Sök:

Sökresultat:

14616 Uppsatser om Sjuksköterskors kunskap - Sida 46 av 975

It-sÀkerhetsmedvetenhet hos gymnasieungdomar : En kvantitativ studie om it-sÀkerhetshot och risker för InternetanvÀndare

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur medvetna gymnasieelever Àr om it-sÀkerhetshot och risker pÄ Internet. Detta har gjorts genom att först undersöka aktuella hot genom att studera trendrapporter frÄn ledande it-sÀkerhetsföretag. Denna information har sedan anvÀnts i en enkÀt för att ta reda pÄ kunskapen och medvetenhetsnivÄn om dessa it-sÀkerhetshot bland gymnasieelever i Uppsala. Studien visar att det finns ett behov av utökad kunskap inom omrÄdet. I resultatet kunde sÀrskilda brister ses i de sociala aspekterna av it-sÀkerhet.

Kunskapsöverföring, överbryggar och bygger affÀrer : En kvalitativ studie om förberedelser inför kunskapsöverföring via korta utlandsuppdrag

Korta utlandsuppdrag har blivit ett sÀtt för multinationella företag att överföra kunskap mellan enheter. Det finns flera barriÀrer för överföring av tyst kunskap (know-how).   Eftersom tid till anpassning och kunskapsöverföring i vÀrdlandet Àr begrÀnsad vid korta utlandsuppdrag kan förberedelser inför uppdragen underlÀtta kunskapsöverföringen. Syftet med vÄr studie var att utforska hur korta utlandsuppdrag förbereds av företagsledningen och av medarbetare pÄ huvudkontoret inom det internationella diagnostikföretaget Phadia, för att skapa förutsÀttningar till vÀrdeskapande kunskapsöverföring till andra enheter. Datainsamlingen genomfördes med kvalitativa personliga intervjuer av tvÄ chefer och tre medarbetare pÄ Phadias huvudkontor i Uppsala. Företagsledningens och medarbetarnas förberedelser bestod frÀmst av praktiska förberedelser inför flytten till vÀrdlandet.

SÄ mycket mer Àn ett sÄr. Om att leva med venöst bensÄr.

Syftet med denna litteraturstudie var att lyfta fram hur vardagen upplevs, och vad som pÄverkar den, av patienter med svÄrlÀkande venöst bensÄr. Elva vetenskapliga artiklar granskades och kvalitetsbedömdes enligt givna kriterier. DÀrefter inleddes den strukturella analysen dÀr tre huvudteman framtrÀdde. Carnevalis balansmodell anvÀndes som teoretisk referensram. De tre teman som Äterfanns var: relationen mellan patient och profession; fysiska, psykiska och sociala konsekvenser av att leva med svÄrlÀkande venöst bensÄr, samt förestÀllningar och kunskap.

Internredovisning i nio smÄföretag : behov, utformning och begrÀnsande faktorer

Syftet med vÄr magisteruppsats Àr att ta reda pÄ hur nÄgra mindre företag i olika branscher har uppfyllt sina informationsbehov för den interna styrningen samt att undersöka vilka faktorer som begrÀnsar företagens utformning av redovisning för intern styrning. Samtliga företag vi har studerat har nÄgon form av internredovisning, Àven om den inte alltid Àr sÄ formaliserad. Endast de tvÄ företag som har den mest utvecklade internredovisningen Àr sjÀlva missnöjda med hur de uppfyller sina informationsbehov. De begrÀnsande faktorer vi har identifierat Àr kostnad, tid, verktyg, intresse, tradition, kunskap, nytta, tillvÀxtambitioner och rÄdgivning. Bristande kunskap verkar dock vara den bakomliggande orsaken till samtliga..

Hur förÀldrar uppfattar matematikomrÄdet i förskolan

Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka vilken uppfattning förÀldrar har om matemtikverksamheten i förskolan. Undersökningsmetoden har har anvÀnts Àr enkÀt för att nÄ ut till sÄ mÄnga förÀldrar som möjligt. TvÄ förskolor i södra Sverige har deltagit i undersökningen. Resultatet visar att förÀldrar har en del kunskap om matematikverksamheten i förskolan. Det finns Àven ett behov att frÄn pedagogernas sida öka informationen till förÀldrarna.

Bemötande av barn i behov av sÀrskilt stöd- ur ett förÀldraperspektiv

Arbetet handlar om hur förÀldrar till barn i behov av sÀrskilt stöd kÀnner sig förstÄdda och bemötta av personal i förskola/skola. Fokuset Àr pÄ hur förÀldrar har blivit bemötta av personal och pedagoger i förskolan/skolan. FörÀldrar beskriver en skola som inkluderar alla, ur deras synvinkel. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har Ätta förÀldrar som har barn i behov av sÀrskilt stöd intervjuats. Syfte: Syftet med arbetet Àr att försöka förstÄ hur förÀldrar upplever att personal och pedagoger bemöter deras barn i förskola/skola, samt hur förÀldrar tÀnker kring en skola som inkluderar alla barn. Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer Àr den metod som har anvÀnts i arbetet. Efter intervjuerna Àr empirin sammanstÀlld och analyserad.

"Makten över dagordningen" : - En deltagande observationsstudie av ledares maktutövning

VÄr studies syfte var att undersöka hur ledare inom den offentliga sektorns sociala omrÄde förvaltar sin makt i möten med sina medarbetare. Vi bestÀmde oss dÀrför för att följa med tre ledare inom en kommuns sociala omrÄde, under möten med deras medarbetare. Vi ville dÀrigenom fÄ en fördjupad kunskap och förstÄelse om fenomenet makt. VÄra forskningsfrÄgor var följande; Hur manifesteras makten i mötena? Vad hÀnder i maktrelationerna? Vilka medel och resurser kommer dÀr till anvÀndning? I denna undersökning valde vi att anvÀnda oss av metoden deltagande observation dÄ vi bedömde att den var lÀmpligast för att kunna nÄ fram till vÄrt syfte.

Knowledge management i personalomsÀttningsstrategin

Knowledge management syftar till hur ett företag hanterar kunskap i sin organisation och begreppet börjades anvÀndas pÄ 1990-talet. Behovet av en vÀl utarbetad knowledge managementstrategi blir uppenbart dÄ nÄgon börjar eller slutar pÄ ett företag. Det finns mycket resurser att spara om man pÄ ett effektivt sÀtt kan ge den nyanlÀnde kunskap och överföra kunskap till organisationen frÄn den som ska lÀmna. Risk finns ocksÄ att nödvÀndig kunskap gÄr förlorad om nÄgon slutar och tar med sig nödvÀndig information som dÄ blir svÄr eller omöjlig att ÄterfÄ.Syftet med detta arbete Àr att undersöka vilka kopplingar som finns mellan knowledge managementstrategier hos en organisation och personalomsÀttningsstrategierna. FrÄgestÀllningen att besvaras Àr vilka knowledge managementstrategier kan ett kunskapsintensivt företag ha för att bÀst hantera en anstÀllds avgÄng eller ankomst? Genom litteraturstudier lades en grundförstÄelse för Àmnet som sedan utmynnade i ett intervjuunderlag som stÀlldes mot tvÄ företag.

Delad kunskap Àr dubbel kunskap : Om kunskapsöverföring i organisationer

SammanfattningI dagens samhÀlle har kunskap blivit alltmer anvÀndbart och viktigt för organisationer. Kunskap anses idag vara en vÀrdefull ekonomisk resurs för att organisationen ska kunna utvecklas och konkurrera med andra. Företag idag möter mÄnga utmaningar och dÀrmed ökar behovet av kompetenta och motiverade medarbetare. Allt fler uppgifter utförs av grupper istÀllet för individer och samarbete blir ett viktigt inslag. Kunskapsöverföring Àr avgörande för kunskapsuppbyggnad, organisationens lÀrande och resultat.

NURSES POSSIBILITIES OF IDENTIFICATION OF PAIN AMONG PATIENTS DIAGNOSED WITH DEMENTIA

BAKGRUND: En av vÄra snabbast vÀxande folksjukdomar i dagens samhÀlle Àr demens. Individer med demenssjukdom besitter olika hinder dÀrav bl.a. kognitiv pÄverkan eller kognitiv svikt, vilket i sig medför svÄrigheter av kommunikationsart. Detta medför vidare problematik kring identifieringen av smÀrtsymtom. SYFTE: Att undersöka hur sjuksköterskor bedömer smÀrta hos Àldre personer med en diagnostiserad demenssjukdom.

Sociala kunskaps- och lÀrandebegrepp hos Jean-Jacques Rousseau och Lpf 94

Arbetets syfte Ă€r att fördjupa förstĂ„elsen för vad ett socialt kunskaps- och lĂ€randebegrepp Ă€r och vilka konsekvenser det kan fĂ„ för utformningen av undervisningen. Arbetet utgĂ„r ifrĂ„n Johan Asplunds begrepp om social responsivitet och dess betydelse för en social förstĂ„else av kunskap och lĂ€rande. Det sker genom kvalitativa textanalyser av Jean Jacques Rousseaus bildningsroman Emile (1762)och Lpf 94. Översiktligt anger resultatet vilket utrymme elevens sociala responsivitet ges genom den förmedlade förstĂ„elsen av kunskaps- och lĂ€randebegreppen. Lpf 94 utvecklar en bildningsorienterad och konstruktivistisk syn pĂ„ begreppen.

Att uppleva och upptÀcka kunskap : LÀrares erfarenheter av att anvÀnda en upplevelsebaserad utstÀllning i undervisningen

Inslag av upplevelsebaserade utstÀllningar, sÄsom museum och science centers, i skolans verksamhet Àr ofta uppskattade av bÄde lÀrare och elever. Utbudet av utstÀllningar har ökat de senaste 15 Ären och forskning som gjorts inom omrÄdet visar att det finns brister i hur lÀrare anvÀnder den externa resursen som dessa utstÀllningar utgör. Resultaten pekar pÄ att klasserna ofta Àr oförberedda och att utstÀllningsbesöket sker som en isolerad hÀndelse som inte införlivas i det arbete som Àger rum i skolan. Kunskap om hur den informella lÀrandemiljön i utstÀllningen lÀnkas samman med den formella lÀrandemiljön i skolan Àr önskvÀrd och detta arbete syftade till att bidra till sÄdan kunskap. I studien har elva lÀrares erfarenheter av att anvÀnda en upplevelsebaserad utstÀllning i undervisningen undersökts genom en kvantitativ och en kvalitativ metod.

"En sak undrar jag, hur bonden fÄr sina pengar" : barns förestÀllningar om lantbruket

Denna uppsats handlar om stads- och landsbygdsbarns förestÀllningar om lantbruket. Studien Àr av kvalitativ ansats och empirin har samlats in med hjÀlp av gruppintervjuer med 37 barn i Ärskurs 1-2 i SkÄne, pÄ en landsbygdsskola och en stadsskola. I uppsatsen analyserar jag barnens berÀttelser om lantbruket och lantbrukets produkter. Mina slutsatser visar att stadsbarnen har lÀrt sig vad de kan om lantbruket i skolan, genom klassrumsundervisning men ocksÄ genom studiebesök. Barnen i stadsskolan hade vÀldigt likartade berÀttelser om lantbruket, medan barnen pÄ landsbygdsskolan hade betydligt mer varierande upplevelser och kunskaper.

Angivelsebrott - StÀller angivelsebrotten nÄgra speciella krav pÄ poliser?

Ett flertal av brotten i Brottsbalken krÀver angivelse av mÄlsÀganden för att Äklagaren ska kunna vÀcka Ätal. PÄ Polisutbildningen undervisar man vÀldigt lite om de hÀr brotten och mÄnga poliser saknar dÀrför kunskap i omrÄdet. Jag tyckte det skulle vara intressant att ta reda pÄ mer om dessa brott samt varför/om detta Àr viktigt för oss poliser att kunna. För att undersöka detta har jag anvÀnt mig av lagtext, förarbeten, JO-utlÄtanden och doktrin. Mitt resultat Àr en genomgÄng av hur lagstiftningen Àr utformad, samt ett försök att fÄ det nÄgorlunda begripligt.

IT skapar affÀrsvÀrde: Vet sÀljarna av IT-system hur?

Idag investerar mÄnga organisationer flera miljarder pÄ IT-lösningar i önskan att deras IT-investering ska resultera i ökat affÀrsvÀrde. Genom en gjord litteraturstudie om hur dessa IT-investeringar skapar affÀrsvÀrde fann vi att ett mindre utforskat omrÄde Àr det stadiet som föregÄr sjÀlva IT-investeringen, alltsÄ skedet dÀr IT-företag sÀljer in IT-lösningen till en organisation. Vi ansÄg det dÀrför intressant att undersöka, ur ett företagsperspektiv, om sÀljarna i IT-företagen vet hur en IT-investering kan skapa affÀrsvÀrde. Detta eftersom att IT-företag som sÀljer produkter och tjÀnster vill att deras sÀljare ska kunna skapa och bidra till ökad kundnytta. För att uppnÄ uppsatsens syfte har vi analyserat vilken kunskap sÀljarna i en viss IT-företagsdomÀn har om utvalda teorier som pekar pÄ viktiga villkor för att IT ska generera affÀrsvÀrde.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->