Sök:

Sökresultat:

114 Uppsatser om Slitage - Sida 2 av 8

Hjulslitagestudie hos malmvagnar vid LKAB: s spårnivå under
jord: orsaker och materialanalys

Detta examensarbetet gick ut på att ta reda på orsakerna till de ökade hjulSlitaget hos malmvagnarna vid LKAB:s anläggningar under jord. Hjuluppföljning har visat att drifttiden hos hjulaxlarna har sjunkit med åren och ett ökat antal hjulbyten är ett faktum. Utslitna hjul upparbetas genom påläggssvetsning med ett austenitiskt rostfritt material medan nya hjul är gjorda av perlitiskt kolstål. Nya osvetsade hjul håller ca. 22 månader och alltså dubbelt så länge som ett påläggssvetsat hjul.

Lågsvavlig fartygsdrift : Permanent drift med MGO på två-takts fartygsdieslar.

Undersokningen omfattar problem som kan uppsta vid permanentdrift pa MGO itvatakts-fartygsdieslar som tidigare har opererats pa HFO. Undersokningen ar utfordmed hjalp av intervjuer samt en litteraturstudie.Den overgripande slutsatsen ar att det ar fullt mojligt med drift pa MGO, det kraverdock en del anpassningar av systemen. Det enskilt storsta problemet ar den lagaviskositeten. Kan inte viskositeten hallas tillrackligt hog sa kommer problem med okatSlitage pa bland annat branslepumpar att uppsta. Det kan aven forekomma drifts- ochstartproblem..

Kuriska näset - en studie av potentiella hot mot hållbar utveckling

Kuriska näset är en krumudde som delas av Litauen och Ryssland, området är en nationalpark och sedan år 2000 upptaget på UNESCOs världsarvslista över skyddsvärda natur- och kulturområden.Syftet med det här arbetet är att kartlägga potentiella hot mot Kuriska näsets fortsatta existens. Undersökningen har baserats på teorier utifrån ett hållbart perspektiv för ett bevarande för framtiden, det har också studerats huruvida dessa teorier eftersträvas i Litauen respektive Ryssland. Med hållbar utveckling eftersträvas att inte tära på naturens resurser utan att se till att de finns kvar för framtiden. För att kunna kartlägga hoten har en jämförelse mellan Kuriska näset och Gotska sandön genomförts.Naturen på Kuriska näset är varierande, stora skogsområden, öppna vidsträckta sandområden, sanddyner med eller utan vegetation är de mest förekommande landskapstyperna. Här återfinns också några av Europas högsta sanddyner.

Prefab eller platsgjutet : En jämförelse ur ett ekonomiskt perspektiv

Enligt uppskattningar byggs 40 % av alla projekten på Skanska Jönköping med en prefabricerad betongstomme. Detta kan anses lite i förhållande till Skanska Sverige där ca 70 % av alla projekt byggs med en prefabricerad stomme. I resterande projekt byggs betongstommarna på plats, d.v.s. de är platsgjutna stommar.I och med detta så finns det en stor potentiell utveckling för prefabricerade betongstommar inom Skanska Jönköping, men även för resterande Svenska byggföretag då 2/3 av alla flerbostadshus uppförs med en platsgjuten stomme. I rapporten tas de ekonomiska för- och nackdelarna för de olika stomtillvägagångs sätten upp, hur yttre förutsättningar kan påverka projekten och hur de mjuka parametrarna påverkar den utförande organisationen.

Växtmaterial för klättrande barn

Barns fysiska uppväxtmiljö har genom förskolan homogeniserats. Nästan 90% av alla 1-5åringar vistas i förskola merparten av sin vakna tid. Därför är det angeläget att kritiskt granska vad denna miljö erbjuder barn. Uppsatsen fokuserar på växtmaterialet barn klättrar i på förskolor. Studien omfattar växtmaterial med klätterSlitage på 65 förskolor i Lund. I studien har en metod att värdera växtmaterial efter barns klätterSlitage uppfunnits och implementerats. Resultatet av studien har konkretiserats i en sammanställning av användbara arter.

Reflektionssprickor Jokkmokk Flygplats

Syftet med mitt projektarbete var att ta fram förslag på förstärkningsmetoder som är lämpliga att testa på Jokkmokks flygplats. Flygplatsen används för att bedriva flygningar av F21 flygflottilj och taxibanan har börjat få reflektionssprickor som måste åtgärdas. Jag gjorde en litteraturstudie där jag sammanställde en lista över olika armeringsnät, fördelar och nackdelar lyftes fram. Tobias Nygren på Fortifikationsverket bearbetade listan och valde ut två produkter som han tyckte var lämpliga att testa på Jokkmokks taxibana. Provsträckorna kommer att vara på 1600m² och kommer sen att utvärderas och granskas av Fortifikationsverket och Luftfartsverket under en två års period för att se hur armeringsnäten klarat det yttre Slitage som blir av naturen samt hur Slitaget från flygplanen påverkar hållbarheten..

Katalytiska Föroreningar

 Detta examensarbete handlar om hur katalytiska föroreningar kan påverka denmarina dieselmotorn, samt vad kan man göra för att skydda sig. Vi ville också se omdet lågsvavliga bränslet har något att göra med de katalytiska föroreningarna. Vianvände oss av en litteraturstudie att få flera åsikter i ämnet. Vi märkte hur svårt detfaktiskt är att härleda ett eventuellt bränslepumps Slitage beror på bränslets kvalitet.De slutsatser som vi kan dra efter att ha fördjupat oss i ämnet är att det går attskydda sig emot de katalytiska föroreningarna samt att de nya lågsvavliga bränslenainnehåller mer katalytiska föroreningar än de högsvavliga. De katalytiskaföroreningarna har de senaste åren uppmärksammats mer och mer runt hela världen.Med de uppgifter som vi fått fram, så tror vi att problemen med de katalytiskaföroreningarna kommer att öka i framtiden då de nya MARPOL reglerna börjar gälla..

"Ta bara bilder och lämna bara bubblor...eller hur var det?" -En studie av miljöledning och kommunikation inom dykbranschen

Turismen bidrar, i likhet med de flesta industrier, med olika negativa effekter på miljön. Problem uppstår när antalet besökare överstiger ett områdes ekologiska bärförmåga, det vill säga när miljön i ett område skadas, eller växter och djur trängs undan från naturområden på grund av människor. Antal utförda dykcertifikat har mer än fördubblats sedan 1990 och det har genom tidigare forskning fastställts att fritidsdykning bidrar till Slitage av korallrev och övrig undervattensmiljö. Det krävs en långsiktig förändring i dykarnas beteende och det som ännu inte analyserats är hur dykarrangörer arbetar för att undvika påfrestningar av undervattensmiljön, därmed saknas ett undersökt organisationsperspektiv. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur miljöledning och kommunikation kan användas för att främja en långsiktigt hållbar upplevelseprodukt.

Avanti : magisterarbete

Jag inledde mitt magisterarbete, vid institutionen för inredningsarkitektur och möbelformgivning på Konstfack, med att åka på en resa. Under några dygn red jag genom norrlands skogar och levde ?vildmarksliv?. Upplevelsen av ett enkelt liv med nära kontakt mellan djur, människa och natur tog form i möbler, en bänk, stol, skärm, gardiner och klädhängare. Tillsammans bildar de en rumslig känsla som skall beskriva min upplevelse av resan.I formgivningen av möblerna har jag arbetat på ett fritt och konstnärligt sätt.

Partikelmängd i traktorers hydrauliksystem : en jämförande studie av två traktormärken med skilda respektive gemensamma oljor i hydraulik och transmission

Det finns studier som visar att skador i transmission och hydraulik är bland de vanligaste och dyraste skadorna på traktorer. Ytterligare studier visar att det finns mycket partiklar i oljorna hos lantbrukets traktorer. Även om inte partikelmängden som sådan är orsak till skadan kan den orsaka följdskador, ofta med stora kostnader som konsekvens. Partiklarna kan komma från både inre och yttre källor. Partiklar som uppstår i traktorn uppkommer på grund av olika Slitage på materialen i traktorn. Partiklar som kommer utifrån och genom yttre faktorer kommer från till exempel luftningen på hydrauliksystem eller från slarv vid påfyllning av olja.

Partikelmängd i traktorers hydrauliksystem : en jämförande studie av två traktormärken med skilda respektive gemensamma oljor i hydraulik och transmission

Det finns studier som visar att skador i transmission och hydraulik är bland de vanligaste och dyraste skadorna på traktorer. Ytterligare studier visar att det finns mycket partiklar i oljorna hos lantbrukets traktorer. Även om inte partikelmängden som sådan är orsak till skadan kan den orsaka följdskador, ofta med stora kostnader som konsekvens. Partiklarna kan komma från både inre och yttre källor. Partiklar som uppstår i traktorn uppkommer på grund av olika Slitage på materialen i traktorn.

Att lämna spår. En undersökning om mönsters påverkan på slitage.

Could patterns change the way we as consumers feel about a product as it ages and wears down? Why do some products increase their value as they are being worn downand others do not? Could the same affection that increases with your favourite jeans or an old, worn down, scratched and beautiful wooden furniture, be applied on otherproducts with different ability?s and history?The goal was to explore patterns and beautiful aging in products to increase the consumers desire to keep the well used product a little bit longer. Not to prolong the products ?lifetime? from brand new till it?s no longer inhabit their main function, but at that precise momentwhen you as a consumer decides to through it away in favour for a new, updated version. To buy ?new and fresh?.Patterns with different expressions, colouring and size, were explored that increase the value of a product which in this project contained handles and varies of surfaces on casseroles, frying pans, whisks, cutlery etc.

Optimering av materialkostnad för en bygelmagnet

Ett examensarbete bestående av utformningen av en låg- och mellanstadieskola på en tomt i Arninge, Täby. Projektet är realistiskt, här skall det byggas en skola och jag har utgått från det program jag har fått av Täby Kommun. Mitt arbete har handlat om att skapa en skola utifrån de behov som skapats av den moderna pedagogiken men också med utgångspunkt från mina egna minnen och känslor kring de första skolåren. Skolan är indelad i olika avdelningar som kan sättas samman två och två, vilket är anpassat efter just dagens behov som skapats av den moderna skolan. De lokaler som används av alla elever i skolan finns separat, av samma skäl.

Skola i Arninge

Ett examensarbete bestående av utformningen av en låg- och mellanstadieskola på en tomt i Arninge, Täby. Projektet är realistiskt, här skall det byggas en skola och jag har utgått från det program jag har fått av Täby Kommun. Mitt arbete har handlat om att skapa en skola utifrån de behov som skapats av den moderna pedagogiken men också med utgångspunkt från mina egna minnen och känslor kring de första skolåren. Skolan är indelad i olika avdelningar som kan sättas samman två och två, vilket är anpassat efter just dagens behov som skapats av den moderna skolan. De lokaler som används av alla elever i skolan finns separat, av samma skäl.

Arrestor Hook för JAS 39 Gripen

SAAB AB är intresserad av att kunna utrusta JAS 39 Gripen med en "Arrestor Hook" då denna typ av nödbromssystem är vanligare i andra flygvapen än det system som svenska flygvapnet använder. Uppgiften var att göra ett konstruktionsförslag av denna "Arrestor Hook" bom och krok för kommande arbete.För att göra detta förslag valdes att dela upp arbetet i fyra steg, faktainsamlig, konceptframtagande, konceptval och bearbetning.Valet av vilka detaljer som skulle ingå i förslaget var böjd bom med med fast krok. På kroken monterades en släpsko för att underlätta fångandet av vajern och att tjäna som den detalj som skyddar kroken från Slitage som uppstår mellan "Arrestor Hook" och banbeläggning. För att tillgodose alla krav på rörlighet som behövs på "Arrestor Hook" utrustas den med en leddetalj som ger tvåfrihetsgrader vilket även ger ett mindre moment på konstruktionen när vajern är fångad.Resultatet av den teoretiska analysen av de fyra förslagen visar att alla de uppsatta kraven kan mötas, dock behövs mer utvärdering och tester för att säkerställa detta. Ytterligare litteratur kring tillvägagångssättet att konstruera "Arrestor Hook" bör också tillföras för fortsatt arbete..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->