Sök:

Sökresultat:

84 Uppsatser om Skandia elevator AB - Sida 3 av 6

Utbyte eller utveckling? En studie av fastighetsmäklares strategier för framtiden

This essay reviews the situation for real estate agencies within the Stockholm area. In this essay we assume that costumer loyalty is a requirement for survival on the competitive estate market. Two actors have been compared; A well known national Internet-based agency, Skandia Mäklarna, and a smaller local traditional agent Mäklarfirman Grönberg. These actors have been analyzed up on theories on loyalty, relationship marketing, service marketing, quality and involvement .The conclusion of the essay is that it is possible for small estate agencies to compeed with larger Internet based agencies by building loyal relationships with their customers. This can be achieved if the right strategic decisions are made.

Moraliska aspekter på belöningssystem

Syftet med vår uppsats var att analysera vilken moraluppfattning som ligger bakom olika aktörsgruppers ställningstaganden kring hur belöningssystemen i stora svenska företag är utformade och huruvida de anses vara etiskt försvarbara. För att göra detta har vi uttgått från tre olika etikläror och dessa är: konsekvensetiken, pliktetiken och diskursetiken. Vi har kommit fram till att aktörsgruppernas moraluppfattning kan härledas ur alla tre etikläror. Dock har vi funnit stöd för en tydligare konsekvensetik hos ägarna och ledning, samt en mer tydlig pliktetik hos anställda samt stat och myndigheter. Diskursetiken har däremot varit svårare att härleda..

Hello Skandia: Om kulturen på intranätet

Corporate spending on information technology is persistently increasing and a majority of companies are currently employing an intranet. Intranets have implications for internal communication but are also instruments for the dissemination of corporate culture. Existing research on intranets and corporate culture is limited to Swedish organizations within the industrial or IT-sector and to foreign companies. The purpose of this study is to understand how or if corporate culture can be embedded into an intranet. Specifically, this study addresses the research question: How is corporate culture communicated via an intranet in a Swedish service-sector company? We perform a qualitative case study and find that communication on intranets is still characterized by a traditional top down approach.

Försäkrad Lojalitet ? En studie i hur försäkringsbolag arbetar för att skapa lojala kunder

Marknadsföringen i allmänhet har förändrats stort de senaste decennierna. Från att marknadenhar varit transaktionsinriktad och marknadsstyrd har den blivit relationsinriktad ochkonsumentstyrd. Allt fler företag har insett att det är mycket lönsammare att behålla kunder änatt skaffa nya. Även konsumenter har blivit mer sofistikerade i och medinformationssamhället och aldrig tidigare har det varit så lätt som det är nu att hittainformation om företag och produkter utefter kundens egna behov. Företag kan inte längreförlita sig på att erbjuda endast en produkt eller tjänst utan måste ge kunden ett mervärde föratt den ska stanna i företaget och bli lojal.

From elevator pitch to organizational vision - How does the personal idea become an outspoken organizational vision?

The purpose of this dissertation is to create an understanding of how a personal idea in the mind of an entrepreneur becomes an outspoken vision in one biotech company. More specifically, for what purpose the vision is used at different stages, how it is communicated, its content and what impact previous visions have on future vision work and in order to reach a deeper understanding of how vision develops over time and how it is used we have employed a qualitative approach based on a case study. The theoretical framework starts with the concept of vision and related concepts. Furthermore, the entrepreneur?s and manager?s usage of vision is examined.

Kost i relation till golfutövning : en studie om golfungdomars kostvanor samt kunskaper inom näringslära

Syfte och frågeställningarSyftet med uppsatsen var att undersöka hur ungdomar som spelar golf på Skandia Junior Tour i Sverige förhåller sig till ämnet näringslära, samt att försöka få en förståelse för hur deras inställning är till kostens betydelse för deras idrottsliga prestationsförmåga. För att besvara syftet konstruerades följande tre frågeställningar; 1) Vilken kunskapsnivå befinner sig ungdomarna på vad gäller frågor av allmän karaktär inom ämnet näringslära? 2) Hur ser ungdomarnas kostvanor ut i samband med tävling? 3)Vilka samband finns det mellan lågt handicap inom idrotten och goda kunskaper inom ämnet näringslära? 4) Vilka könsskillnader finns det vad gäller förhållningssättet till ämnet näringslära?MetodStudien vilar på material från en kvantitativ enkätundersökning med en del kvalitativa inslag. Frågeformuläret innehöll 27 stycken frågor med karaktären fasta svarsalternativ och 7 stycken med öppna svarsalternativ. Vid databearbetningen användes Microsoft Office Exel 2007 och IBM SPSS Statistics 19.

Kostnadseffektiv IT-leverans : IT Financial Management hos bank- och försäkringsbolaget Skandia

IT-organisationer börjar ta större och större plats i bolags affärsverksamhet, och är idag även en av de största kostnadsposterna. I samband med detta ökar kraven på den IT som levereras där bland annat fler vill ha bättre insyn i vad som levereras och hur mycket leveransen kostar. Detta behov av insyn återfinns både hos IT-leverantören och hos deras kunder. Problem finns emellertid att göra IT mätbart i finansiella termer.  IT Financial Management (ITFM) är ännu i sin linda, men är en arbetsprocess som tar sig an denna problematik; Att kunna ge finansiell data på IT-tjänster. ITFM är en del av det vidare begreppet IT Service Management, vilket syftar till att beskriva hur IT som tjänst levereras på bästa sätt till en kund.

Prestationsbaserad lön : Är det värdeskapande som belönas ?

År 2003 var företaget Skandia i hetluften då det i maj samma år beslutades att en oberoende utredningsgrupp skulle granska vissa förhållanden i Skandiakoncernen. Det visade sig att mellan åren 1997-2002 hade Skandia betalat ut fyra miljarder till personer i ledandebefattningar genom bonusprogram. Belöningssystem är någonting som de flesta företagen på Stockholmsbörsen erbjuder till sina anställda. Att stimulera de anställda till att prestera enastående resultat samt motivera anställda till att åstadkomma uppsatta mål kan vara syftetmed bonusprogram. Det är vanligt att benämna bonus som ett mått på prestation men ofta är det konjunkturen eller yttre faktorer som påverkar hur väl ett företag presterar.

Går incitamentsprogram och Corporate Governance ihop? : en fallstudie av Skandias incitamentsprogram

Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som påverkat acceptansen hos användare, inom den kommunala verksamheten, vid införande av ett datoriserat system. Med acceptans menas att användarna ska kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett bra och lätt sätt. Studien har gjorts utifrån användarnas perspektiv.Genom att genomföra en intervjuundersökning på ett flertal kommuner där användarna använder systemet Vabas/Duf, har undersökts hur användarnas upplevda acceptans påverkas av faktorerna delaktighet, användbarhet och lättanvändhet, vid införande av ett datoriserat system. Delaktigheten vid införandet av ett system innefattar även information och utbildning.Resultatet från undersökningen visade att delaktigheten ökade användarnas acceptans. Ingen avgörande slutsats kunde däremot dras mellan acceptans och faktorerna användbarhet och lättanvändhet, då resultatet från de båda grupperna inte visade någon märkbar skillnad..

Varumärkesarbete i en krissituation: en fallstudie av återuppbyggandet av Skandias varumärke

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag kan arbeta för att förebygga skada på varumärket, samt undersöka hur återuppbyggnadsarbetet av ett skadat varumärke kan utformas. Vi har gjort en fallstudie av återuppbyggandet av Skandias Varumärke. För ett par år sedan råkade Skandia ut för en krissituation som skadade deras varumärke, vi har undersökt hur de arbetade för att återuppbygga sitt varumärkesvärde. Vi fann att riskanalyser och intern kommunikation är en viktig grund för att undvika varumärkeskriser. Detta förarbete minskar risken för negativa konsekvenser för varumärket när en kris inträffar, det förenklar även återuppbyggnadsarbetet.

Hur ser internrevisionen ut i företag som följer Svensk kod för bolagsstyrning och SOX?

Skandalen i Enron skakade hela företagsvärlden då ett av USA:s mest framgångsrika företag helt plötsligt försattes i konkurs. Det var ledningen på företaget som handlade i eget intresse utan hänsyn till aktieägarna. Tillika förvånade blev vi svenskar när skandalen i Skandia uppdagades. Även här agerade ledningen i egenintresse och mycket information doldes för aktieägarna. Till följd av en rad uppmärksammade företagsskandaler, såsom i Enron och Skandia, har det därför införts regleringar angående den interna revisionen och den interna kontrollen.

Vilka variabler påverkar företagens personalredovisning? : En studie av fem svenska företags årsredovisningar under de senaste tio åren

Syftet med uppsatsen var att försöka hitta förklaringar till personalredovisningens utformning. Detta testades utifrån några valda variabler med hjälp av hypoteser. Vi har arbetat fram hypoteserna med utgångspunkt från resultat av tidigare forskning inom ämnet. Förutom att redogöra för tidigare forskning har vi även presenterat lagreglerad information och grundläggande begrepp för att ge läsaren mer information om ämnet. De företag vi har valt att studera har varit Ericsson, NCC, Skandia, Swedbank och Telia.

EU:s tjänstedirektiv : En handels- och tillväxtteoretisk analys av en integrering av den europeiska tjänstemarknaden

Skandalen i Enron skakade hela företagsvärlden då ett av USA:s mest framgångsrika företag helt plötsligt försattes i konkurs. Det var ledningen på företaget som handlade i eget intresse utan hänsyn till aktieägarna. Tillika förvånade blev vi svenskar när skandalen i Skandia uppdagades. Även här agerade ledningen i egenintresse och mycket information doldes för aktieägarna. Till följd av en rad uppmärksammade företagsskandaler, såsom i Enron och Skandia, har det därför införts regleringar angående den interna revisionen och den interna kontrollen.

Intressenternas roll i legitimeringsprocessen vid ett internationellt förvärv : En medieanalys av MAN:s bud på Scania

Syftet med denna uppsats är att jämföra det retoriska spelet i media runt affären mellan Old Mutual och Skandia med affären mellan MAN och Scania för att sedan belysa intressenternas roll och betydelse. Uppsatsen utgår från Bentemark och Pedersens (2006) studie om retoriska strategier vid ett fientligt bud. Utifrån den studien genomför vi en medieanalys av debatten runt MAN:s bud på Scania. Vårt resultat jämförs med det från Bentemark och Pedersen (2006), där både likheter och skillnader upptäcktes. Därefter belyses intressenternas roll i debatten och det sker med hjälp av teorier av bland annat Rhenman (1964), om företagets intressenter, och Mitchell et al.

Korruption i Sverige: betydelsen av organisation och socialt kapital

Den vanligaste formen av korruption är enligt Brottsförebyggande rådet den form av korruption som benämns sofistikerad, eller indirekt, korruption. Den sofistikerade korruptionen återfinns oftast högt upp i organisationer, samt i mötena mellan representanter från olika organisationer. Syftet med denna uppsats är att se hur teorier om organisationen av det offentliga livet och socialt kapital kan användas för att förklara förekomsten av sofistikerad korruption i Sverige. Tre empiriska fall av svensk korruption, Motala, Systembolaget och Skandia, används för att belysa teoriernas förmåga att förklara detta fenomen. Uppsatsen finner att såväl organisatoriska faktorer, till exempel sammanflätningen av statliga och privata principer, som förtroende inom grupper och från utomstående har viss betydelse för att korruption uppstår och för dess omfattning.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->