Sökresultat:
8691 Uppsatser om Sammanställd teori - Sida 20 av 580
Vilka faktorer finns bakom ISO 9000 seriens omfattande spridning?
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och analysera hur ISO 9000 serien utvecklats och spridits med utgÄngspunkt frÄn RÞviks teori gÀllande framgÄngsrika recept. Vi har sökt svaren till vilka faktorer som gör att organisationer tar till sig konceptet och implementerar det. FrÄgor har skapats utifrÄn ovanstÄende teori som sedan stÀllts till Sveriges samtliga tio ackrediterade certifieringsorgan som utför revisioner av standarden. Vi har Àven stÀllt frÄgor till SIS, Swedish Standard Institute som ansvarar för framtagandet av standarder i Sverige. Efter att ha applicerat och analyserat den empiri som vi erhÄllit genom intervjuer och litteraturstudier har vi funnit att ISO 9000 serien till stora delar stÀmmer överens med vald teori.
Val av e-butik En grundad teori-ansats
Vi har i denna uppsatsen gjort en kvalitativ undersökning enligt Grundad Teori (Grounded Theory). Undersökningen gjordes med hjÀlp av en fokusgrupp bestÄende av sex personer. Syftet med uppsatsen var att besvara frÄgan som avgör valet av butik pÄ Internet. Vi har i undersökningen kommit fram till att det frÀmst finns fyra faktorer som ligger till grund för hur köpbeslut tas. Dessa Àr pris, leveranstid, trovÀrdighet och mun till mun-spridning (word of mouth).
Campingliv - ett tryggt liv i en otrygg vÀrld?
Vad Àr det som lockar mÀnniskorna att vÀlja campinglivet? Hur kan man vÀlja denna minimalistiska form av levande, nÀr man kan vara hemma i bekvÀmligheten och ha det skönt istÀllet? Min studie Àr ett försök att ta reda pÄ vad det Àr som gör att campinglivet Àr sÄ speciellt. Vad Àr det som ligger bakom det ökade intresset? Varför vÀljer mÀnniskan denna livsstil i en allt globalare vÀrld?
Jag har genom deltagande observation kombinerat med kvalitativa intervjuer genomfört min studie. Jag har Àven anvÀnt mig av minnesarbete pÄ grund av att jag har 20 Ärs erfarenhet av campingplatsen som arbetsplats.
RĂSTER FRĂ N STADENS GATOR. Att stödja medborgarinitiativ för hĂ„llbar stadsutveckling
Studiens syfte Àr att undersöka hur medborgarinitiativ för hÄllbar stadsutveckling kan tillvaratagas. Med litteratur- och fallstudie undersöks följande frÄgestÀllningar: Vilken roll kan medborgarnas initiativ ha för en hÄllbar stadsutveckling? Vilka problem möts dessa initiativ av? Hur kan förhÄllanden för medborgarinitiativen förbÀttras? Hur kan man med fackkompetens stödja medborgarinitiativen? Fallstudien utgörs av MöllevÄngsgruppen, ett boendeinitiativ i Malmö med mÄlsÀttningen att bidra till ett ekologiskt och socialt hÄllbart samhÀlle. Intervjuer med nyckelpersoner inom föreningen och dess kommunala samarbetspartners utgör det empiriska materialet. För analysen anvÀnds Collins Good to great-modell, Healeys teori Inclusionary argumentation, Landrys teori Creative city och teori kring samhÀllsentreprenörskap för bearbetning av interna respektive externa förhÄllanden och former för stödÄtgÀrder.
Miljöterapi : En utvÀrdering enligt Critical incident-metoden
Syftet med denna studie Ă€r att utvĂ€rdera ett HVB-hem vilket bedriver miljö- och individualte-rapeutisk behandling av ungdomar i Ă„ldrarna 16-19 Ă„r. Vidare syftar studien till att utvĂ€rdera verksamhetens arbetssĂ€tt vid kritiska hĂ€ndelser enligtcritical incident-metoden. SĂ„ledes fin-ner författarna följande frĂ„gestĂ€llningar relevanta för utvĂ€rderingen: Vilka slags kritiska hĂ€n-delser uppstĂ„r i verksamheten enligt personalens upplevelser? Hur löses/slutar de kritiska hĂ€ndelserna i verksamheten? Ăr lösningarna av de kritiska hĂ€ndelserna förankrade i miljöte-rapeutisk teori? UtvĂ€rderingen grundas i uppgifter frĂ„n nio respondenter, varav en av respondenterna Ă€r utvĂ€rderingens författare. Datainsamlingen utgörs i sin tur av observationer, frĂ„geformulĂ€r och kompletterande intervjuer.
Att landa pÄ mÄnen och i skolan : Drama som estetisk lÀrprocess
Denna kvalitativa studie med hermeneutisk ansats har som syfte att ÄskÄdliggöra och konkretisera begreppet estetiska lÀrprocesser, sett genom drama som metod i Àmnesundervisning. ForskningsfrÄgorna Àr Hur kan estetiska lÀrprocesser förstÄs genom drama som metod i Àmnesundervisningen? och Vad krÀvs av drama för att estetiska lÀrprocesser ska uppstÄ? Deltagande observationer samt tvÄ intervjuer har genomförts för att undersöka ett projekt dÀr drama anvÀnts sommetod för tema Rymden i Ärskurs tvÄ. Mot en bakgrund av sociokulturell teori om lÀrande samt Lindströms modell för estetiskt lÀrande görs tolkningen att estetiska lÀrprocesser kan uppstÄ i drama som metod i Àmnesundervisning nÀr extra stor vikt lÀggs vid de tre delarna reception, produktion och reflektion samt nÀr en fiktiv situation skapas tillsammans med deltagarna, genom t.ex. lek, berÀttande och kÀnslor, sÄ att en upplevelse av estetisk fördubbling blir möjlig..
LÀrares undervisning i lÀsförstÄelse
Syftet med detta arbete Àr att undersöka tre lÀrares arbete med lÀsförstÄelse, samt se om de har förÀndrat sina undervisningsmetoder nÀr det gÀller lÀsförstÄelse efter den nya lÀroplanen Lgr 11. Jag har presenterat tidigare forskning och litteratur som behandlar Àmnet lÀsförstÄelse. Studien utgÄr frÄn Vygotskijs sociokulturella teori för inlÀrning. En central tankegÄng i denna teori Àr att barn utvecklas i samspel med andra och att den sociala omgivningen har en stor inverkan. Med hjÀlp av kvalitativa undersökningsmetoder, vilket innebÀr intervju och fokusgruppsintervju, har jag tagit reda pÄ lÀrarnas undervisningsmetoder gÀllande lÀsförstÄelse.
Resultatet av studien visar att det har kommit material om undervisningsmetoder i lÀsförstÄelse som lÀrarna anvÀnder sig mer eller mindre.
Framtidens historia,historians framtid : en studie om historieÀmnet i gymnasiereformen, Gy2011
Syftet Àr att undersöka vilka ifrÄgasÀttanden av nuvarande styrdokument och kunskap som kan ha lett till utvecklandet och genomförandet av gymnasiereformen Gy 2011. Med ifrÄgasÀttande av kunskap menas att vedertagen kunskapsutveckling och tankesÀtt fÄr fortgÄ sÄ lÀnge inga röster höjs som ifrÄgasÀtter den, detta sker med utgÄngspunkt i Thavenius teori. Studien innefattar vidare vilka förhandlingar, mellan forskarsamhÀllet och statsmakten som eventuellt har gjorts vid framtagandet av den nya reformen. I enighet med Odéns teori om hur förhandlingar uppstÄr nÀr det sker förslag pÄ förÀndringar, jag skall dÀrför undersöka om det gÄr att urskilja nÄgra sÄdana vid framtagandet av Gy2011, med fokus gÀllande historieÀmnet. Syftet med studien Àr att:skapa en bild av vad som teoretiskt sett styr gymnasieskolans undervisninghur och varför detta Ästadkommits skillnader mot tidigare lÀroplan och kursmÄl samt vad man önskar uppnÄ med gymnasiereformen.
EfterfrÄgan pÄ beroendeframkallande varor : En studie om hur efterfrÄgan pÄ snusprodukter har reagerat pÄ prisökningar i Sverige mellan 1999-2009
Denna uppsats behandlar de relativa prisökningar som skett för snusprodukter i Sverige och vill undersöka om dessa har lett till minskad efterfrÄgan som nationalekonomisk teori föreslÄr. UtifrÄn teori och tidigare forskning har en efterfrÄgemodell konstruerats för att möjliggöra en statistik undersökning.Variablerna som ingÄr i modellen Àr inhÀmtade frÄn Statistiska centralbyrÄns prisenhet och Swedish Match AB och inkluderar prisuppgifter för varor, försÀljningsstatistik och disponibel inkomst under tidsperioden 1999-2009.Resultaten frÄn regressionsanalyser för tidsseriedata visar pÄ att de ökade priserna har haft en negativ inverkan pÄ efterfrÄgan pÄ snus under den gÀllande tidsperioden, men att denna effekt varit förhÄllandevis liten..
HÀr Àr jag, jag ska ocksÄ vara med
Syftet med denna fallstudie var att undersöka arbetarnas upplevelser av styrda förÀndringar inom en tillverkningsindustri och öka kunskapen om hur styrda förÀndringar upplevs och varför de upplevs som de gör bland just arbetarna pÄ golvet. Detta valde vi att göra genom en fallstudie med en fenomenologisk och deskriptiv ansats. I denna fallstudie hade vi kvalitativa semistrukturerade intervjuer som huvudsaklig empirikÀlla och vi grundar större delen av fallstudien pÄ de Ätta intervjuer vi genomförde. I analysen av vÄr fallstudie byggde vi upp en lokal teori som grundades i Antonovskys (2005) KASAM-teori. Vi kunde genom vÄr lokala version av KASAM göra konstaterandet att kÀnslan av att ha tillgÄng till ledningen Àr helt avgörande för en kÀnsla av sammanhang och hur produktionspersonalen upplever förÀndringar i fallet Plastikos AB.
Hur ser förskollÀrare och barnskötare pÄ den fysiska miljön i den fria leken : en kvalitativ undersökning ur pedagogperspektiv
Syftet med arbetet Àr att lyfta fram pedagogernas perspektiv och hur de ser pÄ miljön som finns kring barnen i deras fria lek. Syftet Àr ocksÄ att teckna en bild av hur pedagogerna tÀnker kring miljön, som den tredje pedagogen nÀr det gÀller barn lÀrande utveckling.Jag har anvÀnt mig av litteratur som Àr baserad pÄ forskning och teori om miljön, som har viktig förutsÀttning för barns utveckling. Jag har Àven tagit del av litteratur som beskriver om hur viktig, den pedagogiska medvetenheten Àr. NÀr det gÀller kunskapen om miljöns utformning och betydelse för barns fortsatta lÀrande. Jag har anvÀnt mig av det sociokulturella perspektivet.
Hur tricklar ett varumÀrke? - En fallstudie av varumÀrket Cheap Monday
Syftet med uppsatsen Àr att med utgÄngspunkt i trickle-teorin och trickle-effekten undersöka attityden hos olika konsumentgrupper av Cheap Monday, för att se om teori och empiri överensstÀmmer. Vi vill se hur tricklandet och teori om adoptionsprocessen ser ut för varumÀrket, dÄ vi anser att konsumentbeteende för enskilda varumÀrken inte studerats tillrÀckligt. PrimÀrdata har samlats in med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med stamkunder och ÄterförsÀljare och en kvantitativ enkÀtundersökning har genomförts pÄ tre gymnasieskolor i Lund. SekundÀrdata har hÀmtats frÄn litteratur i form av böcker, artiklar, uppsatser och elektroniska kÀllor. Insamlad data har sedan analyserats utifrÄn vÄr referensram och slutsatser har dÀrefter faststÀllts.
Studiemotivation hos gymnasieelever pÄ I-Tek programmet i LuleÄ
Rektor och lÀrare pÄ LuleÄ Gymnasieby, Kvarteret KungsfÄgeln upplevde att
eleverna pÄ ett industritekniskt program (I-Tek) tappade studiemotivationen
frÄn Ärskurs ett till tre. Syftet med undersökningen var att undersöka vad
det Àr som motiverar eleverna vid I-Tek programmet, samt att undersöka om
det fanns nÄgra skillnader mellan Ärskurserna. Det var Àven av intresse att
undersöka vad som kan öka studiemotivationen. Metoden som anvÀndes var
enkÀter och halvstrukturerade intervjuer, utformade utifrÄn Vrooms
förvÀntansteori (refererad av Dipboye, 1994), Herzberg tvÄ-faktor teori
(Herzberg, Mausner, & Snyderman, 1959) och Maslows behovshierarki (1982).
Resultaten visade att jobbmöjligheterna efter utbildningen, intresset för
Àmnet och det praktiska arbetet var de frÀmsta motivationsfaktorerna.
Studiemotivation hos gymnasieelever pÄ I-Tek programmet i LuleÄ
Rektor och lÀrare pÄ LuleÄ Gymnasieby, Kvarteret KungsfÄgeln upplevde att eleverna pÄ ett industritekniskt program (I-Tek) tappade studiemotivationen frÄn Ärskurs ett till tre. Syftet med undersökningen var att undersöka vad det Àr som motiverar eleverna vid I-Tek programmet, samt att undersöka om det fanns nÄgra skillnader mellan Ärskurserna. Det var Àven av intresse att undersöka vad som kan öka studiemotivationen. Metoden som anvÀndes var enkÀter och halvstrukturerade intervjuer, utformade utifrÄn Vrooms förvÀntansteori (refererad av Dipboye, 1994), Herzberg tvÄ-faktor teori (Herzberg, Mausner, & Snyderman, 1959) och Maslows behovshierarki (1982). Resultaten visade att jobbmöjligheterna efter utbildningen, intresset för Àmnet och det praktiska arbetet var de frÀmsta motivationsfaktorerna.
Renting och optionsvÀrdering
En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken.Syftet Àr att visa hur vÀrdet pÄ en option hos ettrentingbolag förhÄller sig till en optionsvÀrdering utifrÄn en traditionell teoretisk modell. HÀri ingÄr ocksÄ i syftet att skapa förstÄelse för hur rentingbolaget prissatt sin option. Vidare Àr ett delsyfte att beskriva hur en del av kunderna ser pÄ vÀrderingen av den option de har i avtalet med rentingbolaget.VÄrt angreppssÀtt Àr deduktivt dÄ vi utifrÄn befintlig teori har utformat en lÀmplig vÀrderingsmodell. Vi har valt en kvalitativ forskningsmetod och med hjÀlp av en fallstudie undersökt ett fallföretag och en analysenhet, ett optionskontrakt.Teorin vi har anvÀnt oss av Àr optionsteori, binomial optionsvÀrdering och teori kring volatiliteten har hjÀlpt oss att vÀrdera fastighetsoptionen i frÄga.Undersökningar har visat att varken kunder eller Skandrenting anvÀnder sig av nÄgon teoretisk optionsvÀrderingsmodell. Skandrentings option visade sig vara undervÀrderad i förhÄllande till vÄr teoretiska berÀkning..