
Sökresultat:
9632 Uppsatser om Service Management - Sida 8 av 643
Att arbeta med strategier och mål i en offentlig verksamhet - En fallstudie om strategiimplementering inom ett kommunalt bostadsbolag
Background: During the 2000s, there has been an increased interest in studying
business management and strategy implementation with customer focus in public
organisations. To achieve business goals it is important to continuously work
with strategies to meet customerdemands for increased efficiency and service.
Purpose: The aim of the essay is to examine how to work on strategy
implementation in a municipal real estate company from a management perspective
in order to achieve overall goals.
Method: The study?s methodology is a case study based on qualitative telephone
interviews
that were conducted with representatives in managerial positions from various
levels of the
company. The choice of the qualitative data was considered relevant in relation
to the chosen
topic of the thesis. The empirical data was then compared to the theoretical
framework of the
thesis.
Results: Strategies guide the company to achieve the overall goals, which are
later on broken down into operational targets.
The Effects of Technology-Based Self-Service on Grocery Retail : A Swedish Case
Technology based self-service (TBSS) used in supermarket self-scanning checkouts is a relatively new phenomenon in Sweden. Studies on TBSS as a self- checkout device have been formerly carried out but with focus on the customer perspective. The authors therefore saw a challenge in covering the self-scan checkout concept, from a company perspective. The purpose of this research paper is to investigate, through a management perspective, the changes brought about by implementing an innovative TBSS system in Swedish supermarkets, and its effect on the competitiveness of the company. This is done by presenting and linking the theoretical framework and empirical study in the research.
Management by Tittarsiffror: en kritisk diskursanalys av hur SVT kom att förlora sin identitet och istället fann New Public Management
Den offentliga sektorn i Sverige har under de senaste decennierna påverkats av stora reformvågor. De bakomliggande idéströmningarna har kommit att gå under samlingsnamnet New Public Management där ekonomiska värden starkt betonas. Man menar att det inte bör göras någon skillnad mellan privata företag och offentliga organisationer i valet av organisationsstruktur och förspråkar att den offentliga sektorn närmar sig den privata sektorns organisationsstrukturer. Samtidigt har röster höjts kring att den offentligt-rättsliga public service-televisionen, SVT, kommit under starkt inflytande av dessa ekonomiska värden på bekostnad av de demokratiska och att detta är problematiskt.Studien tar utgångspunkt i dessa fenomen och undersöker med hjälp av diskursteoretiska utgångspunkter huruvida SVTs ledning agerar med utgångspunkt i en New Public Management-diskurs.Våra resultat visar att kritiken är befogad i det avseendet att det finns en tydlig NPM-prägel på den diskurs som ledningen brukar. Även när hänsyn tas till omkringliggande relevanta förändringar ter sig de förändringar som ägt rum inom SVT som utmärkande då man istället för att fokusera på sitt ursprungliga uppdrag och söka problematisera sitt förhållande till demokratin har kommit att prioritera dessa ekonomiska värden..
Turbulent Skies - A Case Study of SAS Braathens
Title: Turbulent Skies ? A Case Study of SAS Braathens Date of seminar: 1st June 2006. Course: BUS 809. Master Thesis in International Marketing & Brand Management, 15 ECTS-credits. Authors: Jørgen Fensgård and Christian Larsen.
Vad kostar en idé? ? Att prissätta det immateriella inom grafisk design.
Inom Service Management, dyker problematisering kring prissättning av tjänster upp. Likväl ses den problematiken inom den grafiska- och konstnärliga branschen, en bransch som allt för ofta glöms bort i det sammanhanget. Kreatörers arbeten syns överallt runtomkring oss och deras arbete är av stor betydelse i dagens samhälle där Design Management har kommit att bli allt viktigare.I den grafiska branschen finns ingen tydlig koppling som i den traditionella prissättningen där produktionskostnad och pris samspelar. Det är betydligt besvärligare att sätta ett pris på en kreatörs arbete då det innefattar långt mer än slutprodukten. Syftet med den här studien att ta reda på hur den problematiken ska kunna lösas för kreatörerna.Syskonen Brogren är en byrå inom grafisk designverksamhet och det allra största problemet de upplever är prissättningen.
Television i allmänhetens tjänst : en studie av public service-begreppet
Title: Television in the Service of the Public - a Study of the Public Service Concept(Television i allmänhetens tjänst - en studie av public service-begreppet).Author: Daniel FärnstrandAim: To describe the ideals, or principles, that the Public Service Ideology or concept of Public Service is based upon. The two main questions the paper aims to answer are thus:· Which principles should, according to the theoretical norm, guide Public Service activity?· Which principles guide Public Service television in Sweden today, according to the actual guidelines for the Public Service organization SVT? Method / Material: A study of relevant literature is carried out. Further, the actual guidelines for SVT are summarized. The normative guidelines are then also summarized, and a comparison is made between this summary and the actual guidelines for SVT.Main results: Although a comprehensive definition is hard to find within the theoretical framework, a summary of the theoretical ideal is carried out.
Service på Internet ? Hur service erbjuds av företag som säljer resor på Internet
Business across the Internet has increased in recent years and most companies that are selling trips have increased their sales online. Many companies that are selling trips strive for customers to receive and experience a personal service online. The meeting between the client and a webpage service system on the Internet should work. Service encounters are an essential part of the contact between customer and company and play a big part in how the first impression is perceived by the customer. To understand how a service encounter works, meeting face to face, companies need to understand how customers perceive that meeting.
Missnöjda kunder hos SAS - påverkar erfarenhetsnivån av flygresor deras synpunkter?
In today s society, services are becoming more and more important. They are however, partly because of their immaterial nature, separated from traditional merchandise, why the marketing and producing of them differs. Quality errors in a service are often difficult to discover before the service is brought to a customer, since the producing and consuming of it often takes place simultaneously. Quality errors in a service process are called service failures or in Swedish tjänstefel. Nevertheless, with an effective service recovery process, dissatisfied customers can be turned into satisfied ones.
Serviceerbjudande : En jämförelse av skola och omsorg mellan Sverige och Virginia (USA).
Syfte: Mitt val av ämne härstammar från egna reflektioner och erfarenheter av att bo och leva i USA ett antal år. Jag har successivt insett att det är större skillnad mellan våra kulturer än vad jag hade förväntat mig. Med tre barn i skolan är kontaktytan mot utbildning stor och det går inte att undvika att göra jämförelser. Ämnet för uppsatsen landade i en jämförelse av serviceerbjudanden med skola och omsorg som tillämpningsområde. Syftet med uppsatsen är att med marknadsföring och Service Management som teoretisk bas beskriva och analysera serviceerbjudandet gentemot barnfamiljer i Virginia och Sverige.
Revenue Management - "Det är så det är" : Vad ledningens förståelse för verktyget innebär för kundens upplevda rättvisa
Syftet med uppsatsen är att undersöka om ledningens förståelse för Revenue Management (RM) påverkar kundens uppfattning om ett rättvist pris. De frågeställningar vi behandlar i uppsatsen är följande; Hur påverkar ledningens förståelse för RM frontpersonalens arbete med verktyget? Hur uppfattar frontpersonal att kunden reagerar på RM? Slutsatser: Teori och fallstudie visar att ledningens förståelse är en grundläggande faktor för att arbetet med RM skall ha möjlighet att vara förenligt med ett kundperspektiv. För att arbetet med RM ska uppfattas rättvist av kunden krävs att högsta ledningen inser vikten av utbildning inom RM för all personal samt att pris följer tjänstekvaliteten..
Vad är konsumtion? Service Management studenters föreställningar i relation till forskningsperspektiv
Problem: Konsumtionsforskningen har gått ifrån fokusering på människans fysiologiska behov och synen på människan som en enskild individ till fokus på de psykologiska och sociala behoven där människan sätts in i ett socialt sammanhang. Vilka föreställningar har studenter vid Service Management programmet, Campus Helsingborg, Lunds Universitet, om konsumtion? Hur kan dessa föreställningar relateras till befintliga forskningsperspektiv?Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka de föreställningar som Service Management studenter har om konsumtion.Metod: För att undersöka de föreställningar som studenter har kring konsumtion genomfördes gruppdiskussioner. Materialet som samlades in analyserades med utgångspunkt i en modell av Per Østergaard och Christian Jantzen. Modellen utgörs av fyra olika perspektiv inom konsumtionsforskning; köpbeteende, konsumentbeteende, konsumentforskning och konsumtionsstudier.Slutsatser: I beskrivningen av studenternas föreställningar om konsumtion går det inte att utesluta något av modellens olika perspektiv.
Service i privat sektor ? En kvalitativ studie om servicearbetarens upplevelse av sitt jobb
The aim of this qualitative study of service work in the private sector is to examine how the service worker experiences his/her work. There are three dimensions of the service workers experience in focus, and they are the base of my formulation of questions. The first dimension refers to how the service worker experiences the emotional labor demands from the employer. The second dimension concerns the relation between service worker and customer, from the view of the service worker. The third dimension problematizes how service workers experience efficiency.I have interviewed three call center customer workers and two hotel receptionists, using semi-structured interview technique.
Service Management - har banken lyckats möta kundernas efterfrågan vad gäller utbud och kvalitet?
Syfte: Identifiera vad befintliga företagskunder vill ha för service. Detta för att banken ska behålla och vårda sina kunder samt skapa konkurrensfördelar.Metod: För att komma fram till svaret på vår problemformulering använder vi oss av intervjuer, enkäter och företagsbesök. Informationen vi får fram ur dessa jämför vi sedan med våra teorier.Slutsats: Kristianstads Sparbank har i nuläget ett serviceutbud som stämmer väl överens med vad deras företagskunder efterfrågar. Banken har lyckats väl med sanningens ögonblick då företagen generellt ger höga medelbetyg på den service som banken erbjuder. De mest intressanta slutsatserna har vi kunnat dra utifrån kommentarerna på enkäten.
Användaren och den elektroniska referenstjänsten
The purpose of this master?s thesis is to study an electronic reference service from a user perspective. By qualitative interviews with eight students the thesis examines their information behaviour, why and when they use the service, the user?s experiences of the service and the communication with the librarian. The users have all used the Swedish electronic reference service Fråga biblioteket ? Forskningsbibliotek.
Fast Service in Fast Fashion-En kvantitativ studie av kundrespons till självserviceteknik i fast fashion
The success of self-service technology in retail grocery stores cannot be ignored, and the fact is that every other grocery store in Sweden has implemented the self-scanning or self-checkout systems. The trend is that the technique is spreading into other markets with potential to increase productivity for companies and enhance the service for customers. Fast fashion is one branch that is left untouched by the development in payment processes, and despite the leading companies extensive focus on fast service, the concept of self-service technology has not yet been tested. This paper undertake a quantitative, experimental approach to the issue and examines the effect self-checkout would have on Fast fashion- customers. By presenting a scenario with and without self- checkout and afterwards asked about the respondents experience, we can provide the marketing world with new insights.