Sök:

Sökresultat:

2712 Uppsatser om Skanska Teknik - Sida 3 av 181

Erfarenhetsåterföring för mark- och anläggningsarbeten inom Skanska BoKlok

En fungerade erfarenhetsåterföring leder till effektivare och lönsammare processer. Det är isynnerhet viktigt för Skanska och Ikeas industrialiserade bostadskoncept BoKlok, där sammatyp av arbeten ständigt upprepar sig. Skanska har ett verktyg för erfarenhetsåterföring somde kallar Normallägen och beskriver olika arbetsmoment i text och video. Arbetet pågårmed att utvidga innehållet för Normallägen och i dagsläget finns inga för markarbeten inomBoKlok.Syftet är att undersöka hur erfarenhetsåterföringen fungerar idag och vad som fungerarmindre bra i projekten. Finns det erfarenheter som kan användas som underlag till framtidaNormallägen.Arbetet bygger på intervjuer, litteraturstudier och information från Skanska och BoKloksintranät.Resultaten visar att den erfarenhetsåterföring som sker idag oftast är muntlig mellanarbetsledningen på olika projekt och där kunskapen är personrelaterad.

Lövstadalen : gestaltning av ett grustag till villaområde

Vid ett före detta grustag norr om Uppsala planerar Skanska Nya Hem att bygga ett villaområde. Inför detaljplanearbetet vill Skanska Nya Hem att vi ska upprätta en illustrationsplan över området som kan komma att fungera som underlag för det fortsatta arbetet. Gestaltningen ska uppfylla Skanskas önskemål om en exploateringsgrad på 100-160 hushåll, resultera i att schaktmassor varken måste tillföras eller bortföras från området samt överensstämma med Uppsalas översiktsplan för området..

Studium av teknikinnehållet i en kommuns förskolor

Syftet med den här rapporten är att jag vill ta reda på hur många förskolor det finns i en kommun som jobbar med teknik. Sammanlagt var det 18 förskolor som deltog. Av dem var det 10 som ansåg att de jobbar med teknik. Många av förskolorna som svarade ansåg att det var viktigt att jobba med teknik på förskolan..

Tillämpligheten av OECD:s Riktlinjer på denfinansiella sektorn

Att teknik finns på förskolan, det vet vi alla. Men i vilken utsträckning? Vad det är som styr hur mycket de använder sig av teknik i den pedagogiska processen? Och finns det intresse för teknik hos barnen?För att ta reda på just detta har jag valt att göra enkätundersökning, observationer av lokalerna, genomgång av materialet inom förskolan och en undersökning på ett bibliotek. Att barnen gillar och gärna håller på med teknik är lärarna överens om. De flesta av förskolorna använder sig ganska lite av teknik på sina lektioner, men anser ändå att teknik är ett mycket viktigt ämne för barn i förskoleålder.

En energieffektiv byggarbetsplats : En studie av Skanskas bostadsprojekt

The construction industry has demands on energy use in permanent buildings. How much energy that is permitted to use during the time the building is produced has no requirements. The purpose with this study is to learn how far Skanska has come with the work of making the building site more energy efficient.A literature study has been performed in the beginning of the study to survey what energy efficient arrangements that can be applied and how they operate. Using site visits and interviews the situations on the building sites have been studied as well as the energy efficient measure that are in use.Skanska has come a long way with the work of energy efficient building sites and they keep improving. They have improved half of their cabins so they use 50 % less energy.

3D visualisering av Silverdal

Idag äger Skanska ett antal tomter i området Silverdal, Stockholm, som ska bebyggas med kontor och bostadshus. Bostadshusen och kontorsbyggnaderna ska sedan säljas. Skanska vill därför göra en visualisering av området och använda som underlag vid försäljningen. Examensarbetets syfte är att ta fram en förenklad terrängmodell över Silverdal med hjälp avprogrammet Autodesk 3D studio max 9. Byggnaderna visualiseras genom gråa fyrkanter för att man ska få en bild av hur byggnaderna kommer att ligga i miljöerna.Allt som allt så anser jag att projektet gått bra efter att beslutet tagits att endast några fasta vinklar skulle färdigställas..

Skanska AB : En kassaflödes- och relativvärdering

Världsekonomin har genom historien med jämna mellanrum drabbats av olika former av ekonomiska bubblor och kriser. Världsekonomin, som idag är inne i en av historiens tuffaste lågkonjunkturer, har präglats av stigande börskurser från 2003 till mitten på 2007. Under föregående år tog det däremot tvärstopp på världens börser, bland annat sjönk Stockholmsbörsen med 42 %. Som bakgrund till den här uppsatsen ligger de senaste årens stora kursrörelser på aktiemarknaden.Syftet med denna uppsats är att göra en företagsvärdering av det svenska byggföretaget Skanska AB och således komma fram till om Skanska AB i dagsläget antas vara ett över- eller undervärderat företag på Stockholmsbörsen.Uppsatsen är en blandning av kvalitativa- och kvantitativa metoder, där uppsatsen bygger på den teori som finns inom området finansiell analys samt utgår från mikroekonomiska teorier. Skanska AB ska värderas utifrån en kassaflödes- samt en relativvärdering och de slutsatser som presenteras utgår från både en deduktiv och en induktiv ansats.

Att mäta inköpsfunktionens prestationer i byggbranschen: en
fallstudie hos Skanska

Byggbranschen har på senare tid, som ett led i att sänka kostnaderna och öka marginalerna, uppmärksammat besparingspotentialen i att arbeta mer aktivt med inköp. Syftet med uppsatsen innebär att hitta en rad mått, både på för den strategiska inköpsfunktionen på koncernnivå och i inköpsfunktionen i Skanska Sverige, som kan beskriva inköpsfunktionens prestationer. Vidare innebär syftet också att lägga grunden för en modell som kan mäta hur inköpsfunktionen presterar. Med modell avses den gruppering av mått och tillvägagångssätt och resonemang som använts för att hitta måtten. Modellen och måtten behandlar Skanska, år 2010.

Utfackningsvägg i fältfabrik : en studie av arbetsmiljö och enhetstider

Construction companies are frequently criticized for high prices and long construction time. At the same time, statistics shows that construction workers are on the sick-list for occupational injuries or casualties more than other groups at the labour market.Skanska built a block of flats with tenant-ownerships in Gävle. The construction consists of concrete walls with in-fill walls in the front. The purpose with this degree project is to perform a risk analysis in work environment with focus on repetitive strain injuries and control the time report for in-fill walls manufactured in a field factory. The result of this project will help to make more realistic cost predictions in the future.This degree project has been performed in cooperation with the construction company Skanska.

Pedagogers syn på naturvetenskap och teknik i förskolan

Syftet med denna studie är att redogöra hur pedagoger i förskolan tänker runt ämnena naturvetenskap och teknik. Frågorna som undersöks ärVad anser pedagoger i förskolan att naturvetenskap och teknik är och hur kommer naturvetenskap och teknik till uttryck i förskolan. Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer bland nio pedagoger på fe olika förskolor i tre olika kommuner.Resultaten av studien visar att pedagogerna har olika syn på vad naturvetenskap och teknik är. Beroende på pedagogernas bakgrund och utbildning varierade svaren på vad ämnena innebär. Resultaten visar också på att arbetet med naturvetenskap och teknik i förskolorna är undermåliga.

Prefabricerade passivhusväggar

Background: The most energy efficient houses today are so called passive houses. These houses achieve high energy-efficiency partly by having well insulated walls. U-value describes the amount of heat transfered through a building element, the more insulation, the smaller U-value. A typical passive house wall have a U-value of 0.10 W/m2,°C. The passive houses are primarily made as small family houses and not as a block of apartments.

Teknik överallt och ingenstans - hur förskollärare resonerar kring att arbeta med teknik i förskolan

BakgrundTeknik i förskolan är en del av pedagogernas uppdrag utifrån läroplanen. Både internationell forskning och litteratur i ämnet visar att pedagogens kunskap återspeglas i verksamheten. Den visar samtidigt att pedagogernas kunskap och förståelse för teknik är begränsad vilketresulterar i en osäkerhet i att arbeta med teknik i verksamheten. Forskning och litteratur visar också att pedagogernas syn på lärande är en avgörande faktor för hur barn får möta teknik och att pedagogerna har en viktig roll som medforskare i kunskapsskapandet.SyfteSyftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring att arbeta med teknik i förskolan och att få en inblick i hur arbetet med teknik kan yttra sig i förskolan.MetodI vår undersökning valde vi att göra en kvalitativ studie med semistrukturerad intervju som redskap. Vi intervjuade 12 förskollärare, från tio förskolor i två kommuner i västra Sverige.ResultatTrots att förskollärarna gav många exempel på hur de arbetar med teknik i förskolan så ansåg de flesta förskollärare att de inte arbetar med teknik i den omfattning som de borde.


Projektkompetenser : en studie av NCC och Skanska

Bakgrund: Forskning kring projektkompetenser är ett relativt nytt område, varför studien söker ge ett empiriskt bidrag rörande vilka kompetenser som krävs inför och under ett projekt. Byggindustrin har valts eftersom denna kännetecknas av storskaliga verksamheter med mycket tydliga projektorganisationer samt att projektverksamheten utgör företagens huvudsakliga verksamhet. Syfte: Syftet med denna historiska studie är att med hjälp av två fallföretag, NCC och Skanska, identifiera och belysa projektkompetenser över tiden inom projektbaserade organisationer. Metod: En komparativ fallstudie till största delen baserad på sekundärmaterial för att beskriva den historiska utvecklingen av fallföretagen. Resultat: I denna studie identifieras ett antal projektkompetenser vilka kan härledas till ett projekts olika delprocesser.

ANVÄNDNING AV PRODUTIVITETSVERKTYG FÖR ATT NÅ UPPSATTA PROJEKTMÅL : En undersökning på ett Skanska projekt

This is a result of a diploma work in construction engineering. The purpose of this thesis is to investigate the nature of the productivity in a given project and how the Skanska productivity tools were used in this project.Interviews were held among workers and management to get some answers on what affected the work and its productivity. The result of the thesis showed that the productivity tools as propulsion analysis and ?goal cards?, were not used to a wide extent in this project. Furthermore there was almost no feedback for the one who made the calculation and the offer for the project, which might affect the results on projects negatively in the future.Within the project there was a lot of waiting time which affected the productivity.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->