Sök:

En organisations employer brand image riktad mot redan anställd personal

En kvalitativ studie om en organisations satsningar för att påverka sin employer brand image utifrån sociala och ekonomiska utbyten på arbetsplatsen


Syftet med denna studie är att utifrån intervjupersonernas perspektiv undersöka vilken betydelse sociala och ekonomiska utbyten har för en organisations möjlighet att attrahera redan anställd personal. Detta eftersom mycket tidigare forskning kring ämnet är av kvantitativ art och inriktad på att attrahera potentiella rekryter snarare än redan anställd personal. Denna studie jämför även likheter och skillnader mellan chefer och personal. För att undersöka hur en organisation kan attrahera redan anställd personal tas avstamp i hur tidigare forskning redogör för hur fenomenet employer brand image används. Den teoretiska utgångspunkten för studien är att individer i sociala interaktioner gör utbyten där något ges och fås. Dessa utbyten kan karaktäriseras som antingen sociala eller ekonomiska.Denna studie baseras på en förstudie som författarna tidigare gjort på en av ett oljebolags bensinstationer. Denna studie genomfördes på samma oljebolags huvudkontor där chefer och personal från flera av organisationens avdelningar intervjuades. Detta gjordes med åtta semistrukturerade intervjuer där hälften var chefer och hälften var personal. Av resultaten framgår att de centrala sätten som personal och chefer beskriver de viktigaste sociala och ekonomiska utbytena är utifrån samarbete, nätverk och möjligheter till långa och breda karriärer, bonussystem och utbildningar. Mellan chefer och personal finns stora likheter i hur de två grupperna beskriver de viktigaste sociala och ekonomiska utbytena. Analysen av resultatet tyder på att organisationens frukostmöten, nätverk och möjligheter till långa och breda karriärer enligt intervjupersonerna påverkar utbytena. Diskussionen visar att sociala utbyten påverkar varandra medan ekonomiska är särkopplade. Däremot verkar sociala och ekonomiska utbyten påverka varandra. De olika utbytena kan också studeras ur nätverk- och beroendeperspektiv.

Författare

Erik Lindberg Fredrik Åberg

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..