Sök:

Sökresultat:

525 Uppsatser om Skog - Sida 23 av 35

Nitrogen fixation among boreal feather mosses along a clear-cut chronosequence

The Swedish boreal forests are limited by nitrogen (N) availability. While biological N2 fixation by cyanobacteria hosted by pleurocarpous feather mosses are important sources of N input to natural boreal forest ecosystems, little is known about the patterns of N2 fixation in silvicultural systems. This study investigates the biological N2 fixation rates of two boreal feather moss species (Pleurozium schreberi and Hylocomium splendens) along a chronosequence from clear-cut to mature forest, as well as the vegetation characteristics along the chronosequence. Measurements and samples were collected from 32 forest sites that were classified into four age classes (clear-cut, pre-commercially thinned, thinned and mature forest). The sites were located near the city of Arvidsjaur in northern Sweden.

Kartläggning av likvärdighet i bedömning vid examination för Säker Skogs motorsågskörkort

SammanfattningBåde Läroplanen för förskolan (Lpfö98/2010) och den forskning vi i vår studie tagit del av framhäver vikten av barns inflytande i förskolan. Bland annat poängterar filosofen och pragmatikern John Dewey (1916/1999) att vägen till ett demokratiskt samhälle bör starta med de yngre barnen, och att de genom miljön ska få erfara allas lika värde. Vi har genomfört en kvalitativ studie på två förskolor, empirin omfattar både intervjuer och observationer. Förskollärarna vi intervjuat har mellan 12 till 34 års pedagogisk erfarenhet, och vår ambition har varit att undersöka pedagogernas uppfattningar om barns inflytande i förskolan, samt hur de tar till vara på och uppmuntrar barnen till att vilja och kunna ha inflytande. I vår teoridel har vi lagt fokus på kommunikation och vuxnas barnsyn som betydelsefulla aspekter för barns möjligheter till inflytande i förskolan. Resultatet av vår studie visar att det till största delen är i den fria leken som barns inflytande kommer till uttryck.

Stubbtransporter och bränslekvalitet hos stubbved :

Stump wood is a hot alternative when the heating plants demands more and more forest fuel. The aim with the study has bean to calculate the costs in four different systems for transportations of stump wood, examine if there are any differences in fuel quality for the stump wood in the different systems, analyse if the fuel quality in stump wood is affected with the time it lays by the road side and how much space the stump wood demands on the road side. To calculate the costs for the different systems a system analysis was carried out, where some of the costs were collected through field studies on Holmen Skog stump experiment and other costs were collected from literature and contacts. Data for the fuel quality study was collected from Eons heat plant in Norrköping. Data for the study of how much space stump wood takes along a roadside was collected from field studies.

Elbolag i blåsväder : Investering för att säkra eldriften

Problem Efter stormen Gudrun drog över Sverige den 8 januari 2005 var en naturkatastrofett faktum. Träd blåste ner och många Skogsägare förlorade åtskilliga hektar Skog. Elledningarnasom sträcker sig genom den småländska Skogen blev ett lätt byte för stormen. Endel elbolag har valt att satsa på driftsäkerhet genom att gräva ner elledningar. Det pratas omhöga kostnader vid nedgrävning av elledningar men det måste finnas anledning till att ettantal elbolag valt att inte gräva ner sina elledningar.

Skogsbrandens betydelse för pyrofila insekter : en jämförelse mellan Sverige och Alaska

Branden brukade vara en naturlig del av den boreala Skogens dynamik men frekvensen av bränder har minskat kraftigt i Sveriges Skogar sedanbörjan av 1900-talet. Detta har lett till svårigheter för flera arter som är beroende av bränder för att överleva. För att se hur stor påverkan brandfrekvensen har på pyrofila insekter samlades ett stort antal arter in efter en brand i Alaska 1999. Man valde Alaska just för att brandfrekvensen där har varit nära ?naturlig? även under 1900-talet.

Hundförbud i skidspåren : hur upplevs det av skidåkare och hundägare i Stadsliden, Umeå kommun?

Den tätortsnära Skogen har stor betydelse för människorna i dess närområde. Eftersom Umeå har som mål att expandera till 200 000 invånare år 2020 kommer trycket på de tätortsnära Skogarna att öka. Med ökat tryck kommer ofta ökade konflikter, eftersom många intresseområden ska samsas. Den här studien fokuserar på grupperna skidåkare och hundägare i det tätortsnära Skogsområdet Stadsliden i Umeå. Hur relationen ser ut mellan dem och om det förkommer någon friktion eller konflikt mellan grupperna.

Stormskadornas ekonomiska konsekvenser : hur ser försäkringsersättningsnivåerna ut inom familjeskogsbruket?

Stormskador på Skogen är något som alla generationers Skogsägare utsätts för och kommer att utsättas för i framtiden.Denna studie redogör för de ekonomiska konsekvenserna som stormskador har för detenskilda svenska familjeSkogsbruket och förklarar värderingsmetoder i Skogsskadeförsäkringen.Den kvalitativa datainsamlingen till studien gjordes via intervjuer med tre försäkringstjänstemänsamt två Skogliga tjänstemän. Frågeguiden bestod av flera frågeställningar kringSkogsförsäkringens uppbyggnad och funktion. Beräkningarna av ersättningsnivåerna baseraspå sex gran- och tallbestånd i Götaland. Bestånden har hög, medel och låg bonitet vilka utsättsför skada på sin fulla areal, 1 hektar, vid fyra olika tidpunkter.Resultatet visar att stormskador resulterar i extra arbete och stora förändringar i den Skogligaplaneringen både på kort, och lång sikt för Skogsägaren. Utifrån deras värderingar får Skogsägarenen ersättning som skall täcka delar av Skogsägarens förluster.

Skötselåtgärder vid nyetablering av skyddszoner vid bäckar i södra Värmland :

Buffer zones play an important role for the water quality in our watercourses. When harvesting a forest close to a watercourse a buffer zone should be left. When it's not left, it will lead to radical changes in the environment for the water organisms. The overall purpose of this thesis was to illuminate the production- and environmental thinking when establishing new buffer zones in south of Värmland. The partials goals were to determine choice of tree species, ways of regenerate, occurrence of soil scarification and the occurrence of machine tracks in newly established buffer zones.

Ekonomisk värdering av användandet av underbett på timmerbilar

Holmen Skog has in some places in their operation area access to timber trucks with centre mounted scrapers. They make transportation more flexible and reduce reliance on contractors for road maintenance. The trucks with centre mounted scrapers have a higher tare weight, making them less productive and therefore they receive compensation with a 0.75 % increase on transportation price. The purpose of this study was to investigate what actions a timber truck with centre mounted scraper can perform with acceptable quality in winter, and to examine if it is an economically profitable solution for the truck operator and charterer. The study was done in three stages; interviews, performance analysis of the transportations carried out and an economic analysis with the help of Sven Erik Gilles spreadsheet tool. The study included the districts Delsbo and Hudiksvall.

En analys av Holmen Skogs KORUS uppföljning för gallringar

Holmen Skog gör flera uppföljningar på deras gallringar och ville undersöka hur väl entreprenörernas egenuppföljning KORUS överensstämde med den Distriktinventering de själva utför. I analysen gjordes jämförelser för att se ifall det fanns signifikanta skillnader i uppgivna grundytor, stickvägsbredder och stickvägsavstånd. Analyserna gjordes på uppföljningar från Region Örnsköldsvik, från detta datamaterial gjordes enskilda analyser på Distrikt Bredbyn och Distrikt Lycksele. Ytterligare simulerades volymutveckling på de trakter där mätningarna skilde sig mest åt för att se vad felaktiga skattningar kan innebära. Hypotesen var att entreprenörerna överskattade grundytan då de använder en subjektiv metod vilket skulle visa sig vid jämförandet mot Distriktsinventeringen som är en mera objektiv metod.

En studie av sedimenttransport, död ved och kantzoner längs två vattendrag i Kilsbergen - från skog till slätt :

Headwater streams are affected by anthropogenic impacts at multiple scales. One aspect of human impact is sediment transport associated to the abundance of stream structures as large woody debris and the composition of the riparian zone from forest to agricultural landscapes. Riparian buffer zones and stream structures like dead wood are considered as generally important structures for protection against an increasing amount of sediment particles in the water. Hence, in this study these structures were quantified in thirty different stream segments on land and in the water. To measure the transport of sediment Whitlock-Vibert boxes were used in three different types of landscapes; forest, transition and fields. The boxes were left in the stream segments for three months, the taken up and dried and weighed. The results showed that the transition-land in Frösvidalsån had the highest sediment transport. The second highest transport of sediment was in Blackstaån at the fields.

En analys av älgbetesanpassad skogsskötsel med hjälp av planeringsprogrammet Heureka

Älgstammen orsakar genom bete skador på Skog som får negativa effekter för Skogsbruket. Skötseln av Skogen kan anpassas för att minska omfattningen av dessa skador. Den här studien undersökte två scenarier av Skogsskötsel. Det första scenariot, kallat grundskötsel, utformades efter SveaSkogs inställningar för Skogsbruk och det jämfördes med ett scenario: betesanpassning. Betesanpassningen innehöll en Skogsskötsel med motivet att hålla älgbetesskador vid en lägre nivå. Scenarierna bestod båda två av en simulering och en optimering.

Drivarens produktivitet vid lossningsarbete :

During the last few years the harwarder has developed from a prototype into a market product. Holmen Skog owns two harwarders and uses two more owned by entrepreneurs. In previous studies it has been shown that the harwarder was a slow and expensive forwarder. In this study the unloading at road-site was studied. The goal was to describe the differences in time consumption between unloading two-sided or single-sided (only from side of the road) and also the difference between unloading with three and four assortments in the carrier.

Vad skapar stress respektive trivsel hos avverkningslag? : en jämförelse mellan bolags- och entreprenörslag

As a student during my studies, I have been told about entrepreneurs who have red numbers in their financial statements, and there is a forest machine operator shortage in Sweden. The basic idea of this thesis was to examine the underlying factors that may have caused the problems described above. The aim of this thesis was to investigate the factors that create stress and job satisfaction as a forest machine operator. The study was performed as a comparison between forest companies own harvesting teams and entrepreneur teams to investigate if there are any differences in stress and job satisfaction between the two different types of team. The study was conducted in collaboration with SCA Skog. The material for this study was collected by doing interviews with SCA's harvesting teams. A total of 27 forest machine operators were interviewed, divided into a total of 10 separate harvesting teams. It was very similar between the different type of teams, which situations the operators experienced stress.

Ekens förekomst i Ludvikatrakten

Ekens (Quercus robur) nordgräns sägs gå vid Dalälven, Limes Norrlandicus ? den biologiska Norrlandsgränsen. Ludvikabygden skiljer sig naturgeografiskt och topografiskt från övriga Dalarna och tillhör Mälarens avrinningsområde. Trakten runt sjön Väsman har ett varmare klimat och fler soltimmar än den övriga bygden. För mellan 5.000-8.000 år sedan vandrade eken in i Sverige efter den senaste istiden.

<- Föregående sida 23 Nästa sida ->