
Sökresultat:
12681 Uppsatser om Social intelligence - Sida 11 av 846
Social konflikt: en sociologisk studie av konflikten på Nordirland
Denna uppsats tar upp ämnet social konflikt i samband med Nordirlandskonflikten. Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida social konflikt kan verka främjande för samhället, samt att titta på de orsaker som gör att konflikten på Nordirland vidmakthålls. Detta har utförts genom en litteraturstudie av teorier utvecklade av Coser, Simmel och Merton.Slutsatser jag har dragit utifrån denna studie är bland annat att social konflikt i detta fall, parallellt med de nedbrytande faktorerna, också kan verka för en gynnande samhällsutveckling på vissa områden..
Vem är du? : En studie om företags granskande av Facebook profiler
Title: Who are you? A study on companies reviewing of Facebook profiles. Social media has opened up new possibilities in recruitment situations in forms of background checks on social networks such as facebook. Even though there are many advantages, there are few recruitment workers who choose to embrace the possibilities with social networking..
Business Intelligence som del i skapandet av konkurrensfördelar
Problem/frågeställningar: När företagsledare runt om i världen ska ta beslut uppgår 40% av dessa beslut till att baseras på magkänslan. Ett påstående kring konkurrensfördelar och magkänsla är att ?ett av de största hindren för konkurrensfördelar är att agera enbart på magkänsla eller intuition?. Denna uppsats tar fasta på det påståendet och granskar hur BI, ett verktyg som stödjer företagsledarna i sina beslut, spelar in. Ett synsätt för att studera konkurrensfördelar är det resursbaserade synsättet, där resurser följaktligen är grunden i det som skapar konkurrensfördelar.
Business Intelligence : Vilka av de utlovade fördelarna motsvaras av högskolor och universitets förväntningar?
Det första systemet som skapades för att integrera alla affärstransaktioner var ERP-systemet som skapades 1960. Detta system samlar verksamhetens data i olika databaser och för att kunna hantera och analysera denna data har utvecklare skapat ett BI-system. Detta system extraherar data och omvandlar den till användbar information som kan bidra till en underlättad och förbättrad styrning. Författarna av viss litteratur påstår att information är viktig för alla verksamheter då det är avgörande för ett beslutsfattande. Med hjälp av ett BI-system kan verksamheten få denna efterfrågade information samt att chefer med hjälp av systemet kan fatta taktiska och strategiska beslut. Syftet med denna studie var att beskriva högskolor och universitets förväntningar på ett BI-system och jämföra dessa med de fördelar som viss litteratur utlovar.
?Antingen f?r man sitta ensam och vara nykter och drogfri, och det ?r ju ingen som orkar det ?ver tid. Eller s? f?r vi skapa sammanhang d?r man kan g?ra p? ett annat s?tt? - En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares erfarenheter av sociala n?tver
This study examines the opinions of social workers regarding the social networks of people with a substance addiction. The intention was to get a more nuanced understanding of what characterizes a positive or negative social network, as well as which functions different types of social networks serve. Data were collected through qualitative interviews with seven social
workers. More specifically the social workers were oriented towards working for social services with clients that struggle with substance abuse. The empirical material has been analyzed with a thematic analysis.
Att synas i mängden på en fackmässa : hur ska företag marknadsföringsmässigt agera för att inspirera och attrahera sin specifika målgrupp, före och under en blomster- och inredningsmässa?
Förr i tiden fanns det marknadsplatser där människor utbytte varor så som mat och kläder - dagens marknadsplatser kallas idag mässor och fyller en viktig funktion i att utveckla det globala samhället. Mässor är idag en viktig del i företags- och konsumenters utveckling. Det är viktigt att företag vet hur de på bästa sätt ska agera före, under och efter mässan för att lyckas så bra som möjligt. Vi har använt oss utav en teoretisk modell vid namn Trade Fair Intelligence, för att få med alla delar som berör ett mässdeltagande.Uppsatsens undersökning bygger på att vi har utfört en dold observation på en verklig blomster- och inredningsmässa, för att se hur kunder och personal beter sig under en mässa. Vilka problem som kan uppstå och vilka metoder som är bäst för att lösa dem.
Kritiska framgångsfaktorer vid implementering av beslutstöd : Rekommenderad ansvarsfördelning av kritiska framgångsfaktorer mellan konsult- och kundföretag
Syftet med uppsatsen är att identifiera och ansvarsfördela framgångsfaktorer mellan kundföretag och konsultföretag vid lyckosamma business intelligence (BI)-implementeringar i stora företag, dvs i företag med över 800 anställda. Inledningsvis skapas en modell med kritiska framgångsfaktorer utifrån beslutstödslitteratur. De funna faktorerna testas därefter mot resultat som kommer fram genom öppna frågor ställda vid kvalitativa enkätintervjuer med konsulter och kundföretag som har erfarenhet av implementeringar av beslutstöd.Vid genomgång av enkätsvaren framkommer att de viktigaste kritiska framgångsfaktorerna ? där såväl konsulter som kundföretag är ense ? är:· säkerställandet av vilken information användarna behöver få ut av systemet (vilket i huvudsak är ett kundansvar)· inrättande av utvecklingsråd för business intelligence (kundansvar)· säkerställande av tydliga mål och syften med BI-projektet (kundansvar)· lämplig implementeringsstrategi (kundansvar)· välja leverantör med omsorg (delat ansvar mellan kund/konsult).Förutom ovannämnda faktorer anser konsulterna att det är avgörande att kunderna säkerställer ledningens stöd medan kunderna anser att konsulterna ska ansvara för träning och utbildning av användarna. I enkätintervjuerna framkommer två faktorer som inte funnits med i den teoretiska ursprungsmodellen: konsulterna påpekade vikten av utvärdering av olika lösningsalternativ och kunderna vikten av dokumentation.
Möjligtvis stressad? En kvalitativ studie om stress på ekonomiskt bistånd, en enhet på Socialtjänsten
The purpose of this study was to examine and illustrate whether employed social workers, working with supplementary benefits at a social service office, felt stressed. If so was the case, we wanted to investigate if this stress that they felt had any effect on their clients. This study was based on eight qualitative interviews, of which four was with social workers and four was with clients. For a better understanding of our results we used Karasek & Theorells demand-control-support model.The study reveals that the social workers do feel stressed, but they only do so in periods. They declare that they would like to have more time for their work assignments, the meetings with the clients in particulate.
Sociala spel på arbetsplatsen : En kvalitativ studie om sociala spels påverkan på arbetsplatsrelationer
Social games have become a digital phenomenon over the last few years, affecting a lot of peoples everyday life. This paper focuses on how social games can affect workplace relationships. Through qualitative interviews I investigate how people who play with their colleagues experience the social games and their influence on the social interaction in the workplace. 10 interviews were carried out with people from four different organizations. The findings from these interviews were then put in relation to previous research and existing theories concerning workplace relationships and social games.
Business Intelligence i praktiken : Utvärdering av införandet av analysverktyget QlikView och dess effekter för första linjens chefer i Jönköpings kommun
InledningOrganisationer inom den offentliga och privata sektorn gör dagligen informationsuttag genom att använda olika datorbaserade verktyg för att kunna fatta bättre beslut genom det beslutsunderlag som tas fram. Dessa system används på olika nivåer i en organisation.ProblemdiskussionKomplexiteten och intensiteten på marknaden är inga nya fenomen i dagens affärsmiljö då det ställer höga krav på beslutsfattarna. Därav finns det ett behov bland beslutsfattare att använda ett datorbaserat verktyg för att svara upp mot de höga kraven som ställs.SyfteDenna studie utvärderar analys- och rapporteringsverktyget QlikView och hur införandet av detta system i Jönköpings kommun påverkar första linjens chefer inom två av kommunens förvaltningar. Olika nyttoeffekter kommer att identifieras och utvärderas för att förstå vilket mervärde QlikView kan ge beslutsfattarna.MetodKvalitativa och kvantitativa metoder har använts för att utvärdera faktorer i samband med införandet av QlikView. Dessa metoder har använts för att få en så rättvisande bild som möjligt av verkligheten.
Integrationsprocesser bland 6 invandrade japanska personer i Sverige
This research outlines studies about the relationship between social integration process of Japanese immigrants in Sweden and how social media assists in this process. The purpose of this research includes: To find out the reasons of migration to Sweden for six Japanese immigrants, any difficulties that they faced at the beginning of their immigration process and/or any positive qualities that they found in living in Sweden, whether they have accessed social media since they have moved in, if they do so, how the social media has been used and also, whether the social media has had a role to play in contributing to help their social integration process. In addition, it has been considered whether the participants have plans to return to Japan. In Sweden, there is relatively small Japanese migrant population. This social science research paper is the first in Sweden which explores the immigration process of Japanese migrants into Sweden.
Social kompetens - What?s the point? : En kvalitativ studie om hur begreppet används inom bemanningsbranschen.
The term ?social competence? is widely used by organizations in job advertisements, despite the problems of making a unified definition of it. The purpose of this study is to investigate which features the organizations require, why organizations require them and how the assessment is implemented for recruitment. To answer the purpose of this study, eight qualitative interviews conducted with recruiters from four different staffing agencies. Further a literature study was performed to define the concept of ?social competence? and its meaning, in order to later connect this to the result.
En kvalitativ studie av Social Enterprise som fenomen - Motsättningar i Social Enterprise bolag bottnar i marknadens bild av socialt företagande
A Social Enterprise is a business that features a mixture of characteristics that originates from the third and private sector. A general conception of Social Enterprises is that they aim to improve social welfare by the use of sustainable business models. The mixture of social and business features has created ambiguity about how to define Social Enterprises. The purpose of this study is to clarify Swedish Social Enterprises as a phenomenon and to examine antagonism that arises from mixing the two different sets of organisational characteristics. This is achieved by conducting a qualitative study of ten Swedish companies that the market considers to be Social Enterprises.
Ökat beslutsunderlag tack vare data warehouse/business intelligence
Arbetet beskriver ett systemutvecklingsarbete som innehåller kravfångst, analys och design av en data warehouse/business intelligencelösning till Svenska bordtennisförbundet. Svenska bordtennisförbundet/SBTF/ behöver utöka sitt beslutsunderlag för att kunna fatta strategiska beslut. SBTF behöver även få bättre kontroll på sin verksamhet för att kunna sätta, utvärdera och följa upp mål. SBTF önskar lösa detta genom att skapa ett data warehouse till vilket data från de olika systemen laddas för att därefter kunna presenteras för användarna genom business intelligence. I kravspecifikationen framkom att klubbarnas medlemsregister, alla tävlingsspelare, all träningsstatistik och de matcher som spelats i Sverige sedan 2011 var det dataunderlag som skulle ingå i ett data warehouse.
"Så länge man kan motivera ett beslut": en vinjettstudie av variation i bedömning om ekonomiskt bistånd
The purpose of this study was to examine divergences in assessments of social assistance in one big and one small social welfare office in the municipalities of Malmö. To examine this we used a qualitative method. We held interviews with social workers and their superiors. At the end of the interviews with the social workers we presented two vignettes, describing different cases of first time applications of social assistance. The social workers was asked to assess whether the application should be granted or not, and motivate their decisions.