Sökresultat:
178 Uppsatser om Smartphone - Sida 5 av 12
Smartphones som undersökningsinstrument
As the number of people owning a Smartphone rapidly increases so too does the opportunity for various researchers to exploit this technology. The possibility to recruit people to participate in research studies improves and with it the chance to get more diversified target groups in terms of age, socio-economic status, geographical location, etc.In this essay, I argue that the opportunities Smartphones offer in terms of collecting research material is vastly underestimated in several areas, bearing in mind the advantages they present. In order to support my argument, I shall present a case study carried out in the research area of happiness ? an area where the use of Smartphones has provided significant opportunities for research.In order to gather the advantages and disadvantages of this method of study from the participants? perspective, I have followed a happiness research study which is a collaboration between Umeå University and The University of Stockholm. I have interviewed the participants of this study in order to assess the advantages and opportunities that Smartphones offer in research programs.Overall, the participants? opinion of this research method was generally positive and it was considered to be quite easy to participate in the study and respond to the questions asked.
Att leva utan appar ? besvärligt ellerbefriande?
Idag äger en stor del av Sveriges befolkning en Smartphone. Det finns många fördelar med en Smartphone men på senare år har flera negativa aspekter med användningen uppmärksammats. Stress orsakad av att inte kunna hantera tekniken på ett hälsosamt sätt är en av de effekter som bevisats och en annan följd av Smartphoneanvändning är risken för att utveckla ett beroende.Syftet med detta arbete är att genom en depriveringstudie, avsaknadsstudie, undersöka om studiens Smartphoneanvändare är beroende av mobilens smarta funktioner och om Smartphonen bidrar till att de känner sig stressade. Genom att frånta användarna möjligheten att använda mobilens smartfunktioner och låta dem föra dagbok över sina upplevelser har vi försökt se hur Smartphonen och avsaknaden av dess funktioner påverkar användarna. Med hjälp av enkäter, intervjuer och loggning av deltagarnas användning har vi fördjupat oss i om de upplever sig beroende och stressade av smartfunktionerna.Resultaten visar att samtliga av deltagarna upplever att de är beroende och till viss mån stressade av Smartphonen.
Colour a Symbol : Autentisering för smartphones
Under de senaste åren har den mobila tekniken i stort sett helt gått över till Smartphones. Smartphones är i princip mer datorer än telefoner, som vi alltid bär med oss och som innehåller allt mer känslig information. Detta medför att kraven på säkerheten kring enheten ökar. Detta arbete undersöker om det är möjligt att finna en ny metod att låta användaren autentisera sig på, som är säkrare än de som är vedertagna idag, men samtidigt har liknande nivå av användbarhet. Vår idé, som vi arbetar med under namnet Colour a Symbol, baseras på att kombinera symboler och färger i par.
"Mobilen - En extra kompis" : En kvalitativ studie av mobilanvändning bland högstadieelever
Denna uppsats syfte har varit att undersöka vilken roll mobilen spelar i en grupp ungdomars liv och då framförallt i skolan. Vi har intervjuat åtta elever på en högstadieskola samt utfört observationer för att få en så klar bild som möjligt av deras förhållande till mobilanvändning. Tidigare forskning har visat att mobilens roll har kommit att bli större och viktigare och den sociala interaktionen som tidigare i större utsträckning skett ansikte mot ansikte är nu mer benägen att ske genom mobilen. Mobilens inverkan på individ och samhället har både positiva och negativa effekter, vilket undersöks i uppsatsen. De frågeställningar som behandlas rör hur eleverna upplever dagens mobilanvändning, hur de använder sina mobiler och hur detta påverkar den sociala interaktionen.
Inomhuspositioneringssystem : Utvecklande av server-funktionalitet, klient-kommunikation och en grafikmotor
The projects goal was to make an already existing indoor positioning system useful forthe average Smartphone user. This was achieved by creating an Android applicationwhich, along with a running server, continuously presents the user with all the currentneeded information. It uses the graphics engine andEngine to create the graphical userinterface. The application was created in the development environments Eclipse andAndroid Studio..
iNeed : En kvalitativ studie om motiv till att konsumera en iPhone
Den här studiens ambition är att bredda kunskapen kring användarens motiv till att konsumera en iPhone. Särskild uppmärksamhet har riktats kring behov som motiverar till användning samt iPhones roll i användarens konstruktion av jaget och den sociala identiteten. Syftet med studien är att undersöka en grupp användares motiv till att använda en specifik typ av Smartphone, en med ett starkt varumärke, för att förstå bakomliggande motiv till användningen. Smartphones, i synnerhet iPhone, har under de senaste åren blivit ett populärt kommunikationsmedel bland många. Därför är det är det av vikt att bedriva forskning kring ämnet för att skapa förståelse för varför vi använder viss teknologi och i synnerhet hur användaren uppfattar denna teknologi.
Får jag störa en sekund? : En studie om mobilnotifikationers påverkan på upplevd stress och fokus
Mobilnotifikationer är ett relativt nytt fenomen och mobilanvändare idag får allt fler notifikationer skickade till sig per dag. Hur de faktiskt påverkar användare, både sett till mobilanvändning och användarbeteenden, är fortfarande ett tämligen outforskat område. Denna studie utforskar hur mobilnotifikationer påverkar studenters upplevda stressnivåer och fokus under schemalagda skolaktiviteter. För att undersöka detta jämfördes en normal vecka med en vecka då notifikationer tystades med hjälp av stör-ej-funktionen i mobiltelefonen. Under denna period loggades mobilanvändningen och deltagarna fick föra en dagbok för reflektioner kring sitt beteende under dagen.
Trådlös strömning av en ljudsignal till multipla mottagare
I detta examensarbete har det undersökts vilken teknik för trådlös kommunikation som passar bäst att användas då en ljudsignal ska strömmas trådlöst till multipla mottagare. De tekniker som jämfördes var Wi-Fi och Bluetooth. Andra tekniker för trådlös kommunikation, ZigBee, ANT+ och NFC, valdes bort för att deras maximala datahastighet eller räckvidd inte var tillräcklig. 3G och 4G valdes bort för att det krävs en licens för att få använda dessa. Som mottagare skulle i första hand Android- och iOS-mobiltelefoner användas.
Ticketproof
I en tid där problemen med falska biljetter och andra bedrägerier inom samma område bara ökar och med en huvudaktör utan lösningar eller direkta viljan att göra något krävs externa satsningar. Den här rapporten behandlar det arbete projektgruppen gjort för att försöka lösa problemen. Lösningen finns i den ökande trenden att äga och använda en Smartphone och dess applikationer. Målet var att utveckla färdigt en applikation som validerar varenda biljett i systemet för att bevisa att den är äkta. Resultatet är Ticketproof, en applikation för iPhones. .
Applikationsutveckling : med parprogrammering och kundinteraktion i blickfånget
This candidate report describes how a group of students can develop a Smartphone applicationwithout any prior knowledge in the field. To make the project more realistic there is also a clientwho has requests and wishes regarding the finished product.The document describes the methods used to produce the application and also includesexperiences that the group gained. How the interaction with the client has been performed togain a good understanding of what they wished the product to become is also accounted for.The research questions focus on how the development has proceeded and how one can learnsomething new in a relatively short timespan as a group..
Användares förväntningar på hemsidor i mobila enheter : En studie ur användarperspektiv
Mobilsurfandet ökar kraftigt. Den ökande användningen av surfande på mobila enheter ställer högre krav på hemsidors anpassning för mobila enheter. Ungefär en tredjedel av Sveriges befolkning surfade på mobiltelefoner under 2011. Det ökande mobilsurfandet gör det intressant att ta reda på vad användarna har för förväntningar på hemsidor i mobila enheter. Detta leder till syftet som är att beskriva vilka förväntningar användare har på hemsidor i mobila enheter.Metoderna som används är litteraturgenomgång och kvantitativ enkätundersökning.
Mobilen i familjen : En sociologisk studie om hur användningen av smartphones förändrar den sociala interaktionen och tillgängligheten mellan föräldrar och barn
En Smartphone är en teknisk apparat som successivt tar mer och mer plats i vårt vardagsliv. Att äga denna tekniska pryl betyder att man är ständigt anträffbar och att vara utan den har kommit att bli allt svårare. I takt med detta läggs mycket av vår uppmärksamhet och tid på våra Smartphones vilket kan bidra med bland annat konsekvenser för våra sociala interaktioner med de närmsta vi har, vår familj. Vårt syfte med denna uppsats är att skapa en förståelse kring användandet av Smartphones samt vilket inflytande den har på sociala interaktioner samt tillgängligheten mellan föräldrar och barn. Vi har valt att göra en kvalitativ studie för att besvara vår frågeställning och uppnå vårt syfte.
En Android-applikation : för övervakning av varningar och fel
Lawson Software, ett dotterbolag till Infor, är ett företag med mer än 4000 anställda i 40 länder. De levererar affärsystemlösningar och tjänster till företag inom hälsovård, tillverkning, distribution, underhåll och service.Grundsystemet i Lawsons affärssystem består av en mängd mindre applikationer som körs mot ett egenutvecklat system. Vad jag ska göra är att undersöka möjligheten att övervaka dessa applikationer genom en Smartphone och bygga en prototyp för övervakningen i Java, för Android.Applikationen mottogs positivt av Lawson och det finns redan planer på vidare utveckling av den efter exjobbets avslut..
En studie av plattformsoberoende med Haxe och NME
Det jag ska undersöka är hur väl program skrivna i Haxe med det externa biblioteket NME uppnår plattformsoberoende. Mer specifikt hur väl ett spel skrivet i Haxe med NME är plattformsoberoende givet att programkoden är den samma och inte modifierad för varje plattform. På hemsidan för NME ställs frågan ?Does This Actually Work?? och svaret som ges är ?As surprising as it sounds, NME really works. You do not need to spend your time messing with cross-platform compatibility, but you also do not have to sacrifice runtime performance or access to platform features.?.För att Haxe och NME ska anses vara plattformsoberoende ska samma källkod resultera i att spel som fungerar på ett tillfredsställande sätt på alla de testade plattformarna, givet att jag i programkoden tar hänsyn till den hårdvara som finns tillgänglig på plattformarna.
Framtidens konsumtion av digitala tjänster : En studie kring bruk av digitala tjänster på mobila enheter, baserat på ett Smart City-perspektiv.
Syftet med denna undersökning är att med hjälp av två vetenskapliga metoder, kvalitativa intervjuer och användardagböcker ta reda på hur användares mobila brukarvanor ser ut och vilka typer av tjänster kan de ligga till grund för baserat på ett Smart city-perspektiv. Arbetet kommer även att analysera och utveckla metodiken för fortsatta studier inom ämnet.Mobilen har under de senaste åren utvecklats till att bli en enhet där dess ursprungliga telefonfunktioner blivit sekundära egenskaper. Dess främsta ändamål är fortfarande för att kommunicera med andra, men i första hand genom andra typer av tjänster. Man kan idag även se hur utvecklingen går från ett bruk av digitala tjänster där varje enhet har specifika syften, till ett bruk där enheter samarbetar och delar ett gemensamt syfte. I och med att vårt bruk, och våra vanor, av dessa enheter förändras, så förändras även naturen hos tjänsterna de tillhandahåller.