Sök:

Elevinflytande och delaktighet i skolans verksamhet

En sociologisk undersökning om rektorers berättelser kring tillämpningen av barnkonventionens artikel 12


Mitt syfte är att undersöka om och hur rektorer upplever att barnkonventionens artikel 12, vilken innefattar att alla barn har rätt att säga sin mening och få den respekterad, tillämpas i skolans verksamhet. Mina frågeställningar är; (1) Upplever rektorer att elevers åsikter blir hörda i skolans verksamhet? (2) I vilken utsträckning upplever rektorerna att eleverna får vara delaktiga och ha elevinflytande och vilken betydelse har dessa för skolans verksamhet? (3) Upplever rektorer att eleverna får vara med i en beslutsprocess? Förenta nationerna (FN) arbetade fram en konvention om barnens rättigheter, barnkonventionen, 1989. En konvention innebär regler som flera länder arbetat fram och kommit fram till att de skall följa. När barn lär sig i tidig ålder om mänskliga rättigheter, jämställdhet, människors lika värde och hur ett demokratiskt samhälle fungerar kommer det gynna samhället i längden. Barns inflytande påverkar på så sätt hela samhället och jag menar därför att det går att utföra en sociologisk undersökning. Jag har använt mig av kvalitativ metod för att samla in data då intervjuer är en bra teknik när man vill ta reda på någons åsikter, uppfattningar, tyckanden och kunskaper och så vidare. Jag utförde tre intervjuer med rektorer ansvariga för olika grundskolor. Jag intervjuade även en ansvarig på barn och ungdomsförvaltningen. Anledningen till att jag även utförde en intervju på barn och utbildningsförvaltningen var för att få ett annat perspektiv och få hjälp till intervjuerna med rektorerna. Axén och Näslund menar att man utvecklar inflytande och ansvar genom möten med andra människor och att det skall finnas en maktbalans i detta möte. Denna maktbalans skall vara att den ena parten skall ha mer makt att fatta beslut än den andra. De beskriver även hur samhället ständigt utvecklas i och med detta ställs det mer ansvar på den enskilda individen, vilket gör lärandet av inflytande och ansvar till en viktig faktor, skolan måste därför utveckla undervisningen efter detta. Giddens menar att man inte går runt och funderar på varför man handlar på ett visst sätt och vardagslivet består av rutiner och återkommande beteenden. Detta bidrar till att man är kapabel till att förklara sina handlingar vilket bidrar till att människans handlingar är begripliga. Människan funderar bara kring sina handlingar om det är någonting som stör detta handlingsmönster. Alla informanter berättar att de vet vad barnkonventionen är men att de inte kan innehållet helt och hållet. De menar dock att de har någorlunda koll då delar av det som står i barnkonventionen ingår i deras styrdokument. Alla informanter menade till en början att barnkonventionen tillämpas tillräckligt i deras verksamhet. Dock när jag ställde frågan om barnkonventionen tillämpas tillräckligt i skolans verksamhet överlag i Sverige senare i intervjun var alla tveksamma till detta. Jag menar att under intervjuns gång skapade rektorerna en medvetenhet att de kanske inte tillämpar barnkonventionen lika bra som de var inställda på att de gjorde.

Författare

Zara Karlsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..