
Sökresultat:
10117 Uppsatser om Sociala medier - Sida 30 av 675
Sociala medier : När kunden själv får välja
In recent years, more and more people have started to live double lives. Blogs, Facebook, YouTube and Twitter have created conditions so that we increasingly live virtual lives on the Internet. The gathering of people in this way entails both risks and opportunities for businesses. This study aims to explain how the phenomenon of social media has affected trade and service companies in a marketing and communication perspective. The idea for the essay came to us after we had observed how different behaviors in companies? concerning social media could vary a lot, and how we felt that this affected our personal view of the brands.
Sociala matvaror : En studie av användning utav facebook inom dagligvaruhandeln
Marknadsföring är idag en viktig del i många företag, i takt med samhällets utvecklinghar sättet att marknadsföra sig på förändrats. I de nyare marknadsföringsteorierna har kommunikationen mellan konsumenten och säljaren fått en allt större roll. Marknadsföringen är på väg att lämna transaktionsperspektivet och gå över motrelationsperspektivet. Detta har gjort att företag letar efter alternativa marknadsföringskanaler så som Sociala medier. Uppsatsen studerar hur ICA, Willy:s och Vi-Butikerna använder sig av Facebook för att kommunicera med sina medlemmar.
Må era själar ruttna i helvetet!!! : En fallstudie om aktiva publics på Facebook
Att som organisation existera på Sociala medier är inte alltid lätt. Enorma möjligheter finns att interagera med sina publics och intressenter, men vad händer dagen när något går snett? Människor rasar över en händelse och skriver tusentals inlägg på organisationens sida som helt förlorat kontrollen över innehållet. Mordhot haglar i takt med ironiseringar och förtvivlan från människor. En organisation som vet hur det känns är Parken Zoo.
"Ja, men det är ju mycket roligare och enklare än vad det låter" : -Förskollärares uppfattningar om samt skapande av ett lekfullt lärande inom naturvetenskap för barn
Författarna har identifierat ett forskningsgap inom personlig varumärkeshantering ur individens perspektiv. Det finns dock ett begränsat antal studier kring individerna bakom och hur de använder sig av personlig varumärkeshantering. Det behövs fler studier som antar individens, användarens, perspektiv vid studerandet av personlig varumärkeshantering. Idag är varumärkeshantering ett välkänt begrepp och en inriktining inom varumärkeshantering är personlig varumärkeshantering. Personlig varumärkeshantering syftar till att individer marknadsför sig själv genom att lyfta egenskaper och karaktärsdrag som gör dem unika.
Kränkande behandling via sociala medier : En kvalitativ studie om skolpersonalens syn på kränkande behandling via sociala medier
The aim of this study is to examine if and to what extent the personnel at the local school perceive offensive treatment through the social media among the students and what the personnel thinks about the responsibility of the school to prevent this type of abuse. Offensive treatment through the social media has become a common occurrence among youth and affects health in both psychological and physical ways. As offensive treatment through the social media often takes place outside of school in the students spare time the responsibility of their health is unclear. But since it affects their school results the school has a responsibility to act, which is confirmed by legislation. However, the legislation does not mention offensive treatment through the social media and the school has no distinct guidelines to prevent this form of offensive treatment.
Sociala medier som marknadskommunikation : en studie av företags förändrade marknadskommunikation via Facebook
Syfte:Användningen av internet växer snabbt och många väljer att spendera mycket av sin tid i den virtuella världen. Detta är anledningen till att vi föreställer att det är viktigt för företagen att överväga att använda Internet som ett redskap för att nå sina kunder. Idag är många företag som har erkänt detta och använder sig av internet marknadsföring för att kommunicera med existerande och eventuella kunder. Vårt syfte är att i samband med detta examensarbete undersöka och skaffa oss mer kunskap om Sociala mediers påverkan i Felix och Fazer marknadsföring i synnerhet Facebook. Metod:Uppsatsen har en kvalitativ ansats som baseras huvudsakligen på litteraturstudie och brevenkät.
Musikbolags kommunikationsprocess via social media
SAMMANFATTNINGTitel: Musikbolags kommunikationsprocess via social mediaFörfattare: Sabrina Bengtsson, Angelica Wass Granquist och Cecilia WiklundHandledare: Joachim TimlonKurs: Kandidatuppsats 15 hp i Företagsekonomi inriktning Marknadsföring, Music &Event Management, Linnéuniversitetet, Hösttermin 2013-2014.ForskningsfrågaHur kommunicerar svenska musikbolag med sina kunder genom social media?SyfteSyftet med uppsatsen är att beskriva hur kommunikationsprocessen ser ut via socialmedia, analysera hur svenska musikbolag kommunicerar via Sociala medier samt gerekommendationer till hur de på bästa sätt kan kommunicera med kunderna via deSociala medierna.MetodI uppsatsen har vi valt att göra en kvalitativ undersökning med en abduktivforskningsansats. Detta gjorde vi då vårt mål har varit att komma så nära vårtproblemområde som möjligt och gå på djupet istället för bredden. Den empiriskastudien bygger på fem intervjuer med personer som har en koppling till kommunikationoch musikindustrin.SlutsatserVi har genom analysen kommit fram till att musikbolagen inte marknadsför sig självautan sina artister. Något av det bästa ett musikbolag kan göra är att anpassa sig efter sinmålgrupp.
Marknadsföring via sociala medier : Vilka marknadsföringsmöjligheter ger sociala medier för småföretag inom turism- och upplevelseindustrin?
This paper intends to show how micro- and small businesses in the tourism and experience industry makes use of social media as a marketing tool. The study also shows the possibilities for businesses to market themselves to customers through social media. Small businesses usually don?t have the same conditions or the same marketing resources that larger companies have. For small businesses that lack marketing resources, social media is a great addition to marketing since the technology around social media is relatively simple.
Nordeas närvaro på Facebook ur ett användarperspektiv : En kvantitativ undersökning av hur användare uppfattar Nordeas medverkan på Facebook
Litteraturen innehåller tre olika områden över hur företag enligt teorin bör agera i de socialamedierna. De tre områden som litteraturen resulterade i var den sociala webben, kommunikationoch marknadsföring. Syftet med undersökningen har varit att utreda på vilket sätt de teoretisktfastslagna områdena relaterar till användarnas upplevelse av områdena. Syftet utreds genom enfallstudie där Nordea har varit undersökningens studieobjekt och Sociala medier representerats avFacebook. Syftet resulterade i följande huvudfrågeställning: Hur förhåller sig Nordeas Facebooksidasaktiva användare till Nordeas medverkan på Facebook? Undersökningens empiri samladesin genom en kvantitativ metod som ämnade svara på frågeställningen.
Kränkningar på nätet : ny norm på internet?
Syftet med studien var att undersöka ungdomars uppfattning av hur kränkningar i Sociala medier kan se ut samt att studera om det finns något som särskiljer det från kränkningar som sker öga mot öga. Eftersom den tekniska utvecklingen skapar förändrade förutsättningar för det sociala samspelet gör det att personer som arbetar med att förebygga kränkningar och mobbning ställs inför nya utmaningar. Därför är studien även inriktad på hur skolan kan arbeta med dessa kränkningar. Enligt en rapport från BRIS ?Barnens Rätt I Samhället? får de in fler och fler samtal varje år som handlar om mobbning och annan kränkande behandling.
Viral Versus Direct Marketing : En kvalitativ studie om företags förhållningssätt till två strategier inom sociala medier
En ny värld har skapats med Internets möjligheter till marknadsföring med Sociala medier i centrum. Det har satt marknadsföraren på okänd mark då Sociala medier introducerar helt nya prövningar då konsumenten själv kan styra över det publicerade materialet som ett företag väljer att lägga ut. Kommunikationens tillvägagångssätt mellan en kund och ett företag har förändrats, och därmed även beteendemönstret för respektive part. Detta leder till många frågetecken som; hur går företaget tillväga? Behåller vi ett traditionellt angreppssätt? Aggressivt eller passivt? Viralt eller direkt?Studien tar an ett kvalitativt angreppssätt där två aktuella aktörer på marknaden har valts ut och därefter intervjuats.
Ledarskap via digitala medier - Sambanden mellan ledarskapsstil, användning av digitala medier samt de anställdas uppfattning kring ledarskap
Dagens organisationer utvecklas mot en allt mer digitaliserad framtid präglad
av ledarskap förmedlat via digitala medier. Frågan om vilka egenskaper samt
beteenden kommer att få större betydelse för ledarskapet i relation till
digitaliseringen, blir av allt större betydelse i och med den allt större
användningen av digitala medier mellan ledare och anställda. Syftet med studien
var att undersöka de tre olika ledarskapsstilarna personal-, produkt- och
förändringsinriktad i relation till användning av digitala medier, utifrån de
anställdas uppfattningar. De 25 deltagarna var anställda inom privata
organisationer med största del kontorsrelaterade arbetsuppgifter. Genom en
webbenkät studerades sambandet mellan ledarskapsstil, användning av digitala
medier samt anställdas uppfattning av ledarskap.
Kränkningar och mobbning i de sociala medierna : Lärare och elevers uppfattningar
Kränkande behandling och mobbning är något som alla skolor ska arbeta aktivt för att motverka men vad händer när dessa kränkningar och mobbning förekommer på internet och i de Sociala medierna där lärarna och skolan inte har insyn?Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare i mellanstadiet och rektor på en skola uppfattar att de arbetar med denna form av kränkande behandling och mobbning samt hur eleverna på mellanstadiet uppfattar att deras lärare hanterar detta om det skulle inträffa.I den här studien ligger fokus framförallt på lärare, rektor och elevers uppfattningar om kränkningar och mobbning i Sociala medier samt hur dessa uppfattningar skiljer sig åt.Metod 1 för insamling av empiriskt material har skett genom kvalitativa intervjuer med samtliga lärare utom en på mellanstadiet, varav en lärare även arbetar med fritidsverksamhet, samt med rektor. Metod 2 har skett genom en kvantitativ enkätstudie som besvarades av de flesta elever på mellanstadiet i årskurs 4-6.Resultatet av dessa två undersökningar visade framförallt på ett stort kunskapsglapp mellan lärare och elever när det kommer till de Sociala medierna, där eleverna är de som kan mest när det kommer till vad som sker på de olika siterna som de rör sig på, medan lärarna har mer generell kunskap om säkerheten. En annan sak som framkom tydligt är att samtliga lärare uttryckte starka önskemål om att få mer kunskap om de Sociala medierna och vad barnen/eleverna gör när de befinner sig i denna cybervärld. För det står klart att även om de vuxna i studien uppfattar de Sociala medierna som just en cybervärld så gör inte eleverna det.
Modern teknologi i dagens samhälle och revolutioner
Det vi vill undersöka i denna studie är huruvida de nya moderna kommunikationsmetoderna kan hjälpa till att påverka sociala åtgärder som sociala rörelser. Det visar sig att de sociala rörelserna är nära kopplade till användningen av modern kommunikationsteknik såsom exempelvis mobiltelefoni och användning av internet, specifikt sociala nätverkssajter, när vi studerar protesterna som pågår i både Syrien, men även resten av arabvärlden under denna tidsperiod. Detta visades även när vi genomförde våra observationer på webbsidorna som mobiliserar dessa möten. Det resultatet vi fick fram var att de nya kommunikationsmetoderna och den nya utvecklade tekniken har bidragit till de kollektiva åtgärderna mellan individerna, inte minst i Syrien men även resten av arabländerna, om inte resten av hela världen. Dessa tekniska metoder har bidragit till informationsspridningen kring de pågående upploppen i Syrien där de även har fått större möjligheter att organisera, dokumentera, mobilisera och även rekrytera medlemmar till de sociala åtgärderna.
Digitala medier i ämnet samhällskunskap
I denna studie har jag använt mig av de ämnesdidaktiska principerna som en teoretisk modell för att möjliggöra förståelsen för hur lärare i ämnet samhällskunskap använder sig av digitala medier i sin undervisning. Det empiriska materialet i studien kommer ifrån sex intervjuade lärare som arbetar på tre olika högstadieskolor. Två av de intervjuade lärarna i studien arbetar även som IKT inspiratörer. Två av skolorna i studien som de intervjuade lärarna arbetar på bedrivs av kommunal regi medan en är en friskola. Resultatet som jag har kommit fram till i studien visar att lärarna använder olika former av digital media i sin undervisning.