Sökresultat:
8691 Uppsatser om Sammanställd teori - Sida 14 av 580
Pedagogers förhÄllningssÀtt till etik och tystnadsplikt i förskolan
Syftet med detta examensarbete har varit att i förskolan undersöka hur pedagoger förhÄller sig till tystnadsplikt och de etiska dilemman som de dagligen stÀlls inför. FrÄgestÀllningarna har besvarats genom en kvalitativ undersökning och som metod har vi valt att anvÀnda semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har genomförts med 11 verksamma pedagoger pÄ tvÄ olika förskolor.
Empirin har analyserats med Vygotskijs sociokulturella teori och Kohlbergs teori om moralisk utveckling. Pedagogerna anser att trots lagar och regler finns det ofta en osÀkerhet. De stÀllningstaganden som pedagogerna tar i verksamheten Àr utifrÄn hur de Àr som person och dess tidigare erfarenheter, vilket gör att det skapas olika förhÄllningssÀtt i arbetslagen..
Elitutbildning: en strategi för erkÀnnande? - En studie om anti-diskrimineringsstrategier bland juriststudenter med ursprung i Mellanöstern
Samtidigt som svensk forskning visar att individer med utlÀndsk bakgrund blir utsatta för diskriminering och stigmatisering sÄ vÀljer allt fler ungdomar ur denna grupp att högskoleutbilda sig och visar en benÀgenhet att vÀlja elitutbildningar. I denna uppsats undersöks om det finns ett samband mellan vetskapen om, eller erfarenheter av, diskriminering och elitutbildningsval. Den metod som anvÀnds Àr semi-strukturerade intervjuer med fem kvinnliga och fem manliga juriststudenter med ursprung i Mellanöstern. De teoretiska utgÄngspunkterna Àr sociologen Erving Goffmans teori om stigma, sociologen MichÚle Lamonts teori om destigmatisering och socialfilosofen Axel Honneths teori om erkÀnnande. Resultatet visar att juriststudenternas förÀldrars erfarenheter av diskriminering och egna erfarenheter av exkludering har lett till en hög studieprestation dÀr elitutbildningsvalet kan ses som en anti-diskrimineringsstrategi.
Folkmord - ett misslyckande
Syftet med uppsatsen Àr att utröna huruvida Förenta Nationerna (FN) och sÀkerhetsrÄdet utifrÄn idag rÄdande förhÄllanden kan förhindra folkmord. Uppsatsens teoretiska ramverk baseras frÀmst pÄ Mary Kaldors teorier om ?nya krig? och pÄ Helen Feins teori om hur ett folkmord kan förhindras. Det Kaldor baserar sin teori pÄ Àr en förÀndring av krigsföringen, en förÀndring som till stora delar sammanfaller med globaliseringens utveckling de senaste 20 Ären. Feins teori sÀger att det finns tvÄ vÀgar för att förhindra ett folkmord, den primÀra och sekundÀra preventionen, vilka bÄda redogörs för i uppsatsen.
Implementering av den utökade vÄrdgarantin i Landstinget i Uppsala LÀn
Denna uppsats Àr kvalitativ och behandlar hur den utökade vÄrdgarantin implementeras i Uppsala LÀns Landsting. Med hjÀlp av Brunsson och Olsens teori om reform implementering och Brunssons teori om organisatoriskt hyckleri har vi analyserat hur reformen implementerats och vilka faktorer som pÄverkar implementeringen. Reformen syftar till att minska vÄrdköerna genom rationalisering och effektivisering men Àven till att pÄverka organisationens omgivning sÄ att befolkningen fÄr en mer positiv uppfattning om sjukvÄrden. VÄra slutsatser Àr att den utökade vÄrdgarantin Àr en utveckling av en tidigare reform och att implementeringen pÄverkas av tidsaspekten, oklarhet i idé och praktik samt organisationens förhÄllande till dess omgivning..
SocialtjÀnstens behandlingsarbete för mÀn som utövar vÄld mot kvinnor : En kvalitativ studie om vilken innebörd teori har för behandling
The purpose of this study has been to increase the awareness of what significance models of explanation have for intervention programmes, aimed at perpetrators of intimate partner violence, within the Swedish social services. The study is not gender neutral, it centres on male batterers in heterosexual relationships. The study is based on qualitative interviews with five people working within the topical field. I analyzed their statements using an ecological model of understanding violence. The main finding was that the people I interviewed had a multiple understanding when it came to comprehending the violence, but that when it came down to the actual intervention they targeted mainly on elements in the individual spectra, such as feelings of frustration.
Utstötta frÄn Arbetsmarknaden : - Röster frÄn deltagare i AMA arbetsmarknads verksamhet Utvecklingscentrum
Studien syftar till att undersöka om det finns skillnader mellan hur deltagare av utlÀndskt- och svenskt ursprung i AMA arbetsmarknads verksamhet Utvecklingscentrum definierar sin arbetslöshet och vad de anser Àr de bakomligganden orsakerna till deras arbetslöshet. Tidigare forskning inom omrÄdet belyser arbetslösheten som ett samhÀlligt dilemma och menar att den grupp av mÀnniskor som drabbas vÀrst Àr grupper av utlÀndskt ursprung. Valet av undersökningens metod föll pÄ Grundad teori dÀr 6 djupintervjuer genomfördes. FrÄn resultatet utkristalliserades kÀrnkategorin; utstötta frÄn arbetsmarknaden. Resultatet visar att de utlÀndska deltagarna har angett flera aspekter som de upplever dem bakomliggande orsakerna till deras arbetslöshet, som dock inte igenkÀnns av de svenska deltagarna dÄ de uppger helt andra orsaker.
Charterresa istÀllet för vÄrd? : En studie om tillstÄnd och tillsyn i familjehemsvÄrden
Syftet med denna studie Ă€r att utvĂ€rdera ett HVB-hem vilket bedriver miljö- och individualte-rapeutisk behandling av ungdomar i Ă„ldrarna 16-19 Ă„r. Vidare syftar studien till att utvĂ€rdera verksamhetens arbetssĂ€tt vid kritiska hĂ€ndelser enligtcritical incident-metoden. SĂ„ledes fin-ner författarna följande frĂ„gestĂ€llningar relevanta för utvĂ€rderingen: Vilka slags kritiska hĂ€n-delser uppstĂ„r i verksamheten enligt personalens upplevelser? Hur löses/slutar de kritiska hĂ€ndelserna i verksamheten? Ăr lösningarna av de kritiska hĂ€ndelserna förankrade i miljöte-rapeutisk teori? UtvĂ€rderingen grundas i uppgifter frĂ„n nio respondenter, varav en av respondenterna Ă€r utvĂ€rderingens författare. Datainsamlingen utgörs i sin tur av observationer, frĂ„geformulĂ€r och kompletterande intervjuer.
Omsorg, fostran och lÀrande i teori och praktik
Vi, Patricia Contreras och Sarah Ryberg, har i vÄr studie, Omsorg, fostran och lÀrande i teori och praktik, valt att genomföra vÄr undersökning pÄ fyra smÄbarnsavdelningar pÄ fyra förskolor i en storstad i södra Sverige. Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ om omsorg, fostran och lÀrande bildar en helhet pÄ dessa avdelningar, samt hur pedagoger-na tÀnker kring och arbetar med att skapa en miljö för smÄbarn dÀr omsorg, fostran och lÀrande skapar en helhet. Uppsatsen baseras pÄ frÄgorna: Hur gestaltar sig omsorg, fost-ran och lÀrande i den pedagogiska verksamheten pÄ fyra förskolor i en storstad? Och vad lÀgger pedagogen i begreppen omsorg, fostran och lÀrande? Metoderna för detta arbete har varit observationer och intervjuer av pedagoger pÄ avdelningarna.
Arbetets teoretiska bakgrund baseras pÄ Daniel Sterns, Dion Sommers, Ingrid Pramling Samuelssons och Lev Vygotskijs teorier kring omsorg, fostran och lÀrande. Kapitel Resultat Àr en sammanstÀllning av empiri och teori.
KESO - en allmÀn benÀmning för produkten cottage cheese : Vilka för- och nackdelar uppstÄr för innehavaren nÀr dess varumÀrke blir en allmÀn benÀmning för en produktkategori?
Syftet med denna uppsats Ă€r att beskriva för- och nackdelar som uppstĂ„r för en varumĂ€rkesinnehavare dĂ„ dennes varumĂ€rke, utav konsumenter, har kommit att uppfattas som en allmĂ€n benĂ€mning av en produktkategori. Ăven orsaker till fenomenet samt förebyggande Ă„tgĂ€rder kommer att beröras. Ămnet Ă€r inte belyst i större utstrĂ€ckning, varken inom teori eller i praktik. Syftet besvarades med hjĂ€lp av att studera Arla Foods varumĂ€rke KESOÂź som i uppsatsen konstateras vara en allmĂ€n benĂ€mning för produkten cottage cheese. Teori kring varumĂ€rken generellt samt Ă€mnesspecifik teori sammanstĂ€lldes för att fungera som ett analysverktyg.
Att bli ett ansvarstagande företag : En jÀmförande studie om implementering av CSR
Bakgrund: CSR, företagens sociala ansvar, har varit ett aktuellt och debatterat Àmne under flera Ärtionden. Under senare Är har begreppet blivit allt mer populÀrt och diskussionen har svÀngt frÄn att handla om vad CSR Àr och hur det ska definieras till hur företag kan arbeta med det i praktiken. Att företags arbete med CSR ofta blir granskat och negativ information fÄr stor uppmÀrksamhet i media gör implementering av CSR till en viktig frÄga. FrÄn teoretikers hÄll pÄpekas att litteraturen om implementering av CSR Àr bristfÀllig och de praktiska rÄden oklara. Samtidigt har vi observerat en ökning av standarder och riktlinjer för företags arbete med CSR under senare Är, vilket framstÄr som en motsÀgelse jÀmfört med vad teoretikerna pÄstÄr.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra befintlig teori om implementering av CSR i företags verksamhet med hur företag arbetar med frÄgan i verkligheten, detta för att se problem eller utvecklingsmöjligheter hos existerande teori.Genomförande: För att uppnÄ uppsatsens syfte genomfördes intervjuer med fyra företag om hur de arbetar med att implementera CSR, samt med tvÄ organisationer som arbetar med att ge stöd och rÄdgivning till företag i deras utveckling av CSR arbetet.Resultat: Med hjÀlp av teori och insamlad empiri presenteras uppsatsens resultat som visar pÄ att teori och empiri tar upp samma aspekter som viktiga vid implementering av CSR.
Tre önskningar pÄ en gÄng - det gÄr vÀl inte? En studie av normativa grundmönster i den svenska debatten om flexicurity
Uppsatsen undersöker den svenska diskurs som prÀglar talet om flexicurity. FrÄge-stÀllningar för studien rör (1) vilka normativa grundmönster som kan utlÀsas i de olika texterna, (2) pÄ vilket sÀtt dessa normativa grundmönster bidrar till att konstituera den svenska diskursen om flexicurity och (3) pÄ vilket sÀtt diskursen om flexicurity kan relateras till samhÀllsutvecklingen.FrÄgestÀllningarna besvaras genom en normvetenskaplig analys av texter som behandlar flexicurity frÄn Europeiska kommissionen, svenska riksdagspartier och den svenska arbetsmarknadens parter. Undersökningen tar sin utgÄngspunkt i rÀttsvetenskapliga och rÀttssociologiska teorier om normativa grundmönster och samhÀllsutveckling. I studien anvÀnds en diskursanalytisk metod, inspirerad av Michel Foucault samt Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori. Studiens teoretiska utgÄngspunkter hÀmtas i huvudsak frÄn Anna Christensens teori om normativa fÀlt och HÄlan Hydéns norvetenskapliga teori samt hans teori om samhÀlls-utveckling.
Controllerns yrkesroll- Förklarad med hjÀlp av rollteori ur ett multipelt per-spektiv
Bakgrund: Tidigare forskning och litteratur som behandlar controllerns professionella yrkes-roll beskriver den tekniska rollen, dÀr controllerns administrativa och funktionalistiska roll i organisationen stÄr i fokus. Rollen kan beskrivas vidare med hjÀlp av sociologisk rollteori dÀr rollskapande och rollÄterskapande Àr tvÄ centrala begrepp.Problem: UtifrÄn tidigare forskning har vi formulerat tre frÄgor i syfte att förstÄ controllerns yrkesroll utifrÄn ett socialt rollperspektiv: Vad betyder begreppet controller och vad sÀger teori och tidigare forskning att en controller bör göra? Vad Àr controllerns roll i praktiken och hur skapas yrkesrollen? PÄ vilket sÀtt gÄr controllerns rollskapande att förklara med hjÀlp av rollteori?Metod och teori: Vi tillÀmpade en fenomenologisk tolkande metod i denna studie, dÄ vi valde att fokusera pÄ controllern som individ. UtifrÄn sociologisk rollteori ur ett multipelt perspektiv analyserar vi rollbegreppet, i syfte att fÄ kunskap om hur individer skapar mening i den vÀrld de lever i. Vi anvÀnder oss av tre rollteorier av tre vÀlkÀnda författare inom sociologisk roll-teori för att vidare tolka controllerns roll bortom den tekniska beskrivningen.
Mina klasskamrater kallar mig för den nya frÀmmande : En kvalitativ studie om nyanlÀnda elevers upplevelser av att börja om i ny skola
Syftet med uppsatsen Àr att belysa och analysera hur nyanlÀnda ungdomar beskriver sina upplevelser av att börja om i en ny skola, i ett nytt land. Uppsatsen handlar om att förklara och belysa flyktingungdomars upplevelser av att börja om i ny skola och lÀra sig ett nytt sprÄk och skaffa nya vÀnner och vad denna utmaning innebÀr. Med uppsatsen vill jag belysa sprÄket och skolans betydelse för nyanlÀnda elevers delaktighet. Min studie Àr baserad pÄ kvalitativa metoder och jag har genomfört kvalitativa intervjuer med sex deltagare som har erfarenheter av att vara en nyanlÀnd elev. Analysen av studien gjordes med IPA (Interpretative phenomenological analysis).
Organisationsfaktorerna arbetskrav och arbetskontroll i relation till ett gruppklimat som frÀmjar innovation
I en allt mer förÀnderlig omgivning utgör innovation ett nödvÀndigt redskap. Syftet med denna studie Àr att undersöka om arbetskrav och arbetskontroll samt interaktionen dem emellan har en betydelse för ettgruppklimat som frÀmjar innovation. Arbetskrav och arbetskontroll definieras i denna studie utifrÄn Karaseks teori om krav- och kontrollmodellen. Innovation definieras utifrÄn Wests teori om de fyra gruppklimatfaktorerna som frÀmjar innovation. Resultatet baseras pÄ en enkÀtundersökning med 83 respondenter fördelade pÄ 20 arbetsgrupper inom den privata sektorn.
Fictional talk : gender, power and Kay Scarpetta
I arbetet har jag utgÄtt frÄn mina erfarenheter av medieundervisning pÄ min verksamhetsförlagda utbildning (VFU) dÀr jag upptÀckte ett ?glapp? mellan teori och praktik i elevernas arbeten. UtifrÄn detta upplevda ?glapp? formulerade jag följande frÄgestÀllningar: Finns det spÄr av lÀroplanens intention i elevers tal om undervisningen, sÀrskilt medieundervisningen? Finns lÀroplanens intention i bilderna eleverna producerar? Bidrar medieÀmnets kultur, tradition och historia, till den starka uppdelningen mellan teori och praktik i undervisningen? Detta i syfte att undersöka om ?LÀroplanen för de frivilliga skolformernas? (LPF94) intention om att eleven skall ha förmÄgan att förhÄlla sig kritiskt, granska fakta och bedöma det eleven ser, hör och lÀser, följer med nÀr eleven talar om och framstÀller egna mediebilder i undervisningen. I denna studie har jag studerat lÀroplanens och dess intentioner, olika teoretikers syn pÄ undervisning och kunskap samt intervjuat tre tjejer frÄn medieprogrammet kring deras tankar om undervisningen.