Samarbete med hjälp av informations- och kommunikationsteknologier
hur studenterna samarbetar och upplever informations- och kommunikationsteknologier i distansutbildning
Syftet med uppsatsen är att få en bild av på vilket sätt informations- och kommunikationsteknologier (IKT) används och hur dessa teknologier stödjer studenternas samarbete på distans. Vi har genomfört en fallstudie på Luleå tekniska universitetet på avdelningen för Systemvetenskap. Denna studie utfördes från ett användarperspektiv. Resultatet av undersökningen visar bland annat att de flesta studenter föredrar att arbeta med uppgifterna självständigt. När studenterna samarbetar väljer de ett kooperativt sätt framför ett kollaborativt. Trots närvaron av verktyg som är lämpade för distanskurser väljer studenterna oftast e-post till de flesta aktiviteter inom samarbete. Tidsfaktorn och enkelheten i ett samarbetsverktyg som alla studenter behärskar på ett någorlunda bra sätt kan vara avgörande när det gäller att välja verktyg för samarbetet. Resultatet visar dessutom att studenterna tar hänsyn till att andra studenter inte har samma tekniska förutsättningar och väljer därmed några samarbetsverktyg som inte kräver stor bandbred eller specifik mjukvara, det vill säga samarbetsverktyg som passar alla deltagare. Även om e-post användes mest till de flesta aktiviteterna, var det inte bara universitetets egen e-post klient som användes för hanteringen av e-post, utan även applikationer såsom Outlook och Hotmail användes.