Sökresultat:
8691 Uppsatser om Sammanställd teori - Sida 18 av 580
Vem i hela vÀrlden kan man lita pÄ? En kritisk diskursanalys av Lgr11 och Skollag 2010:800
Syfte: Det övergripande syftet med detta arbete Àr att granska Lgr11 och Skollagen 2010:800 med hjÀlp av kritisk diskurs analys, för att försöka utröna huruvida dessa nya utbildningspolitiska reformer gynnar elevernas lÀrande eller om det Àr en ideologiskt producerad text som anvÀnds för att fÄ fram ett budskap som mer passar in i den samtid vi lever i idag. Med teori och forskningsgenomgÄngen som en bakgrund har det utkristalliserats tre aspekter som studien kommer att ha fokus pÄ; 1) Att undersöka de eventuella motsÀgelser som kan föreligga i dokumenten, och pÄ vilket sÀtt de i sÄ fall eventuellt utgör en bristande trovÀrdighet i dessa dokument. 2) Dokumentens innehÄll kopplat till tidigare forskning. D.v.s. om det gÄr att pÄvisa kopplingar till den vetenskapliga forskning som har bedrivits inom skolvÀsendet, och dÄ frÀmst den nationella forskningen.
VÀst möter Transsylvanien i svenska reseskildringar : Med fokus pÄ befolkning och omgivning, 1930?2000-talet
I arbetet har jag utgÄtt frÄn mina erfarenheter av medieundervisning pÄ min verksamhetsförlagda utbildning (VFU) dÀr jag upptÀckte ett ?glapp? mellan teori och praktik i elevernas arbeten. UtifrÄn detta upplevda ?glapp? formulerade jag följande frÄgestÀllningar: Finns det spÄr av lÀroplanens intention i elevers tal om undervisningen, sÀrskilt medieundervisningen? Finns lÀroplanens intention i bilderna eleverna producerar? Bidrar medieÀmnets kultur, tradition och historia, till den starka uppdelningen mellan teori och praktik i undervisningen? Detta i syfte att undersöka om ?LÀroplanen för de frivilliga skolformernas? (LPF94) intention om att eleven skall ha förmÄgan att förhÄlla sig kritiskt, granska fakta och bedöma det eleven ser, hör och lÀser, följer med nÀr eleven talar om och framstÀller egna mediebilder i undervisningen. I denna studie har jag studerat lÀroplanens och dess intentioner, olika teoretikers syn pÄ undervisning och kunskap samt intervjuat tre tjejer frÄn medieprogrammet kring deras tankar om undervisningen.
Processinriktat och resultatinriktat motivationsklimat pÄ svenska och spanska högstadieskolor
Studien processinriktat och resultatinriktat motivationsklimat pÄ svenska och spanska högstadieskolor undersöker skillnader och likheter inom processinriktat och resultatinriktat klimat. I denna studie undersöks det hur dessa tvÄ klimat ser ut pÄ svenska och spanska skolor och detta ur svenska och spanska idrottslÀrares perspektiv. I studien anvÀnds Nicholls (1989) teori om de tvÄ motivationsklimaten. Empirin Àr inhÀmtad via semistrukturerade intervjuer med idrottslÀrare pÄ tre svenska och tre spanska högstadieskolor. Detta i kombination med Nicholls (1989) teori och andra modeller, ligger till grund för den senare gjorda analysen.
Ăr anvĂ€ndbarheten i sĂ€kerhetskritiska system eftersatt?
I denna rapport har vi undersökt hur utvecklarna tagit hÀnsyn till anvÀndbarheten för slutanvÀndarna vid utvecklingen av ett sÀkerhetskritiskt system. Resultatet erhölls genom en empirisk fallstudie pÄ tvÄ företag som utvecklar sÀkerhetskritiska system. Datainsamlingen bestod av intervjuer med personer som varit delaktiga i och har kunskap om utvecklingen av systemen som ingick i vÄr fallstudie. Sedan analyserades insamlad data mot teori inom MÀnniska ? Dator ? Interaktion (MDI) samt teori om sÀkerhetskritiska system.
Facebook - En vardaglig rutin : En kvalitativ studie om Facebook i relation till arbetsliv och privatliv
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka fenomenet Facebook i relation till arbetslivet och privatlivet. Uppsatsen bygger pÄ en kvalitativ studie dÀr vi genomförde sex semistrukturerade intervjuer för att ta reda pÄ om hur presentationen av ens profil, med andra ord statusuppdateringar, bilder och vÀnner, kan ha en pÄverkan pÄ arbetslivet men Àven privatlivet. Som analysredskap anvÀnder vi oss av Erving Goffmans dramaturgiska teori, Anthony Giddens struktureringsteori samt Michel Foucaults teori om övervakningssystemet i relation till makt. En kort sammanfattning av det resultat som framkommer i vÄr studie visar att Facebook frÄn en början besöktes av vÄra informanter med syfte att komma i kontakt med vÀnner samt slÀkt, dock har nÀtverkstjÀnsten utvecklats till ett socialt fenomen och vidare blivit en del av informanternas vardag..
Engagerande KaraktÀrer : En studie av Murray Smiths teorier applicerat pÄ film och dataspel
Uppsatsen handlar om de faktorer som gör att vi engagerar oss för karaktĂ€rer i film och huruvida de Ă€r de samma för dataspel. Syftet med uppsatsen Ă€r att testa en teori av Murray Smith som gĂ€ller filmkaraktĂ€rer och se om den gĂ„r att anvĂ€nda Ă€ven nĂ€r man tittar pĂ„ dataspel. Den exakta frĂ„gestĂ€llningen i uppsatsen Ă€r som följer: Murray Smith har skapat en teori för hur engagerande karaktĂ€rer skapas i film. Hur pass applicerbara Ă€r hans teorier för engagerande karaktĂ€rer nĂ€r det kommer till ett annat visuellt medium som dataspel? MĂ„ste teorin tillĂ€mpas annorlunda? Ăr andra aspekter av teorin viktigare i det nya mediet?I uppsatsens teoribakgrund tas teoriinriktningar som bland annat semiotik och psykoanalys upp och förklaras.
Sjuksköterskestuderandes erfarenheter av handledning under verksamhetsförlagd utbildning
Verksamhetsförlagd utbildning utgör en stor del av sjuksköterskeprogrammet. Studenten ska tillÀmpa och integrera sina teoretiska kunskaper samt öva upp praktiska fÀrdigheter under den verksamhetsförlagda utbildningen. Handledning av sjuksköterskestudenter ingÄr i sjuksköterskan kompetensomrÄde enligt Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Syftet med studien var att undersöka sjuksköterskestuderandes erfarenheter av handledning under verksamhetsförlagd utbildning under sista terminen av sjuksköterskeprogrammet. Fokus var pÄ kommunikationen mellan handledare och student, relationen mellan handledare och student samt integrationen av teori i praktiken.
NEUTRALITETENS ROLL VID FACILITERING AV DIALOGPROCESSER - INTERVJUER MED FEM PROCESSLEDARE OCH DERAS FĂRHĂ LLANDE TILL DEN NEUTRALA ROLLEN
Syfte: Syftet med arbetet Ă€r Ă€r att beskriva neutralitetens roll vid facilitering avdialogprocesser. Detta görs genom intervjuer med fem processledare med lĂ„ng erfarenhet avden faciliterande rollen. Deras uppfattningar och synsĂ€tt kring neutralitet kommer sen attstĂ€llas mot befintlig teori för att pĂ„ sĂ„ vis bĂ€ttre förstĂ„ betydelse av facilitatorns neutrala rollvid dialogprocesser.Tidigare forskning/teori: En genomgĂ„ng av befintlig litteratur och teori presenteras föromrĂ„det facilitering men Ă€ven frĂ„n omrĂ„det medling dĂ€r neutralitetsbegreppet har en mycketcentral roll. Ăven forskning hĂ€mtad frĂ„n medlingsfĂ€ltet presenteras som ett komplement dĂ„det saknas inom omrĂ„det för facilitering. Den tĂ€mligen omfattande teorigenomgĂ„ngen avserlĂ€gga en god grund varpĂ„ en djupare förstĂ„else och teoribildningen kan ske utifrĂ„nrespondenternas egna berĂ€ttelser.Metod: Intervju anvĂ€nds som kvalitativ metod och följer ett semi-strukturerat upplĂ€gg.UtifrĂ„n en intervjuguide görs 4 intervjuer pĂ„ plats och en över skype.
Jag vill leva ett vanligt liv : Personer med schizofreni berÀttar om sitt hjÀlpbehov
Det finns begrÀnsat med forskning kring hjÀlpbehovet hos personer med schizofreni. Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka detta hjÀlpbehov pÄ ett förutsÀttningslöst sÀtt. Sju personer intervjuades och data analyserades med Grundad Teori. Resultatet visade att det som upplevdes som viktigt var att erhÄlla hjÀlp till ett vanligt liv. Följande efterfrÄgades: Information om sjukdomen och om olika stödinsatser till patienter och anhöriga.
FörÀndringens pÄverkan pÄ kunskapsöverföring.
Studien undersöker förÀndringens pÄverkan pÄ kunskapsöverföring utifrÄn en fallstudie av distanshandelsföretaget Haléns implementering av ett nytt informationssystem. Vi har genom en kvalitativ ansats och en abduktiv metod Àmnat ge vÄrt bidrag till redan existerande teori. Studiens problem definieras av den inneboende hotande naturen som förÀndringar innebÀr. I synnerhet ny informationsteknologi kan av medarbetare ses som nÄgot frÀmmande om den teknologiska osÀkerheten i organisationen Àr hög. DÄ det Àr av stor vikt för organisationer att en ny teknologi pÄ ett bra sÀtt implementeras i organisationen Àr det viktigt att bemöta detta förvÀntade förÀndringsmotstÄnd.
Utnyttjas kulturen? : en undersökning av kulturens roll i regional utveckling
SyfteSyftet med uppsatsen Ă€r att förklara hur man inom kultursektorn i praktiken ser pĂ„ kopplingen kultur och ekonomisk tillvĂ€xt. Min avsikt Ă€r att studera och analysera bĂ„de attityder och faktiskt beteende för att se var en eventuell utvecklingspotential finns.MetodUndersökningen har genomförts med en kvalitativ ansats och empiriinsamlingen har skett genom ostrukturerade intervjuer. En litteraturgenomgĂ„ng av befintlig teori inom Ă€mnet har gjorts för att skapa en referensram för analysen av det empiriska materialet.TeoriDen teori som har studerats behandlar frĂ€mst omrĂ„det kultur, kulturpolitik och kulturens roll(er) i regional utveckling. Ăven platsmarknadsföring och Cultural Planning beskrivs i teorikapitlet.EmpiriDet empiriska materialet baseras pĂ„ intervjuer med sex personer som pĂ„ olika sĂ€tt besitter kunskaper inom kulturomrĂ„det eller platsmarknadsföring.Analys och slutsatserDe nya roller som kulturen tilldelas i teorin kan vara svĂ„ra att omsĂ€tta till praktik i och med den uppdelning som fortfarande finns mellan kultursektorn, nĂ€ringsliv och politiker. För att kunna utvecklas i framtiden tror jag att vĂ€rldarna mĂ„ste nĂ€rma sig varandra och utveckla en gemensam begreppsapparat.
Humankapital vid fo?rva?rv : Hur pa?verkar humankapitalet en företagsvÀrdering av kunskapsföretag?
Syftet med uppsatsen a?r att skapa fo?rsta?else fo?r om och hur humankapital pa?verkar va?rderingen av kunskapsfo?retag vid fo?retagsfo?rva?rv. Vidare vill vi underso?ka vilka faktorer som styr humankapitalets va?rde.Va?r teoretiska referensram grundar sig i teori om kunskapsfo?retag, fo?rva?rv och va?rdering. Vi tittar a?ven na?rmare pa? Due Diligence och Human Resource Due Diligence som a?r tva? typer av fo?retagsbesiktningar.
Balanserat styrkort i sjukvÄrden ? en jÀmförelse mellan offentliga och privata organisationer
Syfte: Att jÀmföra offentliga och privata vÄrdgivare utifrÄn deras motiv, utformning och anvÀndning av balanserat styrkort. Metod: Genom anvÀndandet av kvalitativ metod i form av telefonintervjuer utreder vi hur offentliga och privata organisationer motiverar, utformar och anvÀnder sitt styrkort. Teoretiska perspektiv: Vi har valt att presentera vÄr teori uppdelat pÄ tre huvudrubriker; motiv, utformning och anvÀndning. Under dessa avsnitt behandlar vi först en mer generell teori kring balanserat styrkort, för att sedan inkludera en mer specifik teori kring balanserat styrkort i sjukvÄrdskontext. Empiri: I empiriavsnittet presenteras resultaten frÄn vÄra intervjuer.
AnvÀndarmedverkan i teori och praktik vid skapandet av anvÀndarfall i RUP
Rational unified process Àr en systemutvecklingsmetod som ofta anvÀnds som ramverk och stöd vid utveckling. RUP kan Àven anvÀndas i sin helhet, vilket detta arbete handlar om. Metoden bestÄr av 5 itererande faser och har detaljerade beskrivningar pÄ hur varje fas ska genomföras vid en utvecklingsprocess. RUP Àr dock vÀldigt komplext i sin helhet och innehÄller mÄnga aktörer samt iterationer som tar tid och kostar pengar. Trots allt sÄ Àr RUP en metod som blir allt mer vanligare att anvÀnda vid utveckling idag.
Human Dynamics : Gynnar förhÄllningssÀttet elever med koncentrationssvÄrigheter?
Examensarbetet ger lÀsaren en inblick i förhÄllningssÀttet och verktyget Human Dynamics. I arbetet jÀmförs annan forsknings syn pÄ en gynnsam lÀrandemiljö för barn med koncentrationssvÄrigheter med Human Dynamics teori.Syftet har varit att undersöka om förhÄllningssÀttet Àr fördelaktigt för elever med koncentrationssvÄrigheter.Undersökningen, som Àr baserad pÄ intervjuer med kvalitativ inriktning, visar exempel pÄ hur pedagoger anvÀnder verktyget i praktiken samt hur de uppfattar barn med koncentrationssvÄrigheter och deras behov. Respondenterna Àr positiva till Human Dynamics och menar att förstÄelsen för olikheter och insikter om sig sjÀlv har hjÀlpt dem att se olika individers behov pÄ ett annat sÀtt Àn tidigare.Slutsatsen Àr att Human Dynamics teori Àr förenlig med annan forskning och gynnsam för alla individer, men kunskapen löser inte alla svÄrigheter utan specialpedagogiska ÄtgÀrder Àr nödvÀndiga i vissa fall..