
Sökresultat:
16807 Uppsatser om Social sciences - education - Sida 49 av 1121
Arbetslösa akademikers lärande i en arbetsmarknadsutbildning : en kvalitativ studie om deltagares upplevelser under pågående utbildningsinsats
Arbetslösheten bland akademiker har ökat ganska rejält de senaste åren och i takt med detta ökar även arbetsmarknadsutbildningar för högutbildade. Vi ville ta reda på hur deltagare i sådana åtgärder upplever den kontext de befinner sig i. Dels ville vi se vad som motiverade dem att deltaga i utbildningen, dels hur de upplevde det att vara i den situation som utbildningen innebar och slutligen hur de upplevde att det de lärt sig skulle kunna bidra till att lättare ta sig in på arbetsmarknaden men även vilken nytta de trodde den nya kunskapen skulle kunna ge i framtida arbete. Vi har genomfört en empirisk studie av en specifik utbildningsinsats på Pedagogiska institutionen i Lund under våren 2006 genom kvalitativa intervjuer med sex stycken av deltagarna. När vi genomförde våra intervjuer befann sig deltagarna ungefär halvvägs genom utbildningen som totalt omfattade 24 veckor.
Anställdas uppfattning av arbetsplatslärande
Den här studien utgår från en fenomenografisk ansats. Vi avser att fånga skilda
uppfattningar
om arbetsplatslärande och studera hur uppfattningarna påverkar medarbetarnas
arbetstillfredsställelse. Vi utgick från två frågeställningar: vilka
uppfattningar har medarbetare
av hur de lär på sin arbetsplats, och finns det skillnader i medarbetarnas
uppfattningar av vad
de lär? Resultatet visar att deltagarnas uppfattningar om fenomenet skiljer sig
åt. Tolkningen
av resultatet visar att deltagarna lär på olika sätt och använder kunskapen
olika i deras
yrkesutförande.
Förnybara bränslen är lösningen, vad är problemet? En maktanalys av den svenska dagordningen för förnybara bränslen
The aim of the thesis is to examine how central collective actors in the Swedish subsystem of renewable fuels use their positions of power and influence to their own specific interests and needs. In particular the thesis looks at the problems of climate change and oil scarcity and how renewable fuels are described as a potential solution. Using agenda setting theory and Steven Lukes three dimensions of power as a framework, five actors are examined and analysed. The study has been done in two parts. In the first part policy documents are analysed concerning the actors general stance towards renewable fuels, and how this is communicated to the media, politicians and public.
Hur lärare arbetar med barns läs ? och skrivinlärning
AbstractThere is a lot of confusion when it comes to defining Special Education. An example of this appears here by a statement from Assarson (2007) "Special Education initiates a special pedagogy, but contains no innate sense of what is the special component in it" (p. 52, authors? translation). This study is an attempt to clarify the elements of the concept.
Timvikariers förutsättningar för utvecklandet av yrkeskompetens
Abstrakt: Studiens syfte var att tillför mer kunskap kring vilka
förutsättningar timanställda inom vården upplever finns för att utveckla
yrkeskompetens. Frågeställning i studien var: hur upplever timvikarier sina
förutsättningar att utveckla yrkeskompetens? Den datainsamlingsmetoden som
användes för att svara på syftet och frågeställningen bestod av narrativa
dagböcker som kompletterades med intervjuer. Ansatsen var hermeneutisk, då det
är timvikariernas egna upplevelser kring de förutsättningar som är fokus.
Resultatet visade att det fanns olika förutsättningar till utvecklandet av
yrkeskompetens och att många av dessa relaterades till det sociala stödet som
var en av förutsättningarna.
Rytmikaren och båtbyggaren - En studie om den tysta kunskapen inom rytmiken
Title: Eurythmics, and building boats -A study in tacit knowledge.The education of eurhythmics at Malmö Academy of Music, is a program where a major part of the tutoring is oral; very little written information about the method is used. This essay will examine the forms in which the current knowledge base exists, as well as the methods in which this information is transmitted from teacher to student, and in which form the knowledge about the method of eurhythmics is existing. The tools for analysis are the theories on tacit knowledge. Interviews and written surveys are used as qualitative research methods. The content of these interviews and surveys are presented in the results chapter.
Frihet att välja krig - Sverige och Nato i ett säkerhetspolitiskt perspektiv
För första gången någonsin arrangerar Sverige år 2005 ett möte för länder som ingår i Nato och Partnerskap för fred, PFF. Med utgångspunkt i detta fokuserar uppsatsen på hur Sveriges nuvarande relation till Nato kan förstås, och på möjligheterna för Sverige att stå neutral i händelse av krig.Studien utgår från utrikesminister Laila Freivalds officiella retorik om säkerhetspolitik under år 2004 och 2005. Totalt analyseras fem tal med hjälp av tre teorier. Dessa behandlar Sverige som liten stat, Nato:s nya roll och den förändrade hotbilden samt utvecklingen av den svenska säkerhetspolitiken.Resultatet visar att Freivalds i sin retorik bortser från att Sverige är ett litet land med begränsat inflytande i den internationella politiken. Hon målar upp en komplicerad och global hotbild som indirekt riktas mot Sverige, och ger en uppfattning av att Sverige är i behov av säkerhetspolitiskt samarbete.
Smal, smalare, smalast: en jämförande studie mellan Pro-ana och det "normala" smalhetsidealet
Syftet med studien är att undersöka Pro-anorexia (Pro-ana) bilders påverkan på kvinnor jämfört med vedertagna modellbilders påverkan. Blir kvinnor mer påverkade av att titta på extremt smala kvinnor än av att titta på "normala" smala modeller? En experimentell mellangruppsdesign, med 42 kvinnor från Lunds universitet användes. Den påverkan som mättes var matproblematik, tjockkänsla, idealkropp, självförtroende och affekter. Pro-anafilmer, modellfilmer och kontrollfilmer användes som stimulimaterial.
Eu i Turkiet Om de turkiska islamisternas inställning till EU
Denna uppsats behandlar Turkiets utrikespolitiska förändring under landets senaste tioårsperiod då islamister och sekularister skiftat inställning i frågan om EU-medlemskap. Tidigare var islamisterna starkt motsatta till tanken på att gå med i EU medan de sekulära så kallade kemalisterna företrädde landets aspirationer att gå med i unionen. Vår studie gör anspråk på att förklara när, varför och hur islamisternas skifte gått till genom att undersöka de islamistiska partierna.För att koppla undersökningen till relevant statsvetenskaplig forskning har vi använt oss av och prövat Jakob Gustavssons modell över utrikespolitisk förändring.Med utgångspunkt i modellen finner vi att anledningen till förändringen i EU-frågan beror på en kombination av:- strukturella internationella förändringar:· EUs utvidgning· EU ? ej längre en ?kristen klubb? med kristdemokratiskt styre- strukturella nationella förändringar:· Europeisering av Turkiet· Förlorat inflytande av kemalismen· Ändrade inställningar hos ledande turkiska politiker- en isolerad händelse:· ?Minimilitärkuppen? 1997Dessa händelser inträffade alla under en relativt koncentrerad tidsrymd..
Samband mellan identitet och positionering vid matematiskt samarbetslärande i grupp
The aim of this study is to fill the gap in mathematics education research concerning the relationship between identity and positioning in mathematical collaboration in groups. This study elaborates on the relationship between how pupils see themselves as math students in sixth grade, how they show their identities as math students, in contrast to how they position themselves reflexively in group collaboration while engaging in mathematical problem solving. The theoretical concepts linked to this study are discourse, identity and positioning. Discourse is used to describe and form the setting and context of the study. Identity is seen as a transient and elusive concept formed by the students own perceptions of self through narratives.
Utbildning i arbetslivet: en analys av begrepp i en lärmodell.
Uppsatsen är en teoretisk genomgång av begrepp och begreppsområden som avser vuxnas lärande. Fokus är progressiv pedagogik där de som lär är aktiva att söka sin egen kunskap. Förförståelsen är en lärmodell som har konstruerats med ledning av författarens praktiska verksamhet som ansvarig för en ledarskapsutbildning och tidigare pedagogisk erfarenhet från studier på A-och B-nivån. Begreppsområden i lärmodellen vars syfte är att analysera är; formellt lärande, motivation, deltagare, pedagog och pedagogisk metod. Ett grundläggande begrepp i förförståelsen är problembaserat lärande, PBL, och andra metoder för grupplärande.
Med informationskompetens som mål en studie av den pedagogiska verksamheten på Karolinska Institutets bibliotek
The explosion of information technology has given users direct access to an ocean of information. Increased availability puts increasing demands on the ability of students and researchers to search for, filter, and structure information. In response, the role of the research library has shifted from being primarily an information resource to being an educational resource with a focus on teaching users what is known as information literacy. This thesis is a study of user-education at the Karolinska Institute Library KIB, the largest medical library in the Nordic countries. KIB has invested significant resources in developing user-education, and has a full-time user-education developer and a formal pedagogical platform for user-education.
Vägar till vuxenliv : Trettioåringar från Norrtälje om uppväxten, skolan och vuxenlivet
The purpose of this study is to investigate, and if possible explain, how background, childhood, and education in a municipal or regional context can affect young peoples? life trajectories.The living conditions for the population in the coastal region Roslagen with its geographical and historical specificities has during centuries largely been characterized by practical crafts-manship. With a growing share of non-permanent residents in the region with demand for help and services, this culture has during the later years been able to prosper. The social reproduc-tion in the municipality also seems to be extensive. In addition to original background, appar-ently the municipality?s service-dominated trade and industry culture has also affected the choice of education and profession of the youth in Norrtälje.
"Skyll inte på friheten" : en analys av den liberala miljödiskursen i Sverige
The paper is a discourse analysis of the liberal environmental discourse in Sweden today. It is based on articles in two of the main liberal Swedish newspapers, Dagens Nyheter and Sydsvenska Dagbladet, and a liberal periodical, Neo.The purpose of this study is to analyze how the environmental problems that have been produced by the industrialised society, especially global warming, are seen upon in the liberal discourse in Sweden today. The theoretical point of departure is a discourse analysis that as a method seeks to analyze the material to reveal what assumptions the discussion departs from, and what assumptions the discussions reject.The thesis concludes that the main trends in the discussions are to position the environment against the financial system and state that the capitalist system is the only system that can solve the environmental issues. The existing environmental problems are not denied, but constantly belittled and only considered to be a problem if it poses a direct threat to humans. The solution for these environmental problems is believed to be the strengthening of the financial system and the development of new technologies..
Språk, klass och utbildning - en teoretisk studie om sambandet mellan ursprungsklass, språk och utbildningskarriär
Arbetets strävan är att ge en sammanhållen bild av den sociala snedrekryteringen som en process vilken tar sin början redan under grundskolans första år och vilken till del är språkligt betingad. Uppsatsen inleds med en beskrivning av den sociala snedrekryteringens process och omfattning, vilket följs av en överblick av språksociologiska förklaringsmodeller till fenomenet. Därpå presenteras och diskuteras material från det svenska forskningsfältet. Uppsatsens syfte är att undersöka och redogöra för på vilket sätt socialt betingade språkskillnader bidrar till den sociala snedrekryteringen till högre studier. För att åstadkomma detta har en teoretisk studie gjorts där så väl empiriska som teoretiska studier granskats och sammanförts.