
Sökresultat:
13173 Uppsatser om Social innovation - Sida 8 av 879
The Innovation Process - from Invention to Innovation: A case study of the company True
Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och förklara hur processen av att omvandla en invention till en innovation kan se ut. Detta genom att granska de olika steg som lyfts fram som centrala inom existerande teorier kring innovationsprocesser. Vidare syftar vi till att utifrån dessa teorier undersöka om de fullt ut kan användas för att förklara ett företags fall eller framgång vid en innovationsprocess. Metod: Vi har utfört en abduktiv fallstudie där vi samlat primärdata dels genom personliga intervjuer, dels via telefonintervjuer. Sekundärdata kommer från internet i form av de berörda företagens officiella hemsidor, samt presentationsmaterial från företaget True.
Hur utövas makt när innovationer skapas?
I dagens samhälle sker förändringar mycket snabbt och därigenom är innovation en nödvändig förutsättning för framgång och kanske till och med för överlevnad av organisationen. Det är på grund av detta som innovation har tagit sig till toppen av agendan i organisationer runt om i världen. Innovation, som tidigare endast sågs som en output från forskning och utveckling, har idag fått hög prioritet i företagen och berör alla anställda på ett företag. Effektiv innovation behövs för att förbättra en organisations förmåga att vara konkurrenskraftig. Företag behöver utveckling, nya idéer och nya produkter för att vara konkurrenskraftiga i framtiden.
Human Stem Cell - European National Innovation Systems and Patents
The purpose of this paper is for the reader to realise how national innovation systems are deeply intertwined with the legal background of a country and to understand the processes that involves national innovation systems specifically regarding the stem cell / genetics research and how the need for specific community law must be considered targeting the stem cell patents. The legal part will try to answer: Why is it important given the actual state of the European stem cell national innovation systems for the European Commission to take a stand and tackle issues regarding the patenting of the human stem cell innovations? This is done from a country industry analysis (business approach) and then linking it with competition law from a community stand point of view (that tackles biotechnology issues). In order to achieve this the paper is divided into three separate analyses beginning with a theoretical background of general biotechnology / genetic terms that will enable the reader to have a general understanding of the importance of this kind or research ( genetics / stem cell research). The chosen countries case studies exemplify very diverse economies and development perspective from the traditionally R&D intensive to the least and from the biggest countries in Europe to one of the smallest, thus giving cultural, legal, economic and scientific variety..
Drivkrafter & Bromsklossar för Innovation i Professional Service Firms - En fallstudie av två Big Four byråer
SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Drivkrafter & Bromsklossar för Innovation i Professional Service Firms ? En fallstudie av två Big Four byråer Seminariedatum: 4 juni 2008 Ämne/kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 poäng Författare: Noel Lindell, Sebastian Sedeki, Christofer Österlindh Handledare: Håkan Lagerquist Nyckelord: Tjänsteinnovation, Processinnovation, Professional Service Firm, Big Four, Innovation Syfte: Syftet är att skapa en djupare förståelse för hur man arbetar med innovation och vilken syn man har på innovation i Big Four byråerna. Vi strävar efter att förklara hur man arbetar med att tillvarata inventioner, hur innovation uppstår inom olika fält och i vilken utsträckning. Ambitionen är att vårt resultat ska vara normativt för hur man ska kunna öka innovationsgraden i en Big Four byrå. Metod: Studien är en kvalitativ fallstudie med abduktiv ansats.
Innovativt ledarskap : En studie om hur innovativt ledarskap utförs i praktiken på små IT-företag
Innovation kan anses vara ett nyckelord för svenskt företagande och forskning pekar på att innovation till stor del är en fråga om ledarskap. Att bryta rutiner och vara nytänkande är centralt. Utmaningen för innovativa ledare ligger därigenom i att skapa ett företag där nytänkande sker naturligt. Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur innovativt ledarskap utförs i praktiken. Då tidigare forskning främst rört stora tillverkningsföretag har denna studie inriktats på små innovativa IT-företag.
Affärsinkubatorn i Innovationsprocessen : En studie i de roller som uppstår då en affärsinkubator participerar i en innovationsprocess
Purpose: This study`s purpose is to investigate the role of a business incubator in the strategic decision situations during the process of a new venture startup. It also aims to explore the methods and instruments the incubator and its advisers applies during the process.Methodology: This study is built on the basis of a hermeneutic approach with qualitative method and abductive design. The empirical material collected consist of interviews from two case studies and secondary data collection from different related sources.Theoretical perspective: The theory in the study consists of the elements of previous research on innovation processes and entrepreneurship. To analyze the data, models and theories related to decision making, incubation, process theories and organizational theories.Empirical foundation: The empirical material consists of interviews and data from two completed case studies. Additionally consist a relatively large part of the empirical data out of a comprehensive information retrieval from various secondary sources such as internet, newsletters and annual reports.Conclusion: The assay was able to detect not just one, but a variety of roles that the incubator occupies at different stages of the innovation process.
På vilka sätt kan ledarskapet påverka - utvecklingsfasen mot ett innovativt småföretag :
This is a study of innovative technologies that are primarily based on collaboration with a client who in this study is called FTG, because they chose to be anonymous. A problem set has been presented, analyzed and worked with. The result of this is that we found some weaknesses in the leadership that have influenced the motivation in the workgroup negatively. The study has focus on changing leadership in order to increase motivation and openness to innovation within the company. With this focus on change in leadership, we have done a basic search for relevant theories related to the topic and found interesting data to work with.
Innovation inom e-handel. En etnografisk inspirerad fallstudie av projektet att utveckla webshop på företaget Josephssons
Denna fallstudie utreder hur ett företag expanderar via ett innovativt projekt. Genom observationer, intervjuer och återberättelser har studien en etnografisk ansats för att skapa en bild av hur ett sådant projekt kan gå till och hur dess olika processer ser ut. Syftet med studien är att utifrån begreppen: innovation, projekt, projektledning och kunskapsöverföring analysera hur företaget Josephssons genomfört lanseringen av Josephssons Webshop och på vilket sätt det pågående innovativa projektet e?handel genomförs. Författarna har genom en litterär fördjupning av de olika begreppen skaffat sig en teoretisk referensram som sedan använts för att analysera det empiriska materialet.
Vikten av entreprenörskap & innovation för den svenska landsbygden : en litteraturstudie om hur entreprenörskap och innovation kan stödja utvecklingen av en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar landsbygd
Landsbygden står idag inför en rad olika problem. Några av de problem som är oroväckande är en dålig lönsamhet för företagare på landsbygden, tilltagande urbanisering samt ökande miljöproblem (Internet, Regeringskansliet, 1, 2010). Dessa tillsammans utgör barriärer för en hållbar utveckling av den svenska landsbygden. I Brundtlandsrapporten, skriven på uppdrag av Förenta Nationerna, är hållbar utveckling "en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov" (World Commission on Environment and Development, 1987, s.43). Många gånger förknippas hållbar utveckling med tre specifika perspektiv; ekonomiskt, socialt, och miljömässigt perspektiv (Goosen, 2012).
Konsumentens roll i innovationsprocessen- En studie av Lantmännen Cerealia
Syftet med denna uppsats är att studera innovations- processen i ett fallföretag för att öka förståelsen för konsumentens betydelse och roll i denna. Studien är av kvalitativ, explorativ och abduktiv karaktär. Primärdata har samlats in med hjälp av djupintervjuer med utvalda personer inom Lantmännen och Lantmännen Cerealia. Sekundärdata har samlats in från litteratur, vetenskapliga artiklar samt elektroniska dokument. Kapitlet behandlar teorier om begreppet innovation, innovationsprocesser genom tiderna samt olika sätt för att integrera konsumenten i processen.
Idéhantering för varaktig idégenerering : En studie i upprepad idégenerering på Volvo CE
Studien syftar till att förbättra kunskapen om förhållandet mellan idéhantering och idégenereringsvilja hos Volvo CE och presenterar rekommendationer för fortsatt förbättringsarbete. Detta behov har uppkommit då Volvo CE uppfattat att antalet genererade idéer sjunkit. Följande frågor formulerades i arbetets inledningsfas: Hur påverkas deltagarnas vilja att komma med idéer och förbättringsförslag av idéhanteringssystemet? Finns det brister i Volvos idéhanteringssystem och om så är fallet, hur avhjälps detta? Arbetets empiri samlades genom ett antal intervjuer av deltagare och processledare under hösten 2011 och metoden har varit kvalitativ med grundad teori som ansats. Resultatet av arbetet är ett antal faktorer som tillsammans kraftigt påverkar deltagarnas idégenereringsvilja på lång sikt.
Brukarinflytande hos personer med psykiska funktionsnedsättningar. Brukarinflytande hos PERSONER med psykiska funktiONSnedsättningar : Personalens syn på brukarinflytande.
Title: The customer?s contribution to the innovation-process ? a study of using customers to discover latent needs. Level: Final assignment for Bachelor Degree in Business Administration Author: Robert Klein Supervisor: Agneta Sundström Date: 2014-06 Aim: The purpose of this study is to gain enhanced understanding of what knowledge costumers contribute with in an innovation-process lead by a producer of goods, and how that knowledge is used to fulfill latent needs. The area of research has formerly described which results customer-involvement lead to, but have been scarce in describing how results are produced. Method: From a qualitative onset, a case-study collecting data through observations and interviews capturing customer knowledge contributions, and producer use of fetched knowledge has been conducted. Data has been analyzed using a grounded theory approach. Results have been processed in several steps in which material has been categorized and enriched continuously. Result & Conclusions: Customer-knowledge is broken down into market-knowledge, everyday-knowledge, and specialist-knowledge, which all are significant to a producer of goods.
AO modulen
This master thesis has been written in collaboration with Science Park Jönköping and is based on a problem related to corporate innovation. Science Park Jönköping believes that there is an untapped potential in existing industry in the form of ideas that are never commercialized. These theories are also supported in the research in which other authors have perceived that the ideas and inventions which do not belong to the core business risk ending up in drawers. If more of these ideas could be spin-offs or other forms of enterprise instead of staying in the drawers it would lead to growth, both for companies and for the society in large.The purpose of the thesis work is to, based on the case Science Park Jönköping, analyze how science parks and incubators can support the commercialization of ideas that derive from industry, who otherwise had been left lying. The work began with a mapping of the Science Park Jönköping operations and the skills they possess, and then other initiatives that aim to commercialize more ideas from companies were examined.
Innovationsmaskinen : Ett recept med utsikter att spridas?
SyfteSyftet med uppatsen är att studera de idéer som ligger bakomInnovationsmaskinen, en modell som Innovation Stockholmanvänder sig av i rådgivningen för att förverkliga nya idéer. Vidarekommer jag att undersöka hur denna modell implementeras hos deinnovationsrådgivare som arbetar för Innovation Stockholm, ochvilka förutsättningar Innovationsmaskinen har att spridas.Teoretiskt perspektiv Grunden för uppsatsen lades genom att studera de kreativabegreppen som möjliga att systematisera. Därefter undersökte jagmed ett organisationsteoretiskt synsätt hur ett koncept uppnår statussom ett recept, och därefter hur ett sådant recept har möjlighet attspridas och översättas.MetodUppsatsen har en deduktiv ansats där kvalitativa metoder ansettslämpliga för att fylla uppsatsens syfte. Primärdata utgörs avintervjuer och är huvuddelen i empirin.SlutsatserInnovationsmaskinen innehåller många av de ?framgångskriterier?som finns för att uppnå status som ett framgångsrikt recept.Men det finns även luckor i konceptet som skapar konsekvenser förresten av ?maskinen?.
Pappersfoton i den digitala eran: Hur företag kan agera vid ett tekniskt skifte
The spread of digital photography has created major changes in the previously stable Swedish photofinishing market. We investigate how companies act to survive in the face of technological change, through our research question: What strategies have actors in the photofinishing business chosen during the changeover from analog to digital photofinishing? Using a deductive method, we have conducted semi-structured interviews with 11 actors in the photofinishing business. Innovation management studies innovation from a number of perspectives, describing effects of innovations on the competitive ability of established actors, and on the value of their resources. The companies were not prepared for the speed of the change.