Lärares tankar kring arbete med det sociala klimatet i skolklasser
Examensarbetet handlar om lärares tankar och uppfattningar kring deras arbete med
det sociala klimatet i skolklasser. Det innehåller lärarnas beskrivningar om vad och
hur de arbetar samt hur de definierar begreppet ?arbetet med det sociala klimatet i
skolklasser?? Syftet med detta arbete är att försöka belysa hur lärare tänker kring och
arbetar med det sociala klimatet i skolklasser. Frågeställningarna är:
Hur tänker lärare om arbetet med det sociala klimatet i klassen?
Upplever lärare att de arbetar med det sociala klimatet i klassen och hur i så fall?
Varför anser sig lärarna arbeta med det sociala klimatet i klassen?
Vad kan lärarna se som den bästa lösningen för att kunna skapa och upprätthålla ett
gott socialt klimat i klassen, ett drömscenario?
Människosyn, motivationsteori och sociokulturell teori, är de teoretiska
utgångspunkterna för vårt arbete. Genomförandet vid den empiriska undersökningen
består i enkätundersökning och kvalitativa intervjuer med lärare.
Undersökningsgruppen består av lärare i årskurs F-5, i två olika skolor i södra
Sverige. Resultaten visar att de flesta lärare anser sig arbeta med det sociala klimatet i
skolklasser. Många anger att de gör det varje dag. De flesta upplever att de ägnar sig
åt planerade övningar kring ämnet. Vi drar slutsatsen att många lärare inte upplever
att arbete med det sociala klimatet innefattar det vardagliga samspelet under alla
skolans lektioner. Många lärare verkar tänka på arbetet även som konflikthantering i
vardagen.