Sök:

Hur tricklar ett varumärke? - En fallstudie av varumärket Cheap Monday


Syftet med uppsatsen är att med utgångspunkt i trickle-teorin och trickle-effekten undersöka attityden hos olika konsumentgrupper av Cheap Monday, för att se om teori och empiri överensstämmer. Vi vill se hur tricklandet och teori om adoptionsprocessen ser ut för varumärket, då vi anser att konsumentbeteende för enskilda varumärken inte studerats tillräckligt. Primärdata har samlats in med hjälp av kvalitativa intervjuer med stamkunder och återförsäljare och en kvantitativ enkätundersökning har genomförts på tre gymnasieskolor i Lund. Sekundärdata har hämtats från litteratur i form av böcker, artiklar, uppsatser och elektroniska källor. Insamlad data har sedan analyserats utifrån vår referensram och slutsatser har därefter fastställts. Uppsatsens teoretiska grund utgörs av tre delar: Trickle-down teorin, modern teori och teorier som ?inramar? trickle-teorin. I det slutliga resultatet har vi kommit fram till att Cheap Monday dels har tricklat vertikalt från sina stamkunder till gymnasieeleverna, men även horisontellt inom olika konsumentgrupper från opinionsledare till den breda massan av konsumenter. Stamkunderna var tidiga i modelivscykeln med att anamma Cheap Monday medan gymnasieeleverna anammade det i ett senare skede. Vi har kunnat urskilja att värdet av Cheap Monday idag för stamkunderna ligger mer i produkten jeans, medan värdet för gymnasieeleverna ligger i varumärket Cheap Monday.

Författare

Olof Norlander Anna Henriks Kristina Söderlund

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..