
Sökresultat:
16807 Uppsatser om Social sciences - education - Sida 50 av 1121
Kinesiska uttalanden i Taiwanfrågan - en argumentations analys
Ända sedan 1949 har Taiwan sökt sin självständighet. I den här uppsatsen undersöker vi hur den kinesiska regeringen har använt olika argument för att försöka övertyga Taiwan om att det skulle vara till deras fördel att återförenas med Kina. Argumentationen ser vi som ett mycket viktigt redskap i försöken att övertyga och skapa förståelse för en viss politik som förs.Argumenten som vi analyserar är utdrag ur officiella uttalanden gjorda av den kinesiska regeringen efter att president Jiang Zemin framförde sina 8 punkter 1995. Vi har delat in argumenten i fyra kategorier; "makt", diskuterar i huvudsak den militära hotbilden, "den suveräna staten", det är en intern kinesisk angelägenhet, "blodsband", kineser och taiwaneser har samma ursprung, "ekonomi", de argument Kina för, för att få till ett ökat ekonomiskt flöde över sundet. Slutsatsen i uppsatsen är att förändringen i argumenten inte varit särskilt stora men anspelat på olika argument över tiden..
Tjetjenien ? det offrade kriget En studie om svårigheterna att finna en politisk lösning på konflikten i Tjetjenien
Kriget i Tjetjenien utbröt 1994, som en följd av tjetjenernas krav på självständighet. Den tjetjenska sidan karaktäriseras idag av två vitt skilda drag, civilbefolkningens krigströtthet och de islamistiska extremisternas oförtröttliga kamp med terroristiska metoder. Ryssland å andra sidan håller hårt på sin territoriella rätt och situationen är därmed låst.Vi har, i en teorikonsumerande fallstudie, genomfört en analys av konfliktens drivkrafter utifrån den teori om konfliktlösning som kallas conflict resolution. Denna teori betonar vikten av att konflikten kommit in i ett så kallat ripe moment, för att kunna uppnå en lösning. För att freden skall bli bestående, är det av största vikt att de bakomliggande problemen blir lösta.Anledningen till att Tjetjenienkonflikten fortfarande pågår, är att den inte kommit in i ett ripe moment ännu.
Kollektiva identiteter: Serbiska, kroatiska & bosniakiska gruppers sociala identitetsskapande i Sverige
Uppsatsens syfte är att redogöra hur människor socialt kan konstruera och omkonstruera sin identitet. Frågeställningen vi arbetat utifrån är: Hur kan serber, kroater och bosniaker i Sverige socialt konstruera och omkonstruera sin identitet? Frågeställningen är framlyft ur teorin som används i uppsatsen, konstruktivismen. Teoridelen behandlas utifrån detta synsätt, där centrala aspekter vid identitetsskapandet tas upp. Dessa är att identiteter: är sociala konstruktioner, enbart är meningsfulla i kontext, motiverar till gemensam handling, är multipla och flerdimensionella och betonas i gränsytan mellan vi och dom.
Motivation inom ämnet Idrott och hälsa : En intervjustudie av lärares uppfattningar om motivationens betydelse för ämnet Idrott och hälsa
We wanted to study if and how students become motivated and stimulated towards a permanent interest for regular physical activity, from a pedagogical perspective. Our goal was to examine how physical education teachers create motivation for the students and how you, as a physical education teacher, can motivate those students who are physically inactive due to obesity or other various kinds of problems. In the theoretical background, we have made a summary of sports and development of the physical education subject over the years. We also describe society´s perspective on public health. The motivation concept is definded and we explain different motivational theories.
Kosovos etniska motsättningar: Relationen mellan serber och albaner under UNMIK:s styre
1999 auktoriserade FN:s säkerhetsråd fredsinsatsen där UNMIK fick mandat attpolitiskt administrera och bygga upp provinsen Kosovo. Vår uppsats syftar till attstudera de etniska motsättningarna mellan kosovoalbaner och serber i Kosovounder UNMIK:s styre och även att studera UNMIK:s hantering avmotsättningarna samt de båda gruppernas förhållande till UNMIK. Vi gör dettagenom en beskrivande fallstudie som främst inriktar sig på vetenskapliga artiklaroch rapporter. Vi granskar hur de etniska motsättningarna har fått negativakonsekvenser för freden i Kosovo. Det har bildats en partition mellan de bådagrupperna och etniskt motiverat våld har förekommit.
Varumärkesanalys för effektiv kommunikation - att presentera den nya produktionen på Novozymes Biopharma Sweden AB.
Denna examensrapport har kommit till som resultat av en varumärkesanalys av bioteknikföretaget Novozymes nya varumärke "Rethink Tomorrow". Syftet med studien har varit att komma fram till hur jag ska presentera varumärket samt den nya produktionen på dotterbolaget Novozymes Biopharma Sweden AB i en stillbildsfilm. Utöver varumärkesanalysen har jag även gjort en kvalitativ enkätstudie där dels tidigare kunder och dels potentiella nya kunder var målgrupperna. Enkätstudien visade på vad som är viktigt att poängtera i filmen när det gäller information om själva företaget och produktionen..
Informationskompetens som mål i högskoleutbildningen: Inställning hos ledning, lärare och bibliotekarier vid en mindre högskola
The aim of this Master thesis is to study how management, teachers and librarians at the university college Swedish school of sport and health sciences (GIH) view information literacy (IL) as a standard in higher education. I have used a sociocultural theoretical perspective, as the focus being on co-operation within the institutional context. The following questions are focused on: Of what importance are the control documents concerning IL as a standard in the educational program? How do the respondents view the value of, and the responsibility for, IL as a standard in the educational program? What are the conditions for co-operation at GIH to reach the standards of the higher education act? The methodology used is qualitative case study. Six qualitative interviews were carried out in order to describe the attitudes of the management, teachers and librarians related to this subject.
Systemet framför allt? : En studie över dokumentationskraven i grundskolan
The education sector can be seen as a cornerstone of today's society, an organization that is under constant change and evolve as society. The compulsory school system is of significant role in society that places high demands on its management. The following study investigates the requirements for documentation in primary school organization and operations, and how these requirements are perceived and affect the school's organization and activities of the study carried out at different levels of the organization so as to get an overall picture of its impact. In order to analyze and create understanding of the results, the study applies the theory of New Public Management and various reforms that can be linked to the increased documentation requirements and its influence in the public administration. Study results show that there is a mixed picture of the documentation impact on the school system. Shown are both positive and negative effects of the documentation requirements.
EN STUDIE AV AT-LÄKARES INFORMATIONSSÖKNINGSBETEENDE I OLIKA PRAKTIKER
AbstractInformation and information seeking have always been important parts of society. How behavioural patterns of information seeking manifest themselves are partly due to individual prerequisites and partly due to the practice where the seeking of information is conducted.The aim of this study is to investigate a group of newly examined physicians? experiences of information seeking behaviour in their educational practice and in their professional practice. The two practices are related to each other but still very different. This makes it interesting to study whether individuals? information seeking behaviour changes when they move from the educational practice to the professional.The theoretical framework for the current study is a socio-cultural one.
Kommunikation online : En fallstudie av Korrespondensgymnasiets elevkurativa arbete
The main purpose of this study was to examine how social work can be performed online, by a case study of Korrespondensgymnasiet that pursues distance education. The intention was to determine the possibilities and limits with the online communication between the school counsellor and the pupils. The study was based on qualitative semi-structured interviews with one school counsellor and five pupils and document analysis of three descriptions of the school counsellor?s profession. The theory that has been used in this study is the communication theory: Shannon and Weaver?s Model of Communication and non-verbal communication.
Romer och utbildning : En arena för särskillnad, paradoxer och stigmatisering.
This thesis analyses how romanies look upon schooling and how they reflect upon the possibility of getting an education. Many inquiries relating to romanies have been published in Sweden but very few are based on fieldwork among romanies. The aim of this thesis is therefore to through fieldwork focus on how romanies themselves look upon their educational situation.The main questions for this study are: How is the image of romanies as a problem constructed in school? How are romanies separated from other students? How is the interplay between romanies and school representatives formed? How do romanies look upon the possibility of getting an education and does their perception differ from the usual official apprehension?An important conclusion concerns how social workers and teachers continuously categorize romanies as different. The group is constantly differentiated from other ethnic groups and is often the target of integration projects.
Den accepterade anpassningen : Hur tolv barn tillhörande etniska minoritetsgrupper upplever sin vardag i skolan
KALMAR UNIVERSITYDepartment of Health andBehavioural Sciences.Education of Social Work 21-40 p.C-essay, 10 p.Title: The Accepted Adjustment ? How Twelve Children Belonging to Ethnic Minority Groups Experiences Everyday Life in School.Authors: Kristin Lundin & Karin SwartlingSupervisor: Jesper AndreassonExaminer: Ulf DruggeABSTRACTThe aim of this C-essay, using a qualitative method and from a child prospective, explore how children belonging to ethnic minority groups participating in the Swedish education system at an intermediate level, experience everyday life at school and the interactions with their teachers. We have interviewed twelve children between the age of eleven and thirteen years old. The children have either immigrated (adopted children are included) or are born in Sweden but have at least one parent who has immigrated.The outcome from our study is that immigrant children have a positive experience of their daily life in school and in their interactions with their teachers. The majority of children state that they view their teachers as good educationalists.
EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik - En studie om dess uppkomst och institutionella utformning
This thesis aims to explain the emergence of the Common Foreign and Security Policy of the European Union, and its institutional shaping, by using elements of Neofunctionalism and Liberal Intergovernmentalism.Using Neofunctionalism, the Common Foreign and Security Policy can be explained both as a side-effect of Europe's economic integration, and as a way to maintain the former and the European Union's position as an economic superpower. The institutional shaping is a result of lack of convergence between important national interests. Therefore it rests on a firm intergovernmental base, with rigorously limited use of supranational decision-making.For Liberal Intergovernmentalism, geopolitics and ideology, and to a certain level log-rolling, have played important roles. The reunification of Germany convinced France to form an alliance between the two countries. France, determined to achieve an economic and monetary union, thus offered Germany a political union, including a Common Foreign and Security Policy on intergovernmental terms.
Ja e sms! En sociologisk studie om nio ungdomars identitetsskapande genom sms.
Problem/ Bakgrund: Problemformuleringen grundar sig i en nyfikenhet över varför ungdomar inte sover på natten eftersom de sms:ar. Mitt intresse för Meads teori om jagets utveckling gör att undersökningens fokus ligger på hur självbild och identitet är kopplat till ungdomarnas sms:ande.Syfte: Att få större förståelse för hur ungdomars identitetsskapande kan ske genom sms.Kort beskrivning av uppsatsens utgångspunkter och undersökningens upplägg: Arbetet behandlar sms-kommunikation. Det empiriska materialet består av intervjuer med nio ungdomar i åldern 16-17 år. Teoriramen bygger på Goffmans analys om självpresentation, samt Meads syn på jaget och identitet.Slutsatser/ Resultat: Det gäller att vara käck och rolig i sina sms för att få ett snabbt svar, och därmed få den bekräftelse som många känner sig beroende av. Ungdomarna kan vara djärvare i sina sms.
Säkerhetisering av migration i EU - En studie om hur migranternas mänskliga säkerhet påverkas av européernas samhälleliga osäkerhet
Det blir svårare och svårare för migranter att på laglig väg ta sig till Europa och människor dör varje dag vid Europas gränser. Detta beror, som vi ser det, bland annat på att migrationsfrågan har säkerhetiserats och åtgärder som i normala fall inte accepteras, rättfärdigas för att skydda säkerheten inom Europa. Vi utgår i denna uppsats från de två säkerhetsbegreppen samhällelig säkerhet och mänsklig säkerhet och vårt syfte är att se inom vilka aspekter som säkerhetisering av migration har skett och se vad detta får för påverkan på immigranternas mänskliga säkerhet. De områden vi identifierat där migrationsfrågan har säkerhetiserats är kriminell, ekonomisk, välfärd och kulturell. Denna säkerhetisering påverkar migranterna både på vägen mot Europa och när de väl är där och påverkar såväl illegala som legala migranter.