Sök:

Musikbranschen underifrån

En kvalitativ studie om hur oetablerade artister upplever sin omvärld


Under 2000-talet har nya tekniska innovationer både förändrat hur musik spelas in,distribueras och konsumeras. Därmed har nya möjligheter skapats för Sverigesoetablerade artister, samtidigt som utbudet blivit större och svårare att tränga igenom.Uppsatsen undersöker vad oetablerade artister har för åsikter om läget idag ochfokuserar kring tre huvudområden; musikutgivning, artistens egen karriär samtmusikbranschen i stort. Med djupintervjuer som metod syftar studien till att undersökavilka problem som står i vägen för en artist som försöker etablera sig och nå ut med sinmusik till en större publik. Studien har visat på att artister nuförtiden mycket enkelt kanspela in och ge ut sin musik vilket skapat en direkt länk till allmänheten. Det är dockmycket svårt att få den uppmärksammad, varför branschkontakter fortfarande värderashögt i artisters ögon. Det finns samtidigt en viss misstro mot den etablerade branschenskommersialism men varierar stort beroende på vilken typ av aktör det rör. Genom merkunskap om fler musikrelaterade uppgifter har artisterna däremot självsäkerheten attsjälva kunna välja samarbetspartners utifrån var den egna kompetensen brister.

Författare

David Andersson

Lärosäte och institution

Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..