Sök:

Sökresultat:

48 Uppsatser om Servicelandskap - Sida 2 av 4

Det är värt att vänta! : Köbildning som marknadsföringsverktyg

This study has been conducted with the purpose to examine the marketing effects of waiting lines on the customer- and brand experience. Our ambition has been to describe how the waiting line can be used to heighten the positive experiences. The study has had a qualitative, as well as an inductive approach towards the subject. The study is mainly based on nine interviews with a total of ten respondents employed at nine different companies relevant to the subject. In the final chapter of this study we present our results and conclusions..

Marknadsföring på ett djupare plan : En fallstudie av Aqua Floating i Kalmar

Floating innebär att man ligger i en tank med tempererat saltvatten som gör att man blir tyngdlös och flyter. Floating kan bland annat minska ner stressymptom. Kundens konsumtionsbeteende styrs i hög grad av varumärken. För att stärka ett varumärke måste relationer skapas med hjälp av värdeskapande aktiviteter. Sinnesmarknadsföring är ett sätt att nå ut till kunderna på ett djupare plan och stärka deras relation till varumärket och varumärkets identitet genom att integrera de fem sinnena i marknadsföringen.

Något nästan förbjudet, en orakad nisch och en fika hos mormor : En studie om småföretagares konkurrenskraft

Bakgrund Små företag är en stor del av det svenska näringslivet, och trots att de stora svenska företagen utgör enbart 0,1 procent står de för 40 procent av omsättningen och de anställda i det svenska näringslivet. Det här innebär stor konkurrenskraft gentemot de små och medelstora företagen. Även EU engagerar sig i att öka de små och medelstora företagens konkurrenskraft gentemot stora aktörer på marknaden då de påverkar marknadens ekonomiska tillväxt, innovation, sysselsättning och sociala interaktion. Vi kan även se svårigheter för små företag, som exempelvis ökad konkurrens genom globalisering, från stora aktörer, e-handelsutveckling samt tillväxthinder. Då konkurserna inom handeln har ökat ser vi det som intressant att undersöka små företagares konkurrenskraft på den svenska detaljhandelsmarknaden.Syfte Syftet med denna uppsats är att identifiera faktorer för konkurrenskraft och analysera dess betydelse, samt belysa utvecklingsmöjligheter för småföretag inom detaljhandeln på den svenska marknaden.MetodArbetet utgår från en deduktiv ansats där en kvalitativ datainsamling har genomförts med utgångs punkt i sekundärdata genom en litteraturstudie.

Från WOW till OH SHIT! : - En studie om värdeskapande i konsertsammanhang

Our purpose with this research is to highlight that there is a scope for increased value creation in the experience room during concerts, and how value-enhancing strategies can be a competitive advantage for different venues. In our investigation of this we have worded the following research question: How is the perceived customer value affected during a concert in the experience room and its physical environment? With the background in this question we have identified three key concepts that we believe are the influence of the total concert experience which are; sensory experiences, interaction and identity. From these concepts we have drafted a number of propositions to test the reality by our empirical data collection. .

En doftstimulerad mo?belbutik : En studie om olfaktoriska stimulis pa?verkan pa? kunders produktutva?rdering

ForskningsfrågaPåverkas kunders utvärdering av produkten vid införseln av olfaktoriska stimuli?SyfteVi har för avsikt att beskriva, analysera och diskutera om införsel av olfaktoriska stimuli påverkar kundernas produktutvärdering i en butik.MetodikUppsatsen utgår från en kvantitativansats och använder sig av deduktion. Metodi-kvalet beror på att grunden till rapporten är baserad på hypoteser som författarna har valt att pröva, med hjälp av ett fältexperiment.SlutsatsRapporten kommer till slutsatsen att doftstimuli inte påverkar kunders produktutvärdering vid införseln av olfaktoriska stimuli i en möbelbutik..

Den fysiska miljön och skapandet av tjänstekvalitet hos frisörföretag

This paper exemplifies how the physical environment affects clients? experienced service quality and how companies work with the physical environment. In the empiric study, we conducted a case study and studied two hairdressing saloons. The study showed a connection between physical environment and experienced service quality in the business of hairdressing. Owners of hairdressing saloons perceive that a combination of the personal meeting and the physical environment influence the clients? general impression and their experience of quality.

Den värdefulla insidan : en fallstudie av Swedbank Stadion

The purpose of this essay is to look at the Swedbank Stadion, which is a modern stadium in the south of Sweden. Swedbank Stadion is the home ground of Malmö FF, one of the largest football team in Sweden, and the goal is to create value for the team. The stadium owners have to get companies to hire premises inside of the stadium so they can pay for the home ground of Malmö FF. Therefore we have focused on the servicescape in the stadium and how it can create value for the companies that act on Swedbank Stadion on a daily basis.This study of the Swedbank Stadion is based on a qualitative approach. The qualitative approach is chosen because we wanted to establish deeper understanding for the case itself.

Servicelandskap i Dagligvaruhandeln. : Image, lojalitet och relationer.

AbstractThe purpose of this study is to clarify and analyze the servicescapes impact on brand image and customer loyalty among general dealers. The research question that we have used in the study is what characterizes the connection between the servicescape and the possibility to maintain and strengthen the customer relation among general dealers. The study is based on a qualitative approach and we have conducted eight interviews with experts and special advisers within the field. We have chosen to focus our study on the fact the market for general dealers have changed and the demands from the customers are severed throughout the years. The servicescape consists of the physical surroundings where the service is produced, examples of factors that influence the servicescape is the employees and the customers.

Stimuli riktat mot kundernas sinnen - en fallstudie av ICA Maxi Kalmar

Problemformulering och frågeställning:Vad präglar marknadsföring riktad mot människans fem sinnen inom livsmedelshandeln?Syfte:Analysera användandet av stimuli riktat mot människans fem sinnen, lyfta fram styrkor och svagheter med sådan stimuli i ICA Maxi´s livsmedelsbutik i Kalmar, samt undersöka möjlig utveckling av sinnesstimuli och dess användningsområden inom livsmedelsbranschen.Metod:Genom kvalitativa intervjuer med anställda på Maxi i Kalmar besvara ovanstående frågeställning och syften. Intervjusvaren kommer även förankras i väl utvald, relevant litteratur för att ge ytterligare tyngd bakom intervjusvaren.Slutsats:Stimuli riktad mot människans fem sinnen förekommer i ICA Maxi´s Servicelandskap, och även inom livsmedelsbranschen. Detta arbete är medvetet, och representanter ifrån Maxi säger sig även förstå kraften i sådana stimuli. Dock inkluderas inte samtliga sinnen, och förvånansvärt få tillvägagångssätt för att tilltala kundernas sinnen finns idag..

Den moderna banken : Hur ett finansiellt företag kan attrahera en yngre generation

The purpose of this study is to analyze how companies that sell financial services can reach people in the younger audience. The financial services that we refer to are regarding banking and insurance for private users, and with the younger audience we refer to people in the age of 18 to 25. We think that this is a valid and interesting issue to study because of the common thoughts that persons in this age are common users of Internet, social medias and new technology. The main question through our study has been; ?How a financial company can attract the younger generation, and support their creation of value?" Our research is based on a qualitative method.

Automatisk genreklassifikation : en experimentell studie

This thesis aims at examining to what extent a few, algorithmically very easily extractable document features can be used to classify electronic documents according to genre. A set of experiments is therefore carried out, using only 11 such simple features in an attempt to classify 84 documents belonging to electronic academic journals into three manually identified genres: table of contents, article, and review. The 11 features are also divided into three sets, containing metrics of words and sentences; punctuation marks; and URL links, respectively. The performance when using these sets of features is then measured with regard to classification accuracy, using a k-NN classifier, four different values of k (1, 3, 5, 7), and both leave-one-out and 10-fold cross-validation. Best results are achieved when using all three feature sets (i.e.


Vägen till ett framgångsrikt köpcentrum! : En fallstudie av Ölands Köpstad

Det kan vara svårt att veta vilka faktorer som ett köpcentrum bör arbeta med för att bli framgångsrikt. Idag krävs kontinuerlig förnyelse eftersom konkurrensen på marknaden hårdnar då allt fler köpcentrum byggs. Vi vill därför visa hur ett lokalt köpcentrum kan utveckla sitt koncept för att förbättra sin position på marknaden samt bli en attraktivare plats.Uppsatsen fokuserar på två delsyften, som presenteras nedan:Analysera och undersöka köpcentrums framgångsfaktorer. Framställa strategier till köpcentrum som är i behov av förnyelse. Strategierna är framtagna i avsikt att göra köpcentrumet till en attraktivare plats för besökare och därigenom öka köpcentrumets konkurrensposition.Vårt metodologiska tillvägagångssätt är präglad av en kvalitativ ansats med vikten på ett deduktivt arbetssätt.

Sinnesupplevelser på nätet : Hur modebutiker på nätet kan förstärka kundupplevelsen

Bakgrund: Näthandel har på kort tid ökat nästintill lavinartat vilket kommer som en följd av att allt fler människor idag är uppkoplade på Internet. Det öppnar upp för företagen att hitta nya sätt att konkurrera på samtidigt som avstånden mellan kunder och företag minskar. Företagen måste hitta nya sätt att utmärka sig på, och genom att utforma sina nätbutiker på ett sätt så att kundernas sinnen engageras möjliggör företagen för dessa att skapa sig en mer individuell upplevelse.Syfte: Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv studera hur företag inom modebranschen kan arbeta med syn- och hörselsinnena för att förstärka kundupplevelsen på nätet.Metod: Arbetet består av intervjuer med marknadschefer och webbansvariga för fyra nätbutiker i Sverige. Det är en kvalitativ studie som genomförts dels med intervjuer men även med stöd av observationer.Resultat och slutsatser: I dagens konkurrens på Internet är det viktigt att företag, och nätbutiker, finner nya sätt att differentiera sig på. Genom att tillämpa strategier för hur syn- och hörselsinnena på bästa sätt kan stimuleras hos kunden, kan nätbutikerna skapa sig konkurrensfördelar..

Personalen i frontlinjen som varumärkesbärare : En studie inom träningsanläggningar

The purpose of this research aims investigate whether front line personell are brand carriers who can affect the customers brand experience. This present study focuses on commercial fitness centers in Kalmar. Like brands, training is taking part in people?s everyday lives; fitness centers are offering the customer a wider range of group training.This thesis is based on a qualitative approach whereby eight interviews have been carried out with two members of the board and six employees of the front line. Additionally, this thesis is also based on three focus groups with four customers, representing the majority of each fitness centers.The research findings highlight that the front line employees are very important as they are seen as the brand; therefore the front line employee?s personality and behaviour will influence the customer?s view of the brand.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->