Sök:

Val av e-butik En grundad teori-ansats

Vi har i denna uppsatsen gjort en kvalitativ undersökning enligt Grundad Teori (Grounded Theory). Undersökningen gjordes med hjälp av en fokusgrupp bestående av sex personer. Syftet med uppsatsen var att besvara frågan som avgör valet av butik på Internet. Vi har i undersökningen kommit fram till att det främst finns fyra faktorer som ligger till grund för hur köpbeslut tas. Dessa är pris, leveranstid, trovärdighet och mun till mun-spridning (word of mouth). Av dessa gör vi bedömningen att den enskilt viktigaste faktorn är mun till mun-spridning. Internet möjliggör en oerhört snabb informationsspridning. Vi uppmärksammar också fyra olika köpbeteenden. Beroende på produktens art väljer konsumenten att antingen enbart köpa varan i butik, på Internet eller att kombinera dessa båda. Man beställer varan på Internet och hämtar sedan denna i butik eller så provas varan ut i butik och beställs på Internet.

Författare

Leif Wademark Therese Wieselqvist

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..