
Sökresultat:
180 Uppsatser om Smartphones - Sida 6 av 12
E-boken 5 år senare : En studie om läsvanor och uppfattningar kring e-boken
This paper attempts to replicate a study from 2009 about users reading habits and the future of e?books. Due to the increased use of Smartphones and tablets since 2009, there is a reason to reasearch if the perception and use of e?books has changed. The methods used is qualitative interviews complemented with an online questionnaire.
Metadata : En forensisk analys av Exif
I en bild tagen med en digitalkamera kan man återfinna mängder av information om bildens ursprung och inställningar i kameran, något som benämns som Exif3data. Detta är något som kan vara av absolut intresse vid forensiska undersökningar i syfte att knyta bevismaterial till en gärningsman. I detta arbete skall ett antal frågeställningar besvaras som kan vara aktuell för en IT3 forensiker, med avseende på bilder tagna med en smartphone. Kan man styrka att en specifik enhet har tagit en specifik bild? Hur tillförlitlig är den GPS3information som kan lagras i en bild? Genom experiment och granskningar av Exif3data, kommer detta arbete ge svar på dessa frågor.
"Det a?r typ liksom en liten mig da?r i" : En kvalitativ studie kring trettona?ringars anva?ndande av smartphone
BAKGRUND: Anva?ndandet av Smartphones har de senaste a?ren o?kat markant i a?ldrarna 13- 16 a?r och 93 % anva?nder internet dagligen. I och med det faktum att Sveriges regering har skapat en myndighet fo?r att fo?lja medieutvecklingen med syftet att sta?rka unga inom just detta omra?de, sa? ansa?g vi att det var intressant att underso?ka hur ungdomar sja?lva upplever sitt anva?ndande av smartphone. SYFTE & FRA?GESTA?LLNINGAR: Syftet med studien var att underso?ka om dagens informationssamha?lle, i och med det o?kade anva?ndandet av Smartphones, kan vara gynnande fo?r individens ka?nsla av egenmakt och delaktighet.
Skillnader mellan uppkopplad och uppkopplad : En jämförelsestudie mellan 1960- och 1990-talister
This paper aims to examine whether there are any substantial differences between a generation of users born during the 1960?s and younger generation born during the 1990?s regarding the use of digital technologies connected to the Internet. Based on Marc Prensky?s theories on people born before and after 1980 saying those born before are not as natural when it comes to using digital technologies. We used diaries as a qualitative method to gather data from 16 respondents.
Språkstimulans i formell och informell lek
The outset of this thesis is to raise questions on how we design for the mobile context and the capabilities of Smartphones. Not only the presentation but also the use of input and interaction between a service and a user.This work evolves around sign up forms and answers the question: How does the sign up process affect the holistic perspective of a digital service regarding usability and user experience?
This thesis consists of a case studies, and design experiments conducted on Twitter, Instagram and Randos sign up processes to explore if and how the usability, and the user experience could be affected and im- proved.This concluded some important aspects to be considered when designing sign up forms for a digital service.The usability, and the user experience is not only affected by user interaction, and the choice of input method but it?s also affected by which data the service is requesting, and more important; if that data is motivated to request by the service..
Angry birds, Instagram eller Runkeeper? : En kvantitativ studie om vilka faktorer som påverkar individer vid val av mobilapplikationer
Försäljningen av Smartphones och mobilapplikationer är något som de senaste åren har haft en stadig tillväxt och inget verkar minska expansionen, snarare tvärtom. Idag står Smartphones för en tredjedel av all försäljning av mobiltelefoner och det laddas årligen ned miljarder av tillhörande mobilapplikationer till dessa mobiltelefoner. Att konsumenter väljer att ladda ned mobilapplikationer är tydligt, men vilka faktorer påverkar konsumentens val av mobilapplikationer? Syftet med denna studie är att ur ett företagsperspektiv beskriva vilka faktorer som påverkar kvinnor och män i deras val vid nedladdning av mobilapplikationer till sin mobilenhet. Tidigare studier inom ämnet har inte vidrört eventuella samband/skillnader av påverkande faktorer mellan kvinnor och män vilket väckt ett intresse hos oss att undersöka detta.
Sociala nätverk och det ökade användandet : En studie om det har skett en normförskjutning av användandet samt hur det relaterar till traditionellt beroende
The internet has become an increasingly part of everyday life with digital artefacts like Smartphones and tablets. We?re looking at the usage of social networks and how the usage relates to traditional addiction. We conducted a quantitative research where 84 poeple finished our web survey. Our research focused on addiction, time spent on social networks, normal and non-normal usage and general user patterns.
Ledarskapets inverkan på elevernas användning av IKT-verktyg på fritidsverksamhet
This essay deals with the influence of leadership on student use of Smart phones as an ICT tool at after school care. I use a qualitative, hermeneutical method that departs from two stories. I also use qualitative interviews with both structured and unstructured questions. My reflections and interpretations are, through the interviews, complemented by my colleagues? views of the use of Smart phones and how that is affected by how the activities are managed.
Androidapplikationer : Effektivisering ur ett energiperspektiv
Ett problem med dagens Smartphones är att de har hög energiförbrukning. I detta arbete undersöks vad utvecklare kan göra för att minska energiförbrukningen. Arbetet utförs på Androidplattformen men kan även vara relevant för andra plattformar.Första delen av arbetet går ut på att identifiera energikrävande komponenter i Androidplattformen. Efter det undersöks ett antal problem som t.ex. att effektivisera nätverksöverföringar, positionering och schemaläggning.
Cykla i stadsmiljö : ?Vinsten för individen av att cykla?
Gävle kommun har som mål att öka cyklandet i Gävle. År 2025 ska andelen resor kortare än fyra kilometer vara 60%, i senaste undersökningen från år 2012 låg den andelen på 24% (Atterbrand et al, 2012). Enligt samma undersökning konstaterades det att Gävle kommun inte är på väg att uppnå sina mål då andelen kortare resor som genomförs med cykel har stått på samma siffra sedan 2006 (Indebetou et al, 2012).Examensarbetet syftar till att ta fram ett koncept som uppmuntrar fler människor till att välja cykeln framför andra färdmedel. Problemformuleringen handlar om hur intresset för att cykla i stadsmiljö kan ökas.Arbetet har begränsats till att fokusera på en lokal nivå, men tanken är att resultatet ska kunna användas för att skapa liknande produkter till alla stadsmiljöer.Metoder som har använts för att komma fram till slutresultatet är intervjuer med privatpersoner och nyckelpersoner inom Gävle kommun, litteraturstudier, funktionsanalys och marknadsundersökning.Till undersökningen har matrial från Gävle kommun använts, men även vetenskapliga artiklar och intervjuer. Här används fakta för att styrka anledningar till varför personer bör välja att cykla framför andra färdmedel samt vad Gävle har för potential som cykelstad.I genomförandet visas flera skissförslag som tagits fram med inspiration från undersökningen.
Digitala tjänstens registreringsprocess ? hur påverkar den helhetsintrycket?
The outset of this thesis is to raise questions on how we design for the mobile context and the capabilities of Smartphones. Not only the presentation but also the use of input and interaction between a service and a user.This work evolves around sign up forms and answers the question: How does the sign up process affect the holistic perspective of a digital service regarding usability and user experience?
This thesis consists of a case studies, and design experiments conducted on Twitter, Instagram and Randos sign up processes to explore if and how the usability, and the user experience could be affected and im- proved.This concluded some important aspects to be considered when designing sign up forms for a digital service.The usability, and the user experience is not only affected by user interaction, and the choice of input method but it?s also affected by which data the service is requesting, and more important; if that data is motivated to request by the service..
Near Field Communication : En studie om NFC-teknikens möjliga användningsområden och utveckling inom sociala medier
In this report we examine the NFC (Near Field Communication) technology as far as the development has come until today. We adress different use areas and explain the technical funcionality. By using data collection methods as a specialist interview and also a survery we want to detect potential risks and safety-issues in implementation of the new technology. Our main-focus in this report is to examine how NFC can play an important role in the developement of social interaction and social media. By compiling our data and research materials we will analyze and present a report conslusion.
Sociala mediers påverkan på ungdomars hälsa
In the age group 16-25 years, the Internet is the most powerful source of information. This age group is also the main user of social media. The purpose of this study was to investigate young people's experience of social media and any associations between social media and adolescents health by answering the questions: ?how does young people use social media?, ?what risks can occur in young people's use of social media? and ?how can social media influence young people's lifestyles?. The survey was conducted by a quantitative cross-sectional study using questionnaires.
Utveckling av närvaro detekterande strömhanterande enheter
Målet med detta examensarbete är att utreda de möjligheter som erbjudsvid introduktion av närvarodetektion och ett kommunikativt nätverkför vanliga vägguttag. Detta har undersökts med införandet av etttrådlöst nätverk med Smartphone styrning.En förundersökning har genomförts undersökandes de eventuellabesparingar som kan göras genom att reducera standby-förluster ihushåll. Undersökningen ledde till slutsatsen att standby-energi står fören onödigt hög del av den totala energiförbrukningen i modernahushåll.En prototyp med syftet att utvärdera genomförbarheten och nyttan avnärvarodetekterande, styrbara och nätverkade strömuttag har designatsoch konstruerats. För kontroll av nätverket har även en mjukvaruprototypför Smartphones tagits fram i programspråket Symbian C++. Informationsnätverketär baserat på Bluetooth-teknologi.Funktionaliteten hos den färdiga prototypen visar att det förslagnakonceptet som sådant är fullt genomförbart men att blåtandsteknikenhar vissa begränsningar som måste arbetas runt för att få tillfredställandeprestanda inom nätverket..
Möjligheten till att utveckla en generiskt användbar applikation för e-guider - The possibility to develop a generic useful application for e-guides
En e-guide är ett fenomen som kan ge mervärde för besökaren. Det innebär en övergång ifrån en mänsklig guide till en digitaliserad. Det har tidigare skapats e-guider som inte har haft de tekniska aspekterna som krävs för att kunna framföra informationen till besökaren på det sätt utvecklarna och andra inblandade har önskat. Vi har undersökt och utvärderat en av dessa eguiderför att skapa en prototyp för en e-guide över Elsborg, som är en del av Världsarvet Falun. Prototypen utgår ifrån Smartphones och operativsystemet Android.