Ledarskap via digitala medier - Sambanden mellan ledarskapsstil, användning av digitala medier samt de anställdas uppfattning kring ledarskap
Dagens organisationer utvecklas mot en allt mer digitaliserad framtid präglad
av ledarskap förmedlat via digitala medier. Frågan om vilka egenskaper samt
beteenden kommer att få större betydelse för ledarskapet i relation till
digitaliseringen, blir av allt större betydelse i och med den allt större
användningen av digitala medier mellan ledare och anställda. Syftet med studien
var att undersöka de tre olika ledarskapsstilarna personal-, produkt- och
förändringsinriktad i relation till användning av digitala medier, utifrån de
anställdas uppfattningar. De 25 deltagarna var anställda inom privata
organisationer med största del kontorsrelaterade arbetsuppgifter. Genom en
webbenkät studerades sambandet mellan ledarskapsstil, användning av digitala
medier samt anställdas uppfattning av ledarskap. Resultatet påvisade inget
tydligt samband mellan komponenterna, det resultat som framgick var att de tre
ledarskapsstilarna fick överlag jämförelsevis jämna värden samt i relation till
den mest använda digitala artefakten, e-post. Undersökningens begränsningar har
diskuterats.