Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 42 av 216

Musik, Genus och Undervisning : En studie kring skolors musikaliska kanon ur ett genusperspektiv

BakgrundMusikhistorien Àr pÄ inga sÀtt opÄverkad av den historiska utvecklingen i övriga samhÀllet. Den Àr en vÀsentlig del av olika tidsepokernas rÄdande kulturer. Skolan har en viktig roll i elevernas socialisationsprocess. Kan en manlig musiklÀrare anvÀnda sig av musik skriven av mÀn, framförd av mÀn och skriven ur ett manligt perspektiv, i en undervisningssituation och rÀkna med att han nÄr fram till alla elever? LÀmnar man inte per automatik halva klassen utanför eftersom musiken inte kan anknyta till deras upplevelsevÀrld, livsÄskÄdning eller vÀrdegrund.

Har skolan valt bort demokratin? : Skolans roll i det minskade valdeltagandet - med luppen pÄ lÀromedel i företagsekonomi

Syftet med undersökningen Àr att fÄ ökad kunskap om skolans roll i det minskade intresset för varje form av ett partipolitiskt engagemang bland ungdomar, manifesterat i ett minskat valdeltagande för förstagÄngsvÀljare. Speciellt önskas kunskap om skolan problematiserar samhÀllsföreteelser i undervisningsstoffet för att stimulera till deltagande i den demokratiska processen. Den metod som anvÀnds Àr en kvantitativ och kvalitativ text- och lÀroboksanalys med ett lÀroplansteoretisk perspektiv. Behandlingen av medbestÀmmandelagen, MBL, i lÀroböckerna i företagsekonomi, utgivna efter 1993 utgör exempel. Det resultat som framkom Àr att MBL behandlas mycket olika. Olika synsÀtt pÄ undervisnings syfte (konceptioner) framtrÀder. TvÄ lÀromedel (bÄda utgivna 1993) problematiserar frÄgan och redovisar motsÀttningar gÀllande MBL, en med ett samhÀllsperspektiv, den andra ur ett företagarperspektiv.

Land, du vÀlsignade : Om skolans sÄngböcker och vad de sÀger om Sverige, svenskhet och omvÀrlden

Den hĂ€r uppsatsen analyserar nationalistiska och sociocentriska uttryck i svenska skolsĂ„ngböcker under 1900-talet. Med hjĂ€lp av kanonbegreppet, innefattande kringgĂ€rdande aktiviteter, analyseras sĂ„ngböckernas innehĂ„ll som uttryck av olika typer av nationalism: politisk nationalism, kulturell nationalism och folkhemsnationalism. Även synen pĂ„ andra kulturer fungerar i sĂ„ngböckerna som ett sĂ€tt att upphöja den egna kulturen och nationen pĂ„..

Kunskapsskolan - "en skola för alla"

JÀrpell, Cecilia och Mellin, Petra. (2006). Kunskapsskolan ?en skola för alla?. (Kunskapsskolan ?a school for all students?). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med vÄrt arbete har varit att undersöka om Kunskapsskolan Àr ?en skola för alla?.

Elevdelaktighet. Hur elever upplever delaktighet i en skola i Göteborg

Jag har alltid har varit intresserad av den demokratiska processen, och i och med att skolans styrdokument betonar vikten av elevdelaktighet, bestÀmde jag mig för att undersöka om eleverna i den skola jag arbetar i, upplevde att de hade inflytande i sin vardag i skolan. Syftet med uppsatsen var bÄde att ta reda pÄ om eleverna upplevde att de hade formellt inflytande och att ta reda pÄ om de hade inflytande i sin undervisningsprocess. För att ta reda pÄ detta utgick jag ifrÄn tvÄ frÄgeomrÄden: 1. Upplever elever i undersökningsgruppen att de har formellt inflytande i skolan?2.

Form och reform : ett arbete som reflekterar över samtida, kritisk design som företeelse samt dess relevans i estetiska lÀroprocesser

Samtida, kritisk design som företeelse Àr ett, om inte helt nytt, ÀndÄ moderniseratfenomen inom det designkulturella omrÄdet som under kort tid blivit tÀmligen utbrett. Undersökningens syfte Àr att fÄ en fördjupad kunskap för omrÄdet för mig som blivande lÀrare inom design. Det kÀnns viktigt att vara uppdaterad i samtida designrörelser för att ge undervisningen ett aktuellt perspektiv. För att söka kunskap om omrÄdets profession undersöker jag med vilka intentioner formgivare har arbetat inom omrÄdet samtida kritisk design. Litteraturstudier hjÀlper till att synliggöra utmÀrkande teman, frÄgestÀllningar och arbetssÀtt inom omrÄdet.

"Ämnens hĂ„rda grĂ€nser" : GymnasielĂ€rares perspektiv pĂ„ Ă€mnesintegrering

Syftet med denna studie Àr att undersöka gymnasielÀrares perspektiv pÄ ett Àmnesintegrerat arbete. Med hjÀlp av intervjuer undersöks sex gymnasielÀrares didaktiska uppfattning av möjligheter och hinder i den Àmnesintegrerade undervisningen. FörutsÀttningar, möjligheter och hinder tydliggör sedan bÀsta tÀnkbara situationen för Àmnesintegrering utifrÄn intervjumaterialet.Den didaktiska triangeln anvÀnds som analysredskap och illustrerar undervisningssituationen utifrÄn de tre viktiga grundpelarna lÀrare, elev och innehÄll. Tillsammans samspelar dessa grundpelare i dess kontext skolan. I kontexten finns ramarna för undervisningen.

LÀrare och elevers syn pÄ utomhuspedagogik

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att studera lÀrare och elevers syn pÄ utomhuspedagogik i skolans senare Är. Jag valde att inrikta mig pÄ tvÄ intervjuer med lÀrare i matematik och naturorientering. Elevernas synpunkter fick jag till mig genom en enkÀt, som elever i Ärskurs nio fick svara pÄ. Resultatet visar att eleverna Àr positiva till att vara ute i skolan, framför allt pojkarna. De kÀnner sig piggare och mÄr bÀttre, vilket gör att de tror att de skulle orka mer i skolan om de fick vara mer utomhus.

En skola för Alice del 2 : En beskrivande longitudinell observationsstudie om inkludering i praktiken

SammanfattningSyftet med föreliggande arbete Àr att utifrÄn en fenomenologisk ansats visa en bild av hur livet i grundskolan, vid olika tidpunkter, kan te sig för en elev med högfungerande autism. Hur upplever hon sig sjÀlv och sin situation i skolan vid de olika tillfÀllena och hur förÀndras hennes upplevelse i ett longitudinellt perspektiv?    Hur förstÄr och uttrycker Alice sig sjÀlv och sin identitet?   Hur hanterar och förstÄr Alice sin situation i skolan?   Hur relaterar hon till och kommunicerar med andra?   Hur förstÄr och förklarar hon sina problem?   Hur förstÄr och pÄverkas hon av skolans berÀttelse om henne?För att besvara syftets frÄgestÀllningar har jag utfört ostrukturerade observationer samt informella samtal med eleven vid tre olika tillfÀllen under hennes grundskoletid. Observationer och samtal analyseras och diskuteras sedan i ett longitudinellt perspektiv utifrÄn aktuell forskning, litteratur om autism och fenomenologiska teorier.      Sammanfattningsvis framtrÀder nÄgra generella drag och aspekter sÀrskilt under Alices skoltid.   För det första syns en skillnad i hur hon hanterar sin annorlunda perception och utrycker sin vilja. Under Ärskurs tvÄ tar hon initiativ till att kommunicera sin vilja och sina kÀnslor medan hon under senare Är strÀvar efter att dölja sina reaktioner och drar sig undan.       För det andra hur den strÀvan efter att ta kontakt och kommunicera med andra, bÄde fysiskt och verbalt som syns under tidigare Är senare nÀst intill försvunnit.

Samtal med fördomar : En studie om utvecklingssamtal med betoning pÄ det interkulturella perspektivet

Föreliggande uppsats har haft ett syfte som utgÄtt i att undersöka utvecklingssamtalets natur i den svenska skolan. Med hjÀlp av en systematisk litteraturstudie har en analys av utvecklingssamtalet med interkulturell betoning gjorts. FrÄgor som berörts Àr skolans flexibilitet och skolans kulturella kommunikationskanaler med vÄrdnadshavare. Det har Àven gjorts en jÀmförande analys gÀllande kulturella skillnader mellan olika utvecklingssamtal. Resultaten visar att fördomar gentemot invandrarförÀldrar finns pÄ flera plan i den svenska skolan.

En lÀnk mellan forskning och skolans praktik, A Link Between Science and School practice

Arbetet ger en översikt av litteratur kring kunskapsuttnyttjande, forskning och skolutveckling samt kring handledning, profession, tidsbrist och bemötande. Vi har intervjuat blivande specialpedagoger. Med hjÀlp av svaren har vi fÄtt reda pÄ vilka önskemÄl om skolutveckling de har, nu och i framtiden och vilka hinder och svÄrigheter de har sett i sin verksamhet. Vi har inriktat frÄgorna pÄ forskning och kunskapsuttnyttjande..

"Man fÄr bara hÀnga pÄ tÄget" - En studie om lÀrares reflektioner kring arbetet med begreppet digital kompetens i skolans verksamhet idag och i framtiden

BAKGRUND: Bakgrunden beskriver det förÀndrade kunskapsbehov som samhÀllet nu genomgÄr och hur lÀrare i skolans verksamhet hanterar och förhÄller sig till detta. Kritiskt förhÄllningssÀtt, elevernasmedieanvÀndning och begrÀnsningar som kan förekomma Àr andra delar som behandlas.SYFTE: Syftet med studien Àr att undersöka hur sju lÀrare i Ärskurs 4-6 tolkar begreppet digital kompetens och hur de arbetar med digital kompetens i sin undervisning. Ett bisyfte Àr att undersöka om lÀrarna tror att de kommande styrdokumentens riktlinjer kring digitalkompetens kommer att förÀndra deras undervisning, och i sÄ fall pÄvilket sÀtt.METOD: Metoderna som anvÀnts i studien Àr self report och delvis strukturerade intervjuer. Vi valde att lÀmna ut vÄra self reports först för att lÄta respondenterna associera fritt angÄende begreppet digitalkompetens utan pÄverkan frÄn oss. NÀr vi samlat in svaren formulerade vi individuella frÄgor utifrÄn dessa och följde sedan uppdem med delvis strukturerade intervjuer för att fÄ en fördjupad kunskap om lÀrarnas Äsikter.RESULTAT: Studien visar att lÀrare Àr positivt instÀllda till att integrera digitala medier i undervisningen.

Med normkritiska ögon : En diskursanalytisk studie med ett intersektionellt perspektiv av tvÄ lÀseböcker för grundskolans tidigare Äldrar

Denna studie har som syfte att undersöka de budskap som tvÄ lÀseböcker för skolans yngre Äldrar kan innehÄlla. Detta genom att studera de implicita/indirekta och explicita/direkta diskurser, förestÀllningar och normer som sprÄket i böckerna förmedlar till lÀsaren kring kategorierna kön, sexualitet och etnicitet. Diskursanalys har i denna studie fÄtt agera som bÄde det teoretiska perspektivet och det metodiska redskapet. Tillsammans med ett intersektionellt perspektiv och tankar frÄn normkritisk pedagogik har jag strÀvat efter att synliggöra de maktoordningar som finns i lÀseböckerna Pojken och Tigern av Lars Westman (2001) och Mer om Moa och Mille A av Moni Nilsson (2000). De diskurser som identifierats i denna studies resultat Àr fnittriga flickor och pratiga pojkar, den knegande karln och hans matmor samt Pojke + flicka = sant.

KrÀnkta elever och maktfullkomliga lÀrare? : ?Det handlar ju mycket om hur man tolkar det?

SammanfattningAlla former av krÀnkning Àr förbjudna i den svenska skolan enligt lag, men i skolan förekommer maktutövning pÄ flera plan, exempelvis mellan lÀrare och elever, elever emellan och personal emellan. Hur begreppen makt och krÀnkning definieras och hur maktutövningen pÄverkar de somverkar i skolan Àr subjektivt. Att makt och skola hör ihop Àr sjÀlvklart men samtidigt motsÀgelsefullt, eftersom makt och krÀnkning Àr tvÄ sÄ nÀra beslÀktade begrepp att de gÄr in ivarandra. NÀr övergÄr makt i krÀnkning?Föreliggande examensarbete analyserar, via diskursanalytisk metod, olika texter frÄn Skolverkets styrdokument, hjÀlpdokument samt intervjutranskriptioner frÄn en grupp lÀrare och en grupp elever pÄ en gymnasieskola.

En fristÄende skolas arbete med att fÄ alla elever att nÄ mÄlen ? en fallstudie

Sammanfattning/abstrakt Forskning visar att de fristÄende skolorna ser vÀldigt olika ut. FÄ studier har undersökt fristÄende skolors arbete med elever i behov av sÀrskilt stöd. Syftet med min undersökning Àr att, ur ett specialpedagogiskt perspektiv, studera hur en fristÄende skola arbetar för att alla elever ska nÄ mÄlen. Jag har valt att göra undersökningen pÄ en skola som under de senaste tre Ären har lyckats att fÄ alla elever att nÄ sina mÄl ? d.v.s.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->