Sök:

Sökresultat:

21676 Uppsatser om Socialförsäkring - Sida 3 av 1446

HĂ„llbarhet och offentliga IT-upphandlingar : En studie om IT-konsulters arbete med offentliga upphandlingar

Att utveckla hÄllbart innefattar att behoven hos den nuvarande generationen möts utan att Àventyra framtida generationers möjligheter. En integrerad syn pÄ hÄllbarhet Àr viktig eftersom de tre dimensionerna (ekologisk, ekonomisk och social) Àr förbundna med varandra. SamhÀllet stÀller krav pÄ arbete kring hÄllbarhetsfrÄgor och att företag tar ansvar för sina organisationer. Offentliga upphandlingar innehÄller krav pÄ att företag kommunicera sitt arbete kring hÄllbar utveckling. Studien visar pÄ att IT- företag kÀnner denna press och de arbetar stÀndigt med att förbÀttra sÀttet de kommunicerar och presenterar arbetet kring hÄllbarhet.

Att lÀra ut bas

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur baslÀrare resonerar kring undervisningen i basspel. Vad Àr viktigt att lÀra ut för att eleven ska kunna skapa sjÀlv? Jag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer. Sex respondenter fick svara pÄ tio frÄgor. I resultatet visade det sig att lÀrarna hade en hel del likheter i sitt sÀtt att resonera kring motivation och teoretiska kunskaper men att det Àven fanns olika sÀtt att undervisa.

Att fÄ dö i lugn och ro. En granskning av rutiner, dokumentation och riktlinjer kring O-HRL

Att fÄ dö i lugn och ro - en granskning av rutiner, dokumentation och riktlinjer kring O-HRL tar tag i ett omrÄde inom vÄrden som kallas behandlingsbegrÀnsningar. O-HRL Àr en markering som lÀkare kan sÀtta i patientjournalen och som innebÀr att patienten inte ska ha hjÀrt-lungrÀddning vid hjÀrtstopp. Anledningen Àr att patienten Àr för gammal och/eller sjuk för att gagnas av ingreppet. Genom tvÄ egna undersökningar blottlÀggs brister i rutiner och en osÀkerhet kring vad som gÀller pÄ landets sjukhus. HÀr belyses ett omrÄde dÀr det Àr svÄrt att formulera riktlinjer och oklart vem som egentligen bÀr ansvaret för att systemet inte fungerar..

Psykisk störning : polisens bemötande av psykiskt störda

Syftet med denna rapport Àr att öka kunskapen och förstÄelsen kring bemötande och sÀrskilt de svÄrigheter som kan uppstÄ i samband med möten med psykiskt störda personer. VÄrt arbete bygger pÄ litteraturstudier dÀr vi tittat dels pÄ litteratur som behandlar psykisk störning dels pÄ litteratur som vi bedömt vara vÀsentligt nÀr det gÀller bemötande, dessa böcker behandlar etik och empati i bemötandet. I arbetet beskriver vi kort tre psykiska störningar, antisocial personlighetsstörning, borderline samt narcissistisk personlighetsstörning. Vidare beskriver vi olika teorier kring bemötande. I resultatet diskuterar vi kring svÄrigheterna i att konstatera om en individ lider av en psykisk störning eller inte.

Livsstilsboenden - Processen kring att kombinera livsstil, service och boende

Titel Livsstilsboenden - Processen kring att kombinera livsstil, service och boende Författare Elisa De Toro, Helene Tigerström & Liv Åström Handledare Cecilia Fredriksson & Örjan Hallgren Problem Det finns en stor mĂ€ngd forskning inom omrĂ„dena service, boende och livsstil. Dock ser vi att det saknas forskning kring hur dessa kan kombineras och hur processen kring detta ser ut. Syfte Syftet med denna rapport Ă€r att fĂ„ en fördjupad förstĂ„else kring utvecklingsprocessen för ett projektutvecklingsbolag inom boende, vilket vill skapa förutsĂ€ttningar för att anvĂ€nda service som en del i ett boendekoncept kring en viss livsstil. Metod Vi har tillĂ€mpat en deduktiv samt kvalitativ metod för insamlandet av vĂ„r empiri. Vi har anvĂ€nt oss av ett fallstudieobjekt, livsstilsboendet Victoria Park, dĂ€r vi har gjort Ă„tta intervjuer.

Ekonomistyrning av projekt : Fallstudie av ett vindkraftbolag

Denna studie avsÄg att behandla ekonomistyrning av lÄnga projekt med fokus pÄ de utmaningar som finns. Undersökningen avgrÀnsades till att enbart titta pÄ de formella styrmedlen, sÄsom budgetering, kalkylering och sÄ vidare. Att jag valde att studera ekonomistyrningen av just lÄnga projekt beror pÄ att jag tror att det kan finnas en utmaning kring just detta att de strÀcker sig över lÄng tid, i detta fall flera Är. Studien genomfördes utefter en kvalitativ fallstudiemetod och avsikten var att titta pÄ ett sÀrskilt projektbaserat företag och dess ekonomistyrning kring vindkraftprojekt. Företaget jag valt att göra min fallstudie pÄ Àr Rabbalshede Kraft.

LÀrares tankar om att omsÀtta teorier i praktiken

Den hÀr uppsatsen handlar om hur lÀrare tÀnker kring att omsÀtta teorier i praktiken. Vi har gjort en kvalitativ studie vars syfte Àr att skapa en förstÄelse för hur man kan arbeta i utformandet av undervisning. Genom samtalsintervjuer har vi sökt svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar och sedan har vi stÀllt dem mot tidigare forskning. I vÄr analys har vi kategoriserat resultatet utifrÄn teman som vi funnit i den teoretiska genomgÄngen och respondenternas svar. I analysen har vi sedan teoretiserat resultatet utifrÄn Vygotskijs teorier kring den nÀrmaste utvecklingszonen, Piagets teorier kring aktiva arbetssÀtt och intuitiva metoder, Runessons praktiska teori, Claessons översikt pÄ teorins plats i praktiken, Mossberg-Schullerqvist och Olin-Schellers systematiska koppling mellan teori och praktik, SÀljös teorier kring betydelsen av att ha förestÀllningar om lÀrande, Jank och Meyers teorier kring handlingskompetens och Lindström och Pennlerts teorier kring att lÀrare behöver vetenskaplig kunskap för att kunna omsÀtta teorier i praktiken.

Heterosexuell normativitet & socialt arbete : om relationen mellan normativa strukturer och social förÀndring

Uppsatsens syfte Àr dels att undersöka om utbildningen och forskningen inom socialt arbete kan betecknas som heteronormativ och dels att föra en mer teoretisk diskussion kring om en förÀndring av denna utbildning och forskning kan göra socialt arbete till en möjlig förÀndringspraktik. Detta genom introduktion av teorier kring heteronormativitet. PÄ grund av uppsatsens dubbla syften har texten delats upp i tre olika delar. En del redogör för teoribildning kring heterosexuell normativitet respektive socialt arbete, en undersöker om forskning och utbildning kan betraktas som heteronormativ och en diskuterar kring teorier om heteronormativitet och social förÀndring.I bÄde forskning och utbildning utesluts ett problematiserande av heterosexuell normativitet. I kurslitteratur pÄ socionomutbildningar har jag funnit att homo- och bisexuella antingen osynliggörs eller patologiseras.

"Det fÄr inte finnas ett tak för hur mycket hon kan utvecklas" : Hur förÀldrar till ett barn med Downs syndrom tÀnker kring ett kommande skolval.

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ hur förÀldrar till ett barn med Downs syndrom tÀnker om ett kommande skolval. Vilka förutsÀttningar blir viktiga, och hur eventuell information som de fÄr kan pÄverka dem. Valmöjligheter kring skolform och skola Àr varierade, och informationen kring detta kommer frÄn flera olika hÄll. Undervisning och stöd i grundskola respektive sÀrskola organiseras pÄ olika sÀtt, vilket i sig skapar olika förutsÀttningar för barnen att kunna utvecklas. genom kvalitativa intervjuer har jag kunnat undersöka vad som blir viktigt för fyra förÀldrapar, och hur de tÀnker kring de olika alternativen..

Sex pedagogers tankar kring leksakers betydelse : En jÀmförelse av leksaksinnehavet i en traditionell förskola och i en Montessoriförskola

Syftet med denna studie Àr att jÀmföra leksaksinnehavet pÄ en traditionell förskola och en Montessoriförskola samt belysa pedagogers tankar kring leksaker och leksakers betydelse i förskolan. För att uppnÄ syftet gjordes en jÀmförelse pÄ de bÄda förskolorna av följande fyra leksakskategorier; bordsspel, leksaksdjur, utrustning för rollek och dockor, samt utfördes kvalitativa forskningsintervjuer med sex pedagoger. Det resultat som framkom av dessa metoder visade att det fanns skillnader i leksaksinnehaven och i hur pedagogerna tÀnkte kring betydelserna av leksaker. Pedagogernas skilda tankar kring leksakernas betydelse visade sig bottna i deras pedagogiska förhÄllningssÀtt till leksakerna. Detta resulterade i olika hanteringssÀtt av leksakerna i förskoleverksamheterna.

Normalitet eller avvikelse : Hur resonerar lÀrare kring elever som ligger i riskzonen för att inte klara mÄlen i de tidigare skolÄren?

Syftet med uppsatsen var att genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fem grundskollÀrare i de tidigare skolÄren, fÄ vetskap om hur de resonerade kring begreppen normalitet och avvikelse, hur de kategoriserade och kartlade elever i behov av sÀrskilt stöd samt hur de resonerade kring "en skola för alla". intervju som metod valdes för att kartlÀgga och tolka lÀrarnas subjektiva tankar, uppfattningar och vÀrderingar. Resultatet visade pÄ att de lÀrare som hade lÄng arbetslivserfarenhet kÀnde en sÀkerhet i sina bedömningar kring elever som avviker frÄn det normala. Arbetslaget framstod som centralt viktig nÀr diskussioner och beslut om utredning av en elev var aktuell. LÀrarna var i grunden positiva till "en skola för alla", men tveksamma till om den kan fungera i praktiken, bl.a pÄ grund av bristande resurser.

Dom vet det lite, fast vi vet det mycket lÀngre : En undersökning om barns upplevelse av pedagogisk dokumentation

Studiens syfte Àr att synliggöra barns tankar kring pedagogisk dokumentation, deras upplevelse och kÀnslor av att bli dokumenterade samt deras tankar kring hur pedagogisk dokumentation anvÀnds. Data bestÄr av tjugofyra intervjuer med 4- och 5-Äringar pÄ tvÄ olika förskolor som arbetar medvetet med pedagogisk dokumentation. Resultatet visar att barnen har mycket olika uppfattningar kring syftet och anvÀndningen med den pedagogiska dokumentationen, och att deras upplevelser i huvudsak Àr positiva..

Att samtala om böcker. : En studie i hur elever upplever samtal om böcker

Att samtala kring böcker Àr en arbetsmetod som mÄnga författare lyfter som en viktig och betydelsefull i undervisningen. Huvudsyftet med studien Àr att undersöka hur elever i Ärskurs tvÄ och tre upplever samtal kring böcker. Undersökningen Àmnar Àven se vad eleverna anser att samtal om böcker bidrar till, samt hur de upplever boklÀsning.Tidigare forskning finns inom det nÀmnda Àmnet, men med fokusering pÄ lÀrarens uppgift. Denna studie fokuserar istÀllet pÄ hur eleverna upplever samtal kring böcker.Studien bygger pÄ en kvalitativ undersökning dÀr intervjuer med 41 elever pÄ tre olika grundskolor gjorts. Urvalet av eleverna gjordes med kravet pÄ att samtal kring böcker anvÀnds eller har anvÀnds i undervisningssituationer.

The Gender Gap

Syftet med denna studie Àr att fÄ en inblick i verksamma lÀrares förestÀllningar och förhÄllningsÀtt kring genus. Samt skolans syn pÄ begreppet och vilka faktorer som pÄverkar arbetet kring genus. VÄr huvudfrÄgestÀllning Àr: ? Vilka förestÀllningar har lÀrarna kring genus och hur förhÄller sig de till detta? VÄra underfrÄgor Àr: ? Vilka svÄrigheter anser lÀrare att det finns för att arbeta genusmedvetet? ? Vilket stöd ges Ät genuspedagogik i skolan för lÀraren? Vi har utgÄtt frÄn Hirdmans och Butlers teorier kring genus. Tidigare forskning visar att lÀrare anser att genus Àr ett komplext och komplicerat begrepp. De anser att tidsbrist och saknaden av didaktiska övningar som negativa faktorer. Kvalitativa intervjuer och observation har gjorts med sex lÀrare i grundskolans tidigare Är. Resultatet i studien visar att lÀrarna arbetar vÀldigt hÄrt med att behandla alla lika, men det saknas kunskap kring genus som perspektiv.

"Fundamentalism, barnfÀngelser och religionsfrihet" : En diskursanalytisk studie av debatten kring religiösa friskolor

Uppsatsens syfte Àr att analysera den mediala debatten kring konfessionella friskolor för att komma fram till hur diskursen kring de religiösa friskolorna konstrueras. Vilka teman Àr debatten uppbyggd kring, vilka utgÄngspunkter grundar sig den i och vilka begrÀnsningar skapas det i talet om de religiösa friskolorna? Uppsatsen behandlar sÄvÀl olika syn pÄ religion och dess betydelse, som integration, liberalistiska vÀrden och hur makt skapas i samband med institutionaliserade diskurser. Vidare kan man genom debatten Àven utröna diskussioner om vilken funktion skolan bör ha, hur mycket statlig styrning som Àr önskvÀrd och hur intolerans egentligen ska definieras. Genom analysen uppmÀrksammas det svenska svenska samhÀllet och de sekulariserade samt liberalistiska vÀrden som styr möjligheterna att utala sig som de religiösa friskolorna. Debatten kring de religiösa friksolorna kan bland annat ses som en sÀtt att försöka kontrollera och definiera religionen och dess alltmer pÄtagliga plats i det offentliga..

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->