Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 34 av 216

Kompetensutveckling & yrkeskunnande

Denna intervjustudie försöker ge en inblick i hur yrkeslÀrare inom transportutbildningen tÀnker om kompetensutveckling och vad de kan göra för att behÄlla sitt kunnande frÄn yrkesbranschen. Resultatet visar pÄ att de Àr ganska nöjda med den kompetensutveckling de fÄr, men saknar en större kontakt med branschen. Det framkom ocksÄ att skolans ekonomi ofta fÄr styra vid val av utbildning..

FörutsÀttningar för reflektion i skolans vÀrld : En aktionsforskningsstudie om kollegahandledning

Studiens övergripande syfte Àr att bidra med kunskap om vilka förutsÀttningar som behövs för att lÀrare som ingÄr i gemenskaper skall uppleva att reflektion sker pÄ ett meningsfullt sÀtt. Eftersom lÀrares kompetensutveckling idag, skall utgÄ frÄn egna erfarenheter och initieras nerifrÄn av praktikerna, kan studien pÄ lÀngre sikt ocksÄ bidra med att synliggöra framkomliga vÀgar för lÀrares kompetensutveckling, som ett led i skolutveckling och dessutom som ett led i att utveckla lÀraryrket till en profession.Studien ingick i ett aktionsforskningsprojekt dÀr lÀrarna sjÀlva bestÀmde fokus, i syfte att utveckla sin egen praktik. Aktionen bestod av fyra faser pÄ en grundskola. Hela aktionen pÄgick i ett och ett halvt Är. Fas 4, studien, pÄgick under ett lÀsÄr.

Bilden av historien

Examensarbetet Ă€gnas hur historien förmedlas i tre utgĂ„vor av lĂ€roboken Levande historia. Jag frĂ„gar mig pĂ„ vilket sĂ€tt en lĂ€robok i Ă€mnet historia kan upplevas tendentiös/partisk/vinklad etc och vad som möjligen skulle kunna stĂ„ för motsatsen. Vilka skillnader i formuleringar, disponeringar och urval kan motiveras av gĂ€llande kurs- och lĂ€roplan och vilka kan det inte? Ämnet kan försvaras mot bakgrund av den kunskapssyn som kommer till uttryck i skolans lĂ€roplan. HĂ€r balanseras kravet pĂ„ lĂ€robokens objektivitet mot ett krav pĂ„ elevens kritiska tĂ€nkande.

FÄr jag bestÀmma? : En studie om hur barn ges inflytande och delaktighet i förskolan och i den pedagogiska dokumentationen av pedagogerna

I denna forskningskonsumerande uppsats undersöks vilka kunskaper och fÀrdigheter som eleven förvÀrvar i slöjd och hur denna kunskap kan anvÀndas i skolans alla Àmnen. Uppsatsen baseras pÄ fem avhandlingar och tre vetenskapliga artiklar som har bearbetats genom en kvalitativ textanalys. Tyngdpunkten ligger pÄ vad författaren uttrycker i sin text om vilket kunskapsinnehÄll som förmedlas i Àmnet slöjd i grundskolan.  Resultatet visar att eleven förvÀrvar tre olika sorters kunskap. En del Àr den Àmnesspecifika kunskapen dÀr materialkÀnnedom och kunskap om verktygen innefattas. Den andra delen Àr de fÀrdigheter eleven lÀr sig, alltsÄ den kroppsliga kunskapen, som Àven kan kopplas till begreppet Techné.

Ekonomiska belöningssystem inom skolan: förÀndras förutsÀttningarna i och med intraprenad? En fallstudie inom LuleÄs kommunala grundskola

Den hÀr uppsatsen syftade till att undersöka förutsÀttningar för ett ekonomiskt belöningssystem inom skolans vÀrld, eller mer specifikt inom en skola bedriven i form av kommunal intraprenad. En fallstudie gjordes inom LuleÄ Kommun dÀr ett antal nyckelpersoner intervjuades, bland annat rektorn för LuleÄ kommuns första skola som bedrivs som intraprenad och skolchefen i kommunen. Undersökningsmetoden var att betrakta som deduktiv, dÄ det empiriska materialet inhÀmtades med utgÄngspunkt i den teoretiska referensramen. Uppsatsen syfte bröts ned i tvÄ forskningsfrÄgor. Den första gÀllde huruvida prestationer inom skolan gick att mÀta och hur exakt de i sÄ fall gick att mÀta, vilket bÄda Àr grundförutsÀttningar för belöningssystem.

Autism : en artikelserie om möjligheterna till ett liv utanför glaskupan

Diskuterar man interkulturaliteten i den svenska skolan? AnvÀnds interkulturalitet som ett pedagogiskt kommunikativt medel i den svenska skolan? Tar man i de olika lÀrarlagen upp de svenska minoriteternas stÀllning eller vet lÀrarna vilka de Àr? Finns det lÀrare med mÄngkulturell bakgrund i den svenska skolan och i vilka Àmnen undervisar i sÄdana fall dessa? För att försöka att besvara dessa frÄgor har denna föreliggande uppsats undersökt en högstadieskola Äk 6 ? 9. De 10 medverkande lÀrarna delades in efter kriterier som kulturell bakgrund och kön för att kunna representera skolans fem olika lÀrarlag. Utöver observationer besvarade dessa ett frÄgeformulÀr. Kompletterande frÄgor stÀlldes genom intervjuer.

Att möta utmanande beteenden : Pedagogers uppfattningar om vad ett utmanande beteende Àr i förskolans samling

I denna forskningskonsumerande uppsats undersöks vilka kunskaper och fÀrdigheter som eleven förvÀrvar i slöjd och hur denna kunskap kan anvÀndas i skolans alla Àmnen. Uppsatsen baseras pÄ fem avhandlingar och tre vetenskapliga artiklar som har bearbetats genom en kvalitativ textanalys. Tyngdpunkten ligger pÄ vad författaren uttrycker i sin text om vilket kunskapsinnehÄll som förmedlas i Àmnet slöjd i grundskolan.  Resultatet visar att eleven förvÀrvar tre olika sorters kunskap. En del Àr den Àmnesspecifika kunskapen dÀr materialkÀnnedom och kunskap om verktygen innefattas. Den andra delen Àr de fÀrdigheter eleven lÀr sig, alltsÄ den kroppsliga kunskapen, som Àven kan kopplas till begreppet Techné.

Man mÄste vÄga : Om integrering av sÀrskoleelever i grundskolan

Denna uppsats syftar till att undersöka bakgrunden till och upplevelsen av integrering av sÀrskoleelever i grundskoleklasser. I uppsatsen undersöks Àven vad som kan frÀmja respektive försvÄra integrering.Undersökningen har gjorts genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer av förÀldrar, elever och lÀrare i grundskola och gymnasieskola.I uppsatsen framkommer en hög ambitionsnivÄ, bÄde vad gÀller integrering av sÀrskoleelever i skolans styrdokument och i samhÀllets syn pÄ inkludering. Intervjuerna visar att integrering av sÀrskoleelever i grundskolan inte Àr sjÀlvklar och ofta kan vara problematisk.Individintegrering upplevs ofta som mest positiv under de tidigare skolÄren. NÀr eleverna vÀxer blir samspelet med klasskamraterna svÄrare. Intervjuade förÀldrar, elever och lÀrare beskriver bÄde gemenskap och utanförskap i skolan, och Àven hur skolans organisation, instÀllning och okunskap ibland försvÄrar integreringen.Viktiga faktorer för utfallet av en integrering Àr olika egenskaper hos lÀraren.

Bedömning av elever i praktiken, Styrdokumentens tillÀmpning i den svenska grundskolan

I samtal om vÄra erfarenheter av arbete och praktik i skolan har vi kommit fram till att bedömning av elevers kunskaper inte alltid görs i enlighet med den mÄlrelaterade skolans förordningar. VÄr iakttagelse omfattar inte bara prov och betygsÀttning. Den omfattar Àven den dagliga verksamhetens utformning med hÀnsyn till kunskapsbegreppet sÄsom det formuleras i de lÀro- och kursplaner och den pedagogiska bedömning som utgör grunden för vÄr syn pÄ bedömning. Syftet med vÄrt arbete Àr att belysa om styrdokumenten stÀmmer överens med den vardag i vilken lÀrare bedömer elever utifrÄn skolans styrdokument och traditioner som pÄ lokal nivÄ formar praxis. Vi diskuterar vad man kan göra för att minska avstÄndet mellan dokument och praktik genom stÀndiga samtal.

Elevers Äsikter om lÀrares agerande gÀllande
könstillhörighet: en fallstudie pÄ en byaskola i Norrbottens
lÀn

I lÀroplanen (Lpo94) stÄr det att ?Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster.? LÀrarna ska följa lÀroplanen och aktivt och medvetet frÀmja kvinnors och mÀns lika rÀtt och möjligheter, men tycker eleverna att detta efterföljs? Tidigare forskning visar att pojkar som grupp dominerar lektionerna och fÄr mer tid och mer uppmÀrksamhet av lÀrare Àn vad flickor fÄr. De klara könsmönstren modifieras dock av nyare studier dÀr man kan se en förÀndring i skolans könsmönster. Tidigare forskning och studier grundar sig dock pÄ lÀrares och utomstÄendes observationer, vilket gör det intressant att undersöka skolans arbete med jÀmstÀlldhet utifrÄn ett elevperspektiv. Syftet Àr att undersöka hur elever pÄ högstadiet uppfattar lÀrares arbete med att motverka traditionella könsmönster och om svaren skiljer sig Ät med avseende pÄ kön.

Engelska utanför och i skolan

SammanfattningSyftet med denna studie Àr att undersöka relationen mellan nÄgra av de engelska texter elever pÄ grundskolan i Ärskurs 8 möter i sin vardag och de texter de möter i skolans engelskundervisning och vad det kan fÄ för betydelse för undervisningen i skolan.Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för undersökningen:? Vilka olika slags engelska texter möter elever i sin vardag?? Vilka slags texter möter de i skolans undervisning?? Vilka likheter och olikheter finns det mellan den engelska eleven möter utanför skolan med den engelska de möter i skolan?? Vilka fördelar och nackdelar finns det med att eleverna möter mycket engelska utanför skolan? ? Vilka kan konsekvenserna tÀnkas bli för undervisningen i engelska i skolan? Den metod jag anvÀnde mig av var en enkÀtundersökning med 22 elever frÄn ?Fast Track-klass? Ärskurs 8 klass och sedan jÀmföra resultat med en undersökning som Skolverket genomfört och som heter English ? here and there and everywhere.De resultat jag kom fram till var att eleverna har vÀldigt mer kontakt med engelska utanför skolan Àn i skolan. Eleverna ser mycket ofta pÄ engelsksprÄkig TV/video, kassetter/CD och film med eller utan svensk textremsa. Eleverna lyssnar pÄ enormt mycket musik med engelska texter varje vecka. Engelska Àr ocksÄ det dominerande sprÄket pÄ Internet och i dataspel vilket spelar en stor roll i ungdomarnas kultur idag..

Gymnasievalet, en rekonstruktion av den geografiska segregationen i gymnasieskolan? : En studie av elevers gymnasieval i Uppsala

I detta examensarbete anvÀndes en enkÀtundersökning som undersökningsmetod. I enkÀtundersökningen medverkade 110 stycken respondenter ifrÄn Lundellska skolan i Uppsala. Skolans ekonomi- och samhÀllselever var de som omfattades av studien. Syftet var att studera vilket samband som fanns mellan förÀldrarnas yrke och utbildningsnivÄ och elevernas prestationer i grundskolan och deras vidare val under skolkarriÀren. Uppsatsens syfte studerades bÄde ur ett köns- och ett segregationsperspektiv för att undersöka hur de olika ovanstÄende faktorerna fördelade sig geografiskt och könsmÀssigt.

Ungdomars lust och intressen i skolans undervisning : hur ser skolan ut idag? - och hur kan man göra skolan bra och intressant?

Detta examensarbete handlar om hur man kan förbÀttra elevers lÀrande i dagens skola genom att förankra undervisningen i deras vÀrld. Elevernas erfarenheter av mediekulturen och populÀrkulturen kan anvÀndas i undervisningen för att skapa vÀlbehövlig upprepning i vilken eleverna ges möjlighet till reflektion. PopulÀrkulturen och mediekulturen hjÀlper ocksÄ till att fÄnga deras intresse och kreativitet i undervisningssituationer.Min frÄgestÀllning Àr vilken plats ungdomars intresse och intressen har i skolans undervisning? Hur ser skolan ut idag och hur kan man utveckla skolan? Uppsatsen behandlar frÄgestÀllningen genom en analys av lÀget i dagens skola. Analysen Àr till största del Àr baserad pÄ intervjuer gjorda med elever och lÀrare pÄ GÄngsÀtra gymnasium.

Kan kost PÄverka koncentrationsförmÄgan? : Elevernas hÀlsa pÄ gymnasiet

Trötta och okoncentrerade elever pÄ mina lektioner har varit grunden till min frÄgestÀllning om kosten eller missbruk av kosten kunde vara anledning till det Äterkommande beteende hos mina elever, samt riktade misstankar mot godis och lÀskkonsumtion. Kan kost pÄverka koncentrationsförmÄga hos gymnasieelever?Genom en enkÀt till gymnasieelever frÄn tre olika program, har jag kartlagt elevernas kostvanor i och utanför skolan samt mÀtt inköpsfrekvensen av olika livsmedel i skolans kafeteria. Vidar gÄr studien ut pÄ att undersöka om elevernas trötthet och svÄrighet att bibehÄlla god koncentration dagen igenom kunde hÀrledas utifrÄn deras kostvanor. MÄnga elever har - sÀrkilt strax före lunch och sista lektionstimmarna pÄ eftermiddagen - tappat koncentrationen, sÄ om dessa elever inte Àr förberedda med frukt eller vatten, utan bara försöker ?hÄlla ut?, kan detta leda till sÀmre prestation.

Verklighetsanknytning, personlig utveckling och praktiskt arbete : En litteraturstudie om kunskapsinnehÄllet i slöjd

I denna forskningskonsumerande uppsats undersöks vilka kunskaper och fÀrdigheter som eleven förvÀrvar i slöjd och hur denna kunskap kan anvÀndas i skolans alla Àmnen. Uppsatsen baseras pÄ fem avhandlingar och tre vetenskapliga artiklar som har bearbetats genom en kvalitativ textanalys. Tyngdpunkten ligger pÄ vad författaren uttrycker i sin text om vilket kunskapsinnehÄll som förmedlas i Àmnet slöjd i grundskolan.  Resultatet visar att eleven förvÀrvar tre olika sorters kunskap. En del Àr den Àmnesspecifika kunskapen dÀr materialkÀnnedom och kunskap om verktygen innefattas. Den andra delen Àr de fÀrdigheter eleven lÀr sig, alltsÄ den kroppsliga kunskapen, som Àven kan kopplas till begreppet Techné.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->