Sök:

Sökresultat:

54 Uppsatser om Skivbolag - Sida 3 av 4

Att nå ut med musik : de nya vägarna mellan musikskaparen och lyssnaren

Detta arbete syftar till att ge svar på några av de frågor man som artist kan ha inför en skivlansering. Arbetet är av samtidsskildrande art med en historisk tillbakablick till varför vi idag står där vi står när det handlar om skivindustri, lansering, ekonomisk vinst och exponering för musik. Stor vikt har lagts vid att hitta fakta kring artistens ekonomiska förutsättningar i en tid där de traditionella musikmedierna på marknaden har fått ge vika till förmån för nya. I mitt arbete har jag även intervjuat artister som idag står inför samma val som jag själv angående lansering och analyserat intervjuerna i förhållande till aktuella artiklar i ämnet. Av min undersökning kan jag bland annat dra slutsatserna att CD?skivan fortfarande har ett värde på marknaden, att man som artist bör göra något uppseendeväckande vid en lansering för att sticka ut ur mängden samt att det kan vara av vikt att ha en klar bild av sin tilltänkta målgrupp för att kunna skapa ett personligt band till sin publik..

Musikens metadata på webbradiotjänster : En studie kring omfattningen av musikens metadata på webbradiotjänster och beståndsdelarnas relevans

I uppsatsen underso?ktes i vilken omfattning radiostationer pa? webben presenterar information om musiken som spelas, vilken information som finns samt vilken relevans dess besta?ndsdelar har fo?r anva?ndare. Fo?r att uppna? syftet utfo?rdes fo?rst en kvantitativ underso?kning av webbradiostationer. Resultatet visade att musikrelaterad metadata visserligen presenteras i ma?nga skepnader, men att fa? stationer har anammat majoriteten av denna funktionalitet.

The times they are a-changin? : oberoende skivbolags utveckling i en förändrad skivbolagsindustri

Tiderna har förändrats inom Skivbolagsbranschen. Sedan 2001 har skivförsäljningen minskat med över 33 procent. De senaste årens teknologiska förändringar har förändrat förutsättningarna och strukturen i Skivbolagsbranschen. Resultatet har blivit att majorbolagen upplever en kris. Men samtidigt som majorbolagen talar om kris så växer Skivbolagsbranschen underifrån och antalet oberoende Skivbolag ökar.

Att vinna musikmatchen: Hur skivbolag förblir framgångsrika i en strömmad värld

Music streaming services are changing the music industry from the inside. After being struck by the piracy wave in the early 2000's, the industry was characterized by declining sales, layoffs, and a seemingly futile battle on what had become a culture of copyright infringement. After the successful launch of the music streaming service Spotify, the Swedish recording industry took a turn for the better. Music streaming services are creating both new opportunities and challenges to the music industry. This paper aims to study some of the opportunities and challenges concerning the creation of new music.

Produktion av inspelad folkmusik : Intervjuundersökning om producentens roll under produktion av inspelad folkmusik

Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om vilka roller producenter av inspelad folkmusik i Sverige intar, för fortsatt forskning om producentroller inom ljudoch musikproduktion. Djupintervjuer med fem producenter verksamma i Sverige har genomförts. Tidigare forskning visar att producenter av inspelad musik som syftar till att skapa intäkter till Skivbolag agerar ur olika roller. Teori för analys används från Gullö (2009) och Burgess (2013). Med användning av Gullös teoretiska modell för analys av producenters arbetssätt i inspelningsstudio visar resultatet att producenterna som skapar inspelad folkmusik intog en stöttande roll för att hjälpa artisten genomföra sina intentioner.

Musikbranschen underifrån : En kvalitativ studie om hur oetablerade artister upplever sin omvärld

Under 2000-talet har nya tekniska innovationer både förändrat hur musik spelas in,distribueras och konsumeras. Därmed har nya möjligheter skapats för Sverigesoetablerade artister, samtidigt som utbudet blivit större och svårare att tränga igenom.Uppsatsen undersöker vad oetablerade artister har för åsikter om läget idag ochfokuserar kring tre huvudområden; musikutgivning, artistens egen karriär samtmusikbranschen i stort. Med djupintervjuer som metod syftar studien till att undersökavilka problem som står i vägen för en artist som försöker etablera sig och nå ut med sinmusik till en större publik. Studien har visat på att artister nuförtiden mycket enkelt kanspela in och ge ut sin musik vilket skapat en direkt länk till allmänheten. Det är dockmycket svårt att få den uppmärksammad, varför branschkontakter fortfarande värderashögt i artisters ögon.

Musikbranschens syn på folkbiblioteken. En aktör att räkna med?

This thesis explores the opinion of different participants in the music business regarding music being made available at the public libraries. The aim of the thesis is to answer the following questions; which are the most important issues concerning the distribution of music? How do the informants perceive the public libraries mission and activity in regard to make recorded music available? Which are the benefits/disadvantages with music being made available at public libraries? Seven qualitative, semi-structured interviews were conducted with representatives from the following organisations; SKAP (The Swedish Society of Popular Music Composers), FST (Society of Swedish Composers), SAMI (Swedish Artists and Musicians Interest Organisation) SMF (The Swedish Society of Musicians), SOM (Swedish Independent Musicproducers), IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) and EMI Music Sweden. A study of literature and articles generated nine themes, which constitutes the frame of reference for the thesis. The result shows that several of the informants have not reflected upon the public library as an important actor when it comes to the distribution of music.

Music Branding : Varumärkens kommunicerande toner

Denna uppsats grundar sig i kommunikationens va?rld da?r det konstant byggs nya varianter av kommunikationsmedel. Music branding a?r ett kommunikationsmedel med musik som sitt verktyg. Med sin emotionella kraft anva?nds music branding av fo?retag fo?r att marknadsfo?ra och bilda varuma?rken.

Fonogramsavtalet : Hur fonogramsavtalets standard har bildats och spridigts inom musikbranschen

Fonogramsavtalet är ett avtal som sluts mellan en artist och ett Skivbolag där artisten överlåter exploateringsrätten till sitt framförande till Skivbolaget för en ersättning. Detta avtal grundar sig på de rättigheter som upphovsrättslagen ger en artist och på avtalsrätt, men hur dessa avtal bör utformas i praktiken är till stor del upp till de båda parterna (Stannow, Åkerberg, Hillerström 2002). Friheten kring utformandet är med andra ord stor vilket borde resultera i många kreativa sätt att lösa denna fråga. Varje artist är unik i fråga om musikalisk genre vilket påverkar det sätt som denna artist bör presenteras på marknaden. Dessutom är varje Skivbolag unikt i sitt sätt att arbeta samt i fråga om resurser och kompetens.

Issues Management i praktiken : Två skivbolags bemötande av fildelning

Fildelning och dess koppling till piratkopiering är ett ämne som ligger högaktuellt i vårt samhälle vad det gäller kultur, lagstiftning, teknikutveckling och musikdistribution.I dagsläget talas det frekvent om unga som jublar och använder fildelningsprogram för att ladda ner mängder av "gratis" musik från Internet, samtidigt som Skivbolagen förlorar stora summor pengar. Vår undersökning syftar till att belysa två Skivbolags bemötande av denna komplicerade utveckling utifrån ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv.Det något obestämda begreppet Issues Management har satts i fokus för undersökningen. Issues Management kan i korthet beskrivas som en funktion inom Public Relations som innefattar en identifikation, planering och bemötande av en angeläget i syfte att möjliggöra en organisations anpassning till samhällsförändringar, istället för att sträva emot dem. Samtidigt ger uppsatsen argument för att angelägenheten som dykt upp kan vara så problematisk att den i sin tur kan påverka den tillämpade PR-modellen. För de undersökta Skivbolagen skulle detta innebära en förändring från ett asymmetriskt arbete i riktning mot ett mer symmetriskt arbete.I Skivbolagens strategiska arbete verkar det för nuvarande inte finnas mycket förståelse för att klyftan mellan konsumenter och Skivbolag, vad det gäller fildelning, kan mötas genom att utröna gemensamma intressen i ett vinna-vinna-läge..

Unga musikkonsumenter : En studie av vad som påverkar unga konsumenters val av populärmusik

Den uppsats som i följande beskrivs har syftat till att ur ett konsumentperspektiv undersöka och förstå vad som gör att unga konsumenter väljer att lyssna på den populärmusik de lyssnar på. Detta för att förstå hur marknadsförare ska marknadsföra artister i den förändrade musikindustrin. För att uppnå detta syfte har tre stycken fokusgrupper genomförts med ungdomar i åldrarna 16-18 år från Stockholm. De frågor vi formulerat till fokusgrupperna baserades på hur unga konsumerar musik, hur de skaffar information om musik, vilken roll spelar andra ungdomars musikval, vad som skulle få dem att betala för musik, hur de definierar sin personlighet, samt hur de visar grupptillhörighet. Svaren tolkades utifrån teorier inom konsumentbeteende och marknadskommunikation.

Kritiska händelser och radikala konsekvenser : En studie om hur kritiska händelser orsakat radikala förändringar i skivbolaget Sony Music Swedens nätverk

Nätverksansatsen har kritiserats av flertalet forskare inom den företagsekonomiska vetenskapen för att vara för statisk och brista i sin förmåga att förklara radikala förändringar i industriella nätverk. Ansatsen om kritiska händelser i industriella nätverk har vuxit fram som en förklaringsmodell till sådana radikala nätverksförändringar. Denna studie har som syfte att bidra till en ökad förståelse för radikala förändringar i industriella nätverk genom att diskutera vidare konceptet kritiska händelser som kraft för förändring i nätverk.Studien bygger på Skivbolaget Sony Music Swedens erfarenheter om hur och varför Skivbolagets nätverk utvecklats sedan tiden före digitaliseringen av musik. Empirin är erhållen genom kvalitativa, personliga intervjuer med tre personer i chefspositioner på Sony Music Sweden i Stockholm och analyseras med hjälp av delar av nätverksansatsen och ansatsen om kritiska händelser i industriella nätverk.Studien visar att två olika kritiska händelser tillsammans och samtidigt orsakat radikala förändringar i Skivbolagets nätverk. Studien indikerar således att radikal dyadförändring kanske inte alltid kan särskiljas från radikal nätverksförändring som i ett sekventiellt händelseförlopp utlöst av förändring inom en dyad, såsom det föreslås i nätverksansatsen och ansatsen om kritiska händelser i industriella nätverk..

Långsiktiga strategier för den svenska skivbranschen

Den här undersökningen beskriver hur den svenska skivbranschen skall överleva vid nya teknikskiften. Syftet med undersökning är att genom en fallstudie få en djup förståelse och kunskap om hur branschen och dess externa faktorer ser ut, och därefter analysera och utvärdera tre företag i skivbranschen och dess långsiktiga strategier.Genom att ha genomfört intervjuer med tre personer från tre olika Skivbolag har syftet kunnat besvaras. Intervjuerna som genomfördes var ostrukturerade och ej standardiserade, detta för att få en djup kunskap och förståelse för branschen som undersöks, samt att få ut så mycket relevant information som möjligt.I undersökningens analys har empirin analyserats utifrån de variabler som har tagits ut från de valda teorierna. De svenska Skivbolagen befinner sig på en marknad där konkurrensen är hög, vilket bolagen inte har uppmärksammat. Omstruktureringar har varit nödvändiga i organisationerna på grund av den nya digitala tekniken.

I Skuggan av Spotify : Har streaming av musik förändrat synen på artisten?

Streamingtjänster har förändrat hur människor lyssnar på musik och upptäcker ny musik. Det har också underlättat för mindre artister att nå lyssnare och potentiella fans utan ett Skivbolag som distribuerar och marknadsför. Samtidigt har sociala medier förändrat hur artister når ut och upprätthåller relationen med sina fans. Försäljningen av fysiska album når rekordlåga nivåer och streaming av musik gör så att lyssnaren fokuserar på den enskilda låten snarare än artisten bakom den eller ett album artisten skapat. Professionella inom musikbranschen uttrycker därför en oro för att lyssnaren inte längre bryr sig lika mycket om artisten.Dessa genomgående förändringar i musikbranschen väcker frågan hur lyssnaren förhåller sig till artisten och vilken relevans artisten har när lyssnaren upptäcker ny musik och lyssnar på musiken i sina spellistor.

Den nya musikbranschen på AllEars.se : Det demokratiska mötet mellan skivbolag och artister på Internet

AbstractTitle: The New Type of Music Industry at AllEars.se (Den nya musikbranschen på AllEars.se)Number of pages: 49 (53 including enclosures)Author: Viktor BackemarTutor: Else NygrenCourse: Media och Communication Studies CPeriod: Fall 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purpose: The purpose of this paper is to compare AllEars´ own view of the website AllEars.se to an observed view of the same site. The comparison is based on theories regarding the Internet in today?s society, convergence, communities and collective intelligence, interactivity and participation, and business in today?s society.Method: Since the paper has a purpose to compare two views of the same website there are two main methods in use. AllEars´ own view has been created via an interview with the company?s CEO, a press release that was released in connection with the launch of the website and texts found on the website.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->