Sök:

"Det a?r typ liksom en liten mig da?r i"

En kvalitativ studie kring trettona?ringars anva?ndande av smartphone


BAKGRUND: Anva?ndandet av smartphones har de senaste a?ren o?kat markant i a?ldrarna 13- 16 a?r och 93 % anva?nder internet dagligen. I och med det faktum att Sveriges regering har skapat en myndighet fo?r att fo?lja medieutvecklingen med syftet att sta?rka unga inom just detta omra?de, sa? ansa?g vi att det var intressant att underso?ka hur ungdomar sja?lva upplever sitt anva?ndande av smartphone. SYFTE & FRA?GESTA?LLNINGAR: Syftet med studien var att underso?ka om dagens informationssamha?lle, i och med det o?kade anva?ndandet av smartphones, kan vara gynnande fo?r individens ka?nsla av egenmakt och delaktighet. Vi ville ocksa? belysa vad individen la?r sig via sitt anva?ndande av smartphone samt hur individen socialiseras via den. Detta underso?kte vi med fo?ljande fra?gesta?llningar: a) Hur kan smartphonen anva?ndas som en medierande artefakt fo?r att fra?mja la?rande? b) Vilka uttryck fo?r socialisation formulerar trettona?ringarna kring sitt anva?ndande av smartphone? c) Hur kan egenmakt och delaktighet mo?jliggo?ras genom anva?ndande av smartphone? METOD: Vi valde en kommundel med relativt goda socioekonomiska fo?rutsa?ttningar och en kvalitativ metodansats i form av fokusgruppsdiskussioner. Vi genomfo?rde sex fokusgruppsdiskussioner pa? tre kommunala skolor med ba?de pojkar och flickor som var tretton a?r. RESULTAT: a) Resultatet visade att smartphonen fungerar som en medierande artefakt fo?r la?rande till exempel i form av att de delar sina kunskaper tillsammans med va?nner och att de so?ker upp information. b) De deltagande trettona?ringarna uttrycker att de fra?mst anva?nder sin smartphone i syftet att kommunicera med familj och va?nner via sociala medier da?r de la?r normer och va?rderingar samt hur de ska agera i fo?rha?llande till andra i deras omgivning. c) Smartphonen fungerar som en artefakt som fra?mjar ka?nslan av egenmakt. Smartphonen fra?mjar ocksa? ka?nslan av delaktighet i form av att de finner gla?dje i att vara uppdaterade och fo?lja med i nyheter. De uttrycker dock att det kan finnas negativa effekter som stress och utanfo?rskap. SLUTSATS: Slutsatsen vi drar av denna studie a?r att smartphonen absolut a?r en viktig faktor fo?r trettona?ringarna i den tidsepok vi lever i. Na?r teknologin ga?r frama?t a?r det viktigt att vi fo?ljer med i utvecklingen och da?rmed beho?ver vi vara va?ra ungdomar behja?lpliga med hanteringen av det. Vi anser att fo?rdelarna med anva?ndande av smartphone va?ger o?ver sa? la?nge det inte ur en socioekonomisk aspekt skapar klyftor i samha?llet. 

Författare

Susanna Komsell Filippa Hultgren Müller

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..