Sök:

Sökresultat:

14616 Uppsatser om Sjuksköterskors kunskap - Sida 65 av 975

UppnÄs gÀllande kvalitetsmÄl för smÀrtbehandling pÄ avdelningen för blodsjukdomar pÄ Akademiska sjukdomar?

Introduktion: SmÀrta, smÀrtskattning samt smÀrtbehandling Àr centrala begrepp inom hematologin. Intresset att genomföra en studie huruvida kvalitetsmÄl för smÀrtbehandling som finns utarbetade pÄ Akademiska sjukhuset (AS) i Uppsala följs, vÀcktes med anledning av detta. Syfte: Författarna valde i denna uppsats att undersöka om gÀllande kvalitetsmÄl för smÀrtbehandling uppnÄs pÄ hematologen pÄ AS för patienter med maligna blodsjukdomar. De mÄl som undersöks Àr dokumentation, kunskap hos behandlande personal pÄ avdelningen, smÀrtskattning samt smÀrtbehandling.Metod: Studien Àr en journal- och enkÀtstudie med deskriptiv design. 30 journalers dokumentation pÄ inneliggande patienter frÄn november 2008 har granskats under en period med fokus pÄ smÀrta.

Faktorer som pÄverkar patienters följsamhet till livsstilsförÀndring vid hypertoni

Idag finns vetenskaplig evidens för att livsstilsförÀndringar kan sÀnka blodtrycket hos patienter med hypertoni. Rekommendationer vid behandling av hypertoni Àr i första hand hÀlsosamma livsstilsförÀndringar. Syftet var att belysa faktorer som pÄverkade patienters följsamhet till livsstilsförÀndringar vid hypertoni. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie. Databearbetning gjordes utifrÄn 15 vetenskapliga artiklar.

Ett ledarskapsperspektiv av innovation och knowledge management : - En kvalitativ studie

I organisationer idag bo?rjar det bli mer och mer centralt att fokusera pa? medarbetarnas innovationsmo?jligheter och kunskap. Organisationer bo?r numera fokusera mer pa? den tysta kunskapen och go?ra denna explicit fo?r att utnyttja den fulla potentialen till innovation. I dagens organisationer kra?vs det a?ven att medarbetarna va?gar arbeta o?ver gra?nserna och att ledningen tydliggo?r att allas input inom organisationen va?rderas likva?rdigt.

Inskolning av adopterade barn i förskolan : - en studie

Syftet med studien Àr dels att belysa och synliggöra pÄ vilket sÀtt som ett adopterat barn blir bemött av lÀrare vid inskolning samt att fÄ en förestÀllning om hur vÄrdnadshavarna uppfattar inskolningen.Studien vilar pÄ Bowlbys anknytningsteori och utgÄr frÄn följande frÄgor:? PÄ vilket sÀtt beskriver lÀrarna en inskolning av adopterade barn?? Hur uppfattar vÄrdnadshavarna förskolans inskolning?Vi intervjuade tvÄ vÄrdnadshavarpar till adopterade barn och tvÄ lÀrare som har inskolat adopterade barn pÄ förskolan. Barnen som Àr med i studien var tre respektive fyra Är nÀr de började pÄ förskolan. De hade dÄ varit ungefÀr ett Är hos sina vÄrdnadshavare hÀr i Sverige.Genom att intervjua lÀrare och vÄrdnadshavare till adopterade barn har vi fÄtt fram fakta om hur inskolningar kan vara. NÀr vi sen har analyserat svaren har vi insett att kunskap och förberdelser Àr viktiga inslag för en bra inskolning.

Gemenskap och utvecking i arbetslaget, en konflikt

Kan ambitionen att hÄlla en god gemenskap i arbetslaget vara en riskfaktor för gruppens kunskapsutveckling. Om det Àr sÄ vilka faktorer kan tÀnkas sÀtta krokben för att ny kunskap ska kunna etablera sig mellan kollegor?Att arbeta med mÀnniskor krÀver förmÄgan att kunna lyssna in, ett sökande efter att förstÄ den andre. NÀr ett arbetslag ska finna metoder för sitt samarbete uppstÄr det maktstrukturer som pÄverkar hur sprÄk och tankar fÀrgar av sig pÄ olika kunskapsomrÄden. Vilken Kunskap som anses vara den ?sanna?.

En studie om hur dokumentation och rapportering av interna kontroller pÄverkar revisionsprocessen

Syftet för denna undersökning Àr att genom lÀromedelsanalys belysa hur lÀsförstÄelseaspekten behandlas inom SO- och NO-undervisningen. Datainsamlingen har bestÄtt av textanalys av ett antal lÀromedel i SO och NO, avsedda för skolÄr 7-9, samt kompletterande intervjuer med nÄgra lÀrare som anvÀnder de aktuella lÀromedlen i sin undervisning. I jÀmförelsesyfte har sedan diskursanalysen anvÀnts som analysmetod.Resultatet visar att lÀrarstöd för lÀsförstÄelseundervisning, direkt riktat mot lÀrobokstexten, endast förekommer i SO-lÀromedlen och dÄ frÀmst i lÀromedlet för samhÀllskunskap. Intervjuerna visar, inom bÄde SO och NO-diskursen, att kunskap om lÀsförstÄelseteorier Àr en viktig faktor för att lÀraren ska kunna undervisa eleverna om hur de ska förstÄ texten i respektive Àmne.En slutsats som kan dras Àr att det behövs mer kunskap om lÀsförstÄelse hos lÀrare i alla Àmnen och att ett samarbete om elevers lÀsning över ÀmnesgrÀnserna bör efterstrÀvas..

Datorstöd i matematikundervisning och matematiklÀrande : Att simulera och modellera i problemlösningssituationer.

Datorstöd i matematikundervisning och matematiklÀrande ? att simulera och modellera i problemlösning, handlar om vilka förmÄgor som kan utvecklas och vilka kursmÄl i matematik som kan realiseras i elevernas interaktivitet med programvara för dynamisk geometri. Studien baseras pÄ en lektionsserie som bygger pÄ en problemlösningssituation med GeoGebra som verktyg. Arbetet har en del beröringspunkter med aktionsforskning, men kan nÀrmast definieras som undervisningsförsök. I studien görs ett försök att följa undervisnings- och inlÀrningsprocessen och reflektera över vad som sker.

MellanmÀnsklig Kommunikatio : Hur yrkesverksamma systemvetare uppfattar sina kunskaper om mellanmÀnsklig kommunikation efter avslutade studier i systemvetenskap.

Bakgrund: The Standish Group, CompTI, (Computing Technology Industry Association) och Good ? to ? great visade i sina studier att de frÀmsta faktorerna för ett lyckat IT-projekt handlar om att bjuda in aktörerna i utvecklingsarbetet, förbÀttra kommunikationen mellan berörda parter samt att anvÀnda rÀtt personal pÄ rÀtt plats. Detta medför att konsulten mÄste inneha en mellanmÀnsklig kunskap för att kunna förtydliga den kommunikation som uppstÄr vid interaktionen med anvÀndaren. Syfte: Att undersöka vilka mellanmÀnskliga kommunikationskunskaper yrkesverksamma systemvetare inom konsultbranschen upplever sig sakna och möjligtvis behöva efter avslutade studier i systemvetenskap.Metod: Intervjustudie med kvalitativ ansats baserad pÄ fem intervjuer. Materialet har transkriberats, kodats och strukturerats enligt beskriven bearbetningsmetoden.Resultat: I resultatet framkom det tvÄ olika kategorier; viktiga aspekter och avsaknad av kunskaper.Slutsatser: Denna studie pÄvisar att konsulter saknar kunskaper inom mellanmÀnsklig kommunikation efter avslutade studier frÄn olika systemvetenskapliga program i Sverige.

Miljöns pÄvekan pÄ barn med hörselnedsÀttning

Vi har undersökt hur barn med hörselnedsÀttning har det i skolan nÀr det gÀller miljö och undervisning. I undersökning tas ocksÄ upp vilka som har ansvar för att skolgÄngen ska bli anpassad för dessa barn. Vi har gjort en undersökning som utgÄr frÄn intervjuer med personer som har stor kunskap kring anpassning av miljön kring barn med hörselnedsÀttningar.Resultatet visade att belysning, ljudakustik, teknik samt inredningen spelar stor roll i den totala miljön kring hörselnedsatta barn. För att dessa barn ska fÄ en likvÀrdig skolgÄng som andra barn behöver miljön anpassas efter just det barnets förutsÀttningar. Kunskap har visat sig vara det bÀsta verktyget för att ge hörselnedsatta barn ett bra bemötande.

VÄrdnadstvister i praktiken : En studie av tingsrÀtternas rÀttstillÀmpning efter 2006 Ärs reform av vÄrdnadsreglerna

Kunskap som en av de viktigaste resurserna Àr vÀl uppmÀrksammad hos organisationer, men vad kunskap Àr och hur kunskapen sprids Àr inte lika sjÀlvklart. För att skapa mer förstÄelse, intervjuade vi anstÀllda som via sitt jobb har spenderat en viss tid utomlands. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka dels vilka kunskaper respondenterna fÄtt frÄn vistelsen, dels vilka kanaler de har haft tillgÄng till efter hemkomsten för att kunna sprida kunskaperna vidare. Studien visar att respondenterna har fÄtt mÄnga nya kunskaper och haft tillgÄng till flera olika kanaler. Det finns hinder som lett till att kanalerna inte anvÀnts pÄ bÀsta möjliga sÀtt för att sprida kunskaperna vidare till deras kollegor..

?Överhuvudtaget sĂ„ tycker jag att utbildningen Ă€r en sak och verkligheten en annan? : En studie om hur socialarbetare anser att utbildningen förberett dem pĂ„ att hantera stress och press i deras profession

Steget frÄn Universitet ut pÄ arbetsmarknaden som nyexaminerad kvinnlig socialarbetare Àr stort. Hur Àr det egentligen som kvinnlig socionom att komma ut pÄ arbetsmarknaden och Àr personen i frÄga medveten om och förberedd pÄ det som krÀvs av henne? Syftet med denna studie var att undersöka hur nyutexaminerade kvinnliga socialsekreterare anser sig ha blivit förberedda pÄ och erhÄllit kunskap om hur de ska kunna hantera stress och upptÀcka symptom av utbrÀnning i sin kommande yrkesroll. Studien utgÄr frÄn fyra stycken intervjuer. Sammanfattningsvis visar resultatet att samtliga intervjupersoner anser att de inte har fÄtt verktyg eller kunskap under utbildningen i hur de ska hantera och bemöta stress i sin yrkesroll.

Relationen mellan den fackliga organisationen och företagsledningen Vid en organisationsförÀndring pÄ LÀnsförsÀkringar Bergslagen

Syftet med studien Àr dels att belysa och synliggöra pÄ vilket sÀtt som ett adopterat barn blir bemött av lÀrare vid inskolning samt att fÄ en förestÀllning om hur vÄrdnadshavarna uppfattar inskolningen.Studien vilar pÄ Bowlbys anknytningsteori och utgÄr frÄn följande frÄgor:? PÄ vilket sÀtt beskriver lÀrarna en inskolning av adopterade barn?? Hur uppfattar vÄrdnadshavarna förskolans inskolning?Vi intervjuade tvÄ vÄrdnadshavarpar till adopterade barn och tvÄ lÀrare som har inskolat adopterade barn pÄ förskolan. Barnen som Àr med i studien var tre respektive fyra Är nÀr de började pÄ förskolan. De hade dÄ varit ungefÀr ett Är hos sina vÄrdnadshavare hÀr i Sverige.Genom att intervjua lÀrare och vÄrdnadshavare till adopterade barn har vi fÄtt fram fakta om hur inskolningar kan vara. NÀr vi sen har analyserat svaren har vi insett att kunskap och förberdelser Àr viktiga inslag för en bra inskolning.

FörskollÀrares beskrivningar av att arbeta med teknik : Hur synliggörs och vÀcks barnens nyfikenhet av teknik?

Syftet med detta arbete Àr att bidra med kunskap om hur förskollÀrare upplever att de kommunicerar och arbetar med teknik i verksamheten med barnen samt att skildra hur förskollÀrare anser att deras kompetens Àr i förhÄllandet till lÀroplanens uppdrag rÀcker till för att stimulera barnens nyfikenhet och intresse samt möjlighet till utforskande av enkel teknik i vardagen.Genom att anvÀnda oss av en kvalitativ metod fick vi ta del av respondenternas beskrivningar uttryckta med deras egna ord.Alla som arbetar i förskolan har som uppdrag i lÀroplanen för förskolan att strÀva mot att varje barn ska utveckla sin förmÄga att urskilja teknik i vardagen och ges möjlighet att utforska hur enkel teknik fungerar. Förskolans verksamhet innehÄller teknik i olika former vilket leder till ett aktuellt uppdrag att synliggöra och förklara den för barnen. I respondenternas svar framkommer det att de ofta inte Àr medvetna om att det Àr teknik de arbetar med samt att de tolkar Àmnet teknik som större projekt i stÀllet för att se det lilla och vardagliga i verksamheten. Detta kan delvis tolkas som bristande kunskap hos respondenterna men Àven att teknik som Àmne inte Àr förankrat bland kollegor och förskolechef i verksamheten. Respondenterna kÀnner att de har tillrÀcklig kunskap men att de ÀndÄ vill ha fortbildning, tips och förslag pÄ hur de kan arbeta med enkel teknik i vardagen med barnen..

Vad skall lÀras, pÄ vilket sÀtt och varför : Om eftergymnasial yrkesutbildning i dyningarna av högskolereformen 1977

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att undersöka elevers sjÀlvskattade kunskap i förhÄllande till mÄlen i den nationella kursplanen för kursen Idrott och hÀlsa A. Samt om detta skiljer sig mellan en storstad och en mindre stad.StÀmmer elevernas sjÀlvskattade kunskap överrens med de nationella mÄlen som ska vara uppnÄdda efter avslutad kurs i Idrott och hÀlsa A 100 p?Hur skiljer sig den sjÀlvskattade kunskapen hos eleverna i en storstad respektive mindre stad?MetodI denna studie har vi anvÀnt oss av en kvantitativ metod i form av enkÀter. En kvantitativ undersökning var lÀmplig för studien dÄ den behandlade en bred syn pÄ elevernas sjÀlvskattade kunskaper betrÀffande uppnÄendemÄlen inom kursen Idrott och hÀlsa A. Totalt deltog 170 elever i gymnasiet frÄn Ätta klasser, varav fyra klasser var frÄn en storstad och fyra var frÄn en mindre stad.

Att vara nÀrstÄende till en person som har sjukdomen demens

Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva upplevelsen av att vara nÀrstÄende till en person som har sjukdomen demens. Fjorton artiklar analyserades med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys, vilket resulterade i fem kategorier: att kÀnna stÀndig oro och skuld, att roller och relationer förÀndras, att kunskap och stöd underlÀttar situationen, att se personen förÀndras kÀnns fruktansvÀrt och att ha kontroll över situationen ger styrka. NÀrstÄende upplevde en stÀndig oro och skuld gentemot personen med demens vilket ledde till bland annat sömnsvÄrigheter, maktlöshet och frustration. Hela livet förÀndrades i samband med sjukdomenoch nÀrstÄende kÀnde sig mer isolerade, hemmabundna och upplevde förlust av sitt sociala liv. Att leva med en person som har sjukdomen demens innebar Àven mycket sorg över personens minnesförlust och förÀndrade personlighet.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->