Sökresultat:
24426 Uppsatser om Socialt förebyggande arbete - Sida 61 av 1629
Idrottsföreningars skatteproblematik - En studie av allmÀnnyttiga ideella idrottsföreningars skatteredovisning
Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ det sociala arbete som sker i församlingar i Svenska kyrkan, med fokus pÄ det diakonala arbetet. FrÄgestÀllningarna som ligger till grund för studien Àr:? Hur ser diakonernas sociala arbete generellt ut? ? Vilka Àr grunderna för det diakonala arbetets utformning? ? Vilka faktorer prÀglar arbetet; församlingens geografiska kontext, Svenska kyrkans riktlinjer, diakonernas tro, diakonernas egna intressen, etc? Metoden för att studera detta Àr kvalitativa intervjuer med sju olika diakoner, som arbetar i olika församlingar, med en spridning av den ekonomiska situationen i församlingen och bland dess medlemmar. För att analysera intervjuerna har ad hoc-modellen anvÀnts. Genom att göra jÀmförelser och se vilka mönster som finns har ett resultat framkommit.Resultat i studien Àr det bedrivs ett stort socialt arbete i församlingarna.
Att vara barn till psykiskt sjuka förÀldrar: en genomgÄng av litteraturen
Barn som vÀxt upp med en psykiskt sjuk förÀlder har i dag, efter Äratal av osynlighet, fÄtt alltmer utrymme och uppmÀrksamhet i massmedia. I detta examensarbete undersöktes, genom en litteraturstudie, hur barn till psykiskt sjuka förÀldrar har pÄverkats med avseende pÄ sÄrbarhet, friskfaktorer samt samhÀllets del i processen för en sund utveckling hos dessa barn. Löper dessa barn större risk att sjÀlva drabbas av en psykisk sjukdom och i sÄdant fall Àr den biologiskt eller socialt betingad? Det talas om ?maskrosbarn?, det vill sÀga barn som överlever en traumatisk barndom och klarar sig över förvÀntan bra. Hur kommer det sig att inte alla dessa barn drabbas av psykiska men? Hur gör samhÀllet för att skydda dessa barn? Vilka teoretiska förklaringar ges för att beskriva de effekter som de psykiskt sjuka förÀldrarna har pÄ sina barn? Resultaten visade att den viktigaste faktorn var huruvida barnet har haft, eller har, ett bra socialt kontaktnÀt och att det sociala arvet har större betydelse Àn det biologiska..
Kommunicera mera, -relationen mellan ett kommunikativt ledarskap och medarbetares arbetsmotivation
Ett kommunikativt ledarskap kÀnnetecknas av en ledare som coachar och ger sina medarbetare eget ansvar, skapar strukturer som underlÀttar arbetet, har tydliga förvÀntningar, Àr tillgÀnglig för medarbetarna, ger feedback och löser problem. Syftet med studien var att undersöka relationen mellan ett kommunikativt ledarskap och medarbetares arbetsmotivation. Studien baseras pÄ en enkÀtundersökning med deltagare frÄn 16 olika yrkeskategorier dÀr de flesta arbetar inom administration, hÀlsa och sjukvÄrd, pedagogiskt arbete, socialt arbete och inom militÀren. Med hjÀlp av enkÀten har tvÄ grupper gjorts, en grupp som anger över medelvÀrdet pÄ frÄgor som behandlar ledarens kommunikativa egenskaper och en grupp som inte anser att deras ledare Àr kommunikativ. Resultatet visar att gruppen med en kommunikativ ledare Àven upplever högre inre motivation.
Tematiskt arbete som verktyg för sprÄkstimulering och kunskapsutveckling i förskolan
Tematiskt arbete Àr en vanlig arbetsform i dagens förskolor och det sker framför allt i grupper vilket bidrar till att sprÄket som ett kommunikations- och reflektionsverktyg blir allt mer anvÀndbart. I en grupp har en individ större möjligheter och större anledning att anvÀnda ett sprÄk genom att beskriva, förklara och analysera olika komplexa fenomen. Det tematiska arbetet Àr vÀl förankrat i de pedagogiska verksamheterna, trots det Àr det ett omrÄde som Àr förhÄllandevis lite vetenskapligt belyst och utforskat.
Syftet med studien Àr att utforska hur tematiskt arbete möjliggör barns sprÄkutveckling och lÀrande. Denna studie belyser förskollÀrarnas syn pÄ tematiskt arbete samt utforskar om och i sÄ fall hur ett tematiskt arbete kan stimulera barns sprÄk- och kunskapsutveckling. Tematiskt arbete utgÄr frÄn barns verklighet och intresse samt ger upphov till ett generativt lÀrande dÀr barns tankar kan utvecklas.
Utbytesstudenters upplevelse av sin situation ur ett psykologiskt perspektiv
Detta arbete handlar om varför utbytesstudenter som kommer till LuleÄ tekniska universitet har valt att studera just dÀr samt hur de upplever sin situation vad gÀller studiesituation, socialt liv, traditioner, fritid och personlig utveckling. Föreligger det skillnader med avseende pÄ kön, civilstÄnd, nationalitet samt hur lÄng tid de vistats i LuleÄ? En enkÀt pÄ engelska skickades ut via e-post samt utdelades i ett klassrum. Resultaten visade att det var frÀmst motiv som kan förknippas med inre motivation som var av betydelse för att studera i Sverige och LuleÄ. Signifikanta skillnader mellan kvinnliga och manliga studenter pÄtrÀffades.
"Dom Àr ju helt underbara en del..." - ungdomars röster om invandrare och svenskar
The purpose of this essay was to analyze if and how teenagers think about immigrants and Swedes, the relationship between them and to find out where these thoughts originate from. The essay consisted of four main questions; do the teenagers think in terms of immigrants and Swedes? How do the teenagers reason in terms of who is an immigrant and who is Swedish? What do they think about the relationship between immigrants and Swedes? Where do these opinions originate from?The study was based on eight interviews conducted with teenagers born in 1987. Our conclusion of the study was that it is not easy to determine who is Swedish and who is not. It was clear in this study though that looks and behaviour were utterly important.
Solokvist eller ensamvarg : Socialt samspel hos personer med psykosproblematik
Background: People diagnosed with psychosis are often described as introvert, isolated and with little or no ability to create and maintain social relationships. While every angle of a phenomena is valid and important, we believe that the first-person perspective provides the only direct access to the diagnosed persons? feelings and experiences.Aims: The aim of this study is to explore how a few people diagnosed with psychosis describe their experiences of social interaction.Method: This study is conducted in a Grounded Theory manner. An analysis has been performed on interviews made with five individuals, all diagnosed with a psychosis diagnosis.Results: The main result of this study is that the self-image is a core factor in the individuals experiences of, and initiative to, social interaction. The social interactions are linked to the individuals own relation to their diagnosis in a dynamic process where all components affect each other in the creating of the self-image.Conclusion: This study concludes that people diagnosed with psychosis is no different than other people when it comes to dreaming and longing for functional social relationships, but that they have some difficulties in actually finding them due to both social stigma and a poor self-image..
Svenska med hela kroppen: en studie om Àmnesintegrering i
skolan
VÄrt intresse för integrering mellan Àmnet svenska och de estetiska uttryckssÀtten har avgjort temat för denna rapport. Den syftar till att belysa pedagogers tankar kring sitt arbete med den ovan nÀmnda integreringen och deras vardagspraktik. Vi har frÄgat hur de tÀnker kring motivation, kreativitet och lÀrande, och har tagit del av deras beskrivningar kring vardagspraktiken. I lÀroplanen för de obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet [Lpo94] stÄr det att lÀsa att kunskap kan tas in genom olika arbetsformer i till exempel bild, drama, musik och dans. Vi har utgÄtt frÄn det sociokulturella perspektivet, dÀr man anser att lÀrandet sker i samspel med andra.
Djur som intervention. Ur ett professionellt perspektiv
Den hÀr uppsatsen vill exemplifiera och beskriva hur interaktionen mellan mÀnniskor och djur kan anvÀndas i socialt arbete. Genom kvalitativa intervjuer med professionella som anvÀnder djur i vardagen. Allt frÄn vÄrdhundar hos dementa pÄ Àldreboende till ridhÀstar för att hjÀlpa unga med sjÀlvdestruktivt beteende, har vi funnit gemensamma effekter som djuret bidrar med i inter-aktionen. Genom att applicera teorier som social pedagogik, makt och symbolisk interaktionism försöker vi tydliggöra interaktionen och vad som sker utifrÄn olika teoretiska perspektiv. Ur resultatet kommer vi presentera djurets olika funktioner och roller som icebreaker, motivations verktyg, skapare av sammanhang och signifikant andre.
Socialt samspel som hjÀlp och stjÀlp för lÀrande i matematik - Ett elevperspektiv
Redan i förskolan lÀggs grunden för barns utveckling av matematikkunskaper. DÀrför Àr det oerhört viktigt att arbeta med matematik i förskolan. Syftet för detta arbete handlar om att förstÄ hur förskollÀrare och förskolechefer synliggör och förhÄller sig till den grundlÀggande matematiken samt uppmÀrksamma om fortbildning har pÄverkat deras syn pÄ arbete med matematik. VÄr undersökning baseras pÄ intervjuer av sex förskollÀrare och tvÄ förskolechefer frÄn sex olika förskolor. Resultatet av intervjuerna visade att alla förskollÀrare och förskolechefer var överens om att matematiken finns överallt i barns vardag.
Energieffektivisering i nyproducerade smÄhus : VÀgen mot ett effektivare fastighetsbestÄnd
SammanfattningSyftet med vÄr studie var att undersöka vilket stöd personer med funktionsnedsÀttningen Aspergers syndrom sjÀlva uppgav att de behövde samt deras egna upplevelser av delaktighet pÄ arbetsmarknaden. I studien har vi gjort nio kvalitativa intervjuer med personer som har Aspergers syndrom. FrÄgestÀllningarna har avsett att beskriva deras egen syn pÄ arbete och stöd i samband med detta samt svÄrigheter de upplevt. Flera uppgav att de har saknat ett naturligt stöd pÄ arbetsplatserna som kunde hjÀlpa dem att strukturera och begrÀnsa arbetsuppgifterna. Vi har i analysen anvÀnt teorin om supported employment.
Solidaritet möter byrÄkrati : En kvalitativ studie om nÄgra socialarbetares arbete med papperslösa immigranter
Papperslösa immigranter har begrÀnsade rÀttigheter utifrÄn nationell lagstiftning pÄ grund av sin juridiska "icke legala" status, vilket utmanar det sociala arbetets globala etiska vÀrden med fokus pÄ mÀnskliga rÀttigheter. UtifrÄn detta var studiens syfte att undersöka nÄgra socialarbetares arbete med papperslösa immigranter inom kommunens SocialtjÀnst. Med utgÄngspunkt i en kvalitativ ansats har fyra intervjuer gjorts med socialarbetare som arbetat med papperslösa immigranter. Fokus har varit; hinder och möjligheter att kunna hjÀlpa gruppen, beaktande av nationell lagstiftning och internationella principer samt upplevelsen av etiska dilemman i att vilja hjÀlpa och hinder i myndighetsutövningen. Studiens teoretiska utgÄngspunkter har varit nationalistisk byrÄkratisering samt anti- diskriminerande socialt arbete.
HjÀltar och Offer : Om hedersliv, förtryck och frihet
Denna studie i socialantropologi Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer av fyra unga killar med rötter i hederskulturen. Tre av dem Àr medlemmar i gruppen Sharaf HjÀltar och kÀmpar aktivt mot hedersförtryck. I studien ingÄr Àven en fÀltstudie av Sharaf HjÀltars arbete i form av förelÀsningar. Fokus ligger pÄ dessa unga killars personliga erfarenheter frÄn sin uppvÀxt i familjer prÀglade av hederskulturen, killarnas arbete som Sharaf hjÀltar och deras erfarenheter i relation till hur andra har det. Det sistnÀmnda inbegriper sÄ vÀl invandrare som svenskar, tjejer som killar och nÀrstÄende/bekanta som för killarna okÀnda individer.
Ensemblespel : Ett socialt redskap frÀmjar sÄvÀl interaktion som integration
Being an immigrant in a Swedish school today might not be easy. ItÂŽs quite difficult to be accepted and becoming a part of an already functioning group. Difficulties with the Swedish language doesnÂŽt make it easier. Besides that the requisites of the school curriculum program are very demanding and Swedish students are often in advantage already being a part of the system for many years.By following five immigrant boys in grade 6 during ten ensemble lessons, one concert and individual interviews with the boys as well as with their teacher, this study aims to investigate how ensemble playing can function as a social tool and promote interaction as well as integration.The results in this study show that ensemble playing in fact can function as a social tool. The boys developed abilities in playing an instrument as well as cooperating and analyzing by using the social tool of ensemble playing.The results even show that ensemble playing can promote interaction as well as integration.Above everything was the concert where the boys acted in front of their classmates and were treated with great respect and acceptance..
"Det Àr som en glaskupa runt hela prostitutionsstrÄket - vistas man dÀr Àr allt tillÄtet". En narrativ analys av tvÄ socialarbetares berÀttelser.
This essay focuses on two social workers talking about their working field in the prostitution area in a Swedish city. The study aims to investigate how the social workers talk about their field and clients that are in it through the use of narrative analysis. Furthermore we discuss the complications with qualitative interviews, narrative analysis from a feminist theoretical and methodological point of view. The study is based on an interview with the two social workers. The result reveals only tendencies rather than a general "truth".