Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 52 av 216

Trolltrummans eko hörs inte till Lund

Genom intervjuer av Ätta olika pedagoger i Kiruna och Lund, samt analys av styrdokument och 4 historielÀroböcker, försöker vi hÀr ge en bild av hur nationella minoriteter och deras kulturella arv behandlas i historieundervisningen i Ärskurs 3 till 9. Vi har i vÄr undersökning anvÀnt oss av en blandat kvalitativ och kvantitativ metod. VÄra data har analyserats ur följande perspektiv; etnicitet, interkultur, sociokultur och intersektionalitet. Undersökningen har visat pÄ en brist i lÀroböckernas innehÄll nÀr det kommer till nationella minoriteter och Àven en brist i skolans undervisning inom samma Àmne..

Arbete med strukturerat sprÄkmaterial : sett ur ledningens, pedagogens och barnets perspektiv

Skolan skall enligt Skolverkets kursplaner strÀva efter att utveckla elevers fysiska, psykiska och sociala förmÄga samt inspirera till en aktiv fritid. Det Àr en viktig utgÄngspunkt eftersom forskning visat att inaktivitet i barn och ungdomsÄren till stor del pÄverkar hur fysiskt aktiv man blir som vuxen, vilket för med sig sÄvÀl fysiologiska som psykologiska effekter. Ett problem Àr att idrottsÀmnet aldrig har haft sÄ lite undervisningstid som nu i och med att skolans styrdokument Lpo94 började gÀlla. Den minskade tiden för idrottsundervisning kan tyckas mÀrklig, nÀr man idag ser en allt större ökning av kroniska sjukdomar hos yngre. För att frÀmja barns rörelsebehov startades Bunkefloprojektet vilket utvecklades till Bunkeflomodellen som flertalet skolor runt om i Sverige tillÀgnat sig.

Ett ögonblick i sÀnder och kollektivromanen

Skolans roll som socialisationsagent Àr vida omtalad. I ett land som Sverige, dÀr jÀmstÀlldhet Àr ett högprioriterat omrÄde, borde verksamheten i skolan dÀrför vara prÀglad av ett genusperspektiv. Gymnasieskolans styrdokument, i form av lÀroplaner samt kurs- och Àmnesplaner, formulerar skolans vÀrdegrund och strÀvansmÄl. DÀri stÄr att skolan ska fostra eleverna till demokratiska och jÀmstÀllda samhÀllsmedborgare som inte rÀds att uttrycka sina stÄndpunkter.I den traditionella kanonförmedling som skolan Àgnat sig Ät i decennier, har kvinnliga författare sÀllan lyfts fram, varför kvinnliga perspektiv och livsvillkor inte har uppdagats och diskuterats i klassrummen. Med detta som utgÄngspunkt har jag sökt finna en förstÄelse för hur svensklÀrare i gymnasieskolan resonerar och arbetar med sin litteraturundervisning.Med hjÀlp av samtalsintervjuer med fyra svensklÀrare har jag försökt klargöra deras litteraturuppfattningar, gÀllande synen pÄ litteraturundervisningens syfte, urvalsprocesser för texter och eventuella genusperspektiv i detta sammanhang.Resultaten visar att endast en av de fyra lÀrarna har en medveten genuspedagogik och aktivt strÀvar efter att finna en balans mellan kvinnliga och manliga författare i sin undervisning.

Elever i eller med svÄrigheter: en studie av hur elever med upprÀttat ÄtgÀrdsprogram kan uppleva sin skolsituation

I styrdokumenten som gÀller för de frivilliga skolformerna Àr det fastslaget att sÀrskild uppmÀrksamhet mÄste Àgnas Ät elever som av olika anledningar har svÄrigheter att uppnÄ mÄlen för utbildningen, och ett ÄtgÀrdsprogram ska utarbetas om det genom utredning visar sig att en elev behöver sÀrskilt stöd. Skol- och elevproblem kan ses ur olika perspektiv, vilket synsÀtt man vÀljer ger olika konsekvenser för eleven, lÀraren, skolan, organisationen, undervisningen och lÀrandet. Skolan har en viktig uppgift vad gÀller elevernas sjÀlvuppfattning och uppfattning om skolan: inom skolan ska varje elev möta respekt för sin person och fÄ möjlighet att utvecklas efter sina förutsÀttningar, skolan ska ocksÄ stÀrka elevernas tro pÄ sig sjÀlva och ge dem framtidstro. Arbetets syfte har varit att undersöka och utveckla en förstÄelse för hur gymnasieelever, med upprÀttat ÄtgÀrdsprogram, upplever sin skolsituation och hur dessa elever upplever skolans syn pÄ problematik, detta för att initiera en insikt i hur elevens sjÀlvuppfattning och uppfattning om skolan kan pÄverkas. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning genom att göra djupintervjuer med fyra gymnasieelever med upprÀttade ÄtgÀrdsprogram för att fÄ ta del av deras subjektiva upplevelse av skolan och dess syn pÄ problematik, hur de upplever sitt ÄtgÀrdsprogram samt hur eleven ser pÄ och tÀnker om sig sjÀlv som elev.

Elever i eller med svÄrigheter: en studie av hur elever med upprÀttat ÄtgÀrdsprogram kan uppleva sin skolsituation

I styrdokumenten som gÀller för de frivilliga skolformerna Àr det fastslaget att sÀrskild uppmÀrksamhet mÄste Àgnas Ät elever som av olika anledningar har svÄrigheter att uppnÄ mÄlen för utbildningen, och ett ÄtgÀrdsprogram ska utarbetas om det genom utredning visar sig att en elev behöver sÀrskilt stöd. Skol- och elevproblem kan ses ur olika perspektiv, vilket synsÀtt man vÀljer ger olika konsekvenser för eleven, lÀraren, skolan, organisationen, undervisningen och lÀrandet. Skolan har en viktig uppgift vad gÀller elevernas sjÀlvuppfattning och uppfattning om skolan: inom skolan ska varje elev möta respekt för sin person och fÄ möjlighet att utvecklas efter sina förutsÀttningar, skolan ska ocksÄ stÀrka elevernas tro pÄ sig sjÀlva och ge dem framtidstro. Arbetets syfte har varit att undersöka och utveckla en förstÄelse för hur gymnasieelever, med upprÀttat ÄtgÀrdsprogram, upplever sin skolsituation och hur dessa elever upplever skolans syn pÄ problematik, detta för att initiera en insikt i hur elevens sjÀlvuppfattning och uppfattning om skolan kan pÄverkas. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning genom att göra djupintervjuer med fyra gymnasieelever med upprÀttade ÄtgÀrdsprogram för att fÄ ta del av deras subjektiva upplevelse av skolan och dess syn pÄ problematik, hur de upplever sitt ÄtgÀrdsprogram samt hur eleven ser pÄ och tÀnker om sig sjÀlv som elev.

Utomhuspedagogik i förskolan : Fem förskollÀrares resonemang om utomhuspedagogik

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka om tidigare forskning tillsammans med rÄdande utvecklingspsykologiska teorier stödjer vissa typer av lÀroprocesser, samt hur dessa stÀller sig till Lgr11. Genom undersökningen ÄskÄdliggörs olika typer av argument som talar för att i Àmnet svenska lÄta det pedagogiska upplÀgget bygga pÄ teori sÄvÀl som praktik. Genom att i verksamheten implementera praktiska moment tillsammans med teoretiska skulle skolan kunna bli Àn mer nyanserad, vilket skulle gynna fler elever i skolans verksamhet. .

"Dom ser mig som en idiot" : Elevers tankar om ogiltig frÄnvaro och skolsituationen pÄ högstadiet

Syftet med min studie Àr att utreda vilka faktorer som leder till ogiltig frÄnvaro för elever pÄ högstadiet. Jag vill undersöka vilka förÀndringar skolan behöver göra för att möta elevernas behov och vad rollen som specialpedagog innebÀr i detta förÀndringsarbete. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning nÀr det gÀller elevers skolfrÄnvaro, skolans organisation och arbetssÀtt samt elevers sjÀlvkÀnsla och motivation. Till grund för det metodiska arbetet i min studie ligger aktionsforskningen. Med hjÀlp av strukturerade enkÀter, observationer med registreringsschema och halvstrukturerade intervjuer vill jag ta del av elevernas syn pÄ sin skolsituation. Eleverna i min studie efterlyser tydliga lÀrare som kan hÄlla ordning i klassrummet. De vill ha lÀrare som lyssnar pÄ dem och förstÄr att de har svÄrigheter.

Finns det mÄl och mening med vÄr fÀrd? : Hur lÀrare i grundskolan kan beskriva och resonera kring studie- och yrkesvÀgledning som ett ansvar för hela skolan

Syftet med studien var att undersöka hur lÀrare i grundskolan tÀnker kring, och beskriver hur de arbetar med, studie- och yrkesvÀgledning inom ramarna för det som i lÀroplanen (Lgr 11) beskrivs som ett ansvar för hela skolan. Studien genomfördes med kvalitativ metod i form av intervjuer med Ätta lÀrare pÄ sammanlagt fyra grundskolor inom Stockholms lÀn. Resultatet visade att flera av lÀrarna likstÀllde studie- och yrkesvÀgledning med studie- och yrkesvÀgledaren. De flesta av lÀrarna var inte medvetna om att de hade ett ansvar för skolans studie- och yrkesvÀgledning, utifrÄn rÄdande styrdokument. Det kunde sÀgas att lÀrarna ansÄg att syftet med studie- och yrkesvÀgledning var att förbereda eleverna inför framtida studie- och yrkesval, Àven om det fanns skillnader i hur detta uttrycktes och vad det arbetet kunde innebÀra.

PÄverkad av skolans vÀrdegrund? : Elevers uppfattning av skolans vÀrdegrund

This paper examines pupils? conception of the Swedish schools constitutive values expressed in the Swedish curriculum. The main question was, at to what extent the schools constitutive values have influenced the pupils conception of their own values. That question problematizes the relation between values, constructed and carried by central administration, and their interpretation at local level by pupils. The study was conducted with qualitative analysis which included qualitative interviews with seven pupils in the last year of the Swedish school system.

Religionsfrihet och religiösa friskolor : - en studie i hur barns religionsfrihet tolkas i skollag och lÀroplaner

Det rÄder stor enighet i samhÀllet om att religionsfrihet Àr viktigt men Äsikterna gÄr stundom isÀr om vad denna frihet i praktiken ska innebÀra. Debatten kring de religiösa friskolorna Àr ett tydligt exempel pÄ detta.Syftet med uppsatsen Àr att belysa vilken tolkning av barns religionsfrihet som framtrÀder i den nya skollagen och lÀroplanerna. Detta Àr viktigt dÄ forskning visar att skolan har en unik möjlighet att nÄ barn i en Älder dÀr de Àr extra kÀnsliga för pÄverkan. Skolans innehÄll, syfte och mÄl Àr dÀrför betydelsefullt sÄvÀl pÄ individuell som pÄ kollektiv nivÄ. Uppsatsen Àr en kvalitativ och komparativ studie dÀr begreppen religion, frihet och autonomi anvÀnds för att synliggöra och strukturera de perspektiv som framkommer i styrdokumenten.

Skolans syn pÄ sÀrbegÄvade elever

Hur ser lÀrare och skolledare pÄ de sÀrbegÄvade eleverna och hur beskrivs dessa elever i skolan? Fyra skolors syn pÄ sÀrbegÄvade elever. Med sÀrbegÄvad menar vi de högpresterande elever i skolan, som har en extra begÄvning i ett eller flera Àmnen. Vi utgick ifrÄn skolledares och lÀrares syn pÄ dessa elever. VÄrt resultat visade att alla intervjupersoner ansÄg att alla elever i skolan har nÄgon form av begÄvning.

Vardagsrelaterad matematikundervisning. Mathematics education related to everyday life

Syftet med vÄr undersökning var att se huruvida lÀrare, elever och förÀldrar i skolÄr tre samt i skolÄr sex anser att skolans matematikundervisning Àr relaterad till vardagen. Som metod för att fÄ svar pÄ denna frÄga anvÀnde vi oss av en enkÀtundersökning som genomfördes av lÀrare, elever och förÀldrar i Är tre och sex. Resultatet visar att förÀldrarna anser att matematikundervisningen i skolan till stor del kan kopplas till den vardagsrelaterade matematiken medan majoriteten av elever och lÀrare endast menar att koppling förekommer till viss del..

Utvecklingssamtal, utvecklande för vem? : Talks of development, developing to whom?

Syftet med denna uppsats var att sÀtta in utvecklingssamtalet i ett större sammanhang och belysa det ur flera perspektiv och att redogöra för hur utvecklingssamtalet uppfattas av de olika deltagarna elev, förÀlder samt lÀrare. Metoden vi valt för att utföra denna undersökning Àr en kvantitativ enkÀtundersökning. Resultatet frÄn undersökningen visade att det inte Àr nÄgon större skillnad mellan informanternas syn pÄ utvecklingssamtalet. Dock tycker vi oss kunna se tendenser till att utvecklingssamtalet anvÀnds som det verktyg det Àr tÀnkt enligt skolans styrdokument. VÄr slutsats blir dÀrför att utvecklingssamtalet Àr utvecklande för eleven..

Negativa kÀnslor hos kvinnor med beroendetillstÄnd

Bakgrund: Fysisk aktivitet Àr en viktig del i ett barns utveckling. I Sverige rekommenderas barn att vara fysiskt aktiva minst 60 minuter om dagen. Barn Àr fysiskt aktiva bland annat för att det Àr roligt, göra nÄgot de Àr bra pÄ och att hÄlla sig i form. MÄnga tidigare studier har dragit slutsatsen pÄ hur viktig skolans roll i pÄverkan av barns fysiska aktivitet. MÄnga skolor idag Àr dÄligt utvecklade nÀr det gÀller hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder men det finns en stor potential att utvecklas.Syfte: Syftet med studien var att belysa vad skolan har för hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder under skoltid för att öka den fysiska aktiviteten hos barn i Äldrarna 6-12 Är.Metod: En systematisk litteraturstudie har genomförts för att samla in aktuell forskning och kunskap för att fÄ en överblick över omrÄdet.

Nycklar för en inkluderande lÀrandemiljö - en vinjettstudie baserad pÄ specialpedagogers beskrivningar av förebyggande arbete

Syfte: Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur specialpedagoger i en kommuns F-6 verksamhet beskriver det förbyggande arbetet för en inkluderande lÀrandemiljö. Fokus i studien har varit specialpedagogernas roll och arbetsuppgifter och hur deras beskrivningar av ett förebyggande arbete kan bidra till en inkluderande lÀrandemiljö. Teori: Studien har tagit sin utgÄngspunkt i det sociokulturella perspektivet dÀr elever utvecklas i samspel med andra och blir delaktiga i kunskaper och fÀrdigheter. Det handlar om att skapa framgÄngsrika lÀrandemiljöer som prÀglas av interaktion och samspel emellan elever, lÀrare- elev, samt mellan lÀrarna. Ett av de viktigaste utvecklingsomrÄdena Àr att göra eleverna delaktiga i deras lÀrandeprocess.Metod: Studien Àr kvalitativ och vi har valt att anvÀnda oss av vinjettmetoden för att samla in vÄr empiri.

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->