Sök:

Sökresultat:

9310 Uppsatser om Sociala mönster - Sida 15 av 621

Interaktion inom sociala medier : Hotellens hantering

Sociala medier Àr ett samlingsbegrepp för kommunikationskanaler dÀr individer har möjlighet att integrera med varandra. Sociala medier utgÄr frÄn en tvÄvÀgskommunikation, vilket innebÀr att mottagaren har möjlighet att integrera med företag. Denna sorts marknadsföring har utvecklats och utgör en stor del av hotellens marknadsföring, via denna sorts kommunikation kan hotellet utveckla en starkare relation med gÀsten.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur interaktionen via sociala medier kan stÀrka relationen mellan gÀst och hotell.      Uppsatsen Àr en litteraturstudie baserad pÄ fem vetenskapliga artiklar, de valdes ut för att besvara uppsatsens syfte. Resultatet tar upp vikten av att vara medveten om möjligheter och risker med sociala medier för hotell. Sociala medier ger möjligheten till att förmedla sin vision till en bredare publik, och via detta stÀrka sitt varumÀrke.

TrÀningsberoende - riskprevalens bland gymbesökare och dess samband med trÀningsvanor och sociala medier : En enkÀtstudie

TrÀning av rekommenderad frekvens, intensitet och duration ger mÄnga hÀlsofrÀmjande effekter men överskrids rekommendationerna kan hÀlsorisker utvecklas. TrÀningsberoende Àr ett problem som korrelerar med hög trÀningsmÀngd och innebÀr att den drabbade trÀnar sÄ mycket att den fÄr negativa psykologiska och fysiologiska konsekvenser. Idag syns en stor trÀningshets i samhÀllet, bland annat via sociala medier. Sociala medier representerar en typ av virtuell social miljö, och den sociala miljön Àr en faktor som visat sig vara kopplat till en persons trÀningsvanor. Att undersöka trÀningsberoende i relation till trÀningsvanor och sjÀlvrapporterad uppfattning, beteende och pÄverkan pÄ sociala medier hos personer som trÀnar pÄ gym.

Sociala medier inom klimatrörelsen : hur moderna sociala rörelser anvÀnder internet för kommunikation

De senaste Ären har sociala medier fÄtt allt större betydelse i mÀnniskors liv. Det diskuteras om det till och med har varit en del av förutsÀttningarna för omvÀlvande sociala förÀndringar i olika lÀnder. Det mesta av det som skrivits om sociala medier och hur de anvÀnds rör dock vinstdrivande företag eller uppseendevÀckande protester. Mycket lite har skrivits om hur ideella organisationer och sociala rörelser med en mer lÄg profil anvÀnder dem. Detta examensarbete syftar dÀrför till att undersöka hur moderna sociala rörelser anvÀnder sociala medier i sitt arbete.

Sociala roller och konflikter inom arbetsgrupper: pÄ vilket sÀtt arbetsrelaterade sociala roller kan bidra till att konflikter uppstÄr mellan medarbetare inom arbetsgrupper

Inom alla typer av arbetsgrupper förkommer konflikter, vilka kan hÀrledas till individers arbetsrelaterade beteende. Denna studies syfte Àr att med en kvalitativ litteraturstudie, ur ett socialpsykologiskt perspektiv belysa pÄ vilket sÀtt arbetsrelaterade sociala roller kan bidra till att konflikter uppstÄr inom arbetsgrupper. Resultatet visar att arbetsfunktionella sociala roller, individers arbetsrelaterade beteende förklaras till socialt beteende, socialisering, social struktur, social interaktion, sociala normer, makt och position. Vanliga konflikter som författare relaterar till arbetsfunktionella sociala roller Àr i huvudsak rollkonflikter, sakkonflikter, norm och vÀrderingskonflikter, positions- och maktkonflikter. För att undvika destruktiva konflikter, och sÄledes iatÀllwt kunna skapa konstruktiva konflikter, Àr det av vikt att det finns ett öppet arbetsklimat dÀr olikheter respekteras och arbetsrelaterade problem, arbetsmÄl samt arbetssituationer inom arbetsgrupper noga diskuteras.

Titan? : Ho?r jag en roman eller bara musik?

Ungdomars datoranvĂ€ndning har ökat de senaste Ă„ren och en stor del av ungdomars kommunikation sker via sociala medier. Trots att detta Ă€r utbrett bland ungdomar finns lite forskning om fenomenet. I lĂ€roplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 stĂ„r det beskrivet att undervisning bör ske utifrĂ„n ungdomars egna erfarenheter, varför sociala medier skulle kunna vara en del av undervisningen.Denna studie syftar till att undersöka hur ungdomar uppfattar visuell kommunikation via sociala medier. De frĂ„gestĂ€llningar studien Ă€mnar att ge svar pĂ„ Ă€r vilka sociala medier ungdomar anvĂ€nder och hur de kommunicerar visuellt via dem, hur kommunikation skiljer Ă„t mellan olika sociala medier, vad och varför ungdomar kommunicerar med bilder pĂ„ sociala medier samt hur ungdomar uppfattar sin egen respektive andras visuella kommunikation via sociala medier.Åtta ungdomar i Ă„rskurs 9 intervjuades dĂ€r de bland annat beskrev hur sociala medier fungerar och hur de anvĂ€nder dem, vilka övervĂ€ganden de gör kopplat till bilddelning, varför de kommunicerar visuellt via sociala medier samt hur de uppfattar andras digitala bildpublicering. I studien framkom att ungdomarna anvĂ€nder flera olika sociala medier eftersom de har olika funktioner och fokus.

Gemenskapens hus : En kvalitativ studie om den sociala gemenskapens betydelse för volontÀrer

Vi har i denna uppsats undersökt hur Röda Korsets vision och den sociala gemenskapen pÄverkar engagemanget och motivationen hos en specifik grupp volontÀrer pÄ mötesplatsen Kupan i Halmstad. Vi utgick ifrÄn en kvalitativansats i utformandet av uppsatsen, dÀr vi genomförde kvalitativa intervjuer för insamlandet av vÄrt empiriska material. Detta analyserade vi sedan utifrÄn Philip Selznicks institutionalisering, Mats Alvessons organisationskultur, Randall Collins interaktionsritualer samt Thomas Scheffs sociala band. För att förstÀrka vÄr analys kopplade vi den till tidigare forskning utförda av Svedberg, von Essen och Jegermalm men Àven till Haski-Leventhal och Cnaans studie. Resultatet av vÄr studie visade att Röda Korset som organisation och dess vÀrderingar pÄverkar den sociala gemenskapen, denna sociala gemenskap Àr ett grundlÀggande motiv för att volontÀrerna ska engagera sig inom Röda Korset..

Arbetstrivsel i förhÄllande till personlighet och sociala relationer pÄ arbetet

Syftet med studien var att undersöka om det finns samband mellan arbetstrivsel och personlighet samt arbetstrivsel och kvaliteten pÄ sociala relationer i arbetet. För att mÀta arbetstrivseln och sociala relationer pÄ arbetet formulerades sex frÄgor som var avsedda att mÀta i vilken grad deltagarna trivdes pÄ arbetet och hur de trivdes i sin arbetsgrupp. För att mÀta personlighet anvÀndes Ten-Item Personality Inventory som Àr ett personlighetstest utvecklat utifrÄn femfaktormodellen som innefattar fem olika personlighetsdrag. Det insamlade datamaterialet bestod av 57 besvarade enkÀter frÄn undersköterskor pÄ tre kommunala arbetsplatser. Resultatet visade pÄ ett signifikant positivt samband mellan arbetstrivsel och sociala relationer pÄ arbetet.

Marknadsförares utmaningar : En studie av vilka olika möjligheter marknadsförare kan utnyttja vid sociala medier för att tolka och analysera ett företags situation

I och med internets utveckling och sociala mediers framvÀxt stÀlls företag och deras marknadsförare inför en ny situation om hur omgivningen kan tolkas. Sociala medier uppdateras varje sekund och Àr en direktsÀndning av det senaste. En av marknadsförares arbetsuppgifter Àr att analysera företags situation. I arbetet med situationsanalys samlar marknadsförare in information om ett företags omgivning - information som kan finnas i sociala mediers informationsflöde. Information som ligger till grund för att rÀtt strategiska beslut kan fattas med rÀtt information som underlag.Studien har genomförts med en kvalitativ metod.

Hur lÄter Facebook? : Vad kan man göra för att öka kvalitén pÄ ljuddesignen i spel för sociala medier?

Ljuddesign i spel för sociala medier lider mĂ„nga gĂ„nger av en uppenbar kvalitetsbrist och detta arbete syftar till att undersöka hur ljudets funktion i framförallt Facebookspel kan förbĂ€ttras utifrĂ„n de begrĂ€nsningar formatet presenterar. Bakgrundsdelen avhandlar ljuddesign frĂ„n ett historiskt perspektiv samt hur det traditionellt sett anvĂ€nds idag. Även Ă€mnet sociala medier som helhet tas upp och kombination av dessa tvĂ„ omrĂ„den, ljuddesign och sociala medier, avhandlas. Som ett led till detta genomfördes en enkĂ€tundersökning för att undersöka spelarnas upplevelse av ljudet och deras Ă„sikter kring detta. Det praktiska arbetet genomfördes i samarbete med Muskedunder Interactive och involverade att skapa ljud Ă„t ett av deras befintliga Facebookspel, Hello Adventure, samt ljud ett nyutvecklat iPhonespel, Yummy Bear, som i arbetet anvĂ€ndes som jĂ€mförelse till Hello Adventure..

(A)sociala medier? - en studie kring unga mÀnniskors tankar om sociala medier och dess betydelse för deras sÀtt att interagera

ABSTRAKT (A)sociala medier? - en studie kring unga mÀnniskors tankar om sociala medier och dess betydelse för deras sÀtt att interagera. Victoria Pettersson & Paulina Ekelund Book Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap 15 hp Konst, kultur och kommunikation (K3) OmrÄdet för Kultur och samhÀlle Malmö högskola Handledare: Ulrika Sjöberg Examinator: Bo Reimer VÄrterminen 2013 Nyckelord: Socialitet, Sociala plattformar, Kommunikation, Medierad kommunikation, Interaktivitet, Medierad interaktion, Symbolisk interaktionism, Digital mobilitet, Tid, Rum. I denna studie har vi undersökt hur den digitala mobiliteten och medieanvÀndning har pÄverkat unga mÀnniskors sociala relationer. Vi har studerat en eventuell förÀndring av interaktionen mellan mÀnniskor och samspelet mellan kommunikationen i den virtuella och fysiska vÀrlden. Studien bygger pÄ en kvalitativ studie dÀr det empiriska materialet har samlats in genom 5 gruppintervjuer med 14 informanter mellan 20-30 Är. Vi utförde halvstrukturerade begreppsintervjuer med inslag av fenomenologi.

Internet som mötesplats : insÀttning eller uttag pÄ det sociala kapitalkontot?

AbstraktSyftet med denna uppsats har varit att undersöka om den tid som avsÀtts till internetanvÀndande tas frÄn sociala face to face relationer, och om frekvent internetanvÀndande har nÄgon inverkan pÄ tillgÄngen till resurser i form av socialt kapital. För att undersöka detta har kvalitativ metod och analys tillÀmpats. Datainsamling har skett genom intervjuer med totalt tio respondenter. Resultatet visar att frekvent internetanvÀndande tar tid frÄn sociala face to face relationer, samt att frekvent internetanvÀndande kan ha en effekt gÀllande tillgÄngen pÄ socialt kapital. DÀremot kan inget entydigt resultat redovisas som visar om tillgÄngen pÄ socialt kapital ökar eller minskar till följd av frekvent internetanvÀndande.Nyckelord: internet, socialt kapital, sociala relationer, virtuella kontakter..

Sociala mediers pa?verkan i fotografbranschen : skillnaden mellan reklam- och bro?llopsfotograf

I den ha?r underso?kningen har vi tittat pa? hur sociala medier har pa?verkat branschen fo?r fotografer. Idag ser vi mer och mer bilder o?verallt och internet har gjort det mo?jligt att synas fo?r alla, oavsett budget. Da?rfo?r ville vi se hur det har pa?verkat fotografer, eftersom ?alla a?r fotografer? pa? internet idag.

Fördelar, nackdelar och framgÄngsfaktorer med kriskommunikation pÄ sociala medier : En fallstudie av Karlstads kommun

Att som organisation anvÀnda den högeffektiva spridningen av information som sociala medier kanbidra med vid krissituationer har sina fördelar och nackdelar. Hur organisationer ska hanterapublicering av krisinformation Àr en avvÀgning mellan att hjÀlpa drabbade intressenter eller attskydda organisationens anseende hos intressenter. Kommunikationsverktyg som sociala medier Àrinte en envÀgskommunikation vilket gör det möjligt för intressenter att fritt uttrycka sitt missnöjeöver situationer.Syftet med denna fallstudie Àr att utifrÄn en organisatoriskt perspektiv beskriva den avvÀgningmellan fördelar och nackdelar kriskommunikation pÄ sociala medier innebÀr samt om det finnsspecifika framgÄngsfaktorer för att lyckas kriskommunicera med drabbade och intressenter under enpÄgÄende kris. Detta besvaras med hjÀlp av intervjuer, dokumentstudier och litteraturstudier.Studiens resulterade i redovisning av fördelar, nackdelar och framgÄngsfaktorer för en lyckadanvÀndning av sociala medier vid kriskommunikation. Slutsatsen framtogs med hjÀlp av resultatetsom stÀrkte insamlad innehÄll i litteraturgenomgÄngen.

Sociala medier : en studie om det offentliga, det privata och arbetslivet

Det Àr inte ovanligt att massmedia rapporterar om hur anvÀndningen av sociala medier orsakar negativa följder. Detta vÀckte vÄrt intresse och utifrÄn perspektivet sociala medier, valde vi dÀrför att undersöka var grÀnserna gÄr mellan det offentliga, det privata och arbetslivet. Initialt behandlas frÄgan om vad som anses tillhöra det privata respektive det offentliga, vilket Ätföljs av frÄgorna om var arbetslivet befinner sig i relation till dessa och vad som kontrollerar dessa grÀnser. För att kunna undersöka, analysera och diskutera dessa frÄgor har vi genomfört en intervjustudie. Resultaten tyder pÄ att grÀnserna Àr svÄrdefinierbara och att de Àr individuellt förankrade.

?Ska vi leka?? - Om sociala möten och relationer mellan sÀrskolebarn och grundskolebarn

Denna uppsats fokuserar pÄ huruvida sociala möten och relationer finns mellan sÀrskolebarn och grundskolebarn, och hur de i sÄ fall fungerar. För att fÄ en förstÄelse för detta har vi gjort litteraturstudier och genomfört intervjuer med personal i de bÄda skolformerna pÄ tre olika skolor.Uppsatsen innehÄller en teoretisk bakgrund kring sociala möten och relationer, en historisk tillbakablick, samt definitioner av olika begrepp. Genom vÄra intervjuer har vi sett att sociala relationer mellan grund- och sÀrskolebarn inte förekommer sÀrskilt frekvent. Vi har kommit fram till att lokalintegrering inte leder till djupare relationer, men det skapar dock möten som leder till att barnen fÄr ökad förstÄelse och acceptans för varandra..

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->