till skillnad frÄn amerikanerna..

SÀtts hyresgÀsten i fokus?

PÄ grund av den bostadsbrist pÄ som idag delvis rÄder pÄ hyresrÀttsmarknaden, kan frÄgan stÀllas huruvida fastighetsföretagen har incitament till att arbeta kunddrivet för att dÀrmed öka sin konkurrenskraft. Att allmÀnnyttiga bostadsbolag ska drivas utifrÄn affÀrsmÀssiga principer bestÀms genom en ny lag frÄn 2011 - Lag (2010:879) om allmÀnnyttiga kommunala bostadsaktiebolag. Den nya lagstiftningen medför ocksÄ ett nytt hyressÀttningssystem. Dessa förÀndringar kan komma att medföra nya spelregler pÄ marknaden som innebÀr en ökad konkurrens bland fastighetsföretagen samt att kunden kan komma att stÀlla högre krav pÄ sin hyresvÀrd. Studiens syfte Àr att kartlÀgga och jÀmföra huruvida fastighetsföretag sÀtter sina kunder i fokus samt att kartlÀgga hyresgÀsters upplevelser vad gÀller trivsel i sitt boende och vad de anser vara en idealisk förvaltning. För att kunna besvara syftet har en kvantitativ enkÀtundersökning med ett visst inslag av kvalitativa, öppna, frÄgor riktats mot hyresgÀster frÄn tvÄ fastighetsbolag, ett allmÀnnyttigt och ett privatÀgt, och frÄn tvÄ olika bostadsomrÄden.

VarumĂ€rket Öresund : med nĂ€tverk som kommunikationskanal

I uppsatsen undersöks förutsĂ€ttningar och möjligheter för att genom Öresund Networks medlemsnĂ€tverk kommunicera varumĂ€rket Öresund till externa mĂ„lgrupper. NĂ€tverksmedlemmars uppfattningar och behov analyseras utifrĂ„n varumĂ€rkes- och nĂ€tverksteori. Det empiriska material som legat till grund för analysen har samlats in med kvalitativa intervjuer.Resultaten visar att varumĂ€rket har en positiv image hos nĂ€tverksmedlemmarna och att det finns goda förutsĂ€ttningar för att kommunicera varumĂ€rket genom nĂ€tverket. NĂ€tverket utnyttjas dock inte till sin fulla potential och bör anpassas efter nĂ€tverksmedlemmarnas behov. Engagemanget för varumĂ€rket mĂ„ste ocksĂ„ höjas för att skapa ett starkt varumĂ€rke vilket Ă€r en förutsĂ€ttning för att nĂ€tverksmedlemmarna ska kommunicera varumĂ€rket.

En digital hjÀlte? : En klassisk narratologisk analys av ett nytt medium ? tv-spelet som medietext

De digitala spelen tar allt större plats i vÄrt vÀsterlÀndska samhÀlle. Tiden dÄ spelande bara var för de mest inbitna datorfantasterna Àr sedan lÀnge förbi. Idag konkurrerar spelindustrin med bÄde film- och musikindustrin om konsumenternas uppmÀrksamhet.Trots det har forskning kring de digitala spelen lÀnge Äsidosatts. Men en process Àr nu i full gÄng för att etablera forskning kring spel och dess innehÄlls- och uttrycksmÀssiga aspekter som ser bortom frÄgan om eventuella skadliga psykologiska effekter och liknande. Men denna process Àr ung och oenighet rÄder om hur spelen som studieobjekt ska behandlas.Denna debatt som utgÄr frÄn tvÄ olika ansatser; den narratologiska och ludologiska, har visat sig vara central i forskarvÀrlden.

RysskrÀck i norden? En analys av synen pÄ Ryssland i svensk och finsk media.

Denna uppsats behandlar hur Dagens Nyheter och Hufvudstadsbladet har rapporterat om den planerade gasledningen genom Östersjön och det ryska parlamentsvalet 2007. I uppsatsen anvĂ€nds attributionsteorin för att genomföra en kvalitativ textanalys av ledare i de bĂ„da tidningarna. De utvalda ledarna har skrivits angĂ„ende de bĂ„da hĂ€ndelserna och Ă€r skrivna under perioden 2007-01-01 till 2007-12-14. Uppsatsen anvĂ€nder sig av den metod och teori som Stefan Höjelid anvĂ€nde i sin doktorsavhandling "sovjetbilden i nordisk press". Med hjĂ€lp av attributionsteorin kan vi se distinkta olikheter, men Ă€ven likheter i ledarnas orsaksförklaringar till hĂ€ndelserna.

Bilden av spelaren : En diskursanalys om att göra "problem"

The purpose of this study has been to examine how the image of the gambler is described by studying a report published by FolkhÀlsoinstituet [FHI] and a number of chosen articles from the Swedish Evening Press. Discourse theory has been used both as theory, together with social constructionism, and as a research method. The main conclusions of the study are that three different discourses can be identified: the normal gambler, the professional gambler and the problem gambler. The image of the problem gambler is described as a deviant and problematic minority characterized by loss of control, irrational thoughts and dissociative behaviour. The construction of the problem gambler fills three possible purposes for the state: As a solvable problem to handle criticism against negative consequences of gambling, as an argument to avoid competition on the market and as an individual characterized by loss of control in order to legitimize and make the construction of the normal gambler possible..

Att fylla tidningarna med kris : En studie av kriskommunikation, nyhetsmedier och deras kÀllor

The purpose of this study is to discover and explain the influences of media coverage of organizational crises on crisis communication, and vice versa. The study also shows how mediated crises develop, and how media framing and news sources affect this development.Carried out as a case study of three Swedish mediated crises, the methods used are quantitative and qualitative content analysis of media content from four Swedish newspapers and four organizations' press releases from the studied crises.Mediated crises develop through their specific pattern regardless of, but not independent from, the organizations' crisis communication. The crisis communication is used as an elite source in media reporting from the crises, but it can not control the mediated crises. However, it influences framing, and the possibilities to influence media reporting are better in the pre-crisis phase and the culmination..

Tobaksbolagen och CSR

Studiens syfte Àr att beskriva hur enhetschefer i en offentlig organisation med inriktning pÄ vÄrd och omsorg resonerar kring sina förutsÀttningar att pÄverka arbetsmiljön och arbetsglÀdjen. I organisationen har det under de sista Ären skett stora omorganisationer och förÀndringar som medför en kÀnsla av oro och osÀkerhet och ingen vet hur framtiden blir. Arbetslivet stÄr inför stora utmaningar som innebÀr ett hÄrdare arbetsklimat med andra villkor som sÀtter press pÄ mÀnniskan. Konsekvenserna av de stÀndiga förÀndringar och pÄfrestningar inom arbetslivet leder ofta till en försÀmrad arbetsmiljö och sÀmre anstÀllningsvillkor. Det Àr dÀrför viktigt för dagens organisationer att stödja och utveckla ett gott ledarskap, sÄ ledarna tillsammans med medarbetarna orkar utveckla och driva verksamheten framÄt.

Individuella idrottares upplevda kÀllor till self-efficacy

Syftet med föreliggande studie var att kartlÀgga kÀllor till self-efficacy hos individuella idrottare med hjÀlp av self-efficacy teorin och pyramid för prestation. Följande frÄgestÀllningar har besvarats: (A) vilka kÀllor anvÀnder individuella idrottare vid hög self-efficacy (B) Vilka kÀllor anvÀnder individuella idrottare vid lÄg self-efficacy? och (C) Vilken Àr relationen mellan self-efficacy och prestation? Tio semistrukturerande intervjuer genomfördes pÄ tio individuella idrottare (5 manliga och 5 kvinnliga) i Älder 18-27 Är. Resultaten visade att tidigare erfarenheter var den största kÀllan till ökat self-efficacy. Uttryck som "trÀnat bra innan" och "bra förberedelse" anvÀnder intervjupersonerna för att beskriva denna kÀlla.

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->