Sökresultat:
24426 Uppsatser om Socialt förebyggande arbete - Sida 14 av 1629
Arbeta och leva i Kina : Upplevda kulturella skillnader frÄn ett svenskt perspektiv
En ökad handel med Kina har inneburit att fler svenskar arbetar och bor dĂ€r tillfĂ€lligt. Det betyder att det finns intresse att undersöka kulturella skillnader för att underlĂ€tta anpassningar vid arbete och fritid. Ă
tta personer med erfarenhet av att arbeta och leva i Kina intervjuades. Resultatet visade pÄ betydande skillnader i kommunikation, tidsuppfattning, organisation, relationer och socialt beteende. KommunikationssvÄrigheter fanns bÄde under arbete och vid fritid vilket berodde pÄ sprÄket i sig samt olika kommunikationsstilar.
En analys av identitetsteoretiska perspektiv och dess betydelse för förstÄelsen av klienter med multiproblem inom socialt arbete
Syftet med studien var att genom att beskriva och diskutera tre teoretiska perspektiv pÄ jaget och mÀnniskan, samt genom att jÀmföra och integrera dessa perspektiv med varandra, öka förstÄelsen för mÀnniskans identitet. Syftet var ocksÄ att undersöka pÄ vilket sÀtt en sÄdan förstÄelse har relevans för mötet med klienten inom ramen för socialt arbete. FrÄgestÀllningarna var: 1. Hur beskrivs och diskuteras mÀnniskans identitet i existentialistiskt, socialkonstruktionistiskt respektive psykodynamiskt perspektiv? 2.
Att stillsamt och entrÀget jobba för att fÄ in det sociala perspektivet : en studie om kuratorers arbete inom den psykiatriska heldygnsvÄrden
Det sociala arbetet har historiskt sÀtt haft en marginell plats inom hÀlso- och sjukvÄrd trots att det finns tydliga kopplingar mellan mÀnniskors vÀlmÄende och deras sociala situation. Inom psykiatrin Àr kuratorer den enda yrkesgruppen som Àr utbildad inom socialt arbete. Kuratorerna spelar dÀrför en viktig roll nÀr det kommer till att tillvarata patienternas rÀttigheter. Samtidigt visar forskningen att det finns en otydlighet kring kuratorernas roll och att arbetet har rört sig frÄn att samordna sociala resurser till att arbete mer terapeutiskt.Det övergripande syftet med studien har varit att ta reda pÄ vilken plats det sociala arbetet har inom den psykiatriska heldygnsvÄrden genom att undersöka hur kuratorer ser pÄ och beskriver sitt arbete.För att besvara syftet har det gjorts 5 kvalitativa intervjuer med kuratorer inom den psykiatriska heldygnsvÄrden. Resultatet frÄn intervjuerna har sedan kopplats till tidigare forskning och analyserats med hjÀlp av begrepp hÀmtade frÄn makt och professions teori.Undersökning visar pÄ att kuratorernas arbete inom den psykiatriska heldygnsvÄrden kretsar kring att hjÀlpa patienterna med deras sociala situation.
Autonoma vÀrldar : En estetisk studie av deltagande och rolltagande i levande rollspel
Syftet med studien Àr att undersöka hur elever i Äk 5 uppfattar det egna arbetet i skolan. Syftet inbegriper ocksÄ hur samma elever upplever deltagande och inflytande i det sjÀlvstÀndiga arbetet. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsmetod dÀr vi intervjuat 10 elever pÄ tvÄ olika skolor. I vÄr studie har vi funnit att individualisering Àr nÄgot som prÀglar dagens undervisning i skolan i mer eller mindre utstrÀckning. Detta symboliseras ofta av ett arbetssÀtt vid benÀmningen eget arbete dÀr eleven fÄr arbeta sjÀlvstÀndigt.
Att skapa lojalitet i organisationer : Lojalitet i privat och offentlig sektor
Detta arbete bygger pÄ en kvalitativ studie om den ideella rörelsens betydelse i samhÀllet. Den exemplifierande undersökningen utgÄr frÄn sju respondenters syn pÄ vad den ideella sektorn, (med utgÄngspunkt frÄn idrottsrörelsen), bidrar med till samhÀllet. Syftet med studie Àr att undersöka vilka synsÀtt det finns pÄ vad den ideella sektorn bidrar med till samhÀllet. Forskning kring omrÄdet har knappt genomförts innan slutet av 1990-talet men modern forskning pÄvisar att ideella verksamheter har en stor pÄverkan pÄ samhÀllet. Med utgÄngspunkt i den tvÀrvetenskapliga forskningsansatsen socialt kapital har resultat pÄvisats att sÄvÀl gemenskap, tillit, trygghet samt medborgarskap grott utifrÄn ideell verksamhet.
Att trivas men inte vilja stanna : Upplevelser av att vara anstÀlld i en vikariepool hos ett bemanningsföretag, med fokus pÄ organisationsriktad commitment och socialt stöd
En bemanningsanstÀlld har sin dagliga arbetsplats ute hos ett klientföretag, och inte hos sin arbetsgivare. Detta kan göra att kontakten med arbetsgivaren försvagas, vilket kan skapa speciella förutsÀttningar för organisationsriktad commitment och socialt stöd. Syftet med studien Àr att undersöka hur det upplevs att vara anstÀlld i en vikariepool hos ett bemanningsföretag, med fokus pÄ organisationsriktad commitment och socialt stöd. FrÄgestÀllningarna som ligger till grund för undersökningen Àr hur respondenterna upplever, och vad som pÄverkar respondenternas upplevelser av organisationsriktad commitment, samt hur respondenterna upplever, och vad som pÄverkar respondenternas upplevelser av socialt stöd. För att besvara frÄgestÀllningarna genomfördes intervjuer med sju anstÀllda i en vikariepool hos ett bemanningsföretag.
Kommunikation i den fysiska planeringen - Ett arbete om systemtillit och socialt kapital, Fallet Södra Ălvstranden
Sammanfattning
Bakgrunden till mitt Examensarbete Àr att jag som student pÄ magisterprogrammet
för fysisk planering skall göra ett examensarbete som motsvarar 30 hp i
slutuppgift.
Mitt Examensarbete Àr ett utredande arbete av medborgardeltagandet inom fysisk
planering.
Syftet Àr att studera om och hur planprocessen pÄverkas av systemet, och dess
relationer till medborgarna. Syftet Àr Àven att undersöka hur man kan genomföra
en planprocess i en redan bebyggd miljö. Analysen visar att Södra Ălvstranden
som anvÀnt sig av ett ambitiöst upplagt medborgardeltagande, bÄde innehÄller
faktorer som gynnar och missgynnar deltagarnas tillit till varandra och till
systemet i sig.
Mitt examensarbete har följande uppdelning:
? En teoridel dÀr jag beskriver medborgardeltagandets förutsÀttningar, med
bland annat planeringsteori, plansystemet, PBL etc.
HÄllbar utveckling i förskolan ur ett förÀldraperspektiv
Syftet med vÄr studie var att undersöka hur förskollÀrarna pÄ förskolor som har fÄtt utmÀrkelsen Skola för hÄllbar utveckling arbetar med hÄllbar utveckling i förskolan, ta reda pÄ hur förskollÀrares förstÄelse för hÄllbar utveckling ser ut och i vilken mÄn förskollÀrarna i sitt arbete utgÄr frÄn de tre aspekterna ekonomiskt, socialt och ekologiskt hÄllbar utveckling. Vi valde att anvÀnda oss av kvalitativa individuella intervjuer. Vi har intervjuat fem förskollÀrare frÄn tvÄ olika kommuner, varav tre stycken arbetade pÄ samma förskola men pÄ olikaavdelningar. Resultatet av vÄr studie visar bÄde pÄ likheter samt olikheter i förskollÀrarnas arbetssÀtt med hÄllbar utveckling i förskolan, dÀr temainriktat arbete, Ätervinning samt barns delaktighet Àr sÄdant som prÀglar förskolornas arbete. Barns delaktighet och medvetenhet om hÄllbar utveckling lyfts fram av förskollÀrarna som viktiga delar i deras förstÄelse av hÄllbar utveckling.
Kvinnor, kriminalitet och psykisk ohÀlsa : Lider kvinnliga brottslingar vanligen av psykisk ohÀlsa?
Syftet med denna kvalitativa uppsats har varit att utifrÄn ett genusvetenskapligt perspektiv studera socionomstudenters uppfattningar kring kön i relation till socialt arbete. Studiens övergripande syfte samt frÄgestÀllningar har besvarats genom att sex socionomstudenter har intervjuats inom ramen för tvÄ fokusgruppsintervjuer. De data som genererades har studerats dels utifrÄn genusordningens tvÄ grundlÀggande principer (könens isÀrhÄllande samt manligthetsnormen), dels utifrÄn begreppen homosocialitet, heteronorm och intersektionalitet. Uppsatsens huvudsakliga resultat synliggör att socionomstudenterna som deltog i studien gav uttryck för ambivalenta uppfattningar kring kön i relation till socialt arbete. Denna ambivalens synliggjordes dÄ studenterna vid flertalet tillfÀllen betonade att det var individen snarare Àn dennes könstillhörighet som var relevant inom socialt arbete för att andra gÄnger ge intryck av att kön ÀndÄ kan spela/spelar roll.
LĂ€rares tankar kring arbete med det sociala klimatet i skolklasser
Examensarbetet handlar om lÀrares tankar och uppfattningar kring deras arbete med
det sociala klimatet i skolklasser. Det innehÄller lÀrarnas beskrivningar om vad och
hur de arbetar samt hur de definierar begreppet ?arbetet med det sociala klimatet i
skolklasser?? Syftet med detta arbete Àr att försöka belysa hur lÀrare tÀnker kring och
arbetar med det sociala klimatet i skolklasser. FrÄgestÀllningarna Àr:
Hur tÀnker lÀrare om arbetet med det sociala klimatet i klassen?
Upplever lÀrare att de arbetar med det sociala klimatet i klassen och hur i sÄ fall?
Varför anser sig lÀrarna arbeta med det sociala klimatet i klassen?
Vad kan lÀrarna se som den bÀsta lösningen för att kunna skapa och upprÀtthÄlla ett
gott socialt klimat i klassen, ett drömscenario?
MÀnniskosyn, motivationsteori och sociokulturell teori, Àr de teoretiska
utgÄngspunkterna för vÄrt arbete.
Barns rÀtt till utbildning : - Om svenskt socialt arbete i Togo.
Syftet med studien Àr att undersöka hur de svenska humanitÀra organisationerna Tam-Tam, PMU, SoUG samt Barnfonden bedriver/vill bedriva socialt arbete för att frÀmja barns rÀtt till utbildning och skolgÄng i Togo. Vidare Àmnar studien ta reda pÄ om faktorer som bemötande och förhÄllningssÀtt har nÄgon betydelse i deras sociala arbete i landet. Utöver detta önskar studien granska om organisationerna anvÀnder sig av olika tillvÀgagÄngssÀtt gÀllande kön i det sociala arbetet. Studien har en kvalitativ ansats och bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med nÀmnda organisationer. I resultatet framkommer det att organisationernas sociala arbete med att frÀmja barns rÀtt till skola och utbildning utformas pÄ olika sÀtt.
HAR DU BORSTAT T?NDERNA? V?rdpersonalens f?rslag f?r f?rb?ttrad tandborstning p? sjukhus
Bakgrund
D?lig munh?lsa kan leda till b?de lokala infektioner och allvarliga sjukdomar s?som stroke
och annan hj?rt-k?rlsjukdom. Tandborstning prioriteras ofta bort i v?rdmilj?er och det ?r
sjuksk?terskans ansvar att v?rna om f?rebyggande ?tg?rder. Teorin om Missed Nursing Care
fokuserar p? orsaken till uteblivna omv?rdnads?tg?rder.
"Kvinnor har ingen rÀttvisa i lagens namn" : En kvalitativ studie om det sociala arbetet med sexualbrottsoffer och hur detta pÄverkas av rÀttstillÀmpningen
Föreliggande kvalitativa studie har syftat till att ge en bild av vilka de viktigaste problemomrÄdena Àr inom socialt arbete kring sexuellt vÄld, utifrÄn nÄgra yrkesverksammas erfarenheter. Studiens frÄgestÀllningar Àmnade besvara hur de yrkesverksamma förklarar upplevda brister gÀllande hur sexuellt vÄld hanteras av olika instanser i samhÀllet samt om de anser att nuvarande sexualbrottslagstiftning pÄverkar deras arbete med sexuellt utsatta kvinnor. Vidare Àmnade studien besvara om informanterna ansÄg att ett eventuellt införande av en samtyckesreglering skulle pÄverka deras arbete med mÄlgruppen. Studiens syfte och frÄgestÀllningar skapades efter att kunskapsluckor identifierats angÄende om rÀttstillÀmpningen pÄverkar det sociala arbete som bedrivs för sexualbrottsoffer samt om vilka problemomrÄden som föreligger inom detta arbete. Studiens empiriska material har insamlats genom semi-strukturerade intervjuer med yrkesverksamma inom det sociala arbetets fÀlt som arbetar med kvinnor som utsatts för sexuellt vÄld.
FrÄn vanmakt till vardagsmakt : om dramatisk metod som verktyg i empowermentbaserat socialt arbete
Föreliggande uppsats stÀller frÄgan huruvida dramatisk metod kan vara ett verktyg i utsatta individers och gruppers empowermentprocess. Uppsatsen Àr en kvalitativ litteraturgranskning med fokus pÄ en komparativ textanalys av fÀlten empowermentbaserat socialt arbete och dramatisk metod. Inspiration till analysprocessen har hÀmtats frÄn grounded theory och ingÄngen i uppsatsarbetet Àr följaktligen att beteckna som teoriöppen. Materialet som uppsatsen bygger pÄ bestÄr av litteratur kring empowermentteorin, kring dramatisk metod och teori samt artiklar som behandlar Àmnet drama som verktyg i dagens sociala arbete. Fokus ligger pÄ frÄgan vad dramatisk metod har att erbjuda utsatta individer och grupper i en empowermentprocess.
Krav, kontroll och det sociala stödets roll: En kvalitativ studie om hemtjÀnstanstÀlldas upplevelse av sin arbetssituation
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka upplevelsen av arbetsförhÄllanden för kommunalt hemtjÀnstanstÀllda. Intervjuer har utförts med tio hemtjÀnstanstÀllda inom kommunal hemtjÀnst. De övergripande frÄgorna rör arbetskrav, kontroll, och socialt stöd. Arbetsstressmodeller som, krav-kontroll modellen (Karasek & Theorell, 1990) och Houses typer av socialt stöd (Cooper, Dewe, & O`Driscoll, 2001) har anvÀnts vid dataanalysen. Resultaten visar att de hemtjÀnstanstÀllda upplevde ett bra instrumentellt och informativt stöd frÄn arbetskamrater.