
Sökresultat:
5327 Uppsatser om Socio-economic survey - Sida 36 av 356
Hälsoekonomiska utvärderingar i svenska läkemedelskommittéer - Attityder och användning
Lagen om läkemedelskommittéer infördes den 1 januari 1997 och innebär att det i varje landsting ska finnas minst en läkemedelskommitté. Syftet med kommittéernas verksamhet är att verka för en tillförlitlig och rationell läkemedelsanvändning, grundad på vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta gör kommittéerna genom att rekommendera läkemedel till en så kallad baslista. I denna uppsats görs en enkätstudie av kommittéernas attityder till och användning av hälsoekonomiska utvärderingar vid dessa rekommendationer. För att få en uppfattning om detta har en representant från varje kommitté i Sverige svarat på frågor som berör beslutskriterier, informationskällor, utbildning samt attityder till och användning av utvärderingars resultat.
WHAT HAS THE POWER TO EMPOWER YOU? Förutsättningar för empowerment: en kvantitativ studie av tjänstemäns upplevelser över empowermentfrämjande villkor
Introduction/Background: Economic evaluations help decision-makers to make informed decisions regarding resource allocation. Information generated from CEA can support evaluations of a new intervention with current praxis. The evaluations also provide information as to whether an intervention is cost-effective, both in economic terms and in health gains. Objective: The aim of this thesis is to investigate the use of economic evaluations in public health, with a focus on CEA. Use of economic evaluations is regarded as both a method for evaluation and as support for informed decisions.
Har en ?Credit Crunch? Förekommit på den Svenska Kreditmarknaden? -En studie av efterfråge- och utbudsöverskott sedan 1987
Purpose: The purpose of this thesis is to examine whether some periods of declines in Swedish real credit can be explained by a credit crunch. Is it further possible, with these results, to do any conclusions about the banks behaviour in the on going financial crisis that has shadowed the country since 2007/2008? Method: A credit crunch is here defined as a period of supply-side restrictions on loans which doesn?t reflect the ongoing interest rates. By estimating a supply and demand function with a disequilibrium model the excess demand- and supply for credit due to different periods can be calculated. Conclusion: A credit crunch has been present during a period after the banking crisis of early 1990?s.
Cellphone Survey System : En studie om marknadsförhållanden och produktlansering för Tradewell Group AB
Today?s market for companies doing statistical surveys is a market consisting of mostly standardized methods where differentiating your company from the competitors is hard. Simultaneously both the society at large and technology in specific is under constant development and everything needs to be done at a faster pace with better precision. One of the companies on the market mentioned above is Tradewell Group AB. During 2008/2009 Tradewell has developed a new method for doing statistical surveys. The method named by Tradewell is called Cellphone Survey System, CSS and include using existing technology in a, for this market, unknown way.
Skolsköterskors erfarenheter av att samtala med barn om våld i hemmet- med stöd av hälsoenkät
Thirteen percent of the Swedish children declare that they have been beaten by their parents or other adults. While interviewing these children it has been discovered that they want adults to talk to them more about the violence they have experienced. Through intense research the understanding of the importance of asking patients about violence has deepened, during the last years and this year a new Swedish law has been instituted about the matter. The Swedish school nurses work shall be health promoting and preventive, due to the Swedish law about schooling. In this work the school nurses have an institutionalized task in performing health consultations with every one of the Swedish children.
En event study av reporäntans effekt på aktiemarknaden
Det är av intresse för aktörer på den finansiella marknaden att prognostisera aktiemarknadens reaktion på en ändring av reporäntan. Flera arbeten har de senaste årtiondena försökt påvisa ett samband främst på den amerikanska marknaden. Denna uppsats försöker sig i stället på att finna en korrelation mellan annonsering av reporänta såväl som förväntningar på reporänta och en onormal avkastning på den svenska aktiemarknaden. I arbetet används en event study på Affärsvärldens index under perioden 1997 till 2007. Perioden är vald så att det initiala trovärdighetsproblem för riksbankens inflationsmål som förelåg före 1997 inte ska påverka resultatet.
Leder hög BNP-tillväxt till ökad risk för ekonomiska kriser?
Uppsatsen undersöker ifall hög BNP-tillväxt ökar risken för ekonomiska kriser. Detta testas genom att använda Tornells krisindexmodell och sedan utöka den med en variabel för BNP-tillväxt. Därefter testas för en rad länder signifikansen hos de olika variablerna. Från undersökningen kan jag dra slutsatsen att det generellt sett inte går att påvisa något sådant samband. Materialet innehåller dock stora skillnader mellan länderna beroende på hur pass industrialiserade de är.
Oljeprisets långsiktiga samband med Sveriges och Norges aktieindex
Sammanfattning Denna studie utreder om ett långsiktigt samband mellan oljepriset och valda aktieindex kan påvisas. Tre typer av aktieindex har valts, generalindex, industriindex och råvaruindex, för Sverige respektive Norge. För att undersöka det långsiktiga sambandet mellan oljepriset och aktieindex används kointegrations- och regressionsanalys. Studien visar att det bara förekommer ett långsiktigt samband mellan oljepriset och ett fåtal av aktieindexen. Nyckelord: Olja, Kointegration, Tidsserier, Aktieindex Abstract This Study investigates if a long-term relationship between oil price and selected stock indices can be proved.
Konsekvenser av förändringar i det kommunala statsbidrags- och utjämningssystemet
I denna uppsats jämförs det gamla kommunala utjämningssystemet, som gällde mellan 1996 och 2004, med det nya som trädde i kraft vid årsskiftet 2004/2005. Som utgångspunkt för analysen används ekonomisk teori med fokus på relationerna mellan olika nivåer av offentlig sektor. Den svenska modellen för ansvarsfördelning mellan stat och kommun, inklusive finansieringsrätten, kräver att kostnader som inkomster utjämnas över kommungränserna. Det övergripande syftet med det kommunala utjämningssystemet att upprätthålla kommunal självstyrelse utan att ineffektivitet och negativa samhällsekonomiska effekter uppstår. En betydande del av uppsatsen behandlar de två olika systemens effekter för olika kommuntyper.
Kan aktieutvecklingen förklaras med hjälp av förväntad BNP-tillväxt? - En modifierad teknologispridningsmodell
Tillväxtteori är ett centralt inslag i nationalekonomiska studier. Lika centralt i finansiella studier är frågan om vad som förklarar aktiekursers utveckling. Ett eventuellt samband mellan dessa är av intresse att undersöka. Om tillväxt visar sig förklara en del av kursutvecklingen hos aktier är detta mycket användbart vid val av investeringsstrategier. För att undersöka om ett samband föreligger används en modifierad modell av teknologispridningsmodellen till grund för att skapa ett index som visar hur nära man befinner sig sitt steady state (det jämviktsläge en ekonomi rör sig mot på lång sikt).
Bolånetakets påverkan på efterfrågan av hyresrättslägenheter
This Degree project is a study about the Mortgage Cap, introduced in October of 2010, and its impact on the demand for rented apartments. The mortgage cap was introduced to decrease the households? loan-to-value ratio and thereby increase their economical resistance during times of financial instability.The past ten years Swedish households have continuously increased their average loan-to-value ratio. In an attempt prevent this negative development Finansinspektionen introduced a mortgage cap stating that banks should no longer grant mortgages corresponding to more than 85 percent of the property?s market value.In order to answer the main question two methods were used both a survey and two interviews.
Lägg märke till varumärket : En kvantitativ undersökning kring hur varumärket Hollister jobbar med kommunikation för att stärka sitt varumärke.
The purpose of the case study is to research whether the brand Hollister can establish themselves to their target audience working with communication. To achieve the goal with the study, the following theories has been applied: brand building, visual communication, two-way symmetrical communication and communication channels. The study was conducted by a quantitative online questionnaire survey. The online survey was aimed at teenagers aged 15-18 years old living in Täby or Umeå where one question was "What difference can be discerned between Täby, where there is a shop, and Umeå where there is no shop". The material was collected during a period of eight days between december 11th to december 19th 2013.
Intensiv beteendeterapi för förskolebarn med autism : En studie om pedagogers erfarenheter av att arbeta med intensiv beteendeterapi i förskolan
This study investigates educators? experience of Intensive Behavioral Therapy (IBT) for preschool children diagnosed with autism. The aim is to examine, from the educators? perspective, how useful this method has been, what difference it made for the children with autism that took part in this training and also how the educators? have been able to organize and implement the method. The study is based on 6 semi-structured interviews and 29 surveys.
Synen på psykisk ohälsa i en mansdominerad organisation
In this paper we examine the view of mental illness is in a male dominated organization and what strategies are used to handle mental illness by the organization and the individual. We conduct semi structured qualitative interviews with persons who have in some way been in contact with mental illness within the organisation, we then encode our material from a themed analysis. We analyze the material and illustrate our problem area on the basis of Erving Goffmans theories of interaction and on R.W. Connells theory of hegemonic masculinity. We also show how previous studies of how men seek help for mental illness can help to enlighten our research area.
Är kunden lojal eller spontan? : En studie om lösviktskonfektyr i Sverige
An impulse or unplanned purchase is a decision taken on the spot without further consideration or reflection. It is the spur of the moment that influences the purchase rather than a deliberated decision. Being loyal to a particular brand means a mutual relationship between customer and company created over time which may result in the customer experiencing a higher value and thus prefer a particular brand before another.Bulk confectionary can be characterized as an impulse product because it is purchased at times without any time of consideration or planning. The question that arises is whether all bulk confectionary purchases are unplanned? Through this study it shall be examined whether any brand loyalty actually exists regarding bulk confectionary; does the customer plan its confectionary purchases in beforehand or do most of them occur through impulses? Furthermore, the study will highlight who the customer is of bulk confectionary in Sweden.The survey was conducted through a combination of a quantitative and qualitative method.