Sök:

Sökresultat:

14616 Uppsatser om Sjuksköterskors kunskap - Sida 30 av 975

Urvalsprocessen vid rekrytering

För arbetsgivare Àr rekryterings- och urvalsprocessen viktig för att hitta kandidater till en ledig tjÀnst. Rekrytering Àr en tidskrÀvande process, som krÀver bÄde kunskap och tid hos den som rekryterar. Om kunskap eller tid inte finns inom organisationer kan rekryteringsföretag hjÀlpa till att sköta hela eller delar av rekryterings- och urvalsprocessen. Syftet med examensarbetet Àr att analysera och fÄ en djupare kunskap om rekryteringsprocessen, med fokus pÄ urval av kandidater. FrÄgestÀllningar Àr, hur urvalsprocessen fungerar, samt varför en kandidat fÄr en tjÀnst framför en annan kandidat om de har samma meriter.

Omva?rdnadspersonalens insta?llningar till och kunskap om komplementa?r alternativ medicin : En litteraturstudie

Bakgrund: Det finns ingen enhetlig definition av komplementa?r alternativ medicin (KAM). Det visar sig att anva?ndandet av KAM o?kar hos befolkningen i va?rlden. Det finns ett stort informationsutbud pa? internet vilket kan leda till risker fo?r patienter vid felaktig information.

Hur arbetar förskollÀrare för att utveckla barnens kunskap om naturen : Aktiviteter, förutsÀttningar och skillnader mellan stÀder och byar

De övergripande syftena med denna undersökning var dels att lyfta fram vilka olika typer av aktiviteter förskolor anvÀnder sig av för att utveckla barnens kunskap om kompostering, djur, bÀr/svampar och vÀxter, dels att undersöka pedagogernas uppfattning om förutsÀttningar för detta arbete. Dessutom var syftet att undersöka om det Àr skillnader i hur förskolorna arbetar och ser pÄ förutsÀttningar beroende pÄ om de ligger i en stad eller by. Undersökningen gjordes genom en enkÀtundersökning som skickades ut till, totalt tretton förskolor, olika förskolor i en större stad, mellanstor stad samt olika byar. Resultaten i denna undersökning visar att det geografiska lÀget pÄ förskolorna inte behöver ha sÄdan stor inverkan pÄ hur mycket de arbetar med att utveckla barnens kunskap om naturen. Resultaten visar dock att stÀder arbetar mer med kompostering Àn de förskolor som ligger i en by eller i en mellanstor stad.

Pedagogisk grundsyn i centrum : En studie om lÀrares tankar kring lÀrande och kunskap inom VÀgsektorns utbildningscentrum

VÀgsektorns utbildningscentrum har en pedagogisk grundsyn nedskriven som dem vill ska genomsyra alla dess utbildningar och lÀrarna pÄ utbildningscentrumet bör dÀrför vara förankrade i den. Undersökningens syfte var att ta reda pÄ hur nÄgra av lÀrarna inom de tekniska utbildningarna ser pÄ lÀrande och kunskap för att sedan diskutera detta i relation till VÀgsektorns utbildningscentrums pedagogiska grundsyn. Detta för att de skulle fÄ veta hur vÀl deras grundsyn hade uppfattas och tagits emot av deras lÀrare och hur lÀrarna tÀnker kring lÀrande och kunskap. Studien bestod av observationer under tre utbildningar och intervjuer av sju lÀrare som höll i de observerade utbildningarna.FrÄn de intervjuer som hölls framkom det att lÀrarna ansÄg att motivation och engagemang bland deltagarna var det viktigaste för att ett lÀrande skulle ske. De ville Àven ha diskussioner och dialoger med och bland deltagarna nÀr de undervisade för att frÀmja lÀrandet, men detta var nÄgot som inte syntes sÄ tydligt i deras undervisning under de observationer som gjordes.

Faktorer som förklarar miljövÀnligt beteende hos unga vuxna

MÀnniskors miljörelaterade beteenden behöver förbÀttras. I studien undersöktes unga vuxna universitetsstuderandes syn pÄ klimatproblematiken. En enkÀt delades ut som mÀtte miljövÀnligt beteende, ansvarskÀnsla, tillit till forskning, upplevelse av att kunna pÄverka och kunskap nÀr det gÀller klimatproblematiken. Deltagarna fick ocksÄ beskriva anledningar som möjliggör eller förhindrar en förbÀttring av klimatproblematiken. Deltog gjorde 97 personer.

A priorisk kunskap - en analys av definitioner

I den hÀr uppsatsen tÀnker jag reda ut det epistemologiska begreppet a priori. Att det Àr ett epistemologiskt begrepp innebÀr att det handlar om kunskap. Den hÀr kunskapen kan uttryckas i satser. SÄdana satser Àr satser som vi har a priorisk kunskap om. Exempel pÄ vad man brukar kalla a prioriska satser Àr: ?inget kan vara helt tÀckt av rött samtidigt som det Àr helt tÀckt av grönt? och ?om A kommer före B och B kommer före C sÄ kommer A före C? eller mer metafysiska utsagor som ?ett fysiskt objekt kan inte vara pÄ tvÄ stÀllen vid samma tidpunkt? och ?alla effekter mÄste ha en orsak?, men som frÀmsta exempel brukar man tala om logiska eller matematiska utsagor.

Sjuksköterskans upplevelse av att vÄrda en patient med psykisk ohÀlsa inom somatisk vÄrd : En litteraturstudie

Forskning visar mestadels negativa upplevelser hos sjuksköterskor i vÄrdandet av psykisk ohÀlsa inom den somatiska vÄrden. Upplevelsen av otillrÀcklig kunskap ligger till grund för det obehag och den rÀdsla som sjuksköterskor har. Det framkommer att sjuksköterskor vill ha en ökad kunskap men att stödet för att införskaffa denna kunskap frÄn sjukhusledningen Àr bristfÀllig. Undervisning om psykisk ohÀlsa erbjuds inte pÄ mÄnga kliniker. Samarbete mellan somatiska sjuksköterskor och specialistpsykiatrin har upplevts positivt, sjuksköterskorna upplever en större kontroll och vÄgar att ta itu med situationer nÀr de Àr medvetna om att specialistpsykiatrin finns att fÄ hjÀlp ifrÄn.

Effektivisering av interna transporter

Syftet med undersökningen Àr ta reda pÄ vilken förstÄelse elever frÄn Ärskurs 5 har för ljuskÀllans tekniska utveckling. Syftet har uppnÄtts med hjÀlp av frÄgestÀllningarnaVilken kunskap visar elever i Ärskurs 5 om ljuskÀllans tekniska utveckling? och Vilken kunskap visar elever i Ärskurs 5 om glöd- och lÄgenergiglödlampan som komponent i ett tekniskt system? Metoden som valts Àr kvalitativa intervjuer och innefattar totalt tio olika djupgÄende intervjuer. Under intervjuerna har eleverna fÄtt placera fem olika ljuskÀllor i historisk ordning, med hjÀlp av dessa bilder har de fÄtt beskriva den tekniska utvecklingen för att tillslut hamna pÄ elsystemet. Resultatet visar att eleverna har mycket god kunskap om ljuskÀllans tekniska utveckling och god kunskap om systemet bakom glöd- och lÄgenergiglödlampan.

Kunskap med kvalitet : En diskursanalys av gymnasieskolans utbildningspolitik

Gymnasieskolan stÄr inför förÀndring och vad jag kommer fördjupa mig i denna uppsats Àr gymnasieskolans utbildningspolitik och dess pÄverkan pÄ utbildningens utveckling. DÀrför finner jag det intressant att titta nÀrmare pÄ hur statens utbildningspolitiska styrning tar sig i uttryck i propositionen och hur den sprÄkliga framstÀllningen pÄverkar de professionellas handlingsmönster.Min frÄgestÀllning i uppsatsen lyder: hur pÄverkar den utbildningspolitiska diskursen gymnasieskolans utveckling? För att besvara frÄgestÀllningen kommer den utbildningspolitiska diskursen frilÀggas genom en Foucaultinspirerad lÀsning, diskursanalys av propositionen 2003/04:140 Kunskap och kvalitet ? elva steg för utvecklingen av gymnasieskolan.Styrningens makt- och pÄverkansprocesser som utbildningspolitiken utgör pÄ de professionella bÄde som enskilda individer och som kollektiv grupp till kropp och sjÀl utövar inflytande pÄ och styr individens sÀtt att tÀnka, tala och handla och faktiskt begrÀnsar vad som Àr möjligt att tÀnka, tala och handla inom en viss praktik. Vad som gömmer sig bakom vÀlpolerade begrepp sÄsom kunskap och kvalitet i propositionen handlar om traditionella tankemönster och en ansats till att styra mer. Den pÄverkan som sÄdana tankegÄngar för med sig konserverar snarare Àn utvecklar gymnasieskolan.Nyckelord: Foucault, utbildningspolitik, gymnasieskolan, diskurs, kunskap och kvalitet..

Den moderna pesten - Hur kunskaper och attityder pÄverkar omvÄrdnaden av patienter med HIV/aids

Under de senaste 20 Ären har förekomsten av HIV och aids ökat kraftigt runt om i vÀrlden. Sub Sahara-Afrika Àr i nulÀget det vÀrst drabbade omrÄdet. En allt mer globaliserad vÀrld underlÀttar för smittspridningen vilket gör sjukdomen svÄr att kontrollera. HIV/aids-problematiken mÄste tas pÄ allvar, i annat fall kan det fÄ katastrofala följder. Sverige Àr Àn sÄ lÀnge ett av de lÀnder som Àr minst drabbat men i och med att mÀnniskor frÄn olika kulturer blir allt mer integrerade i det svenska samhÀllet kommer sjuksköterskan troligtvis stöta pÄ patienter med HIV/aids allt mer i framtiden.

Plötslig, ovÀntad död: Sjuksköterskans bemötande av nÀrstÄende

Varje Är dör ca 9 000 personer plötsligt och ovÀntat i Sverige. Det innebÀr en kris för de nÀrstÄende och dÀrför Àr det av största vikt att sjuksköterskan har kunskap och kompetens att bemöta dem. I enlighet med Travelbee?s omvÄrdnadsteori dÀr den mellanmÀnskliga relationen Àr ett centralt begrepp, tar hon Àven upp vikten av att sjuksköterskan skall ha kunskap om lidande, sjukdom, ensamhet och död. Föreliggande litteraturstudie syftade till att beskriva sjuksköterskans bemötande av nÀrstÄende i samband med en persons plötsliga och ovÀntade död.

KrÀvs det mer Àn kunskap för att bli revisor? : en undersökning av hur vÀl revisorsprovet mÀter tentandernas kunskap och förstÄelse

RevisorsnÀmnden har till uppgift att examinera, granska och tillgodose samhÀllet med kompetenta revisorer. Det stÀlls höga krav pÄ dem som vill bli revisorer inte minst vad gÀller det professionella omdömet. Det finns tvÄ olika prov för att examinera revisorer. Provet för revisorsexamen vilket leder till titeln godkÀnd revisor och provet för högre revisorsexamen som leder till titeln auktoriserad revisor. NÀr RevisorsnÀmnden skapar proven vill man testa det professionella omdömet.

Sjuksköterskans bemötande av patienter med muslimsk bakgrund : en litteraturstudie

Till svenska sjukhus, vÄrdcentraler och Àldreboende kommer patienter med en annan kulturell bakgrund. PÄ grund av detta krÀvs att en sjuksköterska har en bra förstÄelse, en bred och djup insikt i olika kulturer och levnadssÀtt för att ge patienten ett gott bemötande. Syftet med studien var att beskriva kunskap om de olika faktorer som kan pÄverka sjuksköterskans bemötande av patienter med muslimsk bakgrund. En litteraturstudie har genomförts, som baseras pÄ vetenskapliga artiklar och fokuserar pÄ bemötande av patienter med muslimsk bakgrund. Materialet har bearbetats genom innehÄllsanalys.

Kunskap + Bedömning = Betyg : - En textanalytisk studie av Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94.

SammanfattningSyftet med denna uppsats Àr att ge en historisk överblick över de svenska betygssystemen och att se pÄ hur begreppen kunskap, betyg och bedömning diskuteras i de nationella lÀroplanerna. I Sverige har vi haft tre olika betygssystem; det absoluta, det relativa och dagens mÄl- och kunskapsrelaterade. I det absoluta betygssystemet graderades betygen i form av bokstÀver och eleverna betygssattes i jÀmförelse med varandra. Betyg i ordning och uppförande sattes men togs bort i och med Lgr 69. Med Lgr 62 kom ett nytt betygssystem, det relativa, Àven hÀr betygssattes eleverna i relation till varandra.

Ansvarsgenombrott- en komparativ studie av svensk och amerikansk bolags- och miljörÀtt vad gÀller institutet ansvarsgenombrott

Denna uppsats behandlar de potentiellt brottsbekÀmpande rÀttigheter och befogenheter som tillkommer oss alla. FrÀmst behandlas nödvÀrn och envarsgripanden som Àr de kanske tvÄ viktigaste stadganden i detta sammanhang. Uppsatsen trycker pÄ vikten av kunskap kring dessa omrÄden och utvecklar dem för att ge lÀsaren nödvÀndig kunskap. Den tar förutom de tvÄ viktiga juridiska stadganden ocksÄ upp en inledande diskussion kring grundlÀggande fri och rÀttigheter och en snabb genomomgÄng av grundlÀggande straffrÀtt. Detta för att de som kanske inte vardagligt i sitt arbete eller i sina studier arbetar med denna typ av frÄgor skall fÄ med sig en viktig bas inför den fortsatta fördjupande diskussionen kring envarsgripande och nödvÀrn.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->