Sök:

Form och reform

ett arbete som reflekterar över samtida, kritisk design som företeelse samt dess relevans i estetiska läroprocesser


Samtida, kritisk design som företeelse är ett, om inte helt nytt, ändå moderniseratfenomen inom det designkulturella området som under kort tid blivit tämligen utbrett. Undersökningens syfte är att få en fördjupad kunskap för området för mig som blivande lärare inom design. Det känns viktigt att vara uppdaterad i samtida designrörelser för att ge undervisningen ett aktuellt perspektiv. För att söka kunskap om områdets profession undersöker jag med vilka intentioner formgivare har arbetat inom området samtida kritisk design. Litteraturstudier hjälper till att synliggöra utmärkande teman, frågeställningar och arbetssätt inom området. Genom semiotiska analyser av ett urval av verk inom samtida kritisk design, skapas en djupare förståelse för fältet. Med hjälp av analyserna utreder jag dessutom på vilket sätt formgivare genom betydelseförskjutningar av föremål, kan utmana rådande normer.Med bakgrund i företeelsen samtida kritisk design undersöker jag med vilket syfte frågeställningar, teman och arbetsmetoder inom kritisk design kan aktualiseras i en pedagogisk kreativ miljö. Med intentionen att hitta relevanta kopplingar till att behandla kritisk design i skolsammanhang använder jag mig av gymnasieskolans styrdokument. Litteratur som behandlar pedagogiska teorier blir också användbar för undersökningen. För att ge uppslag till hur en samtida företeelse på designfältet såväl kan tillämpas som problematiseras i skolans värld, genomför jag en designpedagogisk workshop på en gymnasieskola i Jakobsberg, Järfälla. Genom workshopen söker jag praktisk erfarenhet och kunskap av hur omformning av föremål kan vara fruktbar som estetisk läroprocess i skolan. Under workshopen får eleverna omforma en i skolan vanligt förekommande väggklocka. Genom omformningen ges eleverna en möjlighet att utöva kritisk design genom att utmana skolans normativa visuella miljö, och skapa mer personliga uttryck. Arbetet har resulterat i en förståelse för samtida kritisk design samt motivering för hur området är viktigt för gymnasieskolans estetiska undervisning.Gestaltningsarbetet består av samtliga elevernas färdiga klockor från workshopen. Visualiseringen syftar till att synliggöra mångfalden av individer, och de olika estetiska uttryck som befinner inom skolans opersonliga och neutrala väggar.

Författare

Maria Arfvelin

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..