Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 40 av 216

SÀrbegÄvade elever i den svenska skolan : ur deras eget perspektiv

Denna studies syfte Ă€r att undersöka vilken uppfattning sĂ€rbegĂ„vade individer har av det svenska skolsystemet. Anser de att skolan gör det som krĂ€vs för att hjĂ€lpa dessa individer eller borde de fĂ„ stöd frĂ„n skolan i högre grad? Är det accepterat att vara sĂ€rbegĂ„vad i den svenska skolan eller kan det rentav vara till nackdel? Är det viktigt att man fĂ„r utnyttja sin potential eller Ă€r det viktigare att alla elever uppnĂ„r samma mĂ„l? För att fĂ„ fram vad de sĂ€rbegĂ„vade individerna tycker om detta har jag valt attgenomföra en enkĂ€t bland medlemmar i Mensa (en förening som samlar personer som presterat ovanligt bra pĂ„ intelligens­test) för att sedan sammanstĂ€lla resultaten och försöka koppla dem till vad som sĂ€gs i den pedagogiska litteraturen om dessa frĂ„gor. Studien visar att de sĂ€rbegĂ„vade individerna generellt sett anser att skolan i vĂ€sentligt högre grad skulle kunna stödja sĂ„dana elever. De anser dock inte att detta fĂ„r ske pĂ„ bekostnad av andra elever, utan att det Ă€r viktigare att de svaga eleverna fĂ„r möjlighet till hjĂ€lp att uppnĂ„ skolans mĂ„l.

Konstruktion av en Marknadsplats i .NET för Högskolan Dalarna

Vi har i vÄrat examensarbete tagit fram en e-marknadsplats i för Högskolan Dalarna. Marknadsplatsen Àr programmerad i asp.NET och vb.NET. Fram tills idag har skolans anslagstavlor anvÀnts flitigt för annonsering av, inte bara studentlitteratur, utan allt frÄn pennor till bilar. Högskolan Dalarna har dÀrför en önskan om att fÄ en e-marknadsplats dÀr studenter har möjlighet att annonsera..

Elevinflytande och delaktighet i skolans verksamhet: En sociologisk undersökning om rektorers berÀttelser kring tillÀmpningen av barnkonventionens artikel 12

Mitt syfte Àr att undersöka om och hur rektorer upplever att barnkonventionens artikel 12, vilken innefattar att alla barn har rÀtt att sÀga sin mening och fÄ den respekterad, tillÀmpas i skolans verksamhet. Mina frÄgestÀllningar Àr; (1) Upplever rektorer att elevers Äsikter blir hörda i skolans verksamhet? (2) I vilken utstrÀckning upplever rektorerna att eleverna fÄr vara delaktiga och ha elevinflytande och vilken betydelse har dessa för skolans verksamhet? (3) Upplever rektorer att eleverna fÄr vara med i en beslutsprocess? Förenta nationerna (FN) arbetade fram en konvention om barnens rÀttigheter, barnkonventionen, 1989. En konvention innebÀr regler som flera lÀnder arbetat fram och kommit fram till att de skall följa. NÀr barn lÀr sig i tidig Älder om mÀnskliga rÀttigheter, jÀmstÀlldhet, mÀnniskors lika vÀrde och hur ett demokratiskt samhÀlle fungerar kommer det gynna samhÀllet i lÀngden.

O fÀrdighet : skolan skola skolas

Hur ritar man en bra skola? Rolig, stimulerande, trivsam och trygg. Frisinnad nog att delta i skolans process av ofÀrdighet i idog strÀvan mot stÀndigt nya fÀrdigheter. Som utvecklas hand i hand med eleven, lÀraren och pedagogiken..

ModersmÄlsundervisning i den svenska skolan -genom skolverkets rapport Flera sprÄk - fler möjligheter

Intentionen med denna studie Àr att studera pÄ vilket sÀtt Skolverket problematiserar modersmÄlsstödet och mo-dersmÄlsundervisningen i den svenska skolan. Med diskursanalys som grundlÀggande metodologisk och teoretiska utgÄngspunkten har avsikten varit att genom skolverkets rapport Flera sprÄk fler möjligheter (2002), belysa moders-mÄlsstödets situation, dess intentioner, samt ocksÄ dess konsekvenser för sÄvÀl individen som samhÀllet. DÀrtill Àr syftet att beröra eventuella ideologiska förestÀllningar som framkommer, sÄvÀl Skolverkets som andra aktörer som har del i rapporten. Av analysen har det bland annat framkommit att modersmÄlsundervisningen befinner sig i ett sÄvÀl rumsligt tidsmÀssigt utanförskap i förhÄllande till skolans övriga reguljÀra undervisningsmiljö. Enligt skolverket bör det ligga i skolans intresse att i praktiken införliva och integrera modersmÄlsundervisningen, dels för att skapa bÀttre förutsÀttningar för modersmÄlsstödet som undervisningsmetod, men ocksÄ för att pÄ detta sÀtt skapa en all-mÀn förstÄelse för modersmÄlsundervisningens roll i ett pluralistiskt och demokratiskt samhÀlle.

?DEN SOM ALDRIG DANSAR FEL, ?R DEN SOM ALDRIG DANSAR? En kvalitativ intervjustudie om ?ldre personers upplevelser av gammaldans utifr?n ett h?lsoperspektiv

Bakgrund: Att ?ldras ?r en naturlig process som kan leda till f?r?ndringar i meningsfulla aktiviteter, vilket kan p?verka ?ldre personers h?lsa och delaktighet. Arbetsterapeuter m?ter ?ldre personer i sin vardag f?r att delvis uppr?tth?lla h?lsan genom aktivitetsbaserade insatser, samt fr?mja sj?lvst?ndighet och deltagande i aktiviteter. Tidigare studier har visat att aktiviteten dans, som meningsfull aktivitet, har bidragit till ett aktivt och h?lsosamt liv, samt skapa en k?nsla av samh?righet hos ?ldre personer.

Blockchain-teknik som ett verktyg f?r f?retags h?llbarhetskommunikation

Bakgrund och problembeskrivning: Nutida leverant?rskedjor som str?cker sig ?ver flera l?nder och industrier, har blivit alltmer komplexa och kr?ver integrering av ekologiska och sociala ?verv?ganden. En viktig aspekt vid den integreringen ?r transparent kommunikation av h?llbarhetsinsatser och prestanda, vilket ?r avg?rande f?r f?retags ?verlevnad. Teknologiska innovationer som blockchain-tekniken utforskas som potentiella l?sningar f?r att f?rb?ttra sp?rbarhet och transparens i leverant?rskedjor, vilket kan m?ta intressenternas krav samt gynna f?retaget och samh?llet i stort. Syfte: Studien unders?ker implementeringen av blockchain-tekniken i ett livsmedelsf?retags leverant?rskedja med fokus p? sp?rbarhet och transparens f?r h?llbarhetskommunikation. Genom att identifiera och utv?rdera dess potential syftar studien till att ge insikter om blockchain-teknikens roll i h?llbarhetskommunikation mellan olika akt?rer, inklusive konsumenter, i leverant?rskedjan. Metod: Uppsatsens forskningsdesign och metod ?r av kvalitativ karakt?r. I denna studie har empirisk data samlats in fr?n ?rsrapporter, webbsidor och pressreleaser.

Förskoleklasserna natt och dag : En studie av tesen om en skolifierad förskoleklass

Bakgrunden till arbetet finns i skolreformens intentioner med förskoleklassen. En skolreform som sedan införandet 1998 föreskriver att förskolans pedagogik och skolans didaktiska inriktning ska mötas i förskoleklassen. Syftet med denna studie var att undersöka om tesen om en skolifierad förskoleklass stÀmmer samt ta del av förskollÀrarnas tankegÄngar kring deras förskoleverksamhet i tvÄ förskoleklasser. För att uppnÄ syftet formulerade vi en frÄgestÀllning som skulle ge oss svar pÄ om den skollika undervisningen eller förskolepedagogiken dominerade i verksamheterna vi tittade pÄ och vi gav förskollÀrarna möjlighet att ge sin syn pÄ verksamheten i ett samtal respektive intervju. Resultatet visar att i ena klassen Àr den skollika undervisningen framtrÀdande medan det i den andra Àr förskolepedagogiken som dominerar.

Frukost i skolan- En utvÀrdering av en frukostsatsning

För oss som lÀrare i Àmnen dÀr kost Àr ett viktigt omrÄde att undervisa om Àr det intressant attundersöka kostrelaterade forskningsproblem. PÄ en gymnasieskola utanför Göteborg serverasdet gratis frukost till eleverna. Skolan gör detta för att de elever som av olika skÀl inte kan Àtafrukost hemma ska ha möjligheten till detta och dÀrmed öka sina förutsÀttningar för att pÄ ettbra sÀtt tillgodogöra sig undervisningen.Studiens syfte Àr att utvÀrdera skolans kostnadsfria frukostservering. Vilka Àr det egentligensom Àter frukost i skolan? Den avser Àven att ta reda pÄ vad eleverna vÀljer att Àta nÀr de harmöjligheten att Àta en nÀringsriktig frukost och hur deras uppfattningar kring frukostensbetydelse för koncentrations- och prestationsförmÄga samt sötsuget ser ut.EnkÀtundersökningen genomfördes under tvÄ morgnar samma vecka, en onsdag och enfredag, med totalt 90 deltagande elever.Resultatet visar att de som Àter frukost i skolan inte Àr de som skolan syftar att nÄ med sinsatsning.

VÀrdeskapande och organisationsutveckling i skolan : En studie om Public Value Management som handlingsutrymme för skolutveckling

Utbildning Àr en central del av samhÀllet. PÄ senare Är har offentlig sektor genomgÄtt en rad förÀndringar vad gÀller styrreformer samt förÀndrade huvudmannaskap, frÀmst inom skolverksamheter. Genom det fria skolvalet har den kommunala verksamheten mött nya utmaningar. Den kommunala skolan drivs dÄ av förÀndring och av att genom positionering utnyttja sina grÀnser samt Àven anpassa sitt förhÄllningssÀtt gentemot samhÀllet. I denna studie undersöks hur en kommunal grundskola genererar positivt vÀrde för elever och personal med syftet att urskilja faktorer som Àr betydelsefulla för en skolas vÀrdeskapande. Metoden för studien har varit att intervjua chefer samt lÀrare om deras syn pÄ vad i skolans verksamhet som Àr vÀrdeskapande samt hur en skola kan utveckla sitt handlingsutrymme.

Styrning inom fristÄende och kommunala skolor : en jÀmförelse

Bakgrund: PÄ grund av diverse politiska ÄtgÀrder har den offentliga sektorn börjat utsÀttas för ökad konkurrens. Genom Friskolereformen som drevs igenom 1992 har möjligheterna att starta upp friskolor blivit allt större och dÀrmed ocksÄ mer populÀrt. Mellan 1992 och 2002 ökade antalet friskolor i Sverige med över 500 %. Ur pedagogisk utgÄngspunkt har mycket forskning bedrivits om skolor medan det Àr knapphÀndigt med studier av fenomenet frÄn ekonomisk vinkel. Det som förÀldrar angett som frÀmsta anledning till skolbyte Àr skolans status och rykte, undervisningens kvalitet och skolans atmosfÀr, miljö och storlek.

Motivation inom gymnasieskola och föreningsidrott - gymnasieelevers uppfattning av motivation i korrespondens med skolans och idrottens styrdokument

Syftet med föreliggande uppsats Àr att undersöka gymnasieungdomars uppfattning av motivation i relation till kommunikationen av uppgifter och mÄl i styrdokumenten: Lpf 94 och Idrotten vill. Studien utgÄr frÄn bandinspelade kvalitativa intervjuer av nio idrottligt aktiva gymnasieungdomar. Faktorer som sÀtts i samband med motivation av ungdomarna har genom hermeneutisk forskningsansats tolkats, i relation till faktorer i styrdokumnetens kommunikation av uppgifter och mÄl och mot bakgrund av tidigare forskning. Slutsatsatsen av studien Àr att gymnasieskola och idrott baserar och styr motivation mot verksamhetens kommunicerade uppgifter och mÄl i ett framtidsperspektiv som legitimeras av samhÀllsnytta. Innebörden av motivation för ungdomarna Àr baserad pÄ subjektiva kÀnslor, i ett hÀr-och-nu perspektiv, och betraktas som en del av ungdomarnas förÀndrings- och sjÀlvstÀndighetsprocess.

Ätande utan mĂ„l

Mat och hÀlsa Àr av stor betydelse för barns utveckling. I Sverige idag lider vart femte barn av övervikt. Flera undersökningar visar pÄ att svenska barns kostvanor har förÀndrats. Barn Àter idag felaktigt, för lite grönsaker, för mycket sött och rör sig alldeles för lite. Syftet med denna uppsats Àr lyfta fram vikten av att barn fÄr en hÀlsosam start i livet, sÀrskilt avseende matvanor.

Miljöarbete i en kommunal skola : En fallstudie av förankringen av miljöarbetet pÄ Gripenskolan

Kommunerna har lokalt det samlade ansvaret för att Ästadkomma en god livsmiljö och har enligt riksdagen ett övergripande ansvar för lokala anpassningar av de nationella miljö- och folkhÀlsomÄlen. En av dessa kommuner Àr Nyköpings kommun som har en miljöpolicy och miljöplan för miljöarbetet i kommunen, dÀr mÄl och delmÄl ingÄr för att uppnÄ en bÀttre miljö.I denna uppsats undersöks en av Nyköpings kommuns gymnasieskolor, Gripenskolan. Syftet Àr att undersöka hur Gripenskolan kan nÄ ett bÀttre miljöarbete. Skolan har som mÄl att nÄ miljödiplomering eller nÄgon form av miljöcertifiering. För att kunna svara pÄ studiens syfte har ledningen pÄ skolan intervjuats.

Vem fÄr vaŽmeŽ?: en studie om vilka Äsikter skolans beslutsfattare har kring sÀrskolans utformning i perspektivet ?en skola för alla?

Syftet med detta arbete var att fÄ en uppfattning om hur skolledning och politiker anser att undervisningen för elever med mentala funktionshinder skall organiseras i den obligatoriska grundskolan. Vi utförde dÀrför en enkÀtundersökning i ett antal inlandskommuner i norra Sverige. Vi intresserade oss för hur undervisningen för dessa elever Àr organiserad i de aktuella skolorna i dagslÀget, dock Àr tyngdpunkten i vÄr undersökning lagd pÄ vad informanterna ansÄg vara den önskade formen för organisationen. Dessutom ville vi veta om ekonomin pÄverkade organisationen, hur stor vikt som borde lÀggas vid elevens individuella behov, hur och i vilken grad eleverna deltar i den demokratiska processen och om sÀrskolan överhuvudtaget nÀmns i kursplanerna. Av 47 tillfrÄgade deltog 24 informanter.

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->