Sökresultat:
1039 Uppsatser om Skydd- och stödsćtgärder. - Sida 19 av 70
Offensiva informationsoperationer : en nödvÀndig svensk förmÄga?
Regeringens uppdrag till FM avseende militĂ€ra informationsoperationer(MIO) Ă€r tydligt. FM skall bygga upp en kompetens, omfattande metoderför skydd, planering och genomförande av MIO.Ăr IO, och dĂ„ sĂ€rskilt de offensiva metoderna relaterade till funktionen, enviktig komponent i de framtida vĂ€pnade styrkorna, och vad krĂ€vs för attFM framgĂ„ngsrikt skall kunna implementera en reell operativ förmĂ„gaavseende MIO, Ă€r de övergripande frĂ„gestĂ€llningarna som besvaras i dennauppsats.Inledningsvis definieras begreppet IO. OmvĂ€rldens syn pĂ„ IO, en fördjupadbeskrivning av de offensiva metoderna samt en redovisning av FMinriktning i ett tioĂ„rigt perspektiv, utgör uppsatsens empiriska underlag.Avslutningsvis vĂ€rderas uppsatsens slutsatser relativtmanöverkrigföringens grundprinciper och en hypotes formuleras..
I skydd av internets anonymitet : NĂ€tmobbning och genusskillnader
Denna studie undersöker vilken betydelse utbildningsnivÄ har för ungdomars etablering pÄ arbetsmarknaden. Genom en systematisk litteraturstudie har vetenskapliga artiklar inom omrÄdet kritiskt granskats och sammanstÀllts. Resultatet visar att ungdomar med lÄgutbildningsnivÄ har betydligt svÄrare att etablera sig pÄ arbetsmarknaden Àn ungdomar med högutbildningsnivÄ. De arbeten som arbetsmarknaden efterfrÄgar krÀver allt högre kunskapskrav och utbildning. Personer med hög utbildningsnivÄ som inte hittar arbete kan överta arbetstillfÀllen som krÀver lÄg utbildningsnivÄ.
ĂvergĂ„ng av verksamhet. ĂverlĂ„telsedirektivets tillĂ€mplighet vid outsourcing
NÀringslivet och arbetsmarknaden har under de senaste Ärtiondena genomgÄtt en rad förÀndringar till följd av den globala och teknologiska utvecklingen. Som en konsekvens stÀlls det idag höga krav pÄ företags förmÄga att anpassa sig efter de omvÀrldsförÀndringar som hela tiden sker. MÄnga företag kan sÀgas vara föremÄl för en stÀndigt pÄgÄende strukturomvandlingsprocess med avsikt att skapa ekonomisk effektivitet, flexibilitet och konkurrenskraft. Omstruktureringar sÄsom företagsförvÀrv, sammanslagningar och inte minst outsourcing av verksamhet har sÄledes kommit att bli vanliga företeelser bland affÀrsverksamheter idag. Mot bakgrund av ökade företagskoncentrationer och sammanslagningar mellan större företag pÄ den gemensamma marknaden valde rÄdet 1977 att införa ett EG-direktiv om överlÄtelse av verksamhet, till skydd för arbetstagare i sÄdana situationer.
AKTIVITETSBALANSEN SKULLE BEH?VA B?RJA MYCKET TIDIGARE En kvalitativ intervjustudie om arbetsterapeuters professionella resonemang kring att arbeta med ungdomar som har ADHD
Bakgrund Under de senaste ?rtiondena har diagnoser av ADHD ?kat bland
barn och ungdomar, troligtvis p? grund av ?kad kunskap och
medvetenhet samt utvidgade diagnoskriterier. Vanliga symptom
inkluderar bristande uppm?rksamhet och/eller hyperaktivitet impulsivitet. Uppskattningar fr?n Socialstyrelsen placerar
f?rekomsten av ADHD bland pojkar i Sverige mellan tio och sex
procent, medan f?r ungdomar generellt ?r siffran mellan fem och sju
procent.
Kunskap a?r mer dialogbaserat a?n monologbaserat : En studie om Knowledge Sharing i sma? och medelstora fo?retag
Befintlig forskning pa? omra?det har dragit slutsatsen att Knowledge Sharing a?r av stor vikt fo?r ett fo?retags framtida o?verlevnad och att sma? och medelstora fo?retag i ma?nga fall inte tagit de a?tga?rder som beho?vs fo?r att fra?mja en o?kad kunskapsdelning mellan medarbetarna. Studien belyste da?rfo?r Knowledge Sharing inom sma? och medelstora, projektbaserade fo?retag. Syftet med studien var att o?ka fo?rsta?elsen och bidra med kunskap ga?llande hur medarbetarna inom sma? och medelstora fo?retag arbetar med och kan stimulera Knowledge Sharing.
Strandskyddsdispener : hur kommer dispensgivningen att förÀndras med förnyelsen av strandskyddslagen?
Den första provisoriska strandskyddslagstiftningen infördes i Sverige 1950, Àven om man tidigare hade skydd för vissa naturomrÄden för att sÀkra allmÀnhetens tillgÄng. De första lagarna som gav strÀnderna ett skydd skulle fungera i samspel med allemansrÀtten som dÄ lyftes fram och fick en ny betydelse i samhÀllet. Den provisoriska strandskyddslagstiftningen ersattes av en permanent nÄgra Är senare, och har dÀrefter har kompletterats och förÀndrats. Den största förÀndringen skedde 1975, dÄ strandskyddet blev generellt och dÀrmed obligatoriskt. Strandskyddslagstiftningen gÀller vid alla kuster, sjöar och vattendrag och innebÀr att inga byggnader, anlÀggningar eller verksamheter fÄr uppföras inom 100 meter frÄn strandlinjen, bÄde i havet och pÄ land.
?Att en uppsÀgning kan medföra negativa förÀndringar för hans nÀrstÄende pÄverkar inte denna bedömning.? : ? En kvalitativ studie om vrÀkningshotade barnfamiljer
Ă
r 2013 berördes 1876 barn av vrÀkning och 504 av dessa barn och deras familjer blev vrÀkta frÄn sin bostad. Att bli vrÀkt innebÀr att flytta frÄn sin bostad med tvÄng. Regeringen formulerade 2007 en nollvision om att inga barn ska vrÀkas. I Sverige saknas skydd mot vrÀkning av barnfamiljer. SocialtjÀnsten Àr en instans som har vissa möjligheter att förhindra att barnfamiljer vrÀks dock stÀcker sig inte deras möjligheter till alla led i vrÀkningsprocessen. Denna studie syftar till att undersöka hur rÀttsliga instanser talar om barnfamiljer och resonerar kring deras situation i vrÀkningsÀrenden.
UpprÀttande av arbetsrutiner för bullerutredare
Buller defnieras som oo?nskat ljud och a?r idag ett va?xande miljo?problem i Sverige. Vectura a?r ett teknikkonsultfo?retag inom infrastruktur. Bland deras tja?nster inga?r kartla?ggning och fo?rebyggande av omgivningsbuller.
Piraterna i Mittens Rike : Hur kan svenska företag i Kina skydda sig mot piratkopiering?
OECD uppger att handeln med piratkopierade varor uppgick till 200 miljarder USD under bara Är 2005, samtidigt menar de att den verkliga siffran troligtvis Àr betydligt högre. Asien bedöms av OECD vara den största kÀllan till piratkopierade varor, och Kina Àr vÀrldsetta. Samtidigt ökar antalet svenska företag i Kina explosionsartat. Under 2007 etablerades ett svenskt företag var fjÀrde dag i Kina.Syftet med uppsatsen Àr att analysera hur svenska företag i Kina kan skydda sig mot piratkopiering. Syftet Àr sÄledes Àven att diskutera de olika möjligheter och hinder företagen stÄr inför.Uppsatsen Àr hermeneutiskt skriven med ett kvalitativt angreppssÀtt.
Att leva med urininkontinens efter prostatektomi
Bakgrund: Prostatektomi Àr en av de vanligaste behandlingar mot prostatacancer. En av biverkningarna som majoriteten av de mÀn som gÄr igenom ingreppet Àr urininkontinens. Syfte: Att belysa hur det Àr att leva med urininkontinens efter en prostatektomi pÄ grund av prostatacancer. Metod: Det Àr en kvalitativ litteraturstudie baserad pÄ nio artiklar som analyserades utifrÄn Graneheim och Lundmans modell. Resultat: MÀn med urininkontinens upplever sitt tillstÄnd ovÀrdigt och skÀms över att lÀcka urin.
UtvÀrdering kring brandsÀkerhet : En studie av tvÄ avdelningar vid centralsjukhuset i Karlstad : Evaluation on fire security
Ănda sen lagstiftarna i 1944, 1962 och 1974 Ă„rs brandlagsstiftning samt 1986 Ă„rs rĂ€ddningstjĂ€nstlag har det funnits en strĂ€van att öka kommunernas ansvar för brandslĂ€ckning, rĂ€ddningstjĂ€nst och förebyggande brandskydd. I Lagen om skydd mot olyckor (2003:778) ska de olika aktörernas ansvar gĂ€llande brandsĂ€kerhet tydliggöras, vilket kan ses som en naturlig utveckling av samhĂ€llets strĂ€van mot en bĂ€ttre brandsĂ€kerhet. För att tillgodose kraven som Lagen om skydd mot olyckor stĂ€ller pĂ„ Ă€gare och nyttjanderĂ€ttshavare sĂ„ bör ett s.k. Systematiskt Brandskyddsarbete (SBA) bedrivas under hela byggnadens/anlĂ€ggningens tid för anvĂ€ndning och skall omfatta sĂ„vĂ€l verksamhet som organisation.Landstinget Ă€r en aktör som berörs av Lagen om skydd mot olyckor eftersom en brand i ett sjukhus eller vĂ„rdinrĂ€ttning kan, av lĂ€tt förstĂ„eliga skĂ€l, fĂ„ katastrofala följder. Landstinget i VĂ€rmland har de senaste Ă„ren genomfört en koncernövergripande översyn av sitt totala sĂ€kerhetsarbete.
Implementeringsproblem i sÀkerhetsarbetet
Municipal safety work is an issue frequently discussed. The new legislation about accident prevention obeys the Swedish municipality to present an action program for accident prevention. In BorlÀnge municipality there has been no sanctioned proposal for a program. This report presents the problems found and gives proposals for improvements in the future safety work. The guiding words should be unambiguousness, able to control and not too complicated.
"Att inte vilja leva i skuggan av en verklighet" En utvÀrdering av skyddsÄtgÀrden larmtelefon för brottsoffer
Syftet med utvÀrderingen Àr att utvÀrdera skyddsÄtgÀrden larmtelefon som tilldelas brottsoffer. Larmtelefonen utvÀrderas utifrÄn dess mÄlsÀttning att öka tryggheten samt möjligheten till stöd och skydd. Tidigare forskning visar att det Àr viktigt för brottsofferstödjande verksamheter att ha kunskap inom behov och reaktioner hos brottsoffer för att pÄ ett kompetent sÀtt bemöta dessa. Genom en metodtriangulering, bestÄende av enkÀter och intervjuer, har larmtelefonens mÄlsÀttning utvÀrderats utifrÄn en mÄluppfyllelse- samt brukarorienterad modell. UtifrÄn resultaten har larmtelefonen visats pÄverka skyddspersonernas trygghetsupplevelse och rörelsefrihet.
PantsÀttning utan besittning
Den som lÄnar ut ett belopp mot sÀkerhet i pantrÀtt har ett förhÄllandevis gott skydd mot kreditförluster. Den som inte sjÀlv innehar pantegendomen med besittningsrÀtt, utan mÄste lita pÄ att den som innehar egendomen inte lÀmnar ut den till gÀldenÀren eller nÄgon annan eller pÄ annat sÀtt avhÀnder sig egendomen, löper eventuellt större risk att lida rÀttsförluster. Uttryckt pÄ ett annorlunda vis kan man sÀga att en denuntiationspanthavare löper större risk Àn en besittningspanthavare. Mitt syfte Àr att identifiera och analysera de risker en denuntiationspanthavare utsÀtter sig för jÀmfört med de risker en panthavare med besittning till pantegendomen utsÀtter sig för..
Förutsebar skattelagstiftning. En prövning av företagsskattekommitténs bolagsskatteutredning 2014
Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn ett förutsebarhetsperspektiv utreda den skatterÀttsliga legalitetsprincipen och det skatterÀttsliga retroaktivitetsförbudet. Mot bakgrund av den utredningens resultat prövas delar av Företagsskattekommitténs (FSK) förslag.Förutsebarhet handlar om att en enskild som agerar med utgÄngspunkt i gÀllande rÀtt ska kunna förutse konsekvenserna av sitt agerande. Det stÀller krav pÄ att lagstiftningen utformas tydligt. Det ska uppfyllas genom legalitetsprincipen. Det stÀller ocksÄ krav pÄ att lagstiftning endast verkar framÄt i tiden.