Anställdas uppfattning av arbetsplatslärande
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationArbetsvetenskapHuman work science - generalHållbar utvecklingSustainability - businessArbetsplatslärandeArbetstillfredsställelseFenomenografiAnställda
Den här studien utgår från en fenomenografisk ansats. Vi avser att fånga skilda
uppfattningar
om arbetsplatslärande och studera hur uppfattningarna påverkar medarbetarnas
arbetstillfredsställelse. Vi utgick från två frågeställningar: vilka
uppfattningar har medarbetare
av hur de lär på sin arbetsplats, och finns det skillnader i medarbetarnas
uppfattningar av vad
de lär? Resultatet visar att deltagarnas uppfattningar om fenomenet skiljer sig
åt. Tolkningen
av resultatet visar att deltagarna lär på olika sätt och använder kunskapen
olika i deras
yrkesutförande. De lär genom erfarenhet, socialt samspel, teoretiskt samt genom
praktiskt
arbetsutförande. De utvecklar och lär flexibilitet, anpassning, problemlösning
och socialt
samspel. Det finns ett samband mellan hur deltagarna uppfattar fenomenet och
arbetstillfredsställelse. När arbetsplatslärande är effektivt bidrar det på ett
positivt sätt till
deltagarnas arbetstillfredsställelse.