Sök:

Heterosexuell normativitet & socialt arbete

om relationen mellan normativa strukturer och social förändring


Uppsatsens syfte är dels att undersöka om utbildningen och forskningen inom socialt arbete kan betecknas som heteronormativ och dels att föra en mer teoretisk diskussion kring om en förändring av denna utbildning och forskning kan göra socialt arbete till en möjlig förändringspraktik. Detta genom introduktion av teorier kring heteronormativitet. På grund av uppsatsens dubbla syften har texten delats upp i tre olika delar. En del redogör för teoribildning kring heterosexuell normativitet respektive socialt arbete, en undersöker om forskning och utbildning kan betraktas som heteronormativ och en diskuterar kring teorier om heteronormativitet och social förändring.I både forskning och utbildning utesluts ett problematiserande av heterosexuell normativitet. I kurslitteratur på socionomutbildningar har jag funnit att homo- och bisexuella antingen osynliggörs eller patologiseras. Att diskutera kring socialt arbete som en möjligförändringspraktik, innebär här att initiera en dialog mellan socialt arbete och teorier kring heteronormativitet. Dels behandlas hur socialt arbete kan ses som en del i skapandet av en heteronormativ diskurs, och dels hur det kan vara en möjlig arena för förändring. Dessutom diskuteras hur och varför teoribildning kring heteronormativitet skulle kunna användas i utbildning, för att möjliggöra förändring.

Författare

Monica Johansson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Centrum för genusvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..