Sök:

Sökresultat:

9277 Uppsatser om Sociala belöningar - Sida 37 av 619

En organisations employer brand image riktad mot redan anstÀlld personal : En kvalitativ studie om en organisations satsningar för att pÄverka sin employer brand image utifrÄn sociala och ekonomiska utbyten pÄ arbetsplatsen

Syftet med denna studie Àr att utifrÄn intervjupersonernas perspektiv undersöka vilken betydelse sociala och ekonomiska utbyten har för en organisations möjlighet att attrahera redan anstÀlld personal. Detta eftersom mycket tidigare forskning kring Àmnet Àr av kvantitativ art och inriktad pÄ att attrahera potentiella rekryter snarare Àn redan anstÀlld personal. Denna studie jÀmför Àven likheter och skillnader mellan chefer och personal. För att undersöka hur en organisation kan attrahera redan anstÀlld personal tas avstamp i hur tidigare forskning redogör för hur fenomenet employer brand image anvÀnds. Den teoretiska utgÄngspunkten för studien Àr att individer i sociala interaktioner gör utbyten dÀr nÄgot ges och fÄs.

Mellan tvÄ kulturer? : NÄgra elevers, med utlÀndsk bakgrund, och lÀrares resonerande kring elevernas formande av sin sociala identitet i skolan

SammanfattningI dagens mÄngkulturella samhÀlle blir det vÀsentligt att förstÄ mÀnniskors olika bakgrund. Skolan Àr en plats som prÀglas av kulturell mÄngfald och dÀrmed Àr behovet av förstÄelse för mÀnniskors olikheter sÀrskilt betydelsefull dÀr. NÀr en individ utvecklar och formar sin identitet i skolan sker det i samspel med andra. Det sociala samspelet Àr en viktig del i det som sker nÀr en individ formar en social identitet i olika sociala sammanhang. Syftet med det hÀr arbetet Àr tudelat och fokuserar dels pÄ att undersöka hur elever med utlÀndsk bakgrund resonerar kring formandet av sin sociala identitet i skolan, dels hur lÀrare resonerar angÄende dessa elevers formande av sin sociala identitet i relation till sitt dagliga arbete.Syftet besvaras med hjÀlp av en intervjuundersökning som har genomförts med fyra elever och tvÄ lÀrare.

Sociala faktorers betydelse för de boendes hÀlsa pÄ ett trygghetsboende - En intervjustudie

SamhÀllet i Sverige och Europa stÄr inför en stor utmaning nÀr det gÀller den Äldrande befolkningen, medellivslÀngden ökar och allt fler blir allt Àldre och friskare. För att möta upp dessa utmaningar Àr det av stor vikt att skapa ett synsÀtt dÀr man ser att mÄlgruppen Àldre Àr en investering och att det Àr viktigt att skapa förutsÀttningar för ett gott Äldrande. Detta arbete kan göras med hÀlsofrÀmjande arenor och förebyggande insatser i samhÀllet. En sÄdan plats i samhÀllet kan vara ett trygghetsboende som bÄde kan inbringa en trygghet och stimulera till socialt deltagande med andra. Syftet med studien var att undersöka sociala faktorers betydelse för Àldres hÀlsa pÄ ett trygghetsboende.

Om femfaktormodellen och elektroniska sociala nÀtverk

Denna studie undersöker hur mÀnniskor engagerar sig med och pÄ elektroniska sociala nÀtverk (OSN). Syftet var att undersöka pÄ vilket sÀtt som personligheten pÄverkar hur vi anvÀnder OSN. Data frÄn sextio deltagare insamlades genom ett webb-baserat formulÀr baserat pÄ femfaktormodellen (?Big Five?) och instrumentet Big Five Inventory. Deltagarnas aktivitet pÄ Facebook uppskattades genom frÄgor utformade för denna studie.

Identifiering och visualisering av aktuella Àmnen och sociala relationer i ett mikrobloggnÀtverk. : Riksdagspartiernas twitteranvÀndning inför riksdagsvalet 2010

Att enskilda politiker och partier vÀljer att anvÀnda sig av sociala medier i valsammanhang blir allt vanligare. I denna uppsats granskades de svenska riksdagspartiernas twitteranvÀndning inför det svenska riksdagsvalet 2010. Genom en social- och innehÄllsmÀssig analys kring twitteranvÀndandet kunde enskilda partiers kommunikationsmönster anas. Den sociala analysen baserades pÄ relationen mellan en anvÀndares följare och följande, den innehÄllsmÀssiga pÄ de taggar nÀtverkets mikroblogginlÀgg mÀrkts med.Bland annat identifierades tvÄ partier med en ren tvÄvÀgskommunikation, och ett parti med en klar envÀgskommunikation. TvÄ av de undersökta partierna hade Àven tendenser till att rikta sin kommunikation mot en inre grupp av politiska twittrare.

Dramalek : En pedagogisk verksamhet för barns sociala utveckling

?Syftet med denna studie var att försöka synliggöra barns sociala lÀrande genom en dramalek och metoden som anvÀnts har varit videoobservationer. Av studiens resultat gÄr det att avlÀsa att barn lÀr genom att iaktta och studera varandra. De yngre barnen visade en utveckling pÄ att börja förstÄ och samspela i leken. Slutsatserna av undersökningen gÄr inte att sÀkerstÀlla men det finns faktorer i resultatet som pekar pÄ att dramaleken kan ha betydelse för barns sociala utveckling nÀr det handlar om att förstÄ lekens ramar och regler och hur man samspelar i lek.

Att tvivla pÄ sin tro : En studie om sociala faktorer som pÄverkar en utgÄngsprocess ur en religiös församling

Syftet med den hÀr studien Àr att genom kvalitativa intervjuer öka förstÄelsen för sociala faktorer som föreligger nÀr man lÀmnar en religiös församling. VÄrt frÀmsta fokus har varit att se vad kÀnslan av tillhörighet har för betydelse i en utgÄngsprocess. Men vi berör Àven andra sociala faktorer som spelar in nÀr tvivel uppstÄr hos medlemmen och som sedan resulterat i att hon velat lÀmna församlingen. Vi har intervjuat personer som har varit medlemmar i Jehovas Vittnen och Livets Ord. I syfte att öka förstÄelsen för den problematik som en utgÄngsprocess kan innebÀra har vi i vÄr analys anvÀnt oss av Vanessa Mays (2013) teori om tillhörighet, Eric Fromms (1994) teori om flykt och Scheffs (1994) begreppspar Skam-stolthet. Med en deltagande observation och 8 halvstrukturerade intervjuer har vi nÀrmat oss ett kÀnsligt Àmne och studerat sociala faktorer som pÄverkar att man vill lÀmna en religiös församling. Resultatet visar bland annat att tillhörighet och organisatoriska faktorer av social karaktÀr har stor betydelse i en utgÄngsprocess.

Konceptutveckling av konferensverksamheten vid Nordkalotten hotell och konferens med hjÀlp av omvÀrldsanalys och upplevelseproduktion: Sociala medier som upplevelserum till konferenser

Syftet med uppsatsen var att studera de trender som finns inom mötesindustrin idag för att skapa en konceptutveckling genom anvÀndandet av verktyget omvÀrldsanalys samt teorier frÄn upplevelseproduktion. Vi har dÀrefter applicerat denna konceptutveckling pÄ Nordkalotten hotell och konferens. Vi har utgÄtt frÄn en hermeneutisk ansats, ett induktivt arbetssÀtt med kvalitativ datainsamling inom berört omrÄde. Genom omvÀrldsanalys har trender som kan appliceras inom konferensvÀrlden analyserats för att sedan appliceras i den konceptutveckling som föreslagits till Nordkalotten hotell och konferens.Resultatet av vÄr studie rekommenderar anvÀndandet av sociala medier som ett relationsbyggande kommunikationsverktyg för företag och organisationer inom konferensindustrin..

Att vara eller icke vara 2.0 : Studenters sjÀlvpresentation i sociala medier

Studenter har ofta som ma?l att fa? ett arbete efter avslutade studier och med ho?g konkurrens pa? arbetsmarknaden skulle personal branding, personligt varuma?rkesbyggande, i sociala medier kunna vara ett bra hja?lpmedel fo?r att fa? ett arbete. Men hur ma?nga utnyttjar egentligen detta? Uppsatsens syfte a?r att belysa denna kombination. Fra?gesta?llningen handlar om hur studenter inom olika yrkesomra?den upplever och hanterar presentationen av sig sja?lva i sociala medier.

Sociala fÀrdigheter stÄr högt i kurs - En kvalitativ studie om hur förÀldrar talar om lÀrandet i förskolan

Uppsatsen handlar om hur förÀldrar talar om lÀrandet i förskolan. Syftet med vÄr studie Àr att förstÄ och tydliggöra hur förÀldrar talar om lÀrandet i förskolan samt vilka kunskaper och fÀrdigheter de lyfter fram som viktiga aspekter i barns lÀrande i förskolan. Vi har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar, hur talar förÀldrar om lÀrandet i förskolan? Vilka kunskaper/fÀrdigheter lyfter förÀldrar fram som viktiga aspekter i barns lÀrande i förskolan? PÄverkar förÀldrars habitus talet om lÀrandet i förskolan? Vi har intervjuat sex förÀldrar för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. VÄr teoretiska ram utgörs av Bourdieus begrepp habitus och det sociala rummet.

Kunskapsöverföring : Att anvÀnda kunskap som en strategisk resurs i innovationsprocessen

FrÄgestÀllning:Hur arbetar CreActive för att frÀmja det sociala kapitalet? Hur kan CreActive frÀmja det sociala kapitalet i en kreativ miljö? Hur underlÀttas mötet mellan mÀnniskor pÄ CreActive? Finns det förbÀttringsmöjligheter för att ytterligare frÀmja det sociala kapitalet pÄ CreActive?Syfte:Syftet med studien Àr att beskriva hur CreActive skapar nytta för sin omgivning. Det kommer Àven att undersökas kring hur mötet uppstÄr mellan mÀnniskor pÄ CreActive som ska frÀmja det sociala kapitalet.Metod:Studien genomfördes med den kvalitativa metoden, eftersom den fÄngar upp detaljer och information av intervjupersonernas tolkning av verkligheten, det vill sÀga deras uppfattning, tankar och kÀnslor. Det medför en inblick kring hur CreActive arbetar med mötet mellan mÀnniskor, för att frÀmja det sociala kapitalet. Empirin bestÄr av intervjuer med studenter och anstÀllda.Slutsats:Det framgÄr att studenter inte kÀnner till CreActive i den utstrÀckning som CreActive vill.

Om sambandet mellan psykisk ohÀlsa hos gymnasieungdomar, deras sömnvanor och uppkoppling pÄ sociala media.

I dag lider ca 25-35 % av skolungdomar av psykisk ohĂ€lsa. Tidigare forskning har visat att denna ohĂ€lsa beror pĂ„ att ungdomar sover alltför lite, vilket i sin tur associerats till en ökad anvĂ€ndning av sociala media. Orsakssambanden Ă€r emellertid oklara och varierar mellan studier. Av den anledningen genomfördes en enkĂ€tstudie pĂ„ gymnasielever, för att ytterligare belysa hur sambanden ser hos svenska ungdomar.I undersökningen anvĂ€ndes tvĂ„ frĂ„geformulĂ€r bestĂ„ende av en reducerad version av KASAM, ett sömnformulĂ€r, samt frĂ„gor angĂ„ende sociala media.I studien deltog 51 elever (M: 18.0 Ă„r, SD 0.35), varav 22 kvinnliga och 28 manliga elever i ÅK 3. Resultatet visade att cirka hĂ€lften av eleverna (49 %) ansĂ„g sig sova signifikant kortare tid Ă€n vad de önskade (p<0.0001).

VÀrdeskapande i sociala interaktioner : Ett innovativt synsÀtt pÄ kundförstÄelse genom interaktion och engagemang

 FrÄgestÀllning: Vilka nyckelaktiviteter anvÀnder sig företag av för att skapa vÀrde tillsammansmed sina kunder i sociala interaktioner?Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka aktiviteter respondentföretagen utför i sinvÀrdeskapande process tillsammans med sina kunder och anvÀndare i sociala interaktioner meddessa.Metod: En kvalitativ undersöknings design dÀr semistrukturerade intervjuer utfördes medmÄlstyrt urval av 7 respondenter frÄn olika företag i olika branscher.Slutsats: Studien visar att de företagen som undersökts Àgnar sig Ät olika typer avnyckelaktiviteter i den vÀrdeskapande processen med kund i sociala interaktioner. Det finns vissanyckelaktiviteter som Àr gemensamma för de olika företagen och vissa anvÀnds mer flitigt ellerframgÄngsrikt Àn andra. Oavsett vilka aktiviteter som utförs och oavsett företag sÄ visar studienatt det finns en grundlÀggande process. Denna bestÄr av att företaget skickar ut nÄgon form avoutput som nÄr kunden och engagerar denna.

De jordlösas rörelses roll för demokratin - Àr en annan vÀrld möjlig?

MST, eller O Movimento dos Trabalhadores Rurias Sem Terra (Rörelsen för Lantarbetare utan Jord), Àr en av latinamerikas och kanske vÀrldens största och mest inflytelserika sociala rörelser. Rörelsen Àr dessutom verksam i en av vÀrldens största politiska, ekonomsika, kulturella och sociala smÀltdeglar.I vÄr uppsats vill vi undersöka, dels vilka metoder som en social rörelse kan tillÀmpa nÀr det gÀller att driva frÄgor om demokrati framÄt. Som teoretiskt ramverk tillÀmpar vi befintliga teorier i kombination med egna begrepp. För att kunna svara pÄ frÄgestÀllning har vi genom en bred empirisk bas försökt ÄskÄdliggöra den kontext i vilken MST arbetar och utifrÄn denna information dragit vÄra slutsatser..

Destinationsutveckling LĂ„ngflon

Syftet med denna undersökning Ă€r att fĂ„ en förstĂ„else kring hur unga kvinnliga studenter anvĂ€nder sig av det sociala mediet Instagram. Studien Ă€mnar svara pĂ„ vilka funktioner Instagram fyller för unga kvinnliga studenter samt vilken betydelse detta sociala medium har i deras vardagliga liv.FRÅGESTÄLLNING: Syftet har specificerats i följande frĂ„gestĂ€llning: - Hur anvĂ€nds Instagram av unga kvinnliga studenter?METOD OCH MATERIAL: Kvalitativa individuella intervjuer med fyra kvinnliga studenter i 23-Ă„rs Ă„lder.HUVUDRESULTAT : Studien visar pĂ„ att en viktig funktion med Instagram Ă€r att interagera med andra mĂ€nniskor och vara deltagande i den sociala gemenskapen pĂ„ forumet. Det  ramkom Ă€ven att tre av fyra kvinnliga studenter ser pĂ„ forumet som ett verktyg för att kunna bygga ett personligt varumĂ€rke och att det Ă€r ett enkelt sĂ€tt att hĂ„lla sina nĂ€ra och kĂ€ra uppdaterade kring sitt vardagsliv.   .

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->