Sök:

Sökresultat:

2902 Uppsatser om Solow-modellen med teknologi - Sida 54 av 194

Ingen enkel kur! Modell för ökad servicenivå inom svensk sjukvård

Temat för denna uppsats är - ökad service inom sjukvården. När ministrar ? de högsta ansvariga för sjukvården - i en offentlig debattartikel efterlyser, ?att vården skall vara till för patienten och inte tvärtom? antyder det att sjukvården har problem när det gäller patient¬service. Uppsatsens empiriska material bekräftar denna bild.Vår avsikt med uppsatsen är att utforma en modell som kan vara ett verktyg i sjukvårdens arbete med att öka sin service till patienter. I uppsatsen undersöker vi möjligheterna till en patientdriven utveckling av service inom sjukvården.

Självrisk vid driftupphandling : En fallstudie om entreprenörens konstnadsansvar, självrisk, vid felavhjälpande underhållsåtgärder

Sedan outsourcing blev vanligare på den svenska marknaden har det även blivit vanligt att i förvaltning upphandla sin drift i konkurrens. I ett mycket tidigt skede uppmärksammandes en problematik med samarbetet mellan beställare och driftentreprenör som innebar att fakturahanteringen mellan parterna var omfattande och tidkrävande. För att bland annat minska administrationen upprättades en självriskmodell som många beställare idag tillämpar i kontrakten, vilken innebär att driftentreprenören ersätter felavhjälpande underhållsåtgärdskostnader upp till ett visst gränsbelopp. Syftet med fallstudien är att undersöka modellens uppbyggnad och tillämpning samtatt analysera vad beställare och entreprenör anser om självriskmodellen.Studien bygger främst på primär insamlad data genom ett antal intervjuer med främst en beställare, Locum samt en sekundär datainsamling i form av en enkätundersökning besvarad av verksamma entreprenörer inom branschen.För att bibehålla det offentliga fastighetsbeståndet och för att se till brukarens bästa måste en förståelse finnas mellan beställare och entreprenör. Den lösningen som idag finns för att upprätthålla kvalité och service i en funktionsupphandling är att använda självriskmodellen. För beställaren fungerar modellen som ett incitament att funktionskraven uppnås och för att minska fakturahanteringen.

Samarbete i försörjningskedjan för balans mellan en leverantörs utbud och konsumentens efterfrågan: en fallstudie i kosmetikbranschen

Grundfilosofin i Supply Chain Management är att matcha utbud mot efterfrågan. Den så kallade Bullwhipeffekten pekar på att variationen mellan utbud och slutkundens efterfrågan ökar ju längre bak i försörjningskedjan man kommer. Med det menas till exempel att försäljningskvantiteter som faktiskt säljs i en affär sällan speglar de orderkvantiteter som leverantören skickar till tillverkaren som försörjer butiken med produkter. Förutom variationer i utbud och efterfrågan visade det sig att bristande interorganisatorisk kommunikation, brister i prognosarbetet tillsammans med en bristande datastruktur bidrog till en låg servicegrad. Den senaste forskningen belyser hur variation som orsakats av bullwhipeffekten kan minskas, samt att en låg servicegrad kan förbättras genom ett ökat samarbete i försörjningskedjan.

Målbolagsstyrelsens roll & ansvar vid fientliga takeovers

Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som inverkar på personalens relation till brukarna på ett korttidshem för flerfunktionshindrade ungdomar och unga vuxna, samt att granska hur dessa faktorer influerar varandra. Data har insamlats i huvudsak genom djupintervjuer men också utifrån ett självetnografiskt förhållningssätt. Analysmetoden som använts är Grounded Theory. Resultatet av studien visar att vårdpersonalens relation till brukarna kan kopplas till den nivå av relationell trygghet som upplevs gentemot brukarna på korttidshemmet. Den relationella tryggheten påverkas i sin tur av vårdgivarens personlighet, det upplevda relationella djupet mellan vårdgivaren och brukaren, samt graden av upplevd arbetsrelaterad stabilitet.

Ledning av implementering av ett nytt arbetssystem

Syftet är att med hjälp av fallet Stockholms stads hemtjänst analysera hur ledningen på utförarnivå implementerar ett påtvingat arbetssystem.Studien är kvalitativ där avsikten med studien är att beskriva och analysera respondenternas tankar och upplevelser kring implementeringen av arbetssystemet. Som forskningsstrategi har en fallstudiemetod använts. Den huvudsakliga datakällan är åtta intervjuer med chefer på olika utförarenheter i Stockholms stad.Uppsatsens teoretiska ansats utgörs av Principal-agent teorin, teorier om förändringsmotstånd och förändringsledning samt teorier om implementering av ny teknologi.Studien tar sin grund i att Stockholms stad infört ett nytt rapporteringssystem i hemtjänsten år 2014, något som har mött mycket motstånd av vårdbiträden. Detta har lagt press på ledningen på utförarnivå som lett implementeringsarbetet i utförarenheterna. Genom åtta stycken intervjuer med chefer från olika utförarenheter har ledningens roll och ansvar av implementeringsarbetet uppskattats samt ledningens hantering av motstånd diskuterats.Studien har resulterat i en utvärdering av ledningsarbetet som till största delen påverkat utfallet av införandet av ParaGå i hemtjänsten.

Effektiv internkontroll ? En studie över onoterade företags interna kontroll avseende information och kommunikation

Bakgrund och problemdiskussion: Risker är någonting som har stor påverkan på företagets lönsamhet. Riskerna kan gälla alltifrån finanskriser till medvetna fel från ledande befattningshavare eller medarbetare. Enron var en skandal som fick betydande konsekvenser i världen. USA införde en ny lagstiftning som en följd av det inträffade. Avsikten var att minska risken för bristande rapportering.

Färg och kläder som könsmarkör : En jämförande studie om hur pojkar och flickor väljer att markera kön inom sitt bildskapande

Syftet är att med hjälp av fallet Stockholms stads hemtjänst analysera hur ledningen på utförarnivå implementerar ett påtvingat arbetssystem.Studien är kvalitativ där avsikten med studien är att beskriva och analysera respondenternas tankar och upplevelser kring implementeringen av arbetssystemet. Som forskningsstrategi har en fallstudiemetod använts. Den huvudsakliga datakällan är åtta intervjuer med chefer på olika utförarenheter i Stockholms stad.Uppsatsens teoretiska ansats utgörs av Principal-agent teorin, teorier om förändringsmotstånd och förändringsledning samt teorier om implementering av ny teknologi.Studien tar sin grund i att Stockholms stad infört ett nytt rapporteringssystem i hemtjänsten år 2014, något som har mött mycket motstånd av vårdbiträden. Detta har lagt press på ledningen på utförarnivå som lett implementeringsarbetet i utförarenheterna. Genom åtta stycken intervjuer med chefer från olika utförarenheter har ledningens roll och ansvar av implementeringsarbetet uppskattats samt ledningens hantering av motstånd diskuterats.Studien har resulterat i en utvärdering av ledningsarbetet som till största delen påverkat utfallet av införandet av ParaGå i hemtjänsten.

Kapacitetsjakt på Metso

Problemdiskussion: Dagens produktion är uppbyggd på gamla förutsättningar och det ligger i företagets intresse att undersöka möjligheten att istället anpassa produktionen till de krav och förutsättningar som råder idag. Metso Minerals vill konkurrera med korta leveranstider för att på det sättet kunna erbjuda sina kunder högre tillgänglighet av produkter än vad konkurrenterna kan. Variationer i orderingång ska inte påverka förmågan att tillverka och leverera en produkt i tid. För att detta ska kunna uppfyllas är det viktigt att ta reda på hur stor produktionskapacitet det faktiskt finns och hur stor del av denna som används idag. Syfte: Syftet med examensarbetet är att bygga en analysmodell för styrning och uppföljning av ett produktionssystem.

Personlig service i köp- och säljprocessen

Utöver de varor en modebutik erbjuder kunden är personlig service en viktig del av erbjudandet. En ökad konkurrens mellan företag kräver att de utvecklar sig inom personlig service för att kunna skilja sig från konkurrenterna. Butikens personal bör ha rätt kompetens och vara säljinriktade för att klara av uppgiften att svara på kundens förväntningar gällande personlig service. Genom att fokusera på att leverera rätt servicekvalitet i kundens köpprocess kan lojala kunder skapas. Det är viktigt att all personal är medvetna om företagets servicepolicy då det är en grund för att kunna upprätthålla och utveckla en god servicekvalitet.

Simulering av oljeflödet i Scanias växellådor

Man vill på Scania korta utvecklingstiden på sina produkter för att fortsatt kunna vara en av de främsta tillverkarna av lastbilar i världen. För att lyckas med detta måste man hitta nya hjälpmedel och vägar för att öka kunskapen och snabba på utvecklingsarbetet. Oljeflödet i växella?dan är ett sådant område där man nu undersökt möjligheterna till att öka kunskaperna genom datorsimuleringar.I detta examensarbete har en modell för datorsimuleringar av oljeflödet genom axlarna i växellådan tagits fram i GT-Suite, som är ett modulbaserat simuleringsprogram i 1D. Modellen kan simulera flödet från oljepumpen, ända bak till solhjulet i planetväxeln och däremellan flödet till lager och synkar.

Förbereda för förändring - Utvärdering av en modell för framtagning av ett processbaserat mätsystem

Problem: Dagens företag är beroende av att kunna vara snabba på att förändras och utvecklas. För att kunna utvecklas kontrollerat krävs det kunskap om var man börjar, vart man ska och hur man ska ta sig dit. Den här uppsatsen fokuserar på frågan om var man börjar. Som förberedelse för förändringen bör företaget kartlägga sin aktuella position. De behöver ett mätsystem.

Urbana kvaliteter i det offentliga rummet : ett analysverktyg för praktiken

Malmö riktar in sig på att växa inåt bland annat för att spara den kringliggande rika jordbruksmarken. Under de närmsta 20 åren räknar manmed att denna förtätning kommer att stå för majoriteten av de 100 000 nyainvånare staden förväntar sig att växa med.Ett av de områden där man redan idag planerar att bygga mer ärmiljonprogramsområdet Herrgården med intilliggande Rosengårdsfältet.Området är idag kraftigt nedgånget, segregerat, överbefolkat ochoroligheterna de senaste åren har blivit nyheter på en global skala. Manär därmed i starkt behov av en förändring och statushöjning. En nogaöverlagd och genomtänkt intensifiering av området skulle kunna vara enlösning på dess problem och samtidigt tillhandahålla välbehövliga nyabostäder till både Herrgården och Malmö.Men vad händer med utemiljön vid ett sådant projekt? Den utemiljö somför människan är ytterst viktig ur en mängd olika aspekter.

Samarbete med hjälp av informations- och kommunikationsteknologier: hur studenterna samarbetar och upplever informations- och kommunikationsteknologier i distansutbildning

Syftet med uppsatsen är att få en bild av på vilket sätt informations- och kommunikationsteknologier (IKT) används och hur dessa teknologier stödjer studenternas samarbete på distans. Vi har genomfört en fallstudie på Luleå tekniska universitetet på avdelningen för Systemvetenskap. Denna studie utfördes från ett användarperspektiv. Resultatet av undersökningen visar bland annat att de flesta studenter föredrar att arbeta med uppgifterna självständigt. När studenterna samarbetar väljer de ett kooperativt sätt framför ett kollaborativt.

Virtuell skakrigg för utmattningsbedömning av helhytt: metodutvärdering

Det här examensarbetet har utförts på beräkningsgruppen inom hyttutveckling, Scania CV AB i Södertälje under perioden juni-november 2007. Syftet med arbetet har varit att undersöka hur utmattningsbedömning av hyttstommen kan förbättras genom användning av så kallade virtuella skakriggar. Främst har skadan på torpedplåten i hyttens front undersökts. Dessutom har möjligheten att använda metoden som utgångspunkt för att förenkla beräkning av krafter omkring hyttupphängningen undersökts. Med den virtuella skakriggen utgår man från uppmätta accelerationer och tar med en iterativ process fram de lastsignaler i hyttens infästningspunkter som ger samma beteende hos hytten som uppmätts i prov.

Kostnadseffektivisering av en produktionsprocess i SMF : -En fallstudie

Fallstudiens syfte är att skapa en förståelse för hur man kan identifiera ekonomiska förluster samt förbättra det interna produktionsflödet med rekommenderade förbättringsåtgärder. Målsättningen är att skapa en modell som kan hjälpa SMF att förbättra sin produktion. Modellen ska sen testas empiriskt i fallföretaget och tillsammans med den noggrant utvalda teorin generera en nulägesanalys som ska sammanställa faktorer som är väsentliga att studera för att förbättra produktionen.Nyckelord:Produktionsflöde, Kartläggning, Modellutveckling, Lean produktion, Produktionsutveckling, SMF.

<- Föregående sida 54 Nästa sida ->